Nekromanti Vad är en Kobold?

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Du måste nog klassas som...

...ett troll, en ras skapad som en hånfull avbild av enterna...
När sker skiftet till nästa generation i ordningen rum? 94'?
Och vad kallas dessa? Orcher?

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: Du måste nog klassas som...

"När sker skiftet till nästa generation i ordningen rum?"

Är det bara jag eller börjar den här tråden likna en WOD modul? /images/icons/smile.gif

Bela
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Om jag är 15, är jag då en kobold? [NT]

Hoppas inte...

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Tja....

När vi spelar Chronopia, spelar vi så koboldigt som det bara går. Tunga helrustningar, 2h-svärd och hela köret. Fast man kan ju inte göra annat i det spelet. Som tur är spelar vi det nästan aldrig numera. Bara när vi känner oss sugna på lite Koboldande. Annars är vi inte så krigarinriktade. Vårat team i Eon t.ex. har ingen som egentligen är skicklig på att slåss. Jag är en inbrottstjuv, och mina polare är Ficktjuv, hälare, falskspelare och Undre världen-Alkemist (säljer droger, olagliga preparat och gifter till skummisar). Låter det koboldigt?

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Tja....

<I>När vi spelar Chronopia, spelar vi så koboldigt som det bara går. Tunga helrustningar, 2h-svärd och hela köret. Fast man kan ju inte göra annat i det spelet.</I>

Nå, man <I>kan</I> gå obeväpnad och utan rustning i Chronopia... frågan är bara hur länge man överlever. (-:

--
Åke
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
en sista sak

Allt beror alltså på vad men menar med ordet rollspel. Att rollspela är enligt mig att spela en roll, alltså att framföra en roll eller vad du ville kalla det.
Så länge du förstår att jag inte menar att det är tråkigt med folk som rollspelar dåligt eller något dylikt, det menar jag inte alls. Man kan ha precis lika roligt ändå, nästan roligare.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
En kobold? j/k

/[color:green]Han</font color=green> som har för sig att det är "Klaatu Barada Ni<B>k</B>to" men kan ha fel (läs brukar)
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Men jag menar...

...att det GÅR arr biffa istället för att rollspela.

Har man sedan en biff med en bra och rollspelsbar nackdel så anser jag det vara helt ok. (Om SL säger det vill säga)

T.ex. Ta en gäng vanliga äventyrare av ganska låg erfarenhet, ge sedan en av spelarna 2 eller 3 gånger så mycket poäng att leka med, men denne person har någon kul deffekt. Glömmer bort sina magier, Är väldigt feg när det verkligen gäller osv.

Jag menar, då blir det mer kul om man inte BARA är biff, utan har en mindre nackdel som är rollspelsbar. Precis som du själv beskrev, om det nu kan klassas som en nackdel.


/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Intressant det där.

Antag att jag är en krigare i vilket fantasyspel som helst.
Bara för att jag antar den rollen och jag vill ha en
präktig utrustning att kånka runt på, behöver det betyda
att jag är kobold ?
Nej, inte vad jag anser i alla fall. Koboldism handlar om
HUR man spelar sin roll, inte vad rollfiguren halkar runt
i. Visst, med powergaming brukar feteschister för magiska
ting och det svintjockaste svärdet i regelboken vara
genomgående, men det är inget som BEHÖVER betyda något.
Eller vad tror du Åke ?

/Alexander Gyhlesten. Koboldhatare, trots att han själv
varit powergamer (inget han talar högt om dock)*smile*

This is my die. There are like it, but this one´s mine.
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Re: Tja....

"När vi spelar Chronopia, spelar vi så koboldigt som det bara går. Tunga helrustningar, 2h-svärd och hela köret. Fast man kan ju inte göra annat i det spelet."

Sista meningen känns lite avslöjande. Fast å andra sidan så bor det en liten (stor) kobold i oss alla.=)




Blackstorm
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Intressant det där.

<I>Antag att jag är en krigare i vilket fantasyspel som helst. Bara för att jag antar den rollen och jag vill ha en präktig utrustning att kånka runt på, behöver det betyda att jag är kobold ?</I>

Som jag sagt tidigare, att gå runt och leta yttre tecken på att man är/inte är kobold, påminner mig mest om frågor som "men om jag tar på mig en rosa skjorta, är jag bög då?"

--
Åke
 

Sir Gawyn

Veteran
Joined
17 Sep 2000
Messages
132
Location
Umeå
Ett tips...

Var och en spelar som man själv vill, men litet tips... Läs om hur de olika alv- och handelshusen förhåller sig till varandra. I kapitlet om hur Chronopia är uppbyggt så kommer du se att det myllrar av intriger som i sin tur ger upphov till hundratals tillfällen att rollspela och intrigspela. I mina ögon är Chronopia en perfekt stad för lönnmord, intriger, mutor, kärlekshistorier, korrumption m.m.


Blackstorm
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Re: Klatu Verata Nictu?

Är inte det latin eller nått?
Då borde det faktiskt vara "Clatu Verata Nictu"

/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Klatu Verata Nictu?

<I>Är inte det latin eller nått?</I>

Möjligen marsianska. (-:
Frasen kommer från filmen 'The Day the Earth Stood Still' från... 1957, eller nåt sånt. När rymdmannen Klaatu blir skadad låter han hjältinnan memorera den så att hon kan larma roboten Gort som vaktar Klaatus flygande tefat; problemet är bara att Gort dödar alla som närmar sig det... Frasen var en sorts 'live long and prosper' bland SF-fans under flera årtionden, och det debatterades i det oändliga om vad den kunde tänkas betyda.
Förmodligen "Klaatu behöver hjälp" eller nåt sånt.

"Okej... Men om det kliver ut nån och säger 'klaatu barada nictu' så går jag hem!"
    Ben Grimm, Fantastiska Fyran, ca 1980

--
Åke
 
Top