Lots of action, but little else

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Är det inte lite orättvist att ge spelet skulden oavsett?
Det är det kanske men om spelet inte aktivt ger stöd för annan typ av problemlösning/konflikthantering/teman så är det inte helt enkelt att lägga in det själv.

Som sagt tycker jag inte att detta är ett problem längre. Alla spel jag spelar har stöd för detta, och jag behöver inte söka mig till indiespel längre. Sedan ska det sägas att jag och min spelgrupp har tagit med oss väldigt mycket från dessa spel, och innan dess så spelade vi betydligt mer actionfokuserat. Nu kan det gå flera spelmöten (i samma kampanj) utan någon strid.

Men för mig är nog spelvärldskonsekvens det viktigaste. Varför löser man inte alla problem med våld? För att man då är en högst dysfunktionell individ som ingen vill umgås med, samt att myndigheterna gör sitt yttersta för att plocka bort dig ur samhället. Det här med RP som liksom flyter ovanpå och gör som de vill har jag slutat tycka vara intressant.

Det sagt så har jag inget emot kampanjer/spel som fokuserar på våld. Ta Bonnie & Clyde ex. Bra stoff för en intressant historia även om de var just murder hobos.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Det är det kanske men om spelet inte aktivt ger stöd för annan typ av problemlösning/konflikthantering/teman så är det inte helt enkelt att lägga in det själv.
Jag syftar alltså specifikt på 3:16. Det finns ju en klar poäng med hur det spelet är designat i sin konfliktresolution och sitt ändlöst slumpande av nya fiender för mänskligheten. Spelet må inte vara hundraprocentigt säker i att skapa det som det ämnar skapa eftersom många vittnar om typ starships troopers utan något djup öht. Men, det finns ju också åtskilliga som spelat det och mött det djupet så det finns ju där någonstans.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag syftar alltså specifikt på 3:16. Det finns ju en klar poäng med hur det spelet är designat i sin konfliktresolution och sitt ändlöst slumpande av nya fiender för mänskligheten. Spelet må inte vara hundraprocentigt säker i att skapa det som det ämnar skapa eftersom många vittnar om typ starships troopers utan något djup öht. Men, det finns ju också åtskilliga som spelat det och mött det djupet så det finns ju där någonstans.
Ah, ok Jag har spelat 3:16 fast inte hela. Jag tycker nog idén är bättre än genomförandet. Så jag håller med dig. Det går absolut att fånga spelets kärna, men också lätt att missa den.

Jag hade nog haft enklare att genomföra det i Alien från FL. Alltså att göra det som setting/kampanj. Vilket det iofs är på ett sätt.
 
Top