Nekromanti Vad är en Kobold?

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Skulle vilja starta en defenitionsdisskution. Vad är det att vara en Kobold? Vissa anser att dvärgar är kobold, andra att tiraker är kobold, några säkert att alver är det eller varför inte vanliga människor (som ni märker är jag mest inne på fantasy, då specielt eon)

Men hur kan en ras vara kobold? Är dvärgar kobold för att de bor i fästen och har en grundutbildning och sammels-klassmodifieringar? Är tiraker det för att de får så mycket pluss på sty? Är människor det för att de har så bra sociala nät?

För att kunna svara på det måste vi veta exakt vad vi menar med "kobold". Är det när någon/något är mycket bättre än sina måtståndare? Är det kobold att alltid vinna? Är Nasa kobold eftersom de är så bra på rumdfart?

Eller är det kobold när de påsitiva fördelarna är omotiverade och orätvisa? Som att vicoshiran blockerar allt i sin väg, att alla djärgar får ökan stritsvana trots att de inte lär ha så mycket krig inne i dvärgfästerna (eon igen) eller att nasa anses bäst bara för att de är de ända som har pengar till rumdfart.

Eller är det när man skiter i sin karaktär och bara räknar ut maxskador och att man lägger sig exakt i skadetabeller och tålighetstabeller (11 och 16 i TÅL i kult. har någon 10 eller 15?)

Själv anser jag det sista. Har man dvärgrustning, alvvapen och är tirak och inte bryr sig om att förklara detta har man förbiset en stor del av vad som är charmen med rollspel; att karaktärisera sin karaktär (hörs liksom på namnet), att ge liv åt sin roll och kanske framför allt spela honom väll. Gör man detta så har ingen rätt att förolämpa en för att vara kobold, något som blivit något av släntrian.

~~nauseam~~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
onödig diskussion.

Har skrivit det förr och skriver det igen.

Folk för spela sina RP hur f*n de vill så länge spelgruppen har roligt, IMHO. Skulle de uppstå bråk mellan spelarna pga olika spelstil så får man försöka lösa det, men det gör inte genom att fördömma ett sätt att spela. Det är att visa bristande respekt mot sin kompis/ar.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Re: onödig diskussion.

Sk. dåligt rollspel förekommer inte förrens någon börjar tjata om att rollspela bra. Det är en häxjakt.

I am the Voice
I decide who lives
or Dies
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Vad är det att vara en Kobold?

I all enkelhet så är en kobold en yngre spelare som fått denna benämning av en äldre. Denna äldre anser sig ha funnit ett mer moget sätt att spela rollspel på, och kan inte tänka sig att lillbrorsan/grannungen/snorvalpen man var barnvakt åt nu sysslar med samma hobby som man själv gör. Alltså nedvärderar man deras form att spela rollspel, man kallar dem kobolder.

Jag har en teori som säger att de som kallar andra (oftast yngre) spelare för kobolder lider av "vi-har-inte-lika-roligt-som-förr"-syndromet. Visar sig lättast genom att man tar spelet på lite för mycket allvar, som i sin tur lättast visar sig genom att man tenderar att nedvärdera andras spelstilar (och då oftast genom att använda sig av termen "kobold").

Hobbyrollspelsdoktorn har talat. Pratar han strunt? Det är upp till er.

/Azagthoth
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Ordet "Kobold" har egentligen två olika meningar i rollspel. Dels är det en person som ser till att utnyttja reglerna till deras extrem och som skapar rollpersoner med så höga fysiska värden som möjligt eftersom det är de man använder när man slåss.

Dels är det en ras, hämtad från Tysk mytologi, som består av små, spinkiga, gruvlevande typer. Man kan säga att de är den perfekta korsningen mellan dvärg och vätte.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Dels är det en ras, hämtad från Tysk mytologi, som består av små, spinkiga, gruvlevande typer. Man kan säga att de är den perfekta korsningen mellan dvärg och vätte.

I den tyska mytologin är det ju en Ande.. en bergsande.. Som är kobolt-blå?

Och i det enda spel jag vet att den finns med i så är det inga större likheter... Där är det en lite söt och gullig reptilhumanoid. De är ordnigsamma men onda... Eftersom de inte är särskilt stora så är de fega...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Inte reptil - <I>canine</I>, det vill säga hundliknande. (AD&D)

Vad beträffar mytologin tänker jag inte säga ett ord :)
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Oftast har kallas väl alla typer av "dåligt rollspelande" som koboldigt. Även överfokusering på våld brukar få detta nedvärderande namn.
Dåligt rollspelande är när folk inte spelar sin roll utan reagerar helt opassande för rollpersonen.
Överfokuseringen på våld kan vara koboldigt ibland och ok ibland. Spelar man en rollperson som är våldsam av sig så är det ok att slåss och hålla på, det är när en spelare uteslutande väljer dylika rollpersoner som det blir koboldigt.

Jag kan inte säga om jag håller med föregående inlägg eller inte men jag vet att alla typer av rollspel är ok sålänge alla har kul. Tycker man sin spelgrupp är för "koboldig" så söker man sig till nån mer seriös och tvärt om...
Upp til lvar och en mao!

/SKIN69 -Rudeboy train is coming!
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Oftast har kallas väl alla typer av "dåligt rollspelande" som koboldigt. Även överfokusering på våld brukar få detta nedvärderande namn.

Ja, och vad är då dåligt rollspelande? Att inte spela på samma "upphöjda" nivå som den som nämner termen "koboldspel"?

Ingen form av rollspelande är koboldigt. Det blir först koboldigt när någon utomstående (ibland till och med inomstående) anser att man spelar på "fel" sätt (och då i brist på bättre term så säger man kobold). I mina ögon finns det dock inget "rätt" sätt, alla metoder är rätt, så länge man har roligt när man spelar.

/Azagthoth
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Denna äldre anser sig ha funnit ett mer moget sätt att spela rollspel på, och kan inte tänka sig att lillbrorsan/grannungen/snorvalpen man var barnvakt åt nu sysslar med samma hobby som man själv gör. Alltså nedvärderar man deras form att spela rollspel, man kallar dem kobolder.</I>

Personligen håller jag med så det stänker, men skulle tro att de flesta på forumen inte riktigt känner igen sig där. Det är lite av en generationsfråga eftersom ordet har ändrats i betydelse med tiden; förr var det uteslutande en benämning på väldigt unga rollspelare (dvs, Äventyrsspel-generationen) och användes av de äldre som hellre skulle få kolera än ta i ett svenskt rollspel. Jag själv måste fortfarande tänka efter en sekund när jag hör ordet för att inte automatiskt tänka "kobold=snorvalp", men numera är det mer av en allmän term för folk som "spelar koboldigt" oavsett ålder.

<I>Visar sig lättast genom att man tar spelet på lite för mycket allvar, som i sin tur lättast visar sig genom att man tenderar att nedvärdera andras spelstilar</I>

Jodå. Snobbismen lever och frodas lika mycket idag - även om grunderna till den verkar ha ändrats lite med åren; numera är det väl mest det där finkulturella tjofset som spökar runt.

--
Åke
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Läste du slutet på mitt inlägg?

Jag kan inte säga om jag håller med föregående inlägg eller inte men jag vet att alla typer av rollspel är ok sålänge alla har kul.

Jag tror vi menar samma sak :]
Det är väl samma med de flesta nedsättnade termer, det är andras syn på saken som är avgörande. Så länge ingen annan skadas av det får man spela som man vill.
Kobolder är vi allihopa!!




/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Jopp. Svarade bara på den övre delen. Att du sedan drar en slutsats längst ner gav jag blanka ankan åt. Nädå, jag ville väl förtydliga mig eller nåt (eller så hade jag helt enkelt ingenting bättre för mig än att skriva ett inlägg).

/Azagthoth
 

Toggrikk

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
106
Location
Uppsala
Re: onödig diskussion.

Ja, det tyder på bristande respekt. Liksom att kalla en diskussion som någon annan uppenbarligen tycker är viktig för onödig.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ad&d är slappt..
d&d är rätt... Reptilian står det klart och tydligt där..

Stay updated... :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Jag skulle vilja säga att en kobold är spelare som spelar för att få så mycket erfarenhetspoäng (Eller motsvarande) som möjligt och låter själva ROLLspelandet komma i andra hand. Man kanske skulle kunna säga att koboldtism är motsatsen till friform. Så enskilda raser eller vapen i olika rollspel kan inte vara kobolder.

Bela
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
det där...

...är nog ungefär min definition åxå. Fast i största allmännhet håller jag nog med de som säger att så länge man har kul så spelar det ingen roll hur koboldig man är. Jjobbiga blir det dock om man blandar "kobolder" med "seriösa" spelare. Då blir det kulturkrock a lá BIGTIME.


//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]I vanlig ordning står jag inte för något av det jag säger...</font color=red>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Man kanske skulle kunna säga att koboldtism är motsatsen till friform.

Njaä, vilken friformare som helst som börjar spela över som Jim Carrey på crack bara för att vara ball och impa på kompisarna med vilken Stor Skådis han är, ägnar sig åt en sorts powergäjmande han också. Och jag har sett friformare göra det...

--
Åke
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
enligt vissa extremister, alla som spelar en icke pacifistisk karaktär i ett spelsystem som kräver mer än en tärning och mer än tio sidor regler... men det är väl att hårddra det =)

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Re: onödig diskussion.

Nu handlade ju inte denna disskusionen om att misskreditera någon sorts spelande, utan bara att komma fram till en allmän definition av ordet kobold, så att alla vet vad som menas om ordet skulle råka dyka upp någon gång igen.
Har du något att säga om den saken så säg det, annars säg inget alls under denna tråd.
Och att fördöma folk för att de fördömer andra är väl minst lika mycket bristande repsekt eller??
 
Top