Nekromanti Expedition Varulvsson - Runda 3 - Efter reklamen

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Alla öbor i alla lag skanderar "Konrad skall brinna, Konrad skall brinna" när de marscherar runt i cirkel på örådet. Någon har hittat och dödat ett av öns vildsvin och har trätt dess skalle på en stång som står i mitten. Bunden vid stången så sitter Konrad Kanyl.

Harald Treutiger drar den sista rösten ur sin urna och annonserar ut "Sista rösten går på... Konrad Kanyl". Öborna väntar inte ens på domen om utröstning utan lyfter upp Konrad Kanyl och kastar ut honom på den väntande flotten. Denna gång är den inte lastad med mat och vatten för en vecka, utan med torra grenar och lättantändligt fnöske, och de slänger en fackla på den när den är på väg ut.

Mitt i elden så ålar sig Konrad Kanyl, skrikandes om hämnd, blod och könsstympning. Under skriken så buktar hans kropp sig underligt, och det sista ni ser innan hans brända och döende lekamen sjunker i vågorna är hans ansikte utdraget i en rovdjursaktig form.

Men, när ni vänder er om igen så sitter Brynolf där på stranden några steg bakom er. En förvånad min går över hans ansikte när han stirrar ner på det öppna hålet där hans bål en gång var hel. Han faller bakåt i en köttig duns.

"Ni har fortfarande ulvar bland er", säger Harald, innan han vandrar in i djungeln med sin kokosnöt.




Tack till Ulven Konrad Kanyl och till Bybon Brynolf som nu lämnat oss.

Konrad Kanyl var en Elektriker, hade ett Hero Quest-brädspel och tillhörde lag Nord

Brynolf var en Reporter känd från morgonnyheterna, hade ett Trivial Pursuit-spel och tillhörde lag Syd

Deltagare:
Basenanji
Brynolf
Hastfer
Konrad Kanyl
LJSLarsson
Max Raven
Mukwa
!Paxen
Pix
RasmusL
Recca
Ruga
Anth
Trasapa
Vimes
Xyas

Nästa runda tar slut på onsdag 23 oktober klockan 22.00!

Lycka till!
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
1/16

Tack för spel Brynolf och KK!

Jag föreslår nu att Paxen håller lite på siardomen.

Så, Brynolf nackad, Lag syd och Brädspel, samma som Hastfer... ved på brasan.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Urgel gurgel! Så här tidigt har jag nog aldrig mördats förut. I must be getting better. Urk ack glöö... Tack för en bra match, vi ses i Nangiala hörni!
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Först och främst, tack Brynolf för att du var med. Det var nästan att jag siade dig (jag funderade på att göra det timmarna innan rundan var slut) men jag beslutade mig att sia någon annan.

Så, vi har fått ut en ulv, KK, och kan, förhoppningsvis, säga att det gör mig tillräckligt grön (iaf för denna runda). Vi kan också se det att KK hade en riktig roll. Kan vi tro på något KK har sagt? är det något vi måste strunta i från honom?

Millersen bör vara högintressantast för byn att rösta ut, enbart för att dom är ett osäkert element. Jag vet dock inte vem av dom två som bör åka ut först, då båda är såna som jag inte kan sia, då det skulle vara ett bortslängt sieri. Åsikter?

Om det finns någon mer siare så bör den säga till nu. Om det finns en till siare så finns det inget värt att hålla käft mer, tror jag. Om du dock är av motsatt åsikt så är det som det är. Men du riskerar i såna fall att bli mer misstänkt ju längre in vi kommer.

Sen vill ni väl veta vem jag siade: Basse som är bybo.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
1/16

Tack för spel Brynolf och Kånkelbär!

!Paxen said:
Sen vill ni väl veta vem jag siade: Basse som är bybo.
Il Paxo, har du fått svaret att Basse är "bybo" eller att han "inte är ulv"? Om DTF finns med är nämligen Basse den enda jag fått feeling för i så fall.

---

Röst: Recca - hon skulle ut R1. Jag ska göra en genomgång av henne. För jag inser att jag inte kan hoppas på att få ut henne med hänvsning till vad som hände i spelets inledning. Men det får bli imorgon, för nu ska jag sova.

Go Village People!
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
1/16

Gött! Varför går du ut med att du har siat Basse redan nu, Paxen? Du gör liksom samma fel igen... Nåväl. Gött att få ut en ulv och att ha två gröna namn i spel.

Då ser deltagandet ut så här alltså:

Basenanji
Hastfer
LJSLarsson
Mukwa
!Paxen
Pix
RasmusL
Recca
Ruga
Anth
Trasapa
Vimes
Xyas

(skrev Xyas någonting i R2? Borde inte han vara diskad nu?)

Av LJSL, Ruga, Pix, RasmusL, Anth, Trasapa och Xyas tror jag att vi finner åtminstone två ulvar. Jag tror att Anth är en av dem. Statistiskt sett är det typ bara ulvar som ger upp och inte orkar lira. Med det i åtanke håller jag Anth troligast. Trasapa har svajat och Vimes får jag dålig magkänsla av, men han har spelat bra så det är bara noja. Ruga fick jag kalla kårar av när hon skrev att hon visste att rösträkningen var fel, men valde att inte säga någonting, men tror att hon är bybo. Pix kan vara vad som helst, jag kan inte analysera henne, för fåordig och har för få egna case och spekulationer.
---------
Jag har inte läst R2 ordentligt, och det ska jag jobba mig igenom innan jag fortsätter i den här tråden, men först:
-------
Varför började folk snacka om vem siaren ska kolla? Det ska väl byn mest bara totalt skita i, eller? Vad tänker ni med liksom? Det är ju bara ulvigt så det förslår att snacka om vem som ska sias och inte. Siaren ska hålla sina val hemligt och byn ska inte ge tips till ulvarna vem som är på väg att sias. Låt powerrollerna sköta sina förmågor själva.
------
Ok. Finns det något bland alla outningar? Kan någon sammanställa alltihop? Jag tror ju att vi klarar oss bra utan det där, men ändå.

Röst: Anth
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
1/16

Så KK ljög inte om Nord/Elektriker/HeroQuest.
Har vi över huvud taget någon användning av det outade stuffet?

Varför blev inte !Pax nattmördad? Betyder det att Brynolf var väktaren som vaktade sig själv första rundan?

Jag har läst som en tok och inte f*n blev jag klok.

Hasfer/Recca hittar jag inget rött på, men jag ha full förståelse för att byn vill hänga dem.

RasmusL skriver flummiga inlägg som jag inte alls blir klok på, han plingar varken röd/grön - bara konstigt.

Ruga/Pix/xyas har skrivit så lite att jag inte kan bedöma dem.

!Pax skriver också för lite för att kunna bedömas, men han har grönat sig själv genom att vara siare.

Basse är lite konstig, men känns inte röd (vilket !Pax bekräftar).

Trasapa har ryckt upp sig, han verkade må bra av att slippa Norge.

LJSL/Mukwa/Vimes;
För mig är de här de tre läskigaste spelarna. De spelar bra, men det kan säkert dölja sig en ulv där - jag ska kolla dem lite mer.
Jag är fortfarande inte bekväm med Recca vs. Vimes. Skulle Recca röstas ut och vara bybo kommer jag att misstänka Vimes. Men även LJSL håller med Vimes om att recca spelar konstigt.

Men först vill jag dreva mot de som inte är så aktiva, vi börjar med...

Röst: Pix


P.S.
Spelar rollspel måndag kväll så räkna inte med någon aktivitet från mig då.
D.S.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 1

*tittar på den förberedda röstlappen med Basses namn på, knycklar ihop den till en boll och kastar sedan bort den*

Tillbaka till ritbordet.

Basse, Paxen och Mukwa är gröna.
Tills vidare antar jag att Recca och Hastfer är grönish, men det börjar bli dags att läsa om deras inlägg och väga dem på guldvåg. Recca tyckte jag var röd för hennes spel mot Vimes i första rundan, men det fick ju sin förklaring. Det har varit roligt att se Hastfer spela upp sin från tidigare spel, men det är allmän kännedom att han och KK tycker om att krypa ihop i en filt framför brasan med varsin varm enhörningschoklad i handen. Det skall bli kul att se om Hastfers spel blir annorlunda när KK inte längre är i spel.

Vilka andra är värda att titta på?

RasmusLömsk har jag ju haft ögonen på och anser att han har betett sig som en skummis. Han är jag i nuläget bekväm att rösta ut.

Xyas har inte gjort något annat än att outa lag (väst om jag inte minns helt fel) och lägga en röst på Konrad. Problemet är att han alltid spelar så här. Han är så himla svår att spela mot.
Men det är inte som att han, ifall han är ulv, kommer få ut någon bybo med sitt lågflygarspel. Är det så att han är ulv så kommer spelet sluta med att vi har en hög bybor vi har säkra på är gröna och en ensam stackars Xyas kvar. Jag är därför inte så orolig och kan lämna honom tills vidare.

Vimes har jag ögonen på sedan tidigare, men det är inte läge att rösta ut honom än. Brunish.

Trasapa har gjort mycket av sig och pingat på mångas radar. Jag skall inleda med att försöka få en egen uppfattning om Trasis.

Medan jag nystar i Trasiga Apans Hemlighet så pressar jag Rasmus så länge. Vad är din reaktion på att du är en av dem jag kanske kommer kämpa för att få utröstade denna runda?

Röst: RasmusL
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
1/15

Så, runda 3 är här och vår siare överlevde natten, KK var ulv och saker ser riktigt bra ut. Tråkigt med Brynolf dock och det ska bli spännande att läsa igenom hans spel och försöka se varför, eller varför inte, hen hotade ulvarna tillräckligt för att bli nattmördad. Hurra!

Sedan: Ledsen om någon tagit illa vid sig av min dryga attityd, det har inte varit något personligt menat. När spelet började var det tydligt att jag inte skulle kunna deltaga särskilt mycket under veckorna och troligen skulle jag inte ens hinna läsa ikapp innan helgerna. Min lösning på hur jag skulle kunna bidra med något litet trots detta blev följande: Jag kör mitt långfinger så långt upp i röven på resten av deltagarna som möjligt med förhoppningen att reta upp och skapa lite ilska. De arga människorna skulle i sin tur börja bygga case mot mig. Ulvarna tycker givetvis att detta är kalas, jag ger dem ett öppet mål att skjuta på. Det intressanta blir nu att gå tillbaka till R1 och R2 och se vilka som gått igång lite för mycket samt vilka som kommit in som tvåa och trea i ett känslomässigt grundat drev mot mig. Kanske har jag varit för obvious i mina utbrott men det var iaf ett försök.

Jag har inte tid för analysen just nu men nedan är de inlägg riktade mot mig som jag upplever är tillräckligt vassa i tonen för att utgöra grunden för min kommande ulvajakt:

KK (död, röd):
nr 1
nr 2

Trasapa (ulvkandidat #1)
nr 1
nr 2

Vimes

nr 1


LSJLarsson har även varit på mig en del på grund av mitt spel men hela tiden behållit fattningen. Jag ska kika lite närmare på vilka argument han försökt använda mot mig och se om de känns krystade.

Pix skriver följande:
Pix said:
Annat som är skumt atm: Rasmus är defensiv. Svarar på frågor frön första/andra sidan av förra rundan, vilket inte bådar gott. Har inte satt in mig i honom dock, får nog hända imorgon.
Vilket jag tycker är lite konstigt. Jag är lite oklar på vad det är som är illabådande. Vad är det som inte bådar gott, Pix?

Trasapa: Ang "nervös nybörjarulv": jfr gärna spelstil i mina tidigare spel, kanske särskilt det där jag var ulv (och hade vunnit om inte Sapient kommit in på slutet och sabbat allt!)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Bra. Dubbelbra. K.K bekräftad, Paxen bekräftad, Grönad bybo.

Basse hade jag absolut som en misstänkt och det är skönt att kunna släppa honom nu. Angående att Brynolf dog. Jag har ingen aning. Han är ju duktig men jag hade ju börjat misstänka honom och han verkade väl inte direkt vara supergrönad av nån annan heller. Vet inte om det finns något vettigt att spå ur hans död alls förutom att spelet kanske är mer komplicerat än förväntat.

___________________

Vimes said:
1/16

Tack för spel Brynolf och Kånkelbär!

!Paxen said:
Sen vill ni väl veta vem jag siade: Basse som är bybo.
Il Paxo, har du fått svaret att Basse är "bybo" eller att han "inte är ulv"? Om DTF finns med är nämligen Basse den enda jag fått feeling för i så fall.

---

Röst: Recca - hon skulle ut R1. Jag ska göra en genomgång av henne. För jag inser att jag inte kan hoppas på att få ut henne med hänvsning till vad som hände i spelets inledning. Men det får bli imorgon, för nu ska jag sova.

Go Village People!
Ja, gör gärna en genomgång av mig, Vimes. För nu röstar du på mig för något i början av R1 (och får man anta, att jag är miller?). Det har ju passerat en runda av smaskigt spel från byn och ulvar sedan dess. Att det enda du har att komma med efter två rundor är en misstanke mot en person baserat på din beef med den personen för 5 dar sen är fan bedrövligt (eller ulvigt). Har du haft huvudet i en sanddyn senaste rundan eller?

Hade Basse varit din prime suspect hade jag ju förstått det här bättre, men inte ens det verkar han ha varit. Din enda reaktion på hans grönade status är ett lite hoppfullt "han är inte dtf då?"

Grejen är ju att om du vore ulv så känns det så jävla konstigt att du skulle spela på det här viset, du måste ju inse att det ser jätteulvigt ut att superbybo-Vimes inte har något att komma med från händelserna i R2?? Det är som att inget hände då. Om jag verkligen var din prime-suspect sedan R1 så borde du ju ha hängt på varje ord jag skrev i R2. Men du har inget att komma med??

Röst: Vimes

Fram med misstankarna nu, Vimes. Och bäst som fan för dig att det låter bra.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
JAAA!

:gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:
Jag blir så himla lättad av att vi har fått en ulv. Såg jobbigt ut ett tag där. Puh! Tack för spel, KK och Brynolf. Heja !Paxen, legend to be!

---

Min personliga (och ni vet ju har jag tänker) åsikt rörande valet av Brynolf är att utöver att Brynte är grym så hoppas varulvslägret på att vi ska ta ut Hastfer. Ni förstår, KK har presenterat ett imponerande teoretiskt bygge av vårt fluff som han ödmjukt döpt till "väv" och i den väven så har både Hastfer och Brynolf ett spel OCH tillhör samma lag. Jag var exv lite inne på att det var brunande för Hastfer.

---

!Paxen siade mig och det var lite otippat, men grymt skönt så tack. Dessutom smart eftersom jag höll på att sinka bybospelet.

---

Tycker inte alls att det är dumt att föreslå siarmål. Ja, Mukwa, jag ser nackdelarna och farorna. Men om vi alla måste tycka till i frågan kommer varulvarna förstås att föreslå andra än de själva. Nu är dessutom skaran möjliga mål att sia mindre, genom att vi har två millers med i spel. Därför skulle det vara UNDERBART att i slutet på den här rundan kunna sammanställa en lista över vilka som har föreslagit vilka. Alltså: vem vill se vem bli siad?

---

Liten detalj off game: *Trasiga Apans Hemlighet* är det överlägset bästa namn på en rollspelsprodukt jag har läst! Det märks att LJS är författare! Tack för inspirationen!

---

I nuläget misstänker jag Vimes mest av allt. Det känns inte bra att han tar upp Recca som jag tror är grön, även om jag har vacklat betänkligt i hennes fall.

---

Recca/Hastfer...tja, jag gillar inte milllers, men iom att KK är bekräftad ulv vill jag nog skaffa mig lite ny överblick av spelet.

---

Och det här säger väldigt mycket om mig som bybo: jag VET ju inte hur saker och ting ligger till och velar som fan. Men ärligt talat tycker jag nog att det är grönande, för så beter sig bybor. Ulvar VET hur det ligger till och blir då och då fångade på att de glömmer bort det.

---

Sedan tycker jag att det är slappt av anth att föreslå Pix som förstekandidat i gruppen "Litet Deltagande".
Ska man rösta på inaktiva är det förstås xyas som är förstekandidat! Pix är dessutom rätt fräsig i sina kommentarer och tänker mer än vad som syns.

xyas hade kunnat auto-åka på att inte skriva ett inlägg på en runda, men valde att skriva två väldigt intetsägande inlägg i slutet på R2. Det tycker jag är rödande.

Jag kan tänka mig att varulvslägret med ulv-xyas har bestämt sig för att han ska spela så lite som möjligt, för byn kommer ändå inte märka nån skillnad från när xyas spelar som bybo.

---

Mina ulvar skulle i nuläget kunna vara: KK, Vimes, xyas, ...

---

Jag vill se Vimes, Trasapa eller Mukwa siad.

---

Röst: Vimes

1) Jag vill att du spekulerar lite i hur KK har tänkt runt spelet.
2) Hur ser du på fluffet? Hur ska vi förstå att KK ville analysera sin väv?
3) Varför tog ulvarna ut Brynolf?
4) Varför röstar du på Recca?
5) Vilka är dina misstänkta just nu?
6) Vem vill du se siad till nästa runda?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Så, vi förlorade en denna runda. Huruvida det betyder att vi förlorade en väktare eller inte vet jag inte, och jag tror inte att det är aktuellt att diskutera det just nu, men ha det i tankarna. Om det dyker upp någon som påstår sig vara väktare senare i spelet så måste vi välja mellan att rösta ut denna person eller inte. Förhoppningsvis är jag kvar i spel då och har siat just denna person, men det är en väldigt liten chans till detta.

Jag säger detta en gång till: När jag siar någon så får jag svar på om personen är en bybo eller ulv. Inte om personen är DTF. Betyder det att Basse är en bybo eller DTF? Ingen aning. Om jag ser någon bli utmärkt som DTF så vet jag det då. Men tills vidare så vet jag helt enkelt inte om Basse är DTF, jag vet bara att enligt mitt siande så är han en bybo.

Och, jag kom på det när jag skulle sia Basse att haninte heter Basenji, utan Basenanji. Jag skyller på inbillad dysleksi.

MILLERS! MILLERS! Vi har två millers. Detta är konstigt, speciellt när det är en hel-miller och en halv-miller. Har Empi tänkt till här? Orsaka lite förvirring genom att ha en som sias som röd -ibland-? Vet du när du sias som röd och när du sias som grön? För isf skulle jag kunna slösa på två sianden (som ändå inte säger om du är en riktig bybo). Paranoida tankar säger att om det verkligen finns 2 millers så kan den ena vara en ulv, vilket skulle betyda att hel-millern sias som grön eller att halv-millern... Sias som h*n påstår..


Fuck siare, liksom.. Fuck it.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
2/16

Ja, jag vet om jag sias röd eller grön beroende på runda. Det skrev jag ju när jag outade. Hur kan du som siare ha missat det? Alltså jag förstår mig inte på ditt inlägg ovanför men tänker inte börja få ulvnojja än bara för det.

Trasapan! Gör din röst hörd.
Här påstår jag att du är ulv i slutet på R2, va är ditt svar på det?

röst: trasapan
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
2/16

Jag ska svara på dina frågor Basse, men först ska jag snacka om hur jag ser på det här spelet (Trasapa tycker säkert det här är "mummel", så han kan hoppa direkt ner till frågorna).

Varulvsspel är egentligen inte speciellt svårt. Men det är lätt att tro att det är svårt. Ibland när jag pratar om varulvsspel med oinvigda brukar de fråga "Men, hur kan man veta att någon är varulv!?", jag försöker ibland förklara på djupet men oftast blir det "Äh, man snackar om hur vi ska vinna spelet och då brukar det visa sig att vissa ljuger."

Och det är ju det vi gör. I tråden diskuterar vi hur vi ska vinna spelet, texten om spelet är spelet och sättet att vinna spelet. Just vad och var varulvsspelet/texten egentligen är - inget är meta, allt är meta, det finns inget innehåll, allt är innehåll - tror jag är dels det som fascinerar mig mest, men också det som är mest svårfångat med varulvsspel. Men det vi gör (eller, här finns det väl ett "bör" som jag vill trycka på) i tråden är inte komplext eller svårfångat.

Vi diskuterar i tråden hur vi ska vinna (hårdraget vilka som är ulvarna) och i de rum som vår diskussion skapas framträder vi. Det är dessa framträdanden vi analyserar, analyser som vi sedan framträder med, framträdanden som sedan blir analyserade och så vidare. Varulvsspel är ett självspelande piano. Det som jag ska diskutera här är hur vi analyserar framträdanden.

Enligt min mening identifierar vi ulvar i två steg:
1. Vi ser ett framträdande som vi uppfattar som avvikande.
2. Vi visar att det avvikande framträdandet får rationalitet som ulvbeteende.

Det vi gör är att vi slår vakt om normer. Allt som är queer registreras, analyseras och döms som antingen avvikande bybobeteende eller som ulvbeteende. Men märk väl att vad som är normbeteendet i ett spel inte bara (eller ens i speciellt stor utsträckning) har att göra med vad som på något objektivt sätt är "bra". Vissa saker har vi väl mer eller mindre fastslagit som intersubjektiva sanningar över flera spel, typ som att "Inaktivitet är dåligt", "Det är bra att ta ställning" och så vidare. Men de finare nivåerna av vad som är spelets normer skapas och återskapas ständigt i spelet. Varje inlägg interagerar, mer eller mindre uttryckligt, med spelets bybonormer. Just glidningar i vad som uppfattas som normalt i spelet tycker jag att vi ska se upp med, om det är något de 10 (15?) WRNU-spel jag spelat lärt mig är det att bara för att jag inte förstår en spelares agerande i tråden så innebär det inte att denne är ulv. Vad vi uppfattar som bybonormen är ständigt föränderligt, och avvikelser från den är inte i sig scum tells. Den absoluta majoriteten av alla avvikande framträdanden vi ser är bybor som agerar annorlunda än vad vi själva gör. Kan vi inte formulera ulvrationaliteten bakom ett agerande har vi inte identiferat en scum tell.

När det kommer till att formulera ulvrationaliteten så är den ledande tendensen i byn att ta i för mycket. Att konstruera avancerade scenarion med ulvar som smider extremt komplexa planer. Dessa extremt komplexa planer smids i princip aldrig.

Och, dessutom: även om ulvarna hittar på wackade grejer (det har hänt!) så är chansen att just ert tillskruvade scenario stämmer extremt liten. Antalet möjliga scenarion att arbeta med ökar exponentiellt med "taket" för hur komplexa scenarion vi tillåter oss tro på. Det blir lager på lager av komplexa förklaringar, och ju fler lager desto större sannolikhet att något av lagren inte stämmer. Att konstruera de här avancerade superulvs-"tänk om!"-"det är så osannolikt att det måste vara sant!"-teorierna är inte ett effektivt sätt att spela det här spelet på. Det kanske är roligt, men det funkar inte.

Med detta sagt är min absoluta övertygelse att ulvar i 9 fall av 10 arbetar efter vissa (underförstådda) mekaniker:
- de vill inte synas
- de vill inte bli ihopblandade med varandra
- de vill att byn ska rösta ut sina egna
ulvar begränsas även av att:
- de vet vilka som är gröna och röda och måste alltså ständigt ljuga i sina ställningstaganden

That's it. Det här spelet är inte svårt. Eller, just eftersom ulvspelet går ut på att låta byn göra misstagen (ni som kacklar om att "Jag tror vi har att göra med erfarna ulvar som styr byn", visa mig ett (1) tidigare spel där det varit fallet) och själva undvika att hamna i strålkastaren, blir spelet svårt och bybohjärnorna börjar hitta på mönster och konspiratoriska förklaringar där inga sådana finns. Spelets svårighet är att acceptera att det inte är svårt.

---

Basenanji said:
6) Vem vill du se siad till nästa runda?
Mig själv förstås, så jag slipper vi fler imbecilla misstankar från er kretiner och plattnackar! Men om inte så tycker jag att det inte vore helt dumt med ett siande av en doldis som xyas. Med tanke på hans spelstil och start i det här spelet verkar det osannolikt att vi kommer kunna bilda oss en uppfattning om honom i tråden. Då får vi antingen ha kvar honom i spel resten av matchen eller så får vi rösta ut honom i blindo. Inget av alternativen känns speciellt lockande tycker jag. Ett siande kan lösa det.

Å andra sidan är xyas makt över spelets utveckling väldigt liten. Så det kan vara intressantare att sia någon som är aktiv och påverkar spelet mer. Egentligen vill jag ju ha Recca siad, men det går ju inte. Så, Larsson är mitt val. Min känsla av honom är att han är grön, men jag tycker det finns något som skaver (inte bara att han ändrade till Raven i sluttampen av R1), och ett kvitto på honom vore gott. Trasapa är ett annat namn som är i något form av limbo för mig, osynlig stor del av spelet för att komma in som en (visserligen konspiratorisk) virvelvind i slutet av R2.

Men jag vet faktiskt inte om den här diskussionen är speciellt intressant eftersom !Paxen sannolikt kommer att nattmördas härnäst. Rimligtvis har väktaren väktat Il Paxo förra natten, och antagligen har väktaren "Du får inte väkta samma person två nätter i rad"-regeln som är standard. Så, vem Paxen ska sia härnäst känns som en i allra högsta grad hypotetisk diskussion.

Basenanji said:
1) Jag vill att du spekulerar lite i hur KK har tänkt runt spelet.
2) Hur ser du på fluffet? Hur ska vi förstå att KK ville analysera sin väv?
Jag vet inte om jag missförstår dig, men jag uppfattar de här frågorna som nära länkade. Men om fråga ett handlar om hur jag ser på KK:s spel i stort så besvarar jag det först, för att sedan diskutera fluffet och KK:s "väv".

Jag tycker det är svårt att analysera KK. Detta för att jag är rätt kluven till honom som spelare. I förra spelet, där jag var spelledare, kastades jag mellan att tycka att han var byns lysande stjärna och att han var en babblig lufttuggare som tog upp en massa onödigt utrymme i tråden. Helt ärligt så läser jag rätt sällan alla hans inlägg från början till slut. I det här spelet har jag tyckt att han "verkat som vanligt" men eventuellt varit lite "mindre vass". That's it. Mer sniff än så har jag inte haft på honom. Tvärt om har han varit i mitt "grönish"-fack. Det enda konkreta jag egentligen har att säga är att jag upplevde honom som stående på min sida mot Recca i R1, vilket eventuellt färgat min uppfattning. (Såhär i efterhand blir förstås KK:s näravro i Recca-drevet en grönpoäng till Recca).

Angående fluffet och "väven", så vill jag lansera den readikala teorin att... håll i er... : det finns ingen väv och fluffet är meningslöst . (Löpsedel: "NIHILSIMCHOCK i VAULVSSPELET. Vimes: 'Jag tror inte på mönster'") Jag har stirrat så att ögonen blöder på KK:s så kallade väv, och jag ser inget mönster. Inget alls. Visserligen verkar kategorierna han identifierar vara hyfsat vederhäftiga (han gör för övrigt en del konstiga bedömningar, som när Trasapas pilot hamnar under kategorin "Myndighet"), men jag ser inget mönster i hur de fördelar sig över lagen. Lägg därtill att ulvarna uppenbarligen har alibin och att vi inte har någon som hävdat sig sitta på information angående fluffet. Jag tror att vävmästaren Empiricus vävt en väv utan mönster. Som designbeslut gillar jag det, för att jag tycker att spelet bör vara ett spel mellan två fraktioner och inte en gåta för byn att lösa skapad av spelldaren.

Det intressanta är förstås att KK jobbar så hårt med väven i R2. Varför gör han det? Den troligaste förklaringen är, anser jag, att KK gjorde det ulvar gör: skådespelade bybo. Diskussionsrummet "Hur är spelet upplagt?" är ett ganska riskfritt rum för ulvar att iscensätta sig som bybor i. Det är arbete som inte behöver vara lögn och inte kräver så mycket jobbiga ställningstaganden, dessutom är risken att trassla ihop sig med sina ulvkumpaner liten. Att KK väl publicerar sin teori beror antagligen på att han redan lagt ner en massa arbete på den, varför inte publicera och kanske sprida lite kaos? Men jag tror inte vi ska försöka analysera vad KK försöker kommunicera med oss. KK var vid publicerandet en dömd ulv och alla hans inlägg efter Paxens avslöjande är otjänliga som analysmaterial.


Basenanji said:
3) Varför tog ulvarna ut Brynolf?
Även här tycker jag det är vanskligt att analysera för mycket. Jag tror att ulvar inte i första hand (annat än med powerroller) funderar på vilka de vill ha ut, utan snarare på vilka de vill ha kvar i spel. Ulvarna vill ha kvar inaktiva, ogröna, lättmanipulerade bybor. Ulvarna vill ha kvar bybor som de har användning för. Min erfarenhet från spel där jag varit ulv är att man väldigt sällan nattmördar bybor för att de är farliga i den meningen att de har en massa smarta tankar om spelet. Dessa är man ofta (oproportionerligt) rädd för att ha ihjäl.

Jag tror att Brynolf nackades för att:
- ulvarna inte kunde döda !Paxen den här rundan
- han är en erkänt duktig bybo från tidigare spel
- han var ganska grön
- han spelade inte ulvarna rakt i händerna

Basenanji said:
4) Varför röstar du på Recca?
Jag måste fortfarande återkomma till Recca i ett senare inlägg, jag behöver se över mina bedmöningar av henne från R1 (eftersom så många säger att jag har fel blir jag förstås osäker) och jag behöver på allvar läsa hennes spel i R2 (däri har hon helt rätt ovan: jag hoppar i och med min röst, tillbaka till R1 (vilket jag väl, ärligt talat, skriver när jag röstar på henne)). Men det som hänt är ju att jag ville rösta ut henne i R1. Röstningen kukade ur och Raven dog, och i R2 serverade Paxen oss KK:s ulvspillning på ett fat. Men jag håller med om att jag bör undersöka om jag verkligen står bakom en utröstning av Recca i nuläget.

Faktum är att jag inatt drömde att alla Reccas röster hade sparats, och att hon redan låg på fem röster den här rundan. Det fick mig att tänka på ett coolt koncept. Alla slutröster ärvs in i nästa runda. Och ligger då fast (fast de som röstat får rösta på nytt, men förra rundans röster ligger som en grund att addera till) Så även de här ensamma rösterna som ligger på en kan ackumuleras upp under spel och i slutändan bli helt avgörande. Och när det är jämna drev kommer den som överlever utröstningen ha en tuff situation emot sig i nästa runda. Jag tror det vore kul.

Men piont taken. Jag flyttar min röst tills jag vet huruvida jag vill rösta ut Recca den här rundan eller inte. Jag tror inte vi vinner något på att jag har min röst vilande på Recca. Röst: LJSLarsson. Jag har en grej på Larsson som jag ska kolla på också. Får återkomma även i det. Men det handlar om att Larsson dels försökte unvika att rösta ut Recca i R1, trots att han misstänkte henne, dels om att jag tycker han spelar reaktivt och dels om att han (som jag uppfattar det fritt ur minnet) har svängt rejält i bedömningen av de grejer jag presenterat mot Recca, vilket jag uppfattar som att han anpassat sig efter vilka åsikter som är bekväma att ha i spel.

Basenanji said:
5) Vilka är dina misstänkta just nu?
Larsson, Rasmus, Trasapa, Recca
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 2

Sitter på jobbet och kan inte göra superordentlig research, men jag har läst igenom KKs inlägg i första rundan och dragit lite slutsatser.

I början av spelet pratade KK starkt om hur ulvarna bör vara symmetriskt uppdelade:

KK said:
Jag spekulerar i att det kan vara avgörande för oss att fånga ulvar på öst-väst-nord-syd. Det känns ju rätt solklart att det skall finnas 4:a i varje lag
Detta känns som något ulv-KK vill vi skall tro på för att vi sedan skall hänga oskyldiga bybor efter denna modell. Jag tror därför, om ulvarna ens har alibin, att de måste vara assymetriskt uppdelade. Jag får intrycket av att KK arbetar ganska mycket för att vi skall outa lag, men nu kan jag inte hitta det exakta citatet, så jag får återkomma om det.

Däremot så anser jag att, efter en genomlösning av KK, att Recca blivit grönare och Hastfer rödare. Titta här på KKs reaktion till Hastfers outande:

KK said:
Jag tycker att du outade i rätt läge. Det är som du skriver lixom. Hade du outat efter det att någon har siat dig som ulv hade det ju varit tvärkört. En Hastfer hade aldrig tagit sig ur det.



Hastfer said:
Nåväl, självklart skulle jag kunna göra denna outning som ulv med en superulv som styr mig. Alltså att jag är en halvmiller ulv.

Så är inte fallet. Jag går ut nu för att jag aldrig skulle kunna rädda mitt skin och mitt liv som bybo ifall jag blev siad röd utan att ha outat innan och då skulle byn lägga för mycket krut på att hänga en bybo.

Ja det kan ju vara en superulv som skrivit hela din outning och skapat halvmiller ulven åh prylar, men det känns ju rätt ovärt (från ulvarnas synvinkel) att kasta bort den planen redan nu då du i stort spelat o-Hastfrigt och skött dina kort väl.
Detta är en KK från början av spelet, ännu inte rödad av någon. Detta är en KK som vet att han är bra på varulvsspel och kommer kunna hålla sig kvar länge (det var egentligen ren tur att Paxen valde att sia honom). Jag kan mycket väl tänka mig att detta är en ulvplan de smidit tillsammans.

KK tycker däremot att Reccas milleroutning är blaj och arbetar hela rundan för att få henne utröstad. Han är en av de sista som lägger sin röst på henne när det stod emellan Recca och Max Raven. Så gör man inte när Recca är ulv.

Jag tror nu Recca är grön, och Hastfer är ulv satt och mös med KK.

Röst: Hastfer
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Empiricus said:
Inläggen får vara max ca 5000 tecken, jag kommer gå in och varna om jag ser att inläggslängden spårar iväg och blir okontrollerbar. Åtföljs inte varningarna så blir det utvisning. Jag kommer dock inte att tokräkna tecken och slå alla minimala övertramp på fingrarna. Sunt förnuft råder.
Vimes,
Ditt inlägg #885229 är för långt (ca 10 000 tecken).
I enlighet med reglerna i spelstart är du varnad, håll dig till kortare inlägg.

Jag vill inte varna utan att utdela en konsekvens, och jag vill inte utvisa för första förseelsen här, trots att du överskred inläggstaket, så eftersom ditt inlägg är dubbelt så långt som det får vara så har du denna runda en total inläggsmängd på 15, inte 16.

Fortfarande, jag kommer inte räkna exakt på tecken i inlägg, utan bara kontrollera inlägg som verkar alldeles för långa.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
DISCLAIMER: Skitlångt inlägg. Men min ambition är att jag ska bli mer lättläst för er andra. En sorts reflexivitet alltså. Om jag får er att förstå hur jag tänker är det bra, för då får vi lättare att diskutera i fotsättningen.

Jättefint inlägg Vimes – på flera plan! Jag gillar ord som "diskussionsrum" och "normer". Om jag får följa med i dina tankegångar kan jag ibland känna det som att mitt sätt att se på och spela varulvsspel sällan är giltigt i wrnu-spelen. Det är därför så många uppfattar mig som kaozig, svår att analysera, konstig mm.

En sådan strategi som jag tycker är verkligen omöjlig att få andra att anamma är att man som bybo MER satsar på att se så byboig ut som möjligt i de andras ögon, snarare än att hitta ulvar. I stället så sitter folk och håller på info, man spelar tillknäppt, skriver lite, vågar sig inte på spekulationer mm. Man anstränger sig kort och gott för att "inte verka misstänksam" snarare än att "visa sig som bybo".

Det skapar liksom ett sorts anti-bybo-spel vars ideal strävar efter att fjärma sig från bybo-identiteten.

Det har nog att göra med att jag tycker att man lugnt kan offra bybor eller rättare sagt: man behöver inte vara så skitnödig och nervös för att någon annan ska uppfatta en som ulv. Om jag går ut med massa info om min roll så ger jag info till byn och om jag håller tankegångarna flytande bara för att se till att vi har koll på många alternativa scenarion (minns Reccas 666-spel och LJS DrWhowolf där KK blev konverterad) så bidrar jag kvalitativt. Skitsamma om folk tycker att det verkar scummigt. Ja, för hela spelet är ju så: vad du än säger kan tolkas som att du är scum. Metalogiken är ju nån sorts Wine In Front Of Me: så fort vi uppfattar ett "säkert sätt" att bete sig på så kan ju faktiskt en varulv använda sig av det för att få bybo-cred. Tex, din lista innehåller ju en punkt där ulvarna inte vill synas, stämmer det verkligen in på KK? Han har väl synts till rätt mycket, om inte kvalitativt så väl kvantitativt.

Det handlar väl också om att jag tycker att man som bybo ska kunna "bjuda på sig själv" för det är ju inte en bybo som vinner, utan hela byn. Om jag röstas ut eller verkar scummig är inte så viktigt – bara byn vinner.

Men det är också jobbigt att som ulv behöva bidra på det där sättet. Det är rent fysiskt jobbigt att behöva skriva och att dessutom kräkas ut kvalitativt stuff är skitjobbigt. Det är alltså byboigt (tycker jag) i flera bemärkelser att hålla på som jag gör: 1) Vi vet inte vilka förutsättningar just det här spelet har och det förtjänas att diskuteras 2) Bybor hjälper till genom att stressa ulvar och blir därtill mer byboiga i andra (bybors) ögon.
3) Sedan kräver det att ulvar börjar misstänka sådant de egentligen vet: vilka som är bybor respektive ulvar

Så jag skulle vilja att byn (både i det här spelet och i varulvsspel generellt) hade "högt i tak" och inte reagerade så snabbt på "uppenbara scummigheter"! Tvärtom skulle jag nog vilja att vi uppmuntrade varandra till spekulationer, skrivande och aktivitet.

Men.

Vimes said:
Och, dessutom: även om ulvarna hittar på wackade grejer (det har hänt!) så är chansen att just ert tillskruvade scenario stämmer extremt liten. Antalet möjliga scenarion att arbeta med ökar exponentiellt med "taket" för hur komplexa scenarion vi tillåter oss tro på. Det blir lager på lager av komplexa förklaringar, och ju fler lager desto större sannolikhet att något av lagren inte stämmer. Att konstruera de här avancerade superulvs-"tänk om!"-"det är så osannolikt att det måste vara sant!"-teorierna är inte ett effektivt sätt att spela det här spelet på. Det kanske är roligt, men det funkar inte.
Visst, jag är inte helt lost ändå: jag förstår vad du menar, så det är väl dags att bli effektiv då.

Så: utifrån din lista, som ger ett vettigt intryck så:

- de vill inte synas

Okej, då tycker jag att vi ska avkräva aktivitet och att folk ställer sig i spotlighten. Mer press på xyas, Pix, Ruga, mfl.

- de vill inte bli ihopblandade med varandra

Okej, då tycker jag att vi gör relationskartor mellan hur folk skriver till varandra och vilka de misstänker/inte misstänker. En bärande princip är då att ulvar inte klumpas ihop tex i misstankelistor.

- de vill att byn ska rösta ut sina egna

Mm. Svårt att komma på något konstruktivt här, men vi kan väl utgå från att KK inte har röstat på ulvar. ((Fast Vimes, det här vet jag inte om det stämmer, när jag är ulv bukar jag gärna rösta på ulvar och tracka dem, det är högodds-spel, men vafan det gillar ju jag))

- de vet vilka som är gröna och röda och måste alltså ständigt ljuga i sina ställningstaganden

Okej, då måste vi pressa folk att ta ställning och kommentera spelet. Vi måste också läsa allt utifrån någon sorts koll på logiken, så där som Recca kan göra så bra. Inte min starka sida och tusan om jag tycker att det är så kul egentligen. Det blir så pilligt och jag tänker på analysmetoden Content Analysis. Men jag är väl lat.

Men vi måste väl också ställa frågor som kräver att ulvarna ljuger? Med det menar jag att vi måste ställa *rätt sorts frågor*?! Vi måste skapa diskussionsrum där ulvarna tvingas ljuga. Min (säkert enfaldiga) teori här är att vi borde kunna snacka om själva spelupplägget i det här spelet eftersom KK faktiskt inte ljög om sin roll.

Alltså skulle jag vilja att folk diskuterade fluffet, inte för att potentialen som ulv-identifierare är stor, utan för att det innebär att ulvar kanske går bort sig.

---

Sedan lite mer on-topic så väntar jag med att ta bort min röst från dig tills du lite mer kvalitativt redogör för hur du ser på Recca och LJS.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kan vi försöka dra åt samma håll?

Just nu är det något i stil med 6 personer som fått en röst var och en 7:e som fått två röster.
 
Top