Vilken setting vill du helst se till DnD5 och varför?

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag var inte medveten om att det fanns en 5e version av planescape?
Nej, det är till 2nd edition. Mitt svar var menat att ifall du aldrig får en Planescapebok till 5E, eller är intresserad av att veta mer så finns alternativet att ta den där urgamla versionen och spela. Det krävs inte mycket för att konvertera 2nd ed till 5E.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Noterar med stor förnöjelse att Dark Sun leder undersökningen med ett massivt röstövertag på två röster, mot en röst vardera för S&S, Spelljammer, Planescape, Dragonlance, Goblin Slayer, Birthright and Blackmoor. Greyhawk och Eberron verkar inte ha några fans här. (Anth tog jag inte med pga fyra röster :gremtongue: ).
Om jag måste rösta på en setting som faktiskt är sannolik, så röstar jag faktiskt på Eberron. Jag vet mycket lite om den, men mitt intryck är att den hanterar D&Ds premisser på ett mer rimligt sätt, och faktiskt tar alla regelsystemets implikationer och använder dem som genuina faktorer i världsbygget.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Eftersom det bästa med 5E-kampanjen jag spelar nu är bitarna som känns som young adult fiction så önskar jag mig en lite lättsammare, ljusare setting som är lite mer low magic (kör med ett eget urval av klasser) och det finns nån tydlig anledning för rollpersonerna att äventyra (typ att de är lärlingar till nån väktarorganisation som är snäll och woke n shit). Sen kan det finnas mäktig magi och intriger bakom kulisserna som man kan plocka in allt eftersom, osv.

Jenny Dolfen illustrerar hela boken.



(Jag har väl i princip beskrivit Blue Rose, men det är väl typ det fast lite mer vanilj jag menar)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Tråden handlar om vilka settings jag vill se till DnD 5e. Inte vilka uråldriga settings till sedan länge glömda utgåvor jag vill släpa fram från en grå forntid och damma av ;)
100% detta! De gamla världarna är supercoola, men går att läsa i sin gamla form. Något nytt coolt—även om det kanske tolkar något gammalt—hade varit intressant. :)

En renodlad planeswalkerkampanj Magic-style där alla plan finns implementerade med egna splatbooks hade kunnat vara väldigt maffig. Särskilt som olika planeswalkers från olika världar har extremt varierade krafter. Känns mer som Marvelhjältar än typiska fantasydito. War of the Spark i Magic handlar ju om att alla lockas till ett plan av en storskurk (en ond drake som heter Nicol Bolas) som utnyttjat olika världar och samlat artefakter från andra världar för att sätta en ond mastodontplan i verket som kan göra honom till en gud. (Because reasons, givetvis; finns ingen närmre förklaring varför han gör det mer än att han är ond...)

Den sortens extremt storslagna kampanjer som involverar flera drastiskt olika världar som rollpersonerna kan resa mellan med tankekraft känns rättså häftigt ändå. :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Utveckla!
Jag tror att min recension av Goblin Slayer från i fjol borde göra ganska tydligt vad jag menar. Jag vill dock göra ett litet tillägg till den recensionen, så till vida att jag idag inte längre kan förneka att fetischiseringen av sexuellt våld mot kvinnor i Goblin Slayer är väldigt påtaglig. Vad du tycker om Goblin Slayer står nog ofta och faller på din tolerans för det elementet, och därför, i synnerhet, är serien så polariserande.
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag skulle vilja se en moderniserad variant av Greymoor. Som ett givet svar på hur D&
D förstår Game of Thrones fast med beholders och Gelatinous Cubes.

Så coolt!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ja! Coolt! Du får gärna ersätta Mike Mearls för min del. Hade velat ha regler för hur man gör DnD5 till bra S&S på en ren systemnivå - säg med fler klasser helt utan magi, folkslag som känns pulpiga och så vidare.
Vad sägs om att helt skippa klasserna och välja flera Backgrounds istället? Det är en tanke jag grunnat på länge. Sen hp = CON rakt av, inga hp från levels. Plötsligt blir spelet aningen mer “gritty”.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Vad sägs om att helt skippa klasserna och välja flera Backgrounds istället? Det är en tanke jag grunnat på länge. Sen hp = CON rakt av, inga hp från levels. Plötsligt blir spelet aningen mer “gritty”.
Kul koncept! Jag hade nog nöjt mig med en bakgrund, och sen gett folk typ 5+5 valfria profficencies utöver det (5 på vapenfärdigheter och saves, 5 på färdigheter, språk och tool uses).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Kul koncept! Jag hade nog nöjt mig med en bakgrund, och sen gett folk typ 5+5 valfria profficencies utöver det (5 på vapenfärdigheter och saves, 5 på färdigheter, språk och tool uses).
Mitt skäl att vilja använda flera backgrounds var att göra det till mer av ett Lifepath-system. Men problemet är ju att du inte får någon egentlig fördel av att välja samma background två gånger, vilket gör det till ett väldigt begränsat sådant system. Tror din lösning är bättre. Eller en variant där en skapar "paket" av proficiencies och låter spelare välja dem istället. Sen kan de vara ras/folkslag, geografisk härkomst, eller en form av Class Light kanske?
 
Top