Nekromanti Vad är en Kobold?

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Re: Kobold, inte alltid en förolämpning.

<I>...att det är kul att biffa upp istället för att rollspela...</I>

Ser inte riktigt att det <B>måste</B> vara måtsätning att biffa (änny ett begrep har föts... "Jag koboldar inte, jag biffar") och bra rollspel... I vår grupp har vi en djärg (min )som är ganska så "tabell-anpassad" och två vapenmästare vars stridskonster gör dem praktiskt taget oslagbara... Tycker inte någon av dessa är specielt dåligt rollspelade. Den ena vapenmästarens storhetsvansinne är mycket roande och den andras hedersamhet är välldigt andvändbart från SL:s synvinkel och han spelar det bra.

~~nauseam~~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
TACK [nt]

...

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kobold, inte alltid en förolämpning.

<I>din lilla ent där..
chrull - och nu undrar alla vad ent betyder? :o)</I>

Enligt källor är dagens enter de som började med DoD o dyl i början av 80-talet (dvs, gårdagens kobolder). Rollspelare av min generation är balroger. (-:

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Kobold, inte alltid en förolämpning.

Och Anders Blixt, som tom är äldre än Åke, tillhör Tom Bombadill-genrationen!

Nightowl, ent

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
attans också !

Jag håller ju typ med dig här! Och ändå lyckas jag skriva ett inlägg som inte är riktigt klart. Tror jag ska gå en kurs i "att inte bli missförstådd" alternativt "att uttrycka sig i klartext".

Lovar att skärpa mig!

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]I vanlig ordning står jag inte för något av det jag säger...</font color=red>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Mjoo....

"<EM>DVS att använda alla möjliga kryphål för att skapa en bra karaktär och helt strunta i känslan..</EM>"
Dessa pers. brukar väl kallas för munchkins.

/[color:green]Han</font color=green> som nog är en "ent"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Ingen ska kalla någon något.

"Och du har helt rätt att det oftast är i nedsättande ton, då kan det vara intresant att veta vad man har blivit förolämpad för att vara."

Jo det är klart, för att kunna argumenterar emot så är det ju bra att veta vad man skall argumentera emot.

Jag hoppas dock att folk som spelar med någon som förstör spelstämningen i en grupp inte kallar denne kobold utan istället förklarar på ett vänligt sätt vad det är i hans sätt spela som förstör stämningen.

Har även svårt för folk i allmänhet, behöver inte ha med
kobolder att göra, som säger att ett visst sätt spela är rätt medans ett annat är fel.

Hoppas inte du tog illa upp av mitt inlägg inser i efterhand att det inte var spec. bra i denna tråd.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Re: Håller ej med

Jag vill bara klargöra en sak. Jag klagar inte på spelare. Jag hävdar inte att alla måste vara lika seriösa eller oseriösa när de spelar rollspel, hur man spelar är helt upp till de ingående spelarna. Om sedan några spelare vill spela på ett sätt och de andra på ett annat, så skulle jag snarare kalla detta för tråkigt rollspelande, inte dåligt. Jag lägger inte in någon som helst sorts värdemening i min definition av dåligt rollspel, det finns helt enkelt ingen som helst värdemening i någon definition, inte heller definitionen av kobold har någon värdemening i sig, även om många verkar tro just det.
Jag hävdar alltså fortfarande att dåligt rollspelande borde bli definierat precis som dåligt skådespeleri, alltså när man inte klarar av att agera utefter en roll. Givetvis så är det inte så enkelt och exktremt som jag skrev, men det gjorde jag bara för att klargöra det jag ville ha sagt. Givetvis så kan personlighet ändras, men den ska isåfall göra det på ett naturligt och trovärdigt sätt och inte bara hux flux utan anledning, ungefär som om den lärde mannen jag pratade om började slåss helst plötsligt bara för att spelaren började tycka det var för tråkigt att vara så passiv. Jag hävdar alltså att det finns en definition på dåligt rollspelande och att denna bör vara när man ROLLspelar dåligt, inte har tråkigt eller nått annat likvärdigt.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Re: Mjoo....

"DVS att använda alla möjliga kryphål för att skapa en bra karaktär och helt strunta i känslan.."
Dessa pers. brukar väl kallas för munchkins.


Mycket möjligt. Hade faktiskt inte hört talas om uttrycket munchkins innan den här tråden...


//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]I vanlig ordning står jag inte för något av det jag säger...</font color=red>
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Kobold, inte alltid en förolämpning.

"Enligt källor är dagens enter de som började med DoD o dyl i början av 80-talet (dvs, gårdagens kobolder). Rollspelare av min generation är balroger. (-:"

Hmm. Dags att levla snart? /images/icons/smile.gif

--
Björn


(Började spela runt 92, så jag är förmodligen Balrog. Nice!)
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Håller ej med

"Jag hävdar alltså att det finns en definition på dåligt rollspelande och att denna bör vara när man ROLLspelar dåligt, inte har tråkigt eller nått annat likvärdigt."

Måste säga att det låter rätt vettigt...

--
Björn
, medlöpare

"I should never buy shit from the people that sell nuclear weapons to coyotes."
--Colin Brian Witz
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Mjoo....

Från en gammal AD&D-lista:
"How many munchkins does it take to change a lightbulb?"
"How many Experience Points do I get for changing a lightbulb? One? Fine! I change it, then smash it and change it again 300 times!  What? I don't get 300 XP?? Gee, this game sucks..."

--
Åke
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Håller ej med nu heller

Tycker inte att rollspel kan jämföras med skådespeleri. Visst, båda har elementet att låtsas vara någon annan, men i rollspel gör man det enbart för sin egen skull medans man inom teatern har en publik att tänka på. En som du säger dålig rollspelare spelar rollspel med sina kamrater och alla flamsar och pratar om ovidkommande saker under spel och avviker från sina karaktärsdrag stup i kvarten kanske spelar sin karaktär dåöigt men för den skull spelar han inte rollspel dåligt. En skådespelare som skulle göra dylika tilltag på scen är en riktigt usel skådespelare (han kanske har kul men publiken kommer att avsky honom) och kommer sannerligen inte att få några fler roller.

Däremot kan man ju diskutera vad som är bra/dåligt rollframförande (vilket du kanske försökt). Men rollspel handlar inte enbart om hur man spelar sin roll och således vägrar jag gå med på att det finns dåliga rollspelare.

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Kobold, inte alltid en förolämpning.

*klura* Första gången jag provade på att spela rollspel var 85 eller 86. Med tanke på att jag på den tiden _verkligen_ tillhörde den tjattrande skaran kobolder (jag var ju bara 8 år) så antar jag att jag klassificeras som Ent.

/Tobbelobbe - förmodligen Ent (det låter ganska myspys på nåt sätt :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Mjoo....

Här är några exempel till på en munchkin som jag tagit från två AD&D-listor.

You are NOT a munchkin if you play a fighter with a normal sword.
You MAY be a munchkin if you play a fighter with a +5 sword.
You ARE a munchkin if you play a *thief* with a +5 sword.

You are NOT a munchkin if you play a half-orc.
You MAY be a munchkin if you play a half-elf.
You ARE a munchkin if you play a half-tarrasque.

Favorite Improvised weapon in a Barroom Brawl
REAL MEN use their barehands, chairs and tables
REAL ROLEPLAYERS try to continue their conversation with the pretty
girl in the middle of the fight.
REAL LOONATICS use plastic Pepsi® bottles and toothpicks
MUNCHKINS use whatever gives the most plusses

Favorite Thrown weapon in a Barroom Brawl
REAL MEN throw MUNCHKINS
REAL ROLEPLAYERS throw pool balls, beermugs and rocks
REAL LOONATICS throw Nerf(R) frissbees
MUNCHKINS throw ..... guess (whatever gives the most plusses.)

/[color:green]Han</font color=green> som antog sig själv vara <EM>ent</EM> för att han började c:a -87
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Kobold, inte alltid en förolämpning.

"Psst, (viskar) balroger är äldre än enter..."

/images/icons/blush.gif Jag måste sluta blanda ut min Vodka med Extacy...

...men vad är jag då egentligen, om jag varken kan vara Ent eller Balrog?

--
Björn
, undrande

"Klatuu berada nictu!"
--Army of Darkness
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Kobold, inte alltid en förolämpning.

tja... jag tjatade till mig att vara med o spela första gången 88-89 så jag blir väl också ent då....

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 
Top