Nekromanti AAARRRRGH! Får de göra så?!?!

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Re: Underbart!

Hade inte de sakerna funnits hade alla tecknade serier varit som "de inte alltför lyckade marvel-tv-serierna" (försöker vara diplomatisk).

Vilket får mig att dra slutstsen att du aldrig sett på powerpuffpinglorna. Gör det!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Men du!

och det enda jag är avundsjuk på eftersom jag nu äger en Xbox är GTA: Vice City.

Köp det till PC, ladda ner lite Abney Park till mp3-funktionen och hoppa in i en Voodoo.

Fast den musik som är allra bäst till GTA3 är ju "The Real Folk Blues", fast den är ju till en animeserie, så det går ju inte. :gremsmile:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,429
Powerpuff pinglorna

Powerpuff pinglorna är bra så länge man inte tar det på något som helst allvar och dessutom... PPP är ju fullt av psykadeliska färger och dåliga effekter... :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,909
Location
Barcelona
Re: Powerpuff pinglorna

Powerpuff pinglorna är bra så länge man inte tar det på något som helst allvar

Dumheter! PPG är seriöst. Du är för ung för att förstå :gremwink:.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Dagens tips:

Okej, det här blir dagens andra tips, men ändå.. :gremwink:
Ifall du gillar mysfaktorn i Warcraft och spelet Heroes så kan jag inte låta bli att rekommendera Age of Wonders.

Dom flesta reagerar nog med att jämföra det med Heroes of Might and Magic, men det är egentligen långt mer likt Warlords-serien. (Som är mer okänd.)

Tja.. Mysigt som fan är det iallafall, i min mening, och eftersom det är från -99 så går det säkert att hitta för en hundralapp eller så. Det finns en uppföljare också som folk säger är bättre, men jag har inte orkat testa den ordentligt för den fula 3d-grafiken.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,429
Re: Powerpuff pinglorna

Dumheter! PPG är seriöst.

Naj, naj, det är hemskt att se på om man inte redan är glad och studsig...

Du är för ung för att förstå :gremwink: .

Eller så är du för gammal för att inse... Man kan inte lära gamla hundar sitta, du vet... :gremwink:

*ber alla notera att det skiljer ett år mellan Dnalor och mig* :gremgrin:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
"Talar ut"

Jag förstår inte överhuvudtaget vad folk finner i något Japan-tillverkat.

Betyder det att du vill ha en förklaring? Äh, jag skriver en iallafall, fast detta har jag redan skrivit i vrållådan förstås.. Nåja.

Precis som andra skribenter har sagt så gäller "90% är skit"-regeln för anime också, men det spelar egentligen ingen roll när man diskuterar åsikter om anime som spridits ända hit.

Och visst är det skillnad på "anime" och "anime", anime betyder animerat, och det är ju skillnad på.. öh.. Aeon Fluxx och Snövit, som också är tecknade.

Men jag får erkänna att det ändå finns något sammanbindande - Jag är en person som gillar att kolla på "anime", det märks eftersom jag orienterar mig mer från det området än från området "film" överhuvudtaget.

Det som jag då gillar är tekniken. Pseudobudskap och tanke på kanske någon nivå i stil med Matrix och Star Wars, men samtidigt en väldig enkelhet, ja nästan barnslighet i berättandet. Det känns lite självdistanserat.

Men ja, den anime som man generellt tittar på är nog lite barnsligt. Min favoritserie till exempel, Trigun, har ju en massa fåniga skämt, osv.. Ibland så blir det lite onödigt mycket, till exempel i Escaflowne (Fast det är barnsagostuk snarare än skämten som gör det där -Nej, Escaflowne är inte för barn, men vissa saker kan man koppla till det.), men det är ju inget jag stör mig på.

Du har nog rätt i att slå ihop Japankultur, för att ungefär samma sak tycker jag om de japanska datorspel jag gillar.
Och jag gillar inte anime av samma anledning som folk ogillar det.. Men samtidigt så tänker jag inte säga "man måste sätta sig in i det, och dess djup", eftersom jag vet att det gör man ju naturligt ifall man nu är synkad med anime från början, det vill säga det funkar för en.

Jag antar att poängen var att jag tror att det är inte så mycket enstaka saker och detaljer som man kan argumentera för eller emot, utan en grundläggande inställning som behöver vara på samma plan som kulturen. Så är det väl med all kultur? (Jag mäter kulturkvalitet efter hur väl synkat det är med upplevaren - Den Djupa filmen kanske ger någon något, men för den som har lärt sig mer av Matrix så är Matrix bättre.)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Coolt.

Äh, jag vet inte varför det är coolt, men jag tycker mest att det är kul.

Kanske för att folk intresserar sig för serien och engagerar sig i den.
Eller för att se vad som skiljer sig åt i tolkningen.
Eller för att den kanske blir helt onödig och tom.. Vet inte varför, kanske man får känna sig elit och inne som har sett den RIKTIGA versionen eller nåt, men det kan också vara kul på något sätt. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Underbart!

Vilket får mig att dra slutstsen att du aldrig sett på powerpuffpinglorna. Gör det!
Bah, tacka vet jag Roadrunner!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Underbart!

Bah, alla gamla jaga och slå-folk filmer är apkassa! Snurre Sprätt och Tom&Jerry och Piff & Puff är åthelvete för överskattade!

Den enda av de filmserierna som var något att ha var den om Pepe le Péw, och det vara bara pågrund av den djupa sexuella anspänningen! :gremgrin:

Erik, sådant som PPG rular över allt gammalt skräp
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
n00b som man är...

Nu skämms jag nästan, men ställer frågan ändå... :gremblush:

Vad är Neon Genesis Evangelion för film ??
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,429
Re: Underbart!

Bah, alla gamla jaga och slå-folk filmer är apkassa! Snurre Sprätt och Tom&Jerry och Piff & Puff är åthelvete för överskattade!

Du måste vara den förste som har samma åsikt som jag i den frågan. Dags att bilda FFMSSTJOPP* kanske?

<font size="1">*FolkFront Mot Snurre Sprätt, Tom och Jerry och Piff och Puff </font size>
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: n00b som man är...

Vad är Neon Genesis Evangelion för film ??
Det är en TV-serie i 26 delar plus två långfilmer, späckat med en tänkvärd handling. Detta kommer att slaktas till en film i Hollywood. :gremmad:
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Neeeeeeeeeeeeej!!!!!!!!!!!

Det finns inga actionhjältar längre. Ingen är för filmen vad Sylvester/Arnold var när de var som störst. Hur skall dagens ungdom bli när de växer upp utan ordentliga übermanliga förebilder?
Bra människor som inte hänger uppsig på tragiska sterotypa äckel könsroler...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Neeeeeeeeeeeeej!!!!!!!!!!!

Bra människor som inte hänger uppsig på tragiska sterotypa äckel könsroler...
Exakt! Det här kommer inte att sluta väl, sanna mina ord!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Okey...

Det är en TV-serie i 26 delar plus två långfilmer, späckat med en tänkvärd handling. Detta kommer att slaktas till en film i Hollywood

Utan att säga för mycket så brukar väll Hollywood vara bra på 2 saker.. Antagligen att kracha en film eller göra bra filmer..

Men åter till frågan, tror du att du kan vara lite mer precis ? Vad handlar filmerna om ? Vilken genere ? Osv....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
The bottom is nådd!

"Nu är botten nådd! Man planerar att göra en Hollywood-version av Neon Genesis Evangelion. Vänta, det blir värre! Man ska inte ha den tecknad utan planerar att göra den med riktiga skådespelare. Nu kan det väl inte bli värre?"

Jorå. De kunde ha gjort en spelfilmsvariant av någon av hentai-varianterna som finns där ute.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Okey...

Men åter till frågan, tror du att du kan vara lite mer precis ? Vad handlar filmerna om ? Vilken genere ? Osv....
Ska försöka, men det är inte lätt.

Saxat från en site:

At the turn of the millennium the inhabitants of Earth are nearly completely wiped out by a mysterious supposed meteorite strike on Antarctica. Roughly half the population dies as a direct result of the strike, and the rest are left to struggle for survival amidst the rising savage seas due to melting of the polar ice caps.

Now the year is 2015. As the remnants of the human race cower in subterranean cities, a deadly war is being waged for what is left of the planet, and for what lies there within. On one side are the mysterious alien beings known only as the Angels, on the other, the special agency NERV and mankind's last hope for survival; the awe-inspiring Evangelions.

Yet amongst the ongoing devastation, few weary individuals at NERV struggle to uncover and piece together the agency's long buried secrets and hidden agendas along with the mysteries surrounding the arrival of the Angels. Why was the Earth struck fifteen years ago? A mere simple unfortunate act of nature, or perhaps an act of vengeance instigated by beings more powerful than man. Why did NERV classify the Angel responsible for the first attack on Tokyo-3 as the third, not the first? And just why are the only qualified Eva pilots that of children born exactly nine months after the second impact that massacred over half the human race?
Det är en serie med många bottnar och lager. Även om det finns typiska japanska saker som mechas och sånt så är det bara en sidodetalj som bakgrund till handlingen. Det finns även konspirationer och apokrypha som får illuminati att se ut som frälsningsarmen. Det finns en stark story om personerna och deras öden. I slutänden så handlar det om vem man är och vilka beslut man fattar. Teman kring att leka med krafter man inte förstår finns också med i rejäla doser.

Det är en serie som innehåller många detaljer som man missar vid första genomtittningen. Den är genomtänkt och man grips av den.

De första avsnitten känns lite som löjlig action, men man anar redan där att det ligger något mer under ytan. Ganska snart tar storyn fart och man grips av handlingen på allvar. Efter ungefär halva serien mörknar stämningen rejält (vilket förresten sammanträffade med att skaparen fick ett nervsammanbrott) och man inser att det inte kommer att sluta väl. Slutet är överraskande och jag tror inte någon kunnat gissa det, ändå känns det som ett naturligt och bra slut.

Det är en mäktig serie och den enda jag har sett som kan komma upp i samma klass som giganterna Farscape och Babylon 5.

Vet inte om du blev klokare av det här, men jag försökte i alla fall.
 
Top