Spelmöte 12
Nasaren försöker prata med svartalferna, men de är inte så mottagliga. Då går magikern framåt för att försöka hota dem, men trampar på en fotangel. Då lägger han Skräckslå på en av dem, och strid bryter ut. Äventyrarna vinner, men en svartalf lyckas fly.
Det finns fler svartalfer länge in i komplexet, och de vill inte möta den här tuffa gruppen i öppen strid, så istället lurar de äventyrarna in i en grotta där de vet att det brukar finnas en avgrundsmask. Det lyckas, och gänget får slåss mot masken. Men de är glada, eftersom de flår flera enheter av lila skinn från den som de tänker tillverka något av. En spelare tar en tand som souvenir och undrar om han kan göra något med den. Jag säger att eftersom den kan äta sig genom sten är tänderna jättestarka – så om han kan göra en dolk av den så kan den inte gå sönder i strid.
Nästa grotta de hittar något i är nära den de först mötte spindlar i – och det här är också spindlar, men ännu större och med specialförmågor. Detta blir en mycket tuffare utmaning för spelarna eftersom flera RP får sin INT bruten av kräkning på grund av stanken spindlarna sprider. Gruppen vinner till slut, men måste gå upp till ytan och vila till nästa dag för att återställa sig.
Det är nu Åldervår 43. Krigaren har varit bruten, så nu har ytterligare en av hans multipla personligheter dykt upp: nu tror han att han är en halvalv som är expert på att smyga.
De går ned i gruvan igen och utforskar en helt ny del av den. Det första riktigt intressanta rummet är fullt av explosiv gruvgas. Magikerns känsliga näsa upptäcker detta så att de precis hinner springa upp för en trappa och undvika att sätta eld på gasen med sina facklor. Sedan sätter de ändå eld på den med en eldpil från vad de tror är ett säkert avstånd. Lyckligtvis har de bedömt det någorlunda rätt.
I ett rum på samma våning som det senaste finns ett antal skelett från de orchiska gruvarbetarna som jobbade här för hundratals år sedan. Olyckligtvis vill de försvara den rika silverådra de hittade, så de stiger upp som gastar och animerade skelett. Detta blir den hårdaste fajten hittills, och efteråt bärs flera chockade eller medvetslösa medlemmar upp till lägret på ytan igen…
Reflektioner:
Återigen, när de mötte ett ensamt monster (avgrundsmasken) var det inte särskilt farligt, trots att jag dubblade dess STY. Men när de mötte 3 monster (spindlarna, som var från Trilemmas monsterbok) eller 2 monster plus lite kanonmat (gastarna och skeletten) så blev det mycket tuffare. Läxan är alltså: minst 2 monster om det skall vara någon vits att ens plocka fram tärningarna.
Jag genererade resten av Silversänkan innan denna session, men jag vet inte om jag fuskade lite genom att räkna långa gångar och korsningar som ”rum” för att slippa befolka 25 riktiga rum.
Det förvånade mig litet att spelarna verkade ha roligare än på länge – och det enda vi gjorde hela spelmötet var ganska traditionellt grottkrälande.
