Vilken setting vill du helst se till DnD5 och varför?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
All right! Planescape för att det har sån sjukt fin flavor, det är inte standardfantasy men det känns extremt naturligt ändå, inte sökt. En fantasy-megastad som känns mytisk och sago-(o)-logisk, inte strukturerad efter något uppenbart nutida tankesätt. Typ.
Det kallar jag ett svar. Jag gav iofs upp Planscape Torment efter ett par timmar (för jag hade helt enkelt inte roligt, och livet är kort) men fattar absolut vad du menar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Jag älskar Dark Sun men jag vill inte se DnD 5e till Dark sun. Dark Sun är en setting som är för OSR för att den ska passa in särskilt bra med Dnd5es system där det är relativt svårt att dö för att du blev nerstucken av två goblins med benknivar gjorda ifrån deras förra offers lårben.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Två mille på sin KS. @Zire s önskning kommer att slå in.
Japp, jag väntar andäktigt på att den ska dimpa ner i brevlådan! :)

Frågan var varför också! :gremsmile:
Trudvangs mossiga, mörka skogar har alltid legat varmt om hjärtat. Mysiga dimhöljda tjärnar och mystiska troll som stilla betraktar i fjärran. Men regelsystemet har varit sisådär.

DnD5s system har verkat mycket intressant och lovande. Men vi har inte varit så imponerade av Forgotten Realms.

Så DnD5 + Trudvang låter åtminstone rätt för oss (på pappret)!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
DnD5s system har verkat mycket intressant och lovande. Men vi har inte varit så imponerade av Forgotten Realms.

Så DnD5 + Trudvang låter åtminstone rätt för oss (på pappret)!
FR - dont get me started. Jag har ifos en teori om hur man kan rädda eländet, men det är ämnet för en annan tråd.

Men tror du verkligen Trudvang klickar så bra med DnD5s extrema High Fantasthy/Superhjälte-vibe. Jag kan inte Trudvagn så bra, men jag känner mig skeptisk till den här idén.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Men tror du verkligen Trudvang klickar så bra med DnD5s extrema High Fantasthy/Superhjälte-vibe. Jag kan inte Trudvagn så bra, men jag känner mig skeptisk till den här idén.
Tja, om de gör om klasserna så. Typ som AiME.
Jag är IOFS skeptisk till att RM förstår regler tillräckligt bra för att göra den balanseringen. 🙄
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Okej, ny rösträkning:

2,25 Dark Sun
2,25 Planescape
1,25 Spelljammer
1 S&S
1 Dragonlance
1 Goblin Slayer
1 Birthright
1 Blackmoor
1 Greymoor
1 Jenner
0,25 Ravenloft

(Röster på settings som faktiskt redan finns eller kommer att komma får inte vara med)

(@anth gav mig en arg emoji för att jag inte räknade hans röster, så nu fick han vara med här ändå)

(sen fattar jag inte vad @Hans E Magnusson röstade på, kan inte läsa texten/fattar inte referensen)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Tja, om de gör om klasserna så. Typ som AiME.
Jag är IOFS skeptisk till att RM förstår regler tillräckligt bra för att göra den balanseringen. 🙄
Jo, jag tänkte det själv, men det låter som ett rätt stort jobb. Och att Riotminds skulle ro det i hamn på ett bra sätt ...

Vad är AiME? Edit: Adventures in Middle Earth! Men blev det något bra?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Okej, ny rösträkning:

2,25 Dark Sun
2,25 Planescape
1,25 Spelljammer
1 S&S
1 Dragonlance
1 Goblin Slayer
1 Birthright
1 Blackmoor
1 Greymoor
1 Jenner
0,25 Ravenloft

(Röster på settings som faktiskt redan finns eller kommer att komma får inte vara med)

(@anth gav mig en arg emoji för att jag inte räknade hans röster, så nu fick han vara med här ändå)

(sen fattar jag inte vad @Hans E Magnusson röstade på, kan inte läsa texten/fattar inte referensen)
känns som att du verkligen, verkligen behöver en större urvalsgrupp om du ska få fram några statistiskt meningsfulla resultat här...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
känns som att du verkligen, verkligen behöver en större urvalsgrupp om du ska få fram några statistiskt meningsfulla resultat här...
Det är kanske mest en artighetsgrej mot de som bemödat sig att skriva i tråden, det här. Mike Mearls kommer nog inte att fatta några publiceringsbeslut baserat på den här sammanställningen ...
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
All right! Planescape för att det har sån sjukt fin flavor, det är inte standardfantasy men det känns extremt naturligt ändå, inte sökt. En fantasy-megastad som känns mytisk och sago-(o)-logisk, inte strukturerad efter något uppenbart nutida tankesätt. Typ.
Planscape hade jag lätt köpt av samma anledning som zonken!
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
FR - dont get me started. Jag har ifos en teori om hur man kan rädda eländet, men det är ämnet för en annan tråd.

Men tror du verkligen Trudvang klickar så bra med DnD5s extrema High Fantasthy/Superhjälte-vibe. Jag kan inte Trudvagn så bra, men jag känner mig skeptisk till den här idén.
Trudvang hade ju ett gradsystem från början tills DoD-purister började klaga. Jag minns dock inte hur heroiskt det var.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Trudvang hade ju ett gradsystem från början tills DoD-purister började klaga. Jag minns dock inte hur heroiskt det var.
Min känsla är i all falla att man inte mitt i kampanjen nådde stadiet ”döda gudar till frukost” i gamla Trudvang. Men det går kanske att skruva ned volymen på progressionen i DnD5s klasser och få det att flyga?

Jag kan ju känna att det mina spelares rollfigurer kan göra på nivå nio borde vara ungefär det de skulle göra på nivå afton istället. I DnD5, alltså. Kraftinflation.
 
Last edited:

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Kan föreställa mig att detta är vad WotC så sakteliga bygger upp med integrationen av Magic: The Gatherings olika världar. Att spela superhjältar i form av Planeswalkers känns rätt passande överhuvudtaget! En sorts modernare Planescape, egentligen.
M:tG kom innan Planescape. Planescape är också en mycket mycket mycket mer intressant setting att rollspela i än M:tG. I alla fall om man ska spela D&D och inte börja på level 20+.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Om jag måste rösta på en setting som faktiskt är sannolik, så röstar jag faktiskt på Eberron. Jag vet mycket lite om den, men mitt intryck är att den hanterar D&Ds premisser på ett mer rimligt sätt, och faktiskt tar alla regelsystemets implikationer och använder dem som genuina faktorer i världsbygget.
Eberron har kommit ut. Det är bara att gå och handla. :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
M:tG kom innan Planescape. Planescape är också en mycket mycket mycket mer intressant setting att rollspela i än M:tG. I alla fall om man ska spela D&D och inte börja på level 20+.
Det gjorde dock inte idén om planeswalkers i Magic. De gör liknande saker på väldigt olika sätt. MtG:s planeswalkers är mer som Marvelhjältar. Planescapes planewalkers är mer filosofiska.

Vad som är intressant eller ej känns mer som en smakfråga, och jag ser inget skäl för WotC att återuppliva Planescape hur som helst när de kan erbjuda superkraftsvarianten.
 
Top