Nekromanti Expedition Varulvsson - Runda 3 - Efter reklamen

Pixie

Veteran
Joined
22 Feb 2011
Messages
40
Inlägg 1 och 2 (6000 tecken)
Jag tror drevet mot xyas är bra. För stor variable för min smak.
Hastfer är en smula skum, och argumenten folk lägger upp mot honom är vettiga, och hans egna argument är inte det.
Hastfer said:
Bjäbbar med Vimes i början av R1
Hastfer outar Halvmiller varpå Recca "bygger ett case" som jag avfärdar.
Recca är helt plötsligt i rampljuset för siaren. Bra spelare + att man kan ifrågasätta hennes färg.
Recca outar miller, vips så är hon inget för siaren att ta i.
Nej det håller jag inte med om. Det är bokstavligen bara vimes som fortsätter att gnabba, du själv, mukva och jag som skriver imellan att hon "gör ett case" och att hon outar miller. Eller är att misstänka dig rödande? Jag vill ochså citera dig innan, när du försvarar dig själv. Då tycker du att det finns absolut noll anledningar att inte outa miller.
Okej, då har jag en motfråga. Varför skulle en ulv outa miller i runda 1? Är scenariot att en siare klivit fram och utryckligen sagt att jag tänker sia hen nu i runda 1 och hen är ulv/miller/halvmiller? Alltså det finns väl ingen anledning för en ulv att outa miller i runda 1? så om jag släpper infon nu eller i slutet på rundan har väl inte så stor betydelse?
Visst, jag hade kunnat hålla på outningen ett tag till men som jag skrivit har jag mindre tid kommande dagar denna runda till att svara på frågor och ev drev.
Ja du tycker ju att det är grönt att outa miller och jag håller med.
runda1 said:
Nu skrev jag ju tidigare att det inte finns någon anledning för ulvar att outa miller i runda 1.

Men... om Recca är ulv är det verkligen läge att outa miller nu om mina följande antaganden stämmer:

Recca är inte helt under radarn än men Vimes grejen kan ju blåsa upp innan rundan är slut.
...
Hamnar inte recca i galgen är risken väldigt stor att siarn siar henne då hon är en sådan pass bra spelar att man som bybo gärna vill veta färgen hon bär så tidigt som möjligt.
Det där är bokstavligen dina antaganden. Hint: dom antar inget. Sen verkar att outa miller vara rött nu?
runda 3 said:
Så gör man inte när man är ulv? Har du läst vad jag skriver i R2 när folk vill koppla ihop mig och KK?
Hur ska jag formulera det här utan att behöva skriva en novell?
Jag har 2 ulvar nu, Recca och Trasapan.
Jag tror mig behöva en novell. Hur tänker du nu och hur skiljer sig din tankegåg från runda 2 (och i runda två)? Du verkar bara säga att eftersom du berättar för ulvarna att siaren existerar, och recca sen pekar ut att du gjort det, så måste recca vara ulv.
runda2 said:
Efter att ha läst Reccas poster (efter Halvmiller outningen från mig) en gång till vill jag quota trasapan. Recca är snorgrön. Vi ska båda dingla och då är det bättre ni plockar mig först så byn får hjälp av Recca en runda till. För jag kan då inte hitta några ulvar på det som hittills har skrivits.
Grönt igen? aha.
Först ett tillbakadragande.
Recca är inte längre supergrön i min bok nu när KK är ulv.
Rött nu?
Varför skulle då KK INTE göra minsta antydan till påhopp på Hastfer efter outningen?

i scenariot där jag är ulv så går jag alltså ut i runda 1, helt utanför radarn (inte aktuell för siaren eller hängning, folk påpekar att jag öppnat spelet bra, det är väl mer läge att sätta på flightmode och lågflyga fr o m mitten på runda 1, då klarar jag mig säkerligen till runda 3-4) och claimar halvmiller som ger mig galgen? och ingen av ulvarna verkar hoppa på offret för att gröna sig sjävla? Vad är det för jävla offring?

Enligt offra Hastfer logiken så är ju Recca min ulvkompanjon. Hon är den enda som försöker hitta scumtells i det jag outar! För att sedan själv outa Miller. Så då är vi två ulvar som galgen väntar på, helt på egen förtjänst.

BRA OFFRAT ULVLAGET!
Grönt igen?
Tja dom skulle kunna försöka få ut recca först och sedan när du då blir röd av hennes riktiga miller roll ofrra dig. Inte otänkbart.
Eller så skulle k.k framstå som grön för att han inte var med och delade på uppoffringen. Det kanske är så att dom som inte hoppade på dig är ulvar, vilket kommer få byborna och siaren att leta bland enbart bybor.
För att klargöra en gång till, jag försöker INTE gröna mig. Jag letar ulvspår med mig som grön utgångspunkt.
Vi hänger KK nu. Är han ulv tycker jag hänglistan ska se ut såhär.
R2 - KK
R3 - Recca (om inte en rödsiad spelare visar sig)
R4 - Hastfer (KK sa något om att Hasse kanske visar grönt om han hängs på en grön runda, alltså hänger vi mig på en av mina ulvrundor för att helt förkasta den teorin att spåna vidare på för ulvkollegor)
Aja, det ser kanske bara ut som att du grönar dig genom at utgå från att du är ulv och att låta det se dumt ut som ulv. Men egentligen utgår du från att du är grön och letar ulvar. Och sen antar du att du fortfarnade är tillräckligt röd för att åka ut efter att recca åker. Man kan ju undra varför.
Vart är din reaktion på Halvmilleroutningen Trasan?

Liksom du har ju inte ens försökt plocka isär saker som jag skrivit för att hitta en ulv hos Hastfer.
och
Trasapan ÄR ulv. Hade han varit bybo hade han varit skitnojig för att Hastfer skulle vart ulv och snappat upp minsta möjliga scumtell.
Nu verkar det som att outa miller är värsta ulvdraget, och du resonerar att han INTE tycker du är ulv, som jätte suspekt.
Överlag verkar det enda du säger vara: Det här är ulvigt/byboigt men bara när jag vill att det ska vara det.

Basse är grön. Basse skriver bra saker.
Tycker inte alls att det är dumt att föreslå siarmål. Ja, Mukwa, jag ser nackdelarna och farorna. Men om vi alla måste tycka till i frågan kommer varulvarna förstås att föreslå andra än de själva. Nu är dessutom skaran möjliga mål att sia mindre, genom att vi har två millers med i spel. Därför skulle det vara UNDERBART att i slutet på den här rundan kunna sammanställa en lista över vilka som har föreslagit vilka. Alltså: vem vill se vem bli siad?
Jag håller med. Tror vi tjänar mer på det här än varulvarna gör. Min lilla lista är därför:
Vimes, folk mistänker honom starkt. Att sia honom eller rösta ut honom skulle nog få igång spelet, och få alla skarpa hjärnor att söka nya mål, vilket kommer gagna byn.
Xyas, eventuel gröning skulle negera hans inaktivitet kan man säga, och ända den till vår fördel. Han har en ny vinkel att komma med, och om vi kan lita på att han tar upp allas misstag, och inte lämnar ulvar, så kan han bli en stor resurs.
Larsson kanske? Eller mukva? känns som att vi behöver gröna några fler.

Vet ni, jag fyller 20 år den här veckan! Kan inte jag få i födelsedagspresent att alla hjälps åt att dreva xyas?!
Lol. Fyller 20 jag med.
Röst: Hastfer
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Recca, del 1

7/15

Jaha, dags att ta tjuren vid hornen. Recca. Jag vet inte nu, när jag skriver inledningen, vad jag kommer landa i för resultat. Att skriva är att tänka också, och poängen med att skriva det här (eller de här inläggen, beroende på hur det går) inlägget är inte bara att svara på flera deltagares uppmaningar att jag ska berätta vad jag tycker om Recca numera, det är också, och framför allt kanske, att för min egen del faktiskt utforska vad jag tycker.

Min och Reccas clash i början av spelet
Recap: Jag skriver att fluffet är mer "diverse" i det här spelet än i Discospelet. Recca tar detta som att jag vet mer om spelet (i.e. har info från ett helt ulvlag) än vad en bybo bör ha, och röstar på mig. Jag svarar att det är ett antagande som baseras på vad som är rimligt att anta om fluffkategorierna och undrar om inte Recca är väl (som i skådespelat) vass. Recca verkar inte förstå min förklaring utan höjer tonläget och angriper dessutom mitt höjda ögonbryn över hennes "vasshet". Jag röstar på henne.

Det intressanta här är ju att jag, när det begav sig, blev helt övertygad om att Recca var ulv i och med hennes andra inlägg. ( Här ). Jag tyckte inget stämde i det, tonen, bedömningarna, förståelsen. I Dr.Who-spelet fick jag direkt i början feeling för att Recca var ulv och litade på den känslan ända tills hon blev utröstad. Då var hon ulv. Här var det samma sak, min "Recca är ulv"-radar började blippa nästan direkt. Grejen är ju dock att den här typen av misstankar är färskvara. I ett spel utan inläggstak kan man hela tiden känna in varandra, här är vi mer främjade. Det är svårt att spela, öh, "taktilt". Under R1 tappade jag väl kontakten med Recca, delvis för att jag inte ville slösa mina begränsade inlägg på en spelare, och när jag nu går tillbaka till den här tidiga interaktionen får jag inte alls samma vibb. Nu kan jag nyktert läsa det som att Recca missförstår mig och därför går på som en ångvält på vad hon tror är ett fynd. Så, 1 grönpoäng får hon av min genomläsning i efterhand.

Men! Jag har spelat massor av spel med Recca. Jag kan henne som spelare. Och min känsla för hennes tillhörighet är bevisat god (förutom Dr-Who, även TMNT där jag nästan direkt fick feeling för att något var off).Jag tänker inte kasta ut det verktyget genom fönstret när jag faktiskt fått ping på henne, även om jag inte i efterhand kan återskapa min känsla. En rödpoäng, alltså.

Recca efterhandskonsturerar sin roll?
Recap: i vår tidiga diskussion skriver Recca något som kan tolkas att hon inte alls har ett tightare fluff (i.e. en "kändis"-roll). Mitt inlägg.

Jag tycker fortfarande att Reccas formulering är väldigt märklig. Men eftersom vi numera vet att ulvarna har alibin är ju inte efterhandskonstruktioner om rollfluff något man kan jaga ulvar på. Stryk detta. Grönpoäng.

Recca claimar miller
Det här har jag uppehållt mig vid tidigare. Min uppfattning är alltså att Hastfer, oavsett fraktion, är halvmiller. Detta sätter Reccas helmillerclaim i en knivig sists: kan vi tänka oss ett spel med både helmillers och halvmillers? Det kan vi förstås, men det känns inte helt rätt.

Sedan kan man förstås diskutera varför ulv-Recca över hvuud taget claimar miller. Som vissa tangerat verkar det ju troligare att en svag ulv cliamar en millerroll - resonemanget bakom det är att har man en "miller"-stämpel på sig blir det ens identitet, det är antagligen lättare för en svagare spelare att agera med en tydlig identitet. På det sättet ligger det väl något i de misstänksamma blickarna mot Hastfer, eller: om Hastfer är ulv är det nog rätt och riktigt att han outar, det avgränsar rummet han behöver framträda i.

Grejen är ju att Recca spotlightar sig själv nå in åt helvete med sin millerclaim, det rimmar illa med ulvar som vill undvika att synas. Å andra sidan finns det inga tidiga indicier på att Recca är miller. Å det tredje verkar det stendumt att claima helmiller när någon gått ut som halvmiller. I bästa fall får hon Hastfer utröstad, men om han röstas ut som bybo ligger hon själv pyrt till. Å det fjärde är förstås ett millerclaim ett säkert sätt att slippa bli siad, och Recca brukar bli siad tidigt, men med tanke på att KK uppenbarligen var ulv är ju risken fortfarande skyhög att någon i ulvgänget ska bli siad. Om millerclaimet är en del av en ulvstrategi från Recca, varför claimar inte KK millerskap också eller istället?

Jag får ingen riktig ordning på hennes millerclaim. Det känns dels väldigt svagt, men samtidigt mejkar det dåligt med sense som ulvstrategi. En brunpoäng.

P.g.a. teckentaket blir det ett till inlägg...
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Sitter på telefon just nu, så jag har svårt att citera.

Vimes, jag ser att du skrivit att jag inte svarat dig. Jag tänker så här:
1. Du kan vara ulv som vill få dit mig, kanske för att rädda Hastfer. Då kan jag likagärna fortsätta för att få Hastfer utröstad.
2. Du är bybo som är fel ute, och då fortsätter jag hellre satsa på Ulv-Hastfer.

Jag ser även att du skrivit att jag bara anpassar mig efter byns åsikt och inte gör något själv. Jobbar jag inte mot Hastfer just nu?

Om du är snäll och ställer dina frågor en gång till så svarar jag gärna på dem ikväll eller tidigt imorgon, men då vill jag att du svarar på den här fråga:
Vad anser du gällande Reccas och Hastfers grönhet/rödhet? Vad baserar du dessa åsikter på?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Heja Pix!

Då hoppas jag att anth byter röst nu. Och att Ruga kommer in i matchen. Jag säger som ny-nya Moderaterna: "Alla Behövs (i städbranschen i varulvsspelet)!"

Jag röstar faktiskt också på Hastfer. Jag tycker mig se en potentiell information i att byn tar ställning till Hastfer/Recca och jag ska inte vara sämre än att jag också kan ta ställning.

Det vore ju snajdans om varenda kotte i byn tog ställning så vi kunde göra en sån där schucker lista, där det klart och tydligt framgick vad folk tyckte.

Röst: Hastfer

(Jag vill ju mest rösta ut Hastfer/Recca för att avväpna hela superulvskonspirationsteorin och en och en halv millers är lite för mycket brus för att jag ska känna mig helt bekväm. Punkt två är att det vore najs att få bekräftat att Hastfer och Brynte har spel bägge två och ändå var med i samma lag. Assymmetri.)

---

Därtill:

Mukwa, LJS, Trasapa, RasmusL: spring into action!

Och: nu borde vi väl kunna outa hejvilt eller hur? Ut me' allt med andra ord!

LJS, Mukwa, Pix, xyas: Personlig sak

xyas: sysselsättning
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vimes, ser att ha var otydlig. Jag menade så här:

Ja ser att du pockat min uppmärksamhet. Jag kommer nog inte bli utröstad denna runda, så det är inte akut att försvara mig än, oavsett om du är ulv eller bybo är det viktigare för mig att lägga tid på Hastfer denna runda.

(Segt att skriva på telefon)

Röst: Hastfer
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Recca, del 2

8/15

Fortsättning av min Recca-koll

Utröstningen R1
Såhär såg det ut vid deadline:
Recca (6) - Basse, Ruga*, Vimes, Hastfer, KK, Trasapa
Max Raven (4) - Mukwa, RasmusL, Larsson, Recca
Vimes (1) - Brynolf
Paxen (1) - Pix
RasmusL (1) - Max Raven
Trasapa (1) - Anth
Ingen röst (2) - xyas, !Paxen

(* Ruga röstade ju "egentligen" på Recca, så för syftet att analysera folks agerande är ovanstående den korrekta rösträkningen.)
Förutom att det är förvånande många av det bekräftat gröna som inte tog ställning till Raven-Recca kan det konstateras att den enda bekräftade ulven röstade på Recca.

Även om jag kan tänka mig en situation där KK med fuktigt finger i vinden känner att ulvkompisen Recca är på väg ut bör detta rimligtvis ge Recca grönpoäng. Jag tror att KK har tillräckligt mycket tilltro till sin egen pondus att han, om Recca var hans ulvkumpan, hade gjort ansatser att rädda henne. Istället har han henne som sitt förstahands alternativ genom hela rundan. Grönpoäng.

"Mukwa är grön"
Det här inlägget är outright skitkonstigt däremot. Recca menar att Mukwa är grön för att:
1. "Alla" ansåg honom grön R1
2. Inget nattmord skedde
3. Alltså måste ulvarna skjutit på Mukwa som väktats av väktaren

Grejen är ju att vi kan tänka oss massor av alternativa scenarion. För det första kan man helt klart ifrågasätta att det skulle vara åh-så-självklart att både ulvar och väktare såg Mukwa som det givna målet. Sedan kan man tänka sig att det finns tanks (kan ta flera nattmord alltså) i byn, man kan tänka sig att ulvarna på något vis fått sniff på väktaren (kanske genom outningarna) och skjutit där. Och så vidare. Reccas resonemang är sunt, men det bygger på en skakig premiss. Jag tycker det är märkligt att hon är så tvärsäker på att ulvarna sköt på Mukwa. Visserligen verkar det korkat att som ulv gå ut och gröna en spelare, men det här är ändå rödpoäng: är hon inte väl säker på att Mukwa var ulvarnas nattmordsmål. Recca får gärna vidareutveckla det här.

Brynolf nattmördas
Nu tycker jag visserligen att det är ganska vanskligt att analysera nattmord. Men jag noterar två saker om Brynolf i relation till Recca:
1. Brynolf är en av dem som inte är intresserade av millerhärvan.
2. Recca håller i slutet av R2 på och bygger ett case mot Brynolf. ( Här )

Nummer 1 ger jag inte så mycket för. Att analysera det blir väldigt mycket giftbägare, och just anledningen till att det oftast inte är så konstruktivt att resonera kring nattmord.

Nummer 2 däremot. Grejen är att Brynolf är ganska misstänkt i R2 efter hans agerande kring utröstningen i R1. Recca har precis kavlat upp ärmarna och går på Brynolf. Det verkar befängt att sedan döda av Brynolf. Ulvarna vill ju ha användbara bybor i spel. Brynolf var en brun bybo och om Recca är ulv hade hon lagt upp för att sysselsätta sig med Brynolf i R3. Det verkar orimligt att då välja att döda av honom. Så, Brynolfs död blir på Reccas pluskonto.

---

Ärligt talat tycker jag inte att Recca varit speciellt bra i det här spelet. Kanske lider hennes spelstil lite av inläggstaket, kanske har hon kommit fel in i matchen med den hårda pressen i R1 och med en jobbig millerroll. Kanske är hon ulv. När jag sammanfattar min poängräkning har Recca 2 rödpoäng, 1 brunpoäng och 4 grönpoäng. Recca är inte det hetaste bytet i spelet just nu ser det ut som. Jag ser dock gärna att hon resonerar mer om Mukwa och det uteblivna nattmordet, för det är det jag tycker skaver mest.

Äh, jag vill ju ha Recca i spel egentligen. Den här "BEEP! BEEP! Recca är ulv! BEEP! BEEP!"-känslan är försvunnen. Jag ser en del tveksamheter i hennes spel, men helst av allt vill jag ta ett steg tillbaka och se hur hon blommar ut till den vackra blomma som vi alla vet att hon är. :gremwink:

Skulle det stå mellan Recca och Mukwa i utrsötningen skulle jag förstås rösta Recca, men som det är nu finns det ett stort segment spelare som ligger helt utanför spotlighten: Ruga, xyas, Larsson, Pix och anth. Recca blir (om inte annat för att hon är miller) något form av fallback option.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Oj nu blir det mycket för hastfer att bena ut. Ska försöka ta mig tid innan rundan ät slut.

Men ja, byn vinner nog en hel del på att jag åker denna runda.
Recca får då det tufft att klara sig ur r4 men om hon är bybo är det bättre hon får den rundan på sig att jaga ulvarna.

Så, nog för att det är emot all bybovett att rösta på sig själv så vinner byn på att ta hastfer nu. OM vi båda är bybor.
röst: hastfer
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Recca, del 2

Röstningsläget:

Hastfer (4) Recca, Pix, Basenanji, LJS
Pix (1) anth
xyas (1) !Paxen
Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa
Trasapa (1) Hastfer


---

Okej, Vimes är ensam om att vilja ha ut Recca. Just nu fyra pers som kan tänka sig att ta ut Hastfer. Får man be om lite ställningstagande från er övriga?


Vimes-> Recca

Recca (1) Vimes

Mukwa-> anth

Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa

anth-> Pix

Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa
Pix (1) anth

LJS-> RasmusL

Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa
Pix (1) anth
RasmusL (1) LJS

Recca-> Vimes

Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa
Pix (1) anth
RasmusL (1) LJS
Vimes (1) Recca

Basenanji-> Vimes

Vimes (2) Recca, Basenanji
Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa
Pix (1) anth
RasmusL (1) LJS

Hastfer-> Trasapa

Vimes (2) Recca, Basenanji
Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa
Pix (1) anth
RasmusL (1) LJS
Trasapa (1) Hastfer

LJS-> Hastfer

Vimes (2) Recca, Basenanji
Hastfer (1) LJS
Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa
Pix (1) anth
Trasapa (1) Hastfer

Basenanji-> xyas

Vimes (1) Recca
Hastfer (1) LJS
Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa
Pix (1) anth
Trasapa (1) Hastfer
xyas (1) Basenanji

anth-> xyas

xyas (2) Basenanji, anth
Vimes (1) Recca
Hastfer (1) LJS
Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa
Trasapa (1) Hastfer

!Paxen-> xyas

xyas (3) Basenanji, anth, !Paxen
Vimes (1) Recca
Hastfer (1) LJS
Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa
Trasapa (1) Hastfer

LJS-> xyas

xyas (4) Basenanji, anth, !Paxen, LJS
Vimes (1) Recca
Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa
Trasapa (1) Hastfer

Recca-> Hastfer

xyas (4) Basenanji, anth, !Paxen, LJS
Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa
Trasapa (1) Hastfer
Hastfer (1) Recca

anth-> Pix

xyas (3) Basenanji, !Paxen, LJS
Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa
Trasapa (1) Hastfer
Hastfer (1) Recca
Pix (1) anth

Basenanji-> Pix

xyas (2) !Paxen, LJS
Pix (2) anth, Basenanji
Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa
Trasapa (1) Hastfer
Hastfer (1) Recca

Pix-> Hastfer

xyas (2) !Paxen, LJS
Pix (2) anth, Basenanji
Hastfer (2) Recca, Pix
Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa
Trasapa (1) Hastfer

Basenanji-> Hastfer

Hastfer (3) Recca, Pix, Basenanji
xyas (2) !Paxen, LJS
Pix (1) anth
Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa
Trasapa (1) Hastfer

LJS-> Hastfer

Hastfer (4) Recca, Pix, Basenanji, LJS
Pix (1) anth
xyas (1) !Paxen
Recca (1) Vimes
anth (1) Mukwa
Trasapa (1) Hastfer
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Recca, del 2

9/15

Jag är fett emot att låta utröstningen handla om något statiskt som två outade millers. Vad händer om vi röstar ut den ena grön? Ska vi rösta ut den andra i nästa runda då? Om vi röstar ut den ena som ulv, innebär det att den andra är bybo då? Eller? Jag tycker det är skitdåliga anledningar att rösta ut någon på.

Men ok. Ska jag ta ställning till Hastfer och Recca blir väl mitt svar typ såhär:
Det finns inte, förutom någon förvirrad teori om superulvsgambit, något som är rödande på Hastfer. Det finns tveksamheter i Reccas spel däremot. Dock är Recca intressantare att ha kvar i spel än Hastfer som, tbh, inte bidrar så mycket. Jag är just nu inte speciellt bekväm med att rösta ut någon av dem, Hastfer för att det inte finns några argument mot honom och Recca för att jag vill se vad hon åstadkommer om hon får vara kvar i spel ett tag till.

Öppen fråga till byn:
varför är inte LJSLarsson ett alternativ till utröstning?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Vimes, börjar du bli nervös eller nåt?

Vimes said:
Recca efterhandskonsturerar sin roll?
Recap: i vår tidiga diskussion skriver Recca något som kan tolkas att hon inte alls har ett tightare fluff (i.e. en "kändis"-roll). Mitt inlägg.

Jag tycker fortfarande att Reccas formulering är väldigt märklig. Men eftersom vi numera vet att ulvarna har alibin är ju inte efterhandskonstruktioner om rollfluff något man kan jaga ulvar på. Stryk detta. Grönpoäng.
1) Alibiroller delas ut för att ulvar ska kunna slippa ljuga. Om alla ulvar har fått alibiroller (vilket vi inte vet i nuläget) så tjänar inte outningar någon som helst roll. Recca kan vara röd och "trott" att hon behövde ljuga. Ingen av oss kan ännu helt säkert säga att fluffet är 100% betydelselöst. Allt pekar mot det, men vi har inga vederhäftiga bevis för att så är fallet.

2) Hursomhelst så svävar Recca på målet och det krävs ett förtydligande från SL för att hon ska kunna gå ut med sin roll. Varför var hon så osäker i detta? En förklaring kan vara att ulv-Recca faktiskt inte är säker på vad det innebär att outa sysselsättning. Kom ihåg att detta sker i runda ett, när vi vet väldigt lite om fluffet.

Vimes said:
Sedan kan man förstås diskutera varför ulv-Recca över hvuud taget claimar miller. Som vissa tangerat verkar det ju troligare att en svag ulv cliamar en millerroll - resonemanget bakom det är att har man en "miller"-stämpel på sig blir det ens identitet, det är antagligen lättare för en svagare spelare att agera med en tydlig identitet. På det sättet ligger det väl något i de misstänksamma blickarna mot Hastfer, eller: om Hastfer är ulv är det nog rätt och riktigt att han outar, det avgränsar rummet han behöver framträda i.
Tid. Ulvarna vill vinna tid. Det är ju det som är finessen med Hastfers halvmiller-claim: man kan få olika resultat beroende på när han sias, så för att helt bekräfta hans status måste man vänta två rundor. Ulvarna vill ha en förvirrad by som drar åt olika håll. Finns det mer än en tydlig ulv-kandidat kommer det ta tid att rösta ut dem för att byn måste ta ställning till vem som ska röstas ut. Och på kuppen kan ulvarna ta ställning till varandra och på så sätt bli gröna.

Titta lite på ditt eget resonemang här Vimes: du menar att vi inte ska rösta ut NÅGON av Recca eller Hastfer för att det ändå inte behöver leda någon vart! Snacka om att ulv-Recca och ulv-Hastfer har skaffat sig ett "tryggt rum"...

Och om Recca hade röstats ut i runda ett och visat sig vara röd – hur många hade misstänkt KK då?

Saken är ju den att ulvgenget kan ta ut en bybo varje runda. Även om två ulvar offras tidigt så vaccinerar det de övriga ulvarna från framtida anklagelser. Så jag tror att ulvgenget kör på högoddsare genom att hur bruna/röda någon i genget än blir kommer det alltid finnas två kvar som framstår som gröna.

Dessutom, en pikant detalj: tänk om vi har fem ulvar?

Vimes said:
Å det fjärde är förstås ett millerclaim ett säkert sätt att slippa bli siad, och Recca brukar bli siad tidigt, men med tanke på att KK uppenbarligen var ulv är ju risken fortfarande skyhög att någon i ulvgänget ska bli siad. Om millerclaimet är en del av en ulvstrategi från Recca, varför claimar inte KK millerskap också eller istället?
KK brukar inte bli siad lika tidigt som Recca. KK är ju inofficiell "Pappa Varulvsspel" Recca har dubbelt så mycket karisma och kändisfaktor än KK. Om KK är ett mysigt långkok så är Recca champagnefrukost.

---

Okej, Vimes, vi säger så här då:

1) Om du inte får rösta på recca, vem vill du se utröstad då?

2) Vem vill du sia (så som läget ser ut just nu?)

3) Om fluffet saknar spelrelaterad betydelse, något som du var inne på tidigt, hur kommer det sig att du ändå dröjde med att outa?

4) Lite motivering på LJS kan man väl få be om? Nu verkar det mer som att du inte vill att vi ska rösta på någon av Hastfer/Recca. Lite panikkänslor.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
10/15

Basenanji said:
1) Om du inte får rösta på recca, vem vill du se utröstad då?

2) Vem vill du sia (så som läget ser ut just nu?)

3) Om fluffet saknar spelrelaterad betydelse, något som du var inne på tidigt, hur kommer det sig att du ändå dröjde med att outa?

4) Lite motivering på LJS kan man väl få be om? Nu verkar det mer som att du inte vill att vi ska rösta på någon av Hastfer/Recca. Lite panikkänslor.
1. Larsson.
2.
Vimes said:
Basenanji said:
6) Vem vill du se siad till nästa runda?
Mig själv förstås, så jag slipper vi fler imbecilla misstankar från er kretiner och plattnackar! Men om inte så tycker jag att det inte vore helt dumt med ett siande av en doldis som xyas. Med tanke på hans spelstil och start i det här spelet verkar det osannolikt att vi kommer kunna bilda oss en uppfattning om honom i tråden. Då får vi antingen ha kvar honom i spel resten av matchen eller så får vi rösta ut honom i blindo. Inget av alternativen känns speciellt lockande tycker jag. Ett siande kan lösa det.

Å andra sidan är xyas makt över spelets utveckling väldigt liten. Så det kan vara intressantare att sia någon som är aktiv och påverkar spelet mer. Egentligen vill jag ju ha Recca siad, men det går ju inte. Så, Larsson är mitt val. Min känsla av honom är att han är grön, men jag tycker det finns något som skaver (inte bara att han ändrade till Raven i sluttampen av R1), och ett kvitto på honom vore gott. Trasapa är ett annat namn som är i något form av limbo för mig, osynlig stor del av spelet för att komma in som en (visserligen konspiratorisk) virvelvind i slutet av R2.

Men jag vet faktiskt inte om den här diskussionen är speciellt intressant eftersom !Paxen sannolikt kommer att nattmördas härnäst. Rimligtvis har väktaren väktat Il Paxo förra natten, och antagligen har väktaren "Du får inte väkta samma person två nätter i rad"-regeln som är standard. Så, vem Paxen ska sia härnäst känns som en i allra högsta grad hypotetisk diskussion.
3. För att jag fann det mer sannolikt att fluffet, om det hade någon betydelse, ger ulvarna info om powerroller. Dessutom diskuterade du och jag det här redan i första rundan:
Vimes said:
Basenanji said:
Vimes skriver sedan:

Vimes said:
Det vi däremot kan använda infon till är att köpa loss oss ur drev. Därför är jag emot att pytsa ut outningar bah sådär. Vi behöver dreva, det är ett jättebra sätt att skrämma ulvar till att göra bort sig. Och när vi drevar kommer vi dreva en massa bybor. Och då är det bra att byborna har info att köpa loss sig med.
Jag fattar inte riktigt logiken här. Hur kan info som är så lätt att ljuga om vara tillräckligt värdefull valuta i ett drevsammanhang? Plus att Vimes dessförinnan föreslår hur infon egentligen inte har någon betydelse i ett traditionellt spel?
Logiken är att infon i sig är just valuta. I sig själv värdelös. Den har bara ett värde i transaktionen.

Man kan använda den för att köpa sig lös från drev med. Till viss del i varje fall: finns det starka misstankar i grunden så hjälper det ju inte att pytsa ut info. Och likaledes om det hjälper att pytsa ut info är antagligen inte misstankarna i drevet speciellt starka.

Vi vill dreva. Det ger oss info att se hur dreven utvecklar sig, och vi vet att ulvar kan göra bort sig under nog så svaga drevstrålkastare. Och vi vill dreva många, helst ska alla bli drevade någon gång. Vi kommer därmed dreva bybor.

Infon (så tillvida den saknar egen mening) får då ett värde då den blir ett sätt att få drevmaskineriet att rulla. Vi outar för att flytta drevet vidare. Är det så att det finns ordentliga misstankar kommer förstås inte en lite infooutning att flytta drevet. Men poängen är alltså att drevandet i sig är ett verktyg för oss. Och för att det ska fungera på ett bra sätt behöver vi ha olja i maskineriet, och den oljan (okej, valutaliknelsen åkte åt helvete, nvm) är alltså infon.

Det är min uppfattning av hur vi kan använda "värdelös" information.

4. Men vafan? Jag skrev ett jävligt långt inlägg om Larsson (som jag fick klippa i för att det var längre än 5000 tecken). Här. Larsson vägrar tydligen att svara mig, vilket han bekvämt kan göra (han skriver det ju i princip rakt ut) för att byn ska rösta ut någon av millrarna. Det är helt jävla värdelöst när det blir något jävla konsensus i byn om att det "Måste handla om det här nu". Alltid handlar det om hård info också. Det är så slappt och fegt. Detta blir tillsammans med förra rundan ytterligare en runda där vi (ni) skapar ett bekvämt rum för ulvarna att framträda i. Vad rödar Hastfer? Orkar du och övriga tänka själva eller går ni tillbaka till att "det här med millerskapet måste ju prövas..." Bedrövligt. Var fan är dynamiken? Vi har horder av spelare som inte ens nästan fått vara i spotlighten.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
!Paxen tjatar

RÖST: Ingen

Jag kommer nog att i slutändan vara med och rösta ut någon av millersen, men tills vidare så får det vara så.

Recca blir grönad av att KK inte ändrade sin röst. Jag är beredd för att säga att det inte grönar henne. KK och Recca vet att du inte ska skydda dina ulvpolare för mycket. Hellre lösa argument, så att man som ulv senare kan säga "jaha, det visar varför man inte ska o-röda någon bara pga det" än att starkt skydda en ulv. I vilket fall, jag anser inte att det grönar henne så mycket.

Tidigare har jag sagt att Hastfer är lite grönare enbart pga sin halvmiller-roll. Jag måste nog ta tillbaka det. Att ha med KK i samma lag kan göra så att man enklare kan komma upp med såna alibi-roller.

Som jag ser det just nu så har vi lösa indicier på flera st, och för mig så blir det bättre att kunna reda ut miller-härvan. Det är det jag kämpar för, bevisligen. Ännu en gång: Millers försvårar för byn, men speciellt för siaren. För eller senare måste vi rösta ut någon av millersen. Och ju tidigare vi gör det, desto enklare blir det för oss att hitta ulvarna.

Bästa scenariot som kan hända om vi röstar ut en av millersen: Vi röstar ut en av dom, visar sig vara ulv. Risken för att båda är ulvar är liten, och vi har i princip grönat den andra. Jag finns kvar till nästa runda och har siat någon som ulv, bara att rösta ut denne, och vi har då fått ut 3 ulvar efter 4 rundor. Kommer det vara såhär? Vi ska inte hoppas för mycket.

Snarare så kommer vi rösta ut en av millersen och oavsett vad denna visar sig vara så kommer vi aldrig kunna lita på den andra, och det kanske blir så att h*n måste röstas ut också. Om jag lever till nästa runda så finns det en liten chans att den jag har siat är en ulv, och det finns en risk att om jag har siat en bybo så är det just den bybo som visar sig vara dödad.

I slutändan är det byn som bestämmer hur det ska se ut nästa runda. Ska vi ha två millers som vi inte kan lita på, och eventuellt en siare som kanske har siat någon som fortfarande finns med i spel och kanske siade en ulv? Eller ska vi ha en miller som vi inte kan lita på, och kanske en siare som har siat en bybo som blev mördad?

Byn bestämmer vem som röstas ut, ulvarna bestämmer vem som ska dö. Jag vill se en klar majoritet säga klart ut om vi ska rösta ut någon av millersen, sen kan vi komma överens om vem av dom som ska ut. Om inte en klar majoritet vill ha ut millersen, fine. Jag följer med på den som är intressantast [för mig] av resten. Jag har sagt vad jag tycker, jag väntar på att få höra vad alla tycker om detta.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Tjena Vimes! Vet du, jag ringde en gemensam bekant, en psykologstuderande i Göteborg med snyggt skägg. Vi gjorde en sorts analys av dig. Rött markerar instabil spelare.

Vimes said:
4. Men vafan? Jag skrev ett jävligt långt inlägg om Larsson (som jag fick klippa i för att det var längre än 5000 tecken). Här. Larsson vägrar tydligen att svara mig, vilket han bekvämt kan göra (han skriver det ju i princip rakt ut) för att byn ska rösta ut någon av millrarna. Det är helt jävla värdelöst när det blir något jävla konsensus i byn om att det "Måste handla om det här nu". Alltid handlar det om hård info också. Det är så slappt och fegt. Detta blir tillsammans med förra rundan ytterligare en runda där vi (ni) skapar ett bekvämt rum för ulvarna att framträda i. Vad rödar Hastfer? Orkar du och övriga tänka själva eller går ni tillbaka till att "det här med millerskapet måste ju prövas..." Bedrövligt. Var fan är dynamiken? Vi har horder av spelare som inte ens nästan fått vara i spotlighten.
---

Grejen är ju att ditt resonemang går ut på en och samma sak:

Hastfer och Recca kan inte vara ulvar för det skulle betyda en superulvskonspiration och sådana kan inte existera. Ergo: de är bägge gröna.

Men du, vi kan väl för all del testa om det ändå kan vara så? På ditt resonemang verkar det som att det värsta som kan hända är att vi röstar ut någon av Recca/Hastfer. Så jag tycker nog att din reaktion är väldigt o-byboig, för en paranoid bybo skulle mer vilja rösta ut ett osäkerhetskort som Recca/Hastfer snarare än att gröna de för att "det vore väl ändå för otroligt om bägge var röda?!".

Du är liksom inte solidarisk med oss osäkra bybor, utan uppträder som en smart professor i varulvsspel som vil, få oss "kretiner" och "plattnackar" att fatta rätt beslut.

Jag skulle verkligen vilja se reaktonerna från dig, Hastfer och Recca om byn börjar lägga fler röster på någon av millers-arna.

Så låt oss samla rösterna kring våra två millers bara för att få se hur folk reagerar.


Vi kan ju alltid byta röster till i morgon då vi ska gå till urnan!
 

Ruga

Veteran
Joined
22 Feb 2013
Messages
137
Jag har bett om en ersättare. Det är för segt med inläggstak och bara mobilen.
Men jag är med tills dess.
Larssons röstbyte precis efter den "felaktiga/rätta rösträkningrn av Brynolf har alltid stört mig . Ska kolla igenom Vimes case ordentligt men till dess är jag helt ok med att:
[Röst: LJSLarsson
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Inlägg 7

Vimes said:
Larsson vägrar tydligen att svara mig, vilket han bekvämt kan göra (han skriver det ju i princip rakt ut) för att byn ska rösta ut någon av millrarna.
Larsson said:
Om du är snäll och ställer dina frågor en gång till så svarar jag gärna på dem ikväll eller tidigt imorgon
Jag tycker inte alls att jag "vägrar" svara eller gå i diskussion med dig. Jag vill bara att du sammanfattar och ställer dina frågor en gång till.
Du kan väl inte tycka att det är rödande att jag säger att jag svarar i kväll eller tidigt i morgon?

Paxen said:
Jag vill se en klar majoritet säga klart ut om vi ska rösta ut någon av millersen, sen kan vi komma överens om vem av dom som ska ut.
Jag säger klart ut att jag vill rösta ut en miller. En viss miller vid namn Hastfer.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
11/15

LJSLarsson said:
Jag tycker inte alls att jag "vägrar" svara eller gå i diskussion med dig. Jag vill bara att du sammanfattar och ställer dina frågor en gång till.
Du kan väl inte tycka att det är rödande att jag säger att jag svarar i kväll eller tidigt i morgon?
Fast det är väl inte bara det du skriver, Larsson? (Dessutom, varför ska jag lägga mer inlägg på att sammanfatta och "ställa frågor" (?) till dig när jag precis har skrivit ett längre inlägg med en konkret grej för dig att ta ställning till?) Jag tycker du förhalar. Det är väl en sak att du inte har tid att svara just nu. Men det är inte allt du skriver. Du skriver också:
Larsson said:
Vimes, jag ser att du skrivit att jag inte svarat dig. Jag tänker så här:
1. Du kan vara ulv som vill få dit mig, kanske för att rädda Hastfer. Då kan jag likagärna fortsätta för att få Hastfer utröstad.
2. Du är bybo som är fel ute, och då fortsätter jag hellre satsa på Ulv-Hastfer.

/.../

Ja ser att du pockat min uppmärksamhet. Jag kommer nog inte bli utröstad denna runda, så det är inte akut att försvara mig än, oavsett om du är ulv eller bybo är det viktigare för mig att lägga tid på Hastfer denna runda.
Så, du säger näppeligan bara att jag ska sammanfatta (än gång till) så svarar du.

---

Dessutom: det här med att du, beroende på hur vindarna blåser i byn ändrar åsikt om mig, hur mycket tror du du kan göra det innan andra vaknar ur sin slummer och ser det? I R1 köpte du att det "kunde tolkas" som jag gjorde, i R2 tog du tydligt avstånd från den tolkningen, och nu i R3 är min tolkning där tydligen direkt rödande:
LJSLarsson said:
Du kom ju själv med en förklaring till varför hennes reaktion var logisk (hennes fluff som proffstyckare tydde på ett mera slutet fluff), och jag tyckte det var rödande att du inte ändrade din ståndpunkt där.
Detta direkt efter att bevisat gröne Basse och din nya BFF Recca röstat på mig i rundans inledning.

Ulv ulv ulv.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
12/15

Sen, alla som är med i miller-racet. Fundera och besvara (om inte i tråden så i varje fall tyst hemma med handen på hjärtat):

1. Tror du att en eller båda av Recca och Hastfer är ulv?
2. Tror du att minst en av Recca och Hastfer måste vara ulv?
3. Vad händer med den andre millern om den miller som röstas ut den här rundan är grön? Om den vi röstar ut är röd?
4. Har vi råd att "reda ut" (i.e. rösta ut) millerhärvan om båda är gröna?
5. Har vi råd, rent informationsekonomiskt, att fokusera på enbart två personer i två rundor?

---

Jag tycker Larsson är tydligt scummig. Och jag tycker att vi har en på tok för stor grupp spelare som vi vet jättelite om (anth, Pix, Ruga, RasmusL och xyas) för att jag ska tycka att det är motiverat att fokusera på endast två spelare och dessutom basera detta fokus på deras outningar snarare än spel. Detta beror inte på att jag (vilket Basse tror) hävdar att båda måste vara gröna, utan på att det inte finns något som garanterar att minst en av dem är det. "Hastfer eller Recca eller båda?!" är ett falskt val. Även om en av dem är ulv skadar det snäva fokus som Basse et al förordar vår informationsproduktion, vilket jag anser att vi inte har råd med, i synnerhet sedan förra rundan ur informationshänseende var bortkastad.

Så, vill du rösta ut någon av Hastfer eller Recca så gör by all means det. Men låt det då vara en röst på den du misstänker mest i hela spelet istället för att svälja att valet måste stå mellan två millers.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
"Hej, Harald Treutiger här! Ville bara dyka in å tjôta lite om hur läget ligger för nyinkomna tittare!

Här på den fantastiskt fina Lago Lugo-ön har vi alltså fyra lag sôm bråkar lite så där kärvänligt mellan varven. Men har det hent nåt spektakulärt undrar ni? Vad tjabbas det ôm?

Jo, förstår ni, så her ligger det till va…


1) Vimes tycker att det e gôrviktigt att ingen röstar på Hastfer eller Recca, för de är förmodligen inte ulvar. Så han tjôtar en hel del på de andra i lagena åm att man appsolut inte ska rösta på Reccs eller Hastfs. Det e superviktigt.

2) Han vill hellre att fôlk röstar på tex LJS som e bra ulvig, tycker han.


3) Bassenanji, deremot, HAN vill att hela byn ska ta stellning till huruvida det kan vara så att både Reccs, KK och Hastfer är med i samma ulvalag.

Eftersom det är en så himla helgalen idé har vi tagit oss ut till den där ensliga bukten där han sitter å metar eller va' han gör, för en intervju. Häng me!

"Basse, du förstår väl själv hur gâlet det ser ut att både Hastfer och Recca skulle kunna vara ulvar?"


"Nja, nu kan ju jag inte vara säker, men jag tror att ulvarna har kommit överens om att köra på en våghalsig men ändå smart plan."

"Hur menar du då?"

"Jo, deras taktik i det här spelet är att alla ulvar ska ställa sig i strålkastaren och försöka stanna där samtidigt som de anklagar varandra."

[viskar] "Du vet att du inte får röka sånt där när kamerorna är på va?!"

"Sluta. Nej, men kolla här: låt oss säga att Recca åkte ut i stället för Max Raven. Då hade KK sett grön ut i framtiden för han la ju de facto en röst på Recca."

"Jo men asså...Recca och Hastfer har ju klejmat riktigt dåliga roller om de nu är ulvar…skulle de verklien kunna vara så korkade menar du?"

"Det intressanta är ju Vimes reaktion nu tex. han menar att vi inte ska rösta på Recca och Hastfer just bara för att det ter sig så svårsmält att de bägge skulle ha gjort något så dumdristigt som att claima varsin miller-roll!"

"Så du menar att Vimes är med på det hela?"

"Tja, kanske det. Det ser åtminstone ut som att Vimes verkligen inte vill att vi röstar på Recca/Hastfer."

"Fast det kan ju byn göra tvärlätt…"

"Knappast den här byn. Här kör de flesta efter egen pipa."

"Men borde det inte vara alldeles för riskfyllt att gå ut som miller, hela byn kommer ju vilja rösta ut en?"

"Ser knappast ut så va? Det är ju det som är hela ulv-planen: att ställa sig i strålkastaren så att folk som letar i skuggorna inte hittar nåt. Nu resonerar ju tex Vimes som att det är dumt att rösta på nån av millers:na. Jag tror att rätt många bybor håller med honom. Dessutom så anklagar ulvarna varndra hela tiden. Vimes/Recca/Hastfer...de tre har i princip bara ägnat varandra uppmärksamhet. Om nu xyas eller anth är så potentiella ulvar så har Vimes/Recca/Hastfer knappast jobbat stenhårt för att pressa dem."

"Men har du verklien lest hela det låånga inlegget sôm Vimes skrev ôm LJS?"


"Jodå, men det är så mycket snack och så lite substans. Alltså, Vimes är jätteduktig på att få sin tes att stämma, men klarar knappast av att tala om varför just den tesen är bättre än någon annan. Så här: efter att ha läst det där inlägget om LJS, kan du Harald enkelt förklara vad det är Vimes egentligen ser som ulvigt i LJS beteende?"

"Det törs jag inte svara på men..."

"Du ser. Vimes kör på tesen att LJS spelar reaktivt snarare än kreativt. Och så lägger han ned 5000 tecken på att bulta ned det i marken. Men vad det egentligen innebär är att Vimes vill få folk att låta bli att rösta på Recca/Hastfer. Så ser jag på det."

"Så vad vill du nu då?"

"Jag vill att alla stress-testar min tes genom att välja mellan Hastfer/Recca/LJS. På så sätt kan man visa de övriga hur man tar ställning. Det kommer ge information. Vill man sedan byta till en annan perosn så har vi tid på oss. Eller så låter man rösten ligga kvar och får ett slutgiltigt svar."

"Vad har du å sejja om alla som är passiva?"

"Kom igen nu, allvarligt. Ta ställning! Men också att vi knappast kan ha anth, Ruga, Pix, xyas, Mukwa OCH KK som ulvar…det är i alla fall en för mycket.

Jag tycker också att vi kan undanröja den osäkerhet det innebär att ha kvar Hastfer/Recca i spel. Då får vi också lugn att syna andra. Annars kommer den här frågan ligga kvar även i nästa runda."

"Låter lite tjôtigt..."

"Nja, jag tror faktiskt att ulvarna är helnöjda med det. De blir inte utröstade och kan fortsätta tjafset mellan varandra hela spelet ut samtidigt som de plockar en efter en i byn."
 
Top