Ljuger de varje dag? Försöker de övertala folk om att ge upp saker som har ett värde--vakten som skall öppna dörren, eller hamnarbetaren som skall släppa ombord dig på båten? Försöker de skrämma folk med hot om våld varje dag?
Men är det verkligen samma sak? Om en spelare vill ljuga för vakten så är det bara att hoppa in i rollspelandet och dra en lögn, mina barn fixade det när vi spelade senast. Hoppa mellan bilar... jag vill inte ens se dem försöka. Grejen är ju att de inte behöver "lyckas" med den social interaktionen, de behöver inte ljuga för mig som spelledare eller hota mig så att jag blir rädd, det behöver bara rollspela och spelledaren behöver bara bedöma vad resultatet blir.
Det behöver kanske inte finnas regler för saker, men kanske instruktioner eller tips.
Jag håller med, det gör spelet mer tillgängligt om det finns instruktioner. Åtminstone borde det förklaras att det hanteras så. "För att ljuga så drar du helt enkelt en lögn när du talar som din rollperson, och spelledaren bedömer utifrån spelledarpersonen hur hen reagerar på lögnen." Och det behöver kanske inte ens beskrivas så specifikt, utan kan gälla generellt för all social interaktion som inte täcks av eventuella regler.
Hur misstänksamma är folk i den här världen? Hur lätta är de att muta? Vill de prata med någon som har ditt yrke eller din status, eller är du för långt ned/högt upp i samhällskedjan för dem?
Det kan ju fungera som en en fond för världen, men annars är väl sånt här också som gjutet för äventyret? Kanske till och med mer hjälpsamt genom att vara mer specifik, och med ett varför så får man lite mer djup. "Eftersom Göstas rövarband var här förra veckan så är folk misstänksamma mot främlingar (-2 på att manipulera)."