Nekromanti Vad är en Kobold?

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Dåligt rollspelande

Borde faktiskt finnas. Enligt mig är dåligt rollspelande när man inte klarar av att spela sin påhittade karaktär utefter de karaktärsdrag man själv har förutbestämt.
Alltså, du bestämmer en roll, en person med en sorts personlighet, och klarar du inte av att agera efter denna peronens värderingar, känslor, personlighet osv, är det att rollspela dåligt.

Har du bestämt att din RP ska vara en svärdskämpe som inte tänker och bara slåss och har som mål att bli så bra som möjligt, och faktiskt också spelar så, då är du en bra rollspelare.
Har du tänkt spela en upplyst präst som heller skulle dö än ta till våld, och sedan inte agerar utefter detta, så är du en dålig rollspelare.

Enkelt, eller hur?
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Håller ej med

Spelar ingen roll så länge alla i spelgruppen är med på det. Om någon i en spelgrupp däremot spelar på ett sätt som inte tillför resten av gruppen något och drar ned betyget på upplevelsen kan han kallas "dålig". Men han är inte dålig om han istället är med i en grupp, som Skin69 sa, där man inte tar så hårt på ROLLspelandet är han inte dålig, han har kul på sina villkor. Det har helt och hållet med vilken spelstil man eftersträvar och det är inte upp till varken dig, mig eller någon annan att säga att han är dålig rollspelare.
Man kan jämföra det med Allsvenskan och korp-fotboll (om man tar bort det där med löner, publik, öl och spons och så). De som spelar i Allsvenskan har rikigt kul, annars är de dumma som sysslar med något de inte gillar. De som spelar i krop-ligan har likväl kul, men det är en helt annan mentalitet bland dem, de tar det mer på skoj. Båda har kul på sina villkor. Men om däremot en korp-spelare spelar i ett allsvenskanlag blir det fel, eftersom de ser sporten på olika sätt. Är jag helt ute och snurrar nu?

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: onödig diskussion.

"Har du något att säga om den saken så säg det, annars säg inget alls under denna tråd."

Min åsikt om kobolder är att det är att sätta etikett på folks sätt att spela vilket jag är emot.

"Och att fördöma folk för att de fördömer andra är väl minst lika mycket bristande repsekt eller??"

Jodå! Har mitt inlägg uppfattats som fördömmande så ber jag om ursäkt, det var inte meningen.

Att jag skrev mitt inlägg var för att i de trådar jag hittills läst ang. kobolder så brukar det i en del inlägg uttryckas förakt mot kobolderna. Men jag var väl lite för snabb i mitt inlägg, skulle har sett hur den utvecklade sig istället.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Håller med Azag(lin)thoth

De äldre brukar kalla yngre kobolder. Hatar själv ordet och ännu mer folket som använder det. Mest för att de kan slänga ur sig det så vårdslöst utan att veta bättre. "Ah, han har 9 i skjutvapen (Shadowrun). Vicken kobold!"

/[color:green]Han</font color=green> som brukar kallas "cheater" av folk i Tetrinet (för att de inte vet bättre)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Japps.. Det enda sättet du kan spela Drakar och Demoner 5 på utan att vara kobold är som en liten söt och oskyldig alvflikka som är helare...

chrull - en urblåst idiot som kommer bli den första att skjutas när revolutionen kommer

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Dåligt rollspelande

Har du bestämt att din RP ska vara en svärdskämpe som inte tänker och bara slåss och har som mål att bli så bra som möjligt, och faktiskt också spelar så, då är du en bra rollspelare.
Har du tänkt spela en upplyst präst som heller skulle dö än ta till våld, och sedan inte agerar utefter detta, så är du en dålig rollspelare.


Nu är ju oftast livet inte så enkelt. Det är till exempel oerhört svårt att hitta personer i verkligheten som står för sina principer så benhårt som man tydligen skall spela sin rollperson för att vara en "bra rollspelare". Den upplysta prästen skulle mycket väl kunna ställas inför problematiska situationer där våld skulle kunna vara en av de få lösningar som finns. Detta skulle senare kunna leda till en personlig kris, vilket kräver en (om inte bra så åtminstone god) rollspelare för att göra det hela trovärdigt.

Ytterligare ett problem händer ju med svärdskämpen som inte tänker, vad skall dennes spelare göra i de "lugna" delarna av äventyren? I varje stad, vid varje vila, skall denne då konstatera att "ja, jag tar väl och plockar fram svärdet och ställer mig och svingar lite"? I en sådan situation skulle jag tycka att det är ganska tråkigt att vara en "bra rollspelare".

Vad ville jag ha sagt nu då? Jo, att människor förändras. De utvecklas, hittar nya tankar och värderingar under livets gång. Att detta skulle kunna hända med en rollperson ser jag inte som helt otänkbart, alltså kan man inte döma ut någon att vara en "dålig rollspelare" bara för att man väljer att bryta mot någonting ens karaktär (tidigare) stod för.

"Dåligt rollspelande" för mig är två saker:

1. Man spelar rollspel men har inte roligt.

2. Man spelar rollspel och har roligt, men på andras bekostnad (dvs de har inte roligt).

/Azagthoth
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Varför?

Skulle det vara koboldiskt att vara krigare, eller vis man eller tjuv?
Förstår inte din tankegång

Så det så!
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Ingen ska kalla någon något.

Mitt uppsåt var inte att tracka ner på vilka nu skulle kunna kallas kobolder, beroende på hur man defenierar kobold, utan att få fram exakt <B>vad</B> vi egentligen menar när vi säger det.... Kobold har här blivit ett modeord lika illa andvänt som bredband /images/icons/wink.gif. Och du har helt rätt att det oftast är i nedsättande ton, då kan det vara intresant att veta vad man har blivit förolämpad för att vara.

~~nauseam~~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Mjoo....

Jo oftast anses det ju att alla som över huvudtaget intreserar sig för om ens karaktär kan slåss eller svinga svärd anses vara kobolder... helt fel tycker jag oxå. Är man en krigare av något slag så är dett väll <B>bra</B> rollspell att intressera sig för vapen. Och det ända sättet att egentligen gämföra vapen är infot i vapentabellerna, bla skadan.

~~nauseam~~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Håller ej med

Tycker du sammanfattade det hela rätt bra. Ser ingen som helst poäng med att gå runt och kalla rollspelare i andra gäng för dåliga bara för att de inte är lika "seriösa" som ens egen spelgäng. Klaga kan man dock få göra om en spelare i ens eget gäng är antingen för koboldig eller för seriös. Om alla spelare spelar "koboldigt" utom en så kommer de säkert tycka att han är jättetråkig och tar allting alldeles för allvarligt. Men det är aldig nån som tänker åt det hållet.../images/icons/wink.gif

Lord Samuel har lite väl extrema karaktärsexempel tycker jag. En krigare som bara går in för att slåss eller en lärd man (eller vad det nu var han sa) som aldrig slåss befinner sig för långt ut på var sin ände av linjen av alla karaktärsval. Jag skulle nog slippa att dela SL med båda dessa om jag hade ett val. Lite flexibilitet tack!


//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]I vanlig ordning står jag inte för något av det jag säger...</font color=red>
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Mjoo....

Att bara vara krigare kan väl knappast vara koboldigt på något sätt. Hur kul blir det när orcherna anfaller och de lärda männen drar sina dolkar i försvar...?

Däremot (kommer inte ihåg vart jag läste det här men det är någon sort citat) så kan det anses att det är koboldigt att sträckläsa alla regelböcker för att veta precis hur många poäng man ska lägga på styrka osv. för att kunna ha ett visst vapen, maximal skadebonus osv. DVS att använda alla möjliga kryphål för att skapa en bra karaktär och helt strunta i känslan...

...men det är kanske bara jag som hört det där innnan.


//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]I vanlig ordning står jag inte för något av det jag säger...</font color=red>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
*djuuuup suck* :o)

Nu vet jag visserligen inte om det här gäller just dig.. men se det som ett svar på alla tre inlägg efter mitt..

Hur kul blir det när orcherna anfaller och de lärda männen drar sina dolkar i försvar...?

Det var precis det här jag menade... Jag, precis som det inlägg jag svarade på drev med koboldhatarna... DVS de som säger att alla som slåss är kobolder...
Det finns en samling rollspelare som tycker att våld är det samma som dåligt rollspel. Oftast baseras deras spelmöten på att sitta på en nattklubb, dricka rödvin och undra om den mystiska sabbaten verkligen har nått en högre nivå i sin tolkning av Nietszche...

Och det är de som enbart accepterar Pacifistiska helare...


Okej.. har alla förstått mig nu? :o)I

chrull


.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Ingen ska kalla någon något.

Men jag VILL bli kallad kobold... i alla fall om man hänvisar till den otroligt gullige och karismatiske kobolden i "Monster Manual"


:o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Kobold, inte alltid en förolämpning.

För de som spelar spel där Kobold finns som ras så tycker jag det passar som kobold. I PSX spelet Suikoden (1&2) finns det massor av kobolder.
Det är nog den mest kobldiska av alla raser =P

Jag menar, om folk tycker det är kul att vara biffa upp sina karaktärer, och ingen stör sig på det spelar det väl ingen roll. Men om en enskilld individ gör det mi en helt valig grupp så borde han bli bootad ur gruppen om denne inte bättrar sig.

Eftersom rollspel går oftast ut på att man har kul, och tycker då samtliga att det är kul att biffa upp istället för att rollspela så fungerar väl det lika bra.

Action figurer är till för att leka med, inte för att skjuta med luftpistol på, men båda fungerar och är lika giltiga som nöjesmoment, inte sant?

(Förtår fortfarnde inte varför det kallas Kobold, och inte relgelslickare eller något liknande.)


/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Kobold, inte alltid en förolämpning.

(Förtår fortfarnde inte varför det kallas Kobold, och inte relgelslickare eller något liknande.)

Det engelska benämning är väl PowerGamer eller nått sånt..
Men det svenska uttrycket kobold sägs komma ifrån ad&d. När spelarna var en sådär löjliga 50 xp ifrån att levla så bad man sin DM om några kobolder att slå ihjäl så man fick de där poängen som behövdes...

Alltså utvecklades utrycket till att beskriva de som bara samlade poäng och försökta bli så bra som möjligt..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kobold, inte alltid en förolämpning.

<I>Det engelska benämning är väl PowerGamer eller nått sånt..</I>

Munchkin, om man ska vara exakt - det är mer nedsättande än powergamer.

<I>Men det svenska uttrycket kobold sägs komma ifrån ad&d. När spelarna var en sådär löjliga 50 xp ifrån att levla så bad man sin DM om några kobolder att slå ihjäl så man fick de där poängen som behövdes...</I>

Finns en mycket enklare förklaring; "kobold" betydde från början unga förpubertala rollspelare, i jämförelse med de 16+-åriga spelarna som lirade utländska spel och bara inte kunde tåla att bli jämförda med snorvalpar (hey, jag <I>vet</I>, jag var en av dem). Och kobolder är små, ettriga och tjattriga, precis som de 11-åriga DoD:arna var...

--
Åke
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Kobold, inte alltid en förolämpning.

(hey, jag vet, jag var en av dem).
En av 16 åringarna eller en av 11 åringarna :o)

Jo.. du har det bra du.. du var en av de där... som var med när allt hände... :o)

din lilla ent där..

chrull - och nu undrar alla vad ent betyder? :o)

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: *djuuuup suck* :o)

och de ser spelregler och tärningar som något ont, och friform som det enda icke-koboldistiska alternativet... men som sagt det är en exremistisk karikatyr jag målar upp här...

Kobolder är vi allihopa, allihopa, allihopa....

Utom jag för jag är alltid SL (sen finns det säkert folk som tycker det är koboldistisk att ha SL också, men de bör nog hålla sig till lajv och teater)

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 
Top