Nekromanti Expedition Varulvsson - Runda 2 - Äkta TV

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
3/15
Brynolf. Jag noterade din lista men jag reflekterade inte över att min röst var felaktig, jag trodde du hade missat att räkna den inte läst så noga eller nått... Tänkte inte att du på att du använde sökfunktionen och inte hittade min röst för den var felformaterad.Det var därför jag skrev "Brynolfs felaktiga räkning" inte min felaktiga röst. Ett tråkigt misstag.

Varför diskuterar vi ens siaren? Siaren ska naturligtvis ligga lågt tills dom 1 får napp eller 2 har grönat åtminstone ett par stycken. Jag litar på att siaren avväger risken med att bli käkad vs att hålla sig gömd.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
1/16

Det är helgrunda, och jag är oftast upptagen på helger. Den här helgen är inget undantag.

Brynolf said:
Om spontana outningar är anledningen till att Mukwa hängde Raven, varför inte ge sig på tex Basse då?
Det var inte hela anledningen till att jag ville dreva ut Raven. Han resonerade för hur han gjort utifrån ett ulvperspektiv, och det såg inte ut som en byboanalys, utan som en ulvanalys. Det hittar du i R1. Men skit samma. Jag hade fel helt enkelt. Surt, men sant.
Att jag inte var på Basse var för att jag uppfattade det som att han outade värdefull/potentiellt värdefull information för byn, och för att jag vet att Basse flera gånger tidigare har gått ut med hela sin roll för att få snacket att gå. Jag vet redan att han vet att byn hatar när han gör så, men han resonerar annorlunda. Raven outade helt enkelt på andra grunder och med tillägget att han var osäker på vad byn ville. Att då outa först och fråga sen (vilket var exakt vad han gjorde) kändes som att han försökte få ut sin lagoutning först av alla.
Jag blev mer skeptisk mot Basse ju längre rundan gick och det framgick att han bara snackat ur nattmössan och inte outat information hårt. Därför inledde jag den här rundan med en röst på honom.

Vimes said:
Bortsett från Rugas felformaterade röst (eller Empis tabbe) var det ju i allra högsta grad DU MUKWA, som fuckade upp röstningen. Det är ju du som fäller avgörandet. I slutet av förra rundan tycks du också VÄL medveten om att din röst har legat länge på Raven. Så föreställ dig mitt höjda ögonbryn när jag ser dig försöka få det att verka som att det är NÅGON ANNAN som har ansvaret för det här debaclet.
Nu ska vi ta det lugnt här Vimes. Jag var medveten om att jag hade kvar den äldsta rösten på Raven. Jag ville ha det så, men jag, precis som alla andra som såg de där röstningssammanställningarna trodde att Recca skulle åka. Det är olyckligt att det blev på det viset, för alla agerade utifrån falsk information. Jag hade nog hållit kvar min röst på Raven, oavsett, men jag avgjorde INTE. Att du försöker få det att låta som det är ulvigt. Jag VILLE avgöra, för jag är bybo och jag är den enda jag är säker på, så jag valde att inte lägga tryck på Recca genom en röst, för att ha den äldsta och därigenom den tyngsta rösten kvar. Jag kan pressa folk utan att rösta, och det gjorde jag även i det här spelet. Men jag FICK INTE avgöra. Ruga avgjorde. Hon valde att inte berätta någonting om den felaktiga rösträkningen och således var hennes röst på Recca den allra tyngsta, för den räknas i princip som två stycken. Nu är det en bra grej tills vi vet Reccas fraktion eftersom hon valde att inte rösta ut en bybo. Jag hade varit fine med att Recca åkte, det var mina två toppkandidater som stod inför hängning liksom. Jag är givetvis högst delaktig i utröstandet av Raven ändå, eftersom det var mitt case folk röstade på. Du försöker göra en höna av en fjäder här, eller så missar du din egen logik i att analysera folk (mig) utifrån den röstställning som vi trodde gällde, dvs att det var Recca som var på väg ut.

Men jag gillar dina frågor så här kommer mina svar:
Vimes said:
ALLA ovanstående behöver diskutera detta:
1. Vilka alternativ bedömde du fanns inför deadline?
2. Varför valde du att lägga sin röst där du la den?
3. Vad tjänade byn på att din röst låg där den låg?
1. Max Raven och Recca (hade folk röstat på Basse hade jag övervägt det)
2. För att jag hade kvar den mäktigaste rösten på Raven, och därigenom tog jag bort möjligheten för ulvarna att avgöra en tiebreaker. Skulle Recca röstats ut hade det varit för att fler ville se henne åka. Jag trodde Raven var ulv, inte övertygad, men det var den bästa hängningen av mina misstänkta. Anledningen till att jag inte röstade på Recca var för att flera (ett par, någon, alla) ville ta ut henne för att hon var miller och inte för att hon pingat. Det är en jättedålig ursäkt, och är det jämnt skägg mellan mina kandidater kan jag lika gärna rösta på den som 1. jag har den äldsta rösten på, och 2. för att Recca ändå kommer röstas ut i någon annan runda och då förhoppningsvis för andra anledningar än att hon är miller.
3. Ulvarna kunde inte roffa åt sig vågmästarrollen, och det korrekta valet var att spara en i alla fall dödsdömd spelare.

Anth said:
Mukwa, hur tänkte du här?
Jag hade uttryckligen sagt att jag inte kunde göra någonting efter 18:00.
Jag missade nog det, men hursomhelst finns det inte mycket från dig att analysera utifrån de två stora dreven i R1, och det är inte mitt fel. Det är... SHaithans i första hand och ditt i andra hand.

KK said:
Av >Pix-Vimes-xyas-Mukwa vill JAG se Pix gå ut med sin syssla först. Övriga får gärna bekräfta eller dementera lag väst.
Jag tillhör lag Väst, ja. Vet inte vad som mer är outat än så jag avvaktar så att jag inte fuckar upp din plan, men hojta till med stora bokstäver så outar jag föremål så fort jag ser det.
KK said:
Hoppa ner från piedestalen och laxa fram lite bra grejer. Du outade Trucker rätt sent innan ding-dongen. Varför valde du det istället för din pryl? Ingår du i lag väst?
Jag outade Sysselsättning för att jag ville ha något mer outat ifall jag blev nattdödad så att Empis text kunde analyseras. Jag ville dock spara på någonting ifall det fortfarande är viktigt för att naila ulvar/DTF/kändisar whatevvs... Jag kunde lika gärna ha valt pryl, men du skrev någonting om att du har en pryl som dykt upp någon annanstans, så därför valde jag att sprida ut informationen lite ifall den är viktig. Har ingen info om vare sig prylar eller sysselsättningar, och jag har inte orkat läsa igenom outningarna än, så mig var det skit sak samma i det läget så länge jag fick ut någonting som kunde motbokas med Empis info i R2.

Basse said:
I lojalitetens namn – men vill att vi alla betänker att han nog vandrade i tron att Recca skulle ut. 21.48 skrev han att han inte tyckte att det var spännande:
Precis. Där fick jag ju också fel, det blev olidligt spännande utan att vi visste om det. Hade jag satt den sista spiken i kistan genom en röst på Recca hade jag dödat eventuellt analysmaterial, och det hade varit en värre synd än att dreva ut en oskyldig bybo. Det fanns liksom ingen riktig anledning för mig att flytta rösten till Recca.

Jag har inte läst posterna i den här rundan noggrant, jag letade efter frågor till mig för att inte uppehålla byn. Kikar in imorgon förhoppningsvis.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 5 av 16

Trucker-Mukwa bekräftad väst. Check.

Mukwa said:
Jag outade Sysselsättning för att jag ville ha något mer outat ifall jag blev nattdödad så att Empis text kunde analyseras. Jag ville dock spara på någonting ifall det fortfarande är viktigt för att naila ulvar/DTF/kändisar whatevvs... Jag kunde lika gärna ha valt pryl, men du skrev någonting om att du har en pryl som dykt upp någon annanstans, så därför valde jag att sprida ut informationen lite ifall den är viktig. Har ingen info om vare sig prylar eller sysselsättningar, och jag har inte orkat läsa igenom outningarna än, så mig var det skit sak samma i det läget så länge jag fick ut någonting som kunde motbokas med Empis info i R2.
Topps! Du kan för min del hålla på pryl. Det finns fler västare som jag vill ha nått att gå på och snacka om så ställ dig sist i kön.

I övrigt tycker jag att ditt snack är sunt Mukwa. Du har en del (alltså, rätt många) bra poänger i snacket om din begynnelseröst på Max Raven. Röstsläpp.

---><---

RasmusL said:
Ja just det, det fanns ingen substans. Jag ska kolla dig härnäst KonkUlv, aningen mer dynga att gräva i där dock så det får bli imorgon.

Du kanske ska titta på fakta nästa gång du börjar dikta upp skit? "Sten i glashus", jisses...
Yes, do it! Kolla mig.

Att du inte hittar någon substans i det hela får ju stå för dig. Jag tyckte Max Raven startade upp konstigt och kom in rätt bra i spelet under R1. Jag har inte orkat klicka på dina länkar eftersom dom inte funkar att klicka på utan jag går ju på min känsla av Max Raven. Att han kom med mer substans än dig i R1 kommer jag såklart fortsätta hävda för det är ju min åsikt. Du kastar sten i glashus enligt mig. Kollar jag igenom din R1 så kommer jag hitta några bra saker precis som jag såg några bra saker i Max Ravens spel i R1. Det som dock satt sig mest är ju din något korta och något knepiga attityd i liret. Men lixom, det är internetz. Du skriver på ett vis som jag uppfattar som drygt men när du skriver det kanske det inte alls är din åsikt.

Du valde att hoppa över mina frågor och inrikta dig på stenkastande i glashus. Varför?

Jag tar frågorna igen.

K.K said:
Hur hade du tänkt fortsätta spelet? Har du något konkret att presentera som vi uppenbarligen missat?
K.K said:
Du själv är väl en rätt bidragande orsak till att outandet skedde som det skedde eller? Vad var din metodik? Alla i lag-x outar i följd? Lixom, om du sitter på en fresh metod så må du ju jobba för den och kanske till och med anstränga dig en aning för att få igenom det du vill och tror är BÄST för byn. Du har så här långt inte visat mycket till bybosamverkan i mina ögon.
K.K said:
Vem är röd egentligen? K.K-Vimes-Basse och Recca om jag fattat rätt.

Mukwa är grön? Varför är Mukwa grön. Är det för att han hoppat upp på en piedestal? Vore toppen om du kunde lyfta fram dina citat så vi andra vet hur du tänker Rasmus.
Nu brände du två inlägg på sten i glashus. Nästa inlägg skall du bränna på en genomgång av mig och efter det kan du kanske kolla på frågorna igen.
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Inlägg 1/16(vafan dillar KonkelKanyl om?)

Så, hemma från kommuniststaten(sluta dividera huruvida Norge är kommunistiskt eller ej, för det är rena fakta).

Försöker lusa igenom både förra rundan och denna. I helgen lovar jag bot och bättring.

Först tänkte jag samla lite frågor som dykt upp i denna rundan.

Anth: Jag vill gärna ha en förklaring till varför du anser att jag pingar rött? Mina förvirrade inlägg? Taskigt deltagande? Då får du gärna förklara hur jag kan vara rödare än t.e.x ruga, Rasmus, Paxen eller pix.. Ge mig något att svara på så blir det lättare för mig att hjälpa dig av med felaktiga misstankar.

Bassebong:

kaozbazze said:
Därför vill jag börja dreva Trasan den här rundan. [ Chansen att han är bybo är liten om vi inte har jefligt många ulvar i något annat lag. ] Men lägg märke till att jag skriver drevar för ut den här rundan ska Reccs eller Hastfer UT.
Förklara bitte.. Varför sjönk min chans att vara grön?
När rugas ursäkt är denna;
Basse said:
Ruga - snel hest (för hennes sätt att resonera kring rösträknandet + hennes röst på Recca)
Hennes röst på Recca? wut? Resonemang runt wut?

Och så crème de la crème, Recca

Recca said:
Röst: Trasapa
Grejen är att du är bra (normalt). Men du är också en bulldog på folk. Du ger aldrig upp ett byte. Men i det här gamet har du inte fått nos på någon. Det enda du gjort är att häva ur dig lite anmärkningsvärda kaosiga inlägg. Din röst på slutet på mig var motiverad på ett sätt som sådär i slutet av rundan kändes som en "easy way out". Du skriver till och med:
trasapa said:
Recca-miller situationen kommer nog dessutom besudla nästa runda oberoende av hennes faktiska färg. Så sorry recca, men jag röstar för byns bästa och en chans att städa upp fokus inför nästa. (det här kommer bita tillbaks om hon faktiskt är ulv, yikes)
Du tror ju inte att jag är ulv. Hur kan du i det här spelet, efter 4 dagar intensivt spel som du åtminstone måste delvis ha hängt med i, inte ha en enda misstanke på någon?? En normal bybo misstänker ju alla, men du tycks se endast bybor. Till och med rösten du till slut lägger, i syfte att hänga en person, är motiverad som om du helt saknar intresse av att se den personen hängd.
Ok, nice. Först av allt, nej jag hade inget intresse av att hänga dig. Det framkom väl ändå ganska tydligt? Det var en ren taktisk röstning eftersom jag vet att förr eller senare så måste millern ut för att slippa leva med den osäkra variabeln.
Alltså har jag dig inte för röd utan du måste ut för att du outat miller.

Med det här inlägget mot mig så blev du dessutom grönare i mina ögon. Vore du ulv så vore det smartare att låta mig vara så att jag ser sämre ut för att ha försvarat en ulv.

Dessutom så kan du vara lugn Recca, jag har hittat en massa ulv kandidater. Men jag måste som vanligt försöka sålla bland vad som är iver paranoia och vad som faktiskt kan vara ett äkta spår. Där är jag nu.

Rasmus är ulv. Klart, ut med ulven.

Han är typisk nybörjar ulvig fast lite mer uppkäftig. Det enda han gjort är att anklaga folk för att vara slappa och substanslösa. När han inte gjort det så har han försvarat sig, taffligt ska tilläggas. Alltså två newbie ulva traits som jag själv känner igen mig i:
Uno; svårt att hitta riktig anklagelser, det är lätt däremot att hacka på spelstil, inaktivitet eller andra spelares inkonsekventa uttalanden(som bybo är man oftast inkonsekvent, särskilt tidigt).
Dos; Att försvara sig är också svårt eftersom, ja ni vet man är ju skyldig, det är därför lätt att man blir lite aggressiv och går till motattack.

Han har inte besvarat några frågor tillfredsställande utan mest munhuggits och käftat sig ur påhopp med aggression och sen försvunnit.

Also, siaren håller käft och K.K utvecklar gärna sin väv-teori(?).
Nu ska jag fortsätta läsa mig in i tråden, carry on.

Röst: RasmusL
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
4

Har en timme på bussen hem så försöker dra igenom skiten nu istället för imorgon.

@Knasapa: Svagt case. Bemöda dig åtminstone att länka lite bevis, att du stör dig på min spelstil räcker inte. Bygg ett case och motivera, visa varför du tror som du tror, länka inlägg och citera.

Larsson: Tack för att du plockade fram frågorna igen, jag har väldigt begränsat med tid att leta.

Larsson said:
Kan du förklara hur du tänker här? Behöver inte bybor tänka igenom sina inlägg? Jag tar själv oerhört lång tid på mig för att dubbelchecka och väga mina inlägg, och de blir ändå knäppa stup i kvarten.
Det ä klart att vi bybor måste tänka igenom våra inlägg men det sker på ett annat plan än ulvarna. I mina ögon bör inte en bybos inlägg vara fokuserade på att inte stöta sig med någon annan, vilket var det jag gick igång på hos Mr Räven, utan istället på att så effektivt som möjligt jaga rödingar. Jag utgår ifrån att alla bybor har en genomtänkt strategi från början till slut och utifrån denna bör det inte vara något problem att producera snabba svar utan att virra till det. Att ulvarna har en nivå till att tänka på och förhålla sig till är inget jag behöver förklara för dig. Sedan: Jag misstänkte att Räven var ulv och ville reta upp och stressa honom. Nu visade han sig grön men efter att ha läst hans inlägg ser jag inte att jag kunde gjort en annan bedömning.

Eller vi säger så här istället: Det jag helst skulle vilja ha från dig är att du delgav lite åsikter, utöver att du tycker Max är skum. Finns det några andra du tycker är skumma? Finns det några du tycker är gröna? Skulle du kunna konstruera en lista åt oss?
Jag är just i färd med att läsa om R1 som jag tidigare endast skumläst. Än så länge har jag inga starka ulvkandidater men jag kommer att rikta in mig på de styrande och aktiva spelarna, att ha en ulv bland dem är farligt (och det finns mer att analysera). Vad min känsla sedan säger är i mina ögon egentligen irrelevant, rödningar/gröningar ska baseras i fakta och inte flum, men det är det enda svar jag kan ge på din fråga innan jag läst ordentligt:

Vimes-Kånkel-Basse: En ulv här. Jag har en känsla av att det finns mycket skit här som jag stört mig på, ska plocka fram och låta brunbajset flyta till ytan.

Mukwa: 99% grön, spelar bäst just nu (synd bara på helgrunda!).

Pax, Pix, Rukh och allt vad de heter: Väldigt anonymt spel. Minst genomslag per inlägg säger mig min känsla att det är Ruga som står för. Ska gräva lite här.

anth: Något är skumt med inläggen härifrån. Fråga till sällskapet: har Dragonborn spelat ulv tidigare? Verkade hen gilla det? Kan det vara så att hen hoppade av delvis pga ulvstatusen?

Larsson: Ljusgrön. Även om jag inte håller med om spelstilen så har jag inget case här.

Larsson said:
* Och varför svarade du inte på mina frågor i förra rundan, trots att jag ställt dem klart och tydligt till allmän beskådan?
Tidsbrist.

KK said:
Min röst på RasmusL är fortfarande gällande och jag vill att han kommer med lite snack om sin röst på Max Raven och hur han ställer sig till Millrarna.
Mr Räv -> Se min genomgång av hans inlägg, det bör vara tillräckligt.

Millrarna -> Svårt. Jag vet inte, måste läsa igenom deras inlägg ordentligt men det är inte min prio just nu. I mina ögon är det grönande att Recca gick ut som andra miller men samtidigt grönande att Hastfers förmåga är så konstig. Måste jag välja så skulle jag skicka ut Hastfer.

Genomgång av KK

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819159

Startinlägg. Ganska gäspigt och listar en del självklarheter som alla bör vara medvetna om. Säkert nyttigt för förstagångsspelaren (har vi någon ens?) men annars ointressant. Dubbla drev = rätt utefter förutsättningarna.

Teorin som nämns har jag ännu ej sett något vidare om, något som kommer?

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819182

Går emot randomoutandet, vilket jag gillar, men har samtidigt lite konstiga argument mot massoutning.

KK said:
En massoutning lär bestraffas med en bot på nått vis av Empis. Han gillar ju att väva ihop saker och ting och att saker skall falla in på rätt plats och det vill vi ju inte ge ulvarna.
Det här stör mig en aning. Det är inte allvarligt men det ser ut som att en högre makt (Empi) åberopas för att slippa outa.

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819209

Inget dramatiskt här. Det pratas och spekuleras om fluffets utformning. Diskussion som kanske bör återbesökas. Åberopar Emp åter igen, känner ni varandra personligen?

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819287

Hands down ett stabilt inlägg. Jag letar skit att hänga upp mig på men dåligt med det. Fan.

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819298

Jag testgooglade "halvmiller", "half miller", "semi miller" men hittade inget. Är det en plan så är den listigt uttänkt och väldigt balls to the wall. Såvida inte alla varulvar är nybörjare bör någon av dem vara medveten om att millers hängs och detta gör det IMO konstigt att claima det på random som ulv. Kan vara att de tänker att vi ska tänka ett varv till men hur som helst är det risky.

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819307

Föreslår lite metodik kring outandet. Förvisso håller jag inte med om metoden men all struktur är bättre än ingen struktur. Dock följs ordningsföljden aldrig upp av KK och det förfaller till någon form av megarandomness

KK är här för att kunna rösta utan motivering, något som jag upplever har funkat relativt bra än så länge utan att vi tappar för mycket info.

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819352

Här börjar kritiken mot Reccas agerande vid milleroutandet. Grönar Hastfer som "mest troligt".


....slut på busstid, ska återbesöka detta och dra lite slutsatser under morgondagen om jag hinner. Jag kommer även då att lägga en röst och hoppas på att ni andra börjar bygga case och rota faktisk fakta.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
3/16

backade bandet och det är som tidigare nämn, högst osannolikt att Ruga röstade fel med flit.

Försökte skumma igenom runda1 en gång till och jag får fanimej ingen rödfeeling på någon av de aktiva spelarna.

Efter att ha läst Reccas poster (efter Halvmiller outningen från mig) en gång till vill jag quota trasapan. Recca är snorgrön. Vi ska båda dingla och då är det bättre ni plockar mig först så byn får hjälp av Recca en runda till. För jag kan då inte hitta några ulvar på det som hittills har skrivits.

Iom att jag inte tycker mig se några ulvar tar nojjan över.

Varför nattmördades ingen?
Kan verkligen väktaren prickat rätt?

Ett högst osannolikt scenario är ju att vi har ett dreamteam ulvlag som bestämt sig för att sopa mattan med byn. "äh, vi vinner utan de där jävla nattmorden"

Och då må det ju vara Konrad Kapten som styr den skutan.

Fast näe.

Efter blaj kommer lite mer blaj då jag som sagt inte hittat något annat att ta upp.

Var tvungen att googla diplomacy spel robinson för att se om det kunde ge något. Det enda som dök upp va nån typ rekommendation på Flashback där de skrev att spelet är som Robinson. Man gör pakter osv. Sedan har vi brandman.

Då svävade tankarna iväg och jag fick känslan av att hmm. Empi har nog tänkt till på kontoret med en baginbox rödtjut.

Vad gör brandmän? Riskerar sitt eget liv för att rädda andra. Vad händer med när en miller kliver ur jordkällaren?

Diplomacyspelet då? Ptja, ska man hitta någon koppling så byter jag "pakt" för siaren varannan runda...

Kolla er egen roll om ni får ihop någon länk?

Håller denna rödvinsfilosofi måste ju trasapan vara ulv :gremshocked:

Pilot - lågflyger (standard för ulvar?)
Dammsugare - städa bort allt ulvahår

OBS!
som jag skrev ovan, jag hittar inga ulvar. Sorry byn
 

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
Nu kommer saker hamna i en konstig ordning (inte viktigast över) men jag vill inte missa att skriva om vissa saker.
Basses lista över anledningar ingen nattmördades. Bra, det som saknas är g)att ulvarna försökte nattmörda Raven.
Pix röst är ju lika avgörande som Mukwas i det avseendet att det må vara bättre att hänga en Miller-Recca istället för någon annan. Nu har Pix alltså röstat på !Paxen och det i ett rätt sent läge. Pix fanns med in mot slutet men stod fast vid sitt val !Paxen. Kan du gå in på lite mer detaljer om varför !Paxen och varför inte Recca? Vart har du dina misstankar? Är det verkligen !Paxen? Har du hittat nått där som jag och andra har missat?
Jovisst, det ser skumt ut nu. När jag böt röst så hadde jag precis gjort en rösträkning, och recca skulle fortfarande ha åkt ut (om inte för ruga), och sen kom vimes och röstade recca, vilket gjorde att recca hade 5 röster och raven 3. Sen hadde jg tappat bort tiden, och priade att outa syssla (lapplisa) vilket du missat. Och nej jag tycker inte paxen är direkt röd, jag tycker han är skum, och det var menat som ett drev.

Folk klagar på mukva, men att ha kvar den tidigaste rösten på personen som hen tycker är mest suspect är en helt acceptabel förklaring.

Alltså, jag sitter här och gråter. Varför, jo det är simpelt: Brynolf:
Det blev ju ett snortajt avslut, och olika spelare utgick från olika röstlägen. Min lista, som var först, missade ju rugas röstbyte. Medan Vimes lista hade med den. Vimes trodde alltså att Recca skulle ryka, medan jag och säkert många med mig trodde att det skulle bli Räven.
SÅ DU SÄGER ATT DU VISSTE ATT RAVEN SKULLE ÅKTE UT, SÅG ATT FOLK RÄKNADE RÖSTER FEL OCH SA INTE TILL????!!!! WTF!! Han skriver sen så här:
Hastfer:
Ruga är ulv och det är en superulvplan att lägga felaktiga röster!
Hm, tja... det är långsökt, men inte omöjligt. Jag tycker inte vi ska utgå ifrån det, men de som vill kan naturligtvis ha det i bakhuvet.
Sen längre ner:
Skrivet av: Ruga
Förlåt Max det var inte meningen att du skulle dö, märkte inte ens att rösten var felaktig.
Men du sa ju just så här, Ruga:
Skrivet av: Ruga
Jag noterade Brynolfs felaktiga räkning men sa inget eftersom det fick se saker och ting att se jämnare ut än det var
Det här får du gärna förtydliga.
Jag har inte haft ork att gå igenom och hitta rugas post, men du säger alltså att det är dumt att tro att hen gjorde det med flit, sen citerar du att hen sagt att hen såg det och det därmed var med flit? WHHHHHAAAAAATTTTTTT?!

Sen kommer vi till basse.
Hittills har ingen siare gått ut med vare sig grönande/rödande sieri.
Det finns en enkel förklaring. Siaren siade nog raven, och trodde recca skulle ut. Inte konstigare än så. Siaren ska självklart flyga lågt och fortsätta att sia misstänkta, och absolut inte hinta om att hen finns.

ALLA ovanstående behöver diskutera detta:
1. Vilka alternativ bedömde du fanns inför deadline?
2. Varför valde du att lägga sin röst där du la den?
3. Vad tjänade byn på att din röst låg där den låg?

1. För mig var recca rödast. Raven hadde jag inte satt mig in i.
2. För att få igång paxen.
3. Inget, men jag hann inte byta bort från mitt drev, och den såg inte avgörande ut, om rugas röst räknats.

Och jag tycker gott ALLA skulle kunna dra dom här frågorna om sina val. Det skulle kunna finnas saker i det.

Annat som är skumt atm: Rasmus är defensiv. Svarar på frågor frön första/andra sidan av förra rundan, vilket inte bådar gott. Har inte satt in mig i honom dock, får nog hända imorgon.

Något är skumt med inläggen (från anth) härifrån. Fråga till sällskapet: har Dragonborn spelat ulv tidigare? Verkade hen gilla det? Kan det vara så att hen hoppade av delvis pga ulvstatusen?
Det här var/är dragonborns och mitt eget andra spel, och han var bybo i förra.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Okay. Långt inlägg.
Mukwa är grön

Han var den mest aktiva spelaren i R1, det naturliga valet för väktarskapet. Det självklara nattmordet. Om Mukwa varit ulv hade naturligtvis ingen försökt nattmörda honom, vilket innebär att han är grön. Den enda andra möjligheten är att väktaren väktade sig själv helt egoistiskt trots att Mukwa på grund av sin prestation i R1 var given för väktandet, och att ulvarna helt enkelt anade att Mukwa skulle väktas och därmed sköt på väktaren av ren slump. Alternativ nr 2 är ganska osannolikt.

Om det skulle vara så att väktaren skyddade sig själv betyder det att denne inte kan väkta sig själv igen (om väktarskapet följer de vanliga reglerna vill säga) . Det betyder att ulvarna kommer sätta nattmordet på väktaren IGEN och när det sker får vi ingen gröning på Mukwa genom väktarens väktande.

Grejen är ju att ulvarna vet vem de försökte nattdöda men de vet förhoppningsvis inte vem väktaren är, så det är ju inte jättebraish att gå ut som väktare, såvida inte nattmordet var siktat just på väktaren vilket väktaren vet så klart iom att det inte skedde något nattmord och väktarens förmåga funkade.

Den här logiken innebär att om väktaren INTE outar sig så är Mukwa grön. Det hoppas jag att väktaren förstår nu. Och om väktaren har väktat sig själv så ska denne naturligtvis gå ut och bekräfta att så har skett för då har ju ulvarna redan facit på vem som är väktaren i och med att nattmordet failade. Hänger ni med här? Så om väktaren håller käften är Mukwa grön för det betyder att väktaren väktade Mukwa och om väktaren outar sig så betyder det att väktaren väktade sig själv och ulvarna därmed vet att nattmordet failade på någon annan än Mukwa vilket betyder i sin tur att den personen är väktaren.

Så väktare outad = Mukwa kan vara ulv. Väktare tyst = Mukwa grön.

Jag hoppas ju att väktaren håller käft. Logiken bygger på att väktaren skyddade Mukwa eller sig själv. Okay? Det finns inget som helst skäl att tro att väktaren skulle väkta någon annan än sig själv eller Mukwa. Om vi är överens om det så gäller logiken ovan.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
RasmusL said:
@Knasapa: Svagt case. Bemöda dig åtminstone att länka lite bevis, att du stör dig på min spelstil räcker inte. Bygg ett case och motivera, visa varför du tror som du tror, länka inlägg och citera.
Nu tycker väl inte jag att Trasan har varit något under av byboig genialitet i det här spelet, men du är fan en av de sista att komma och jiddra om om svaga cases och bristande motivationer. Srsly.

Det här liksom:
RasmusL said:
Inlägg av Max Rävspel

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819172

blaj
https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819193

svammel

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819212

ursäkter. omotiverad röst.

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819303

motsäger sig själv i meningarna efter varandra. totalt substanslöst.

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819367

röstar på miller. Kommer med de enorma genombrotten i varulvsspelsteori: "det är dumt att outa förmågor utan anledning om man inte är miller" och "det är dåligt att vara inaktiv"

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819445

"drar sig ur" drev för att undvika konflikt. Skyller på brist på erfarenhet. "Analyserar" sina egna handlingar.

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819463

Totalt tomt inlägg.

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819518

Omotiverad röst

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819545

Sammanställer fakta (bra!). Inga egna idéer.

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819650

Röst

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819742

Återigen noll ställningstagande.

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819789

Stating the obvious.
---------
Härifrån läste jag inte mer den kvällen
---------
https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819822

Lägger fram proaktiva kring anledning att ej bli nattmördad. Kommer med det ospecificerade förslaget att "hänga någon lågaktiv"

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819869

[nondescript]

https://www.rollspel.nu/threads/60779/post-819884
Skit. Tre inlägg där du enbart lyckas show casea dina skills i att inte göra ordentliga länkar?

Bara för att du listar en massa länkadresser och ger korta omdömen om inläggen gör det inte att du lägger fram ditt case. Du visar möjligtvis, på ett jävligt rudimentärt plan, din bedömning av Max Ravens agerande. Det enda vi vet med säkerhet om spelet är att din bedömning av honom var fel.

Du röstade ut en bybo. Punkt. Bara för att du skriker högt, spänner musklerna och förolämpar folk gör det inte din bedömning till riktig. Den var fel. Du röstade fel. Ett helcrazy förslag kan ju vara att försöka lära dig av ditt misstag istället för att börja smeta bajs på tapeterna som svar på den fullt rimliga press som följer efter att en bybo blivit utröstad.

I mina ögon bör inte en bybos inlägg vara fokuserade på att inte stöta sig med någon annan /.../ utan istället på att så effektivt som möjligt jaga rödingar.
Jag brukar snacka om att man som bybo har två uppgifter:
den första uppgiften är att identifiera och rösta ut scum, den andra uppgiften är att visa att man är bybo. Du har på ditt första försök misslyckats med den första uppgiften, och min bedömning är att ditt sätt att hantera den fullt befogade kritik som man bör vara beredd att hantera om man röstar ut en bybo visar på att du har svårigheter att hantera även den andra uppgiften. Sluta bete dig som en gorilla med analklåda och lira med laget, vettja.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Väktare och siare, om ni nu finns, fall inte för Reccas frestelse nu. Hon vaskar bara efter att nån ska gå ut med det. Egentligen tror jag att hon är ute efter att en siare ska steppa fram. Gör inte det, om du/ni nu finns. Låt ulvarna svettas lite till.

Tvärtom så kan vi gott vänta på er entré.

(dvs om det nu finns nån siare/väktare i spel öht)
 

Trasapa

Swordsman
Joined
8 Oct 2011
Messages
537
Location
nörrland
Ok blåser inlägg nummer dos på bös,men jag är av nöd tvungen.

Först vill jag bara reda ut det här om mitt "sydväst" dillande. Jag är alltså inte i samma lag som Emma Andersson och kör nazi-referenser kring lägerelden i ett lag som inte finns. Det var ett skoj i reaktion på att K.K ville se en klass fyra outning. Alltså, allvarligt folk? Lugna sig en aning..

Hastfer, ditt senaste inlägg var troligen det mest förvirrade jag läst sedan naked lunch. Du dillar om något diplomacy,är det ett spel alltså? Där min outning av pilot betyder lågflygare = ulv? Har du börjat med droger gosse?

Rasmus, kängade du just k.anyl med att kasta sten i glashus? Ser du ironin i det eller är det bara jag.. Det var absolut ett klent Case från mig eftersom det inte är ett Case, ett case behövs inte eftersom du röjer dig själv så pass bra ändå.

Also Vimes,tack för kängan, jag må bjuda på nästa fika. Men den tar vi imorgon.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
4/16
Trasapa said:
Hastfer, ditt senaste inlägg var troligen det mest förvirrade jag läst sedan naked lunch. Du dillar om något diplomacy,är det ett spel alltså? Där min outning av pilot betyder lågflygare = ulv? Har du börjat med droger gosse?
Som jag har förstått efter en snabbgoogling är det typ en blandning av Risk och Game of Thrones brädspelet.

Hastfer said:
Efter blaj kommer lite mer blaj då jag som sagt inte hittat något annat att ta upp.
Hastfer said:
OBS!
som jag skrev ovan, jag hittar inga ulvar. Sorry byn
Men det är bra att du är på din vakt Trasan!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Inlägg 6 av 16

Bra att veta. I morgon kommer jag att spendera hela dagen med att inventera. Det är inte så fräsigt och troligen kommer jag att vara mer på fält än vid datorn.

Åh, äntligen! Trasan är tillbaka på svensk mark och på banan kanske? Hoppas du såg mitt gillande när jag lade en röst på dig och sedan ingen röst. Det var ett fräckt move av mig.

Min väv-teori är något organisk och jag kommer att utveckla den med tiden. Nu saknar jag några pusselbitar och det känns som lite fail av mig att gå ut och berätta vad jag vill ha för att få ihop det för det hjälper eventuella ulvar att alternativt outa vad jag vill ha outat eller så lyckas de falla in i Empis väv.

Nu får du läsa ikapp så snackar vi mer sen.

--->><<---

Recca said:
Så väktare outad = Mukwa kan vara ulv. Väktare tyst = Mukwa grön.
Är det här någon form av omvänd fiskning? Du fiskar ju efter en väktare eller om Mukwa är en väktare igenom hela ditt inlägg Recca.

Väktaren (om det finns någon sådan) skall sitta tyst i båten. Om väktaren är på väg mot galgen vilket vore rätt udda så skall denne så klart berätta det för oss i godan tid. Slutsnackat om väktare tycker jag. Ungefär lika som med eventuella siare. Alltså, siare finns ju med i spel. Varför skulle det annars finnas Halvmillers och Recca-Millers? Det är givet och jag sätter min tro på att siaren/siarna gjort ett najs jobb.

-->><<--

Ruga checken

Röstar Max Raven. Gillar inte att han outar ur det blå.

Röstar Recca. Outningen av Miller är för mycket. Hastfers outning är bättre.

Vill att Recca skall outa rubbet. Miller-Recca måste fimpas. Möjligen också den mystiske Herr-H. Men Recca är mer misstänkt.

Förklarar för Recca att Hastfer kan vara en ulv som sias spegelvänt motför vad han sagt. Det kan finnas omständigheter att som ulv villa bli siad. Allt detta är en senare diskussion.

Drar igång en teori. Polis+Brandman hör ihop, bloggare och åsiktsmaskin och så vidare. Är insnöad på millers. Har en liten ping på Brynolf men Reccas är mycket större efter hennes attack mot Herr-H. Även utan millerskap är Recca Rugas första val.

Går mycket på magkänsla i sökandet efter ulvar. Är bättre på att hitta oskyldiga än ulvar.


Alles i R1.

Röstar alltså Max Raven i sitt första inlägg och sedan den felaktiga rösten på Recca i sitt andra inlägg.

Övriga inlägg handlar ju i stort om Recca och hennes millerskap. Det är rätt tydligt att Ruga vill nacka Recca så jag tror ju inte att hon planterat en felaktig röst för att några dagar senare bidra till att Max Raven hängs av byn. Är det slutsats snel hest av Ruga? Ah, troligen.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Basenanji said:
Väktare och siare, om ni nu finns, fall inte för Reccas frestelse nu. Hon vaskar bara efter att nån ska gå ut med det. Egentligen tror jag att hon är ute efter att en siare ska steppa fram. Gör inte det, om du/ni nu finns. Låt ulvarna svettas lite till.

Tvärtom så kan vi gott vänta på er entré.

(dvs om det nu finns nån siare/väktare i spel öht)
Vad i mitt inlägg är det du bemöter? För jag vet att jag inte nämnt siare nånting. Det verkar som att du helt enkelt inte förstår resonemanget, och det är helt okay. Men det ska ju till en ganska rejäl misstolkning om du får in siare i det jag pratar om.

Och hur kan du tro att det inte finns väktare i spel när det inte skedde ett nattmord? Tänker du att det är en bulletproof som tagit smällen?

...Det skulle iofs kunna vara möjligt (inte så himla troligt, men möjligt). Okay, gå inte ut med din roll väktare, om du nu finns.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Kanyl said:
Inlägg 6 av 16

Bra att veta. I morgon kommer jag att spendera hela dagen med att inventera. Det är inte så fräsigt och troligen kommer jag att vara mer på fält än vid datorn.

Åh, äntligen! Trasan är tillbaka på svensk mark och på banan kanske? Hoppas du såg mitt gillande när jag lade en röst på dig och sedan ingen röst. Det var ett fräckt move av mig.

Min väv-teori är något organisk och jag kommer att utveckla den med tiden. Nu saknar jag några pusselbitar och det känns som lite fail av mig att gå ut och berätta vad jag vill ha för att få ihop det för det hjälper eventuella ulvar att alternativt outa vad jag vill ha outat eller så lyckas de falla in i Empis väv.
Jag vet inte vad du vill riktigt men jag har en ståbas i varje fall. Det är nån sorts instrument. Som en fiol men den står på golvet.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Recca tänker rätt, men lite för ballsy och jag är inte nödvänsigtvis den gröna spelaren som väktaren kan identifiera. Om ulvarna trodde att Recca skulle åka, så visste de att Raven skulle vara kvar. Då ser jag tre möjliga scenarion:
1. Ulvarna vill spara mig för att jag drevar mot en bybo, och det gör det lättare att få ut Raven i R2.
2. De sumpade sitt nattmord på Raven för att han med största sannolikhet skulle sias grön.
3. De valde att ta ut någon annan för att jag hade fel och för att Raven var misstänkt.

Recca har dock rätt i övrigt - så länge väktaren är den enda som kan förhindra nattmord (vilket förmodligen är sant eftersom byn borde vara nerfad, inte buffad). Om väktaren skyddade sig själv, darn. Outa på en gång isåfall. Ulvarna vet inte att su är väktare, men de är hönshjärnor om de inte nattdödar dig igen. Bättre då att ha ett grönt namn i byn den här rundan. Skyddade väktaren någon annan - gött! Gå bara ut med det om du eller den du väktat är nära att åka ut, dvs i tid för att dreven kan vändas, men inte för tidigt för att outa i onödan. Spela ditt bybospel till 100% den här rundan, för är du rädd att bli grönast i byn så har du ju (det är brukligt iaf) en väktarförmåga på dig själv att ta till. Dessutom blir det lättare att bedöma dig när du väl outar.

Men framförallt - lyssna på hela byn. det har redan gått ut folk ocj sagt art du inte ska fram oavsett vad, och de kanske har belägg för det fast de inte vill gå ut med skälen (t ex en bulletproof). Men pga det här tycker jag att KKs hållning till det här är fwl: alla ska tycka till om det här för att ge väktaren bättre underlag att spela ett bra spel. Vi ska inte sluta snacka om det.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 2

Hej allihopa, måste ursäkta får dålig aktivitet från min sida. Resan till och från Karlskrona har slagit sönder hela helgen, och nu när jag äntligen är hemma och kan göra viktiga saker som varulvsspel så kommer fru och barn och stör med frågor som "Hade du trevligt på resan?", "Vill du ha något att dricka?" och "Skall vi hitta på något kul ihop?". Usch!

Kommer sätta mig sent ikväll eller tidigt imorgon och skriva långt och köttigt.

Men först:

Basse said:
LJS motiverar sin röst på Max Raven med följande:


Larsson said:
Jag tycker fortfarande att Recca betett sig underligt, men det du säger om henne verkar vettigt. Fortsätter hon vara konstig så kan vi ta henne i en senare runda i vilket fall.

Röst: Max Raven

Morr.
Morr på dig själv.

Jag anser mig fortfarande ha rätt i sak, utöver det faktum att Max råkade vara grön.

* Jag började se Recca som grön, och man skall rösta ut den som man ser som rödast. Jag såg Max som rödast.
* Recca, på grund av sitt hetsiga humör, ser alltid rödare ut första rundan oavsett omständigheter.
* Om det kommer upp röda alternativ så röstar vi ut dem, men har vi inget annat val så kastar vi ut millers.

Nu har jag inte gått igenom dina inlägg än (håller på med Vimes), men kan du lyfta fram någon stans där du är säker på att Recca är rödast på stan och Max är grönast?

Och sist:

Rasmus har svarat på sina frågor, så jag tar bort min röst tills vidare.

Röst: Ingen
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag ska läsa igenom första rundan. Tills dess så har jag en klar person som ulv.

Min röst: Konrad Konvalj

Vad jag vet så har du aldrig sagt att du är en miller, så om jag hade siat dig och det visar sig att du är ulv, så måste du vara ulv, visst?

Och, ja, det är en outning av att jag är siare
 
Top