Halvtand
Warrior
Något varje rollspelsforum med självrespekt borde ha med jämna mellanrum, ett förbannat zombie-spel.
Reglerna är enkla och omarbetade utifrån rollspelet ”All flesh must be eaten!”
Karaktärer:
En karaktärsbeskrivning ska innehålla följande:
Namn
Ålder
Utseende
Personlighet
Bakgrundshistoria
Utrustning
Samt värden på följande attribut:
Styrka
Smidighet
Intelligens
Utstrålning
Allmänbildning
Motståndskraft
Uppmärksamhet
+ Fem valfria färdigheter/kunskaper som karaktären, av en eller annan anledning, utmärker sig lite extra i.
Regler för attribut:
Samtliga attribut har, vid karaktärsskapande, ett minimivärde på 0 och ett maxvärde på 5, där ett värde på 2 innebär att man ligger på medel jämfört med resten av världen, oavsett ras, yrke eller kroppsbyggnad.
Detta medför givetvis att en person med 3 i styrka har betydligt grövre kroppsbyggnad än en person med 1 i styrka, exempelvis.
Placering av attribut vid karaktärsskapande:
När karaktären påbörjas, har samtliga attribut ett värde på 2. Två av attributen har ett värde på 3. Till en kostnad av ett attributsteg neråt, kan ett attribut höjas ett steg uppåt.
Exempel: Pelle håller på att skapa sin karaktär: En polis vid namn Lars. I utgångsläget har Lars, som alla andra karaktärer, värde 2 eller 3 på alla attribut.
Styrka: 3
Smidighet: 2
Intelligens: 3
Utstrålning: 2
Allmänbildning: 2
Motståndskraft: 2
Uppmärksamhet: 2
Pelle vill dock att hans polis ska ha en något högre uppmärksamhet och smidighet. Han offrar därför ett utstrålningspoäng och ett styrkepoäng för att kunna höja smidighet och uppmärksamhet ett steg vardera:
Styrka: 2
Smidighet: 3
Intelligens: 3
Utstrålning: 1
Allmänbildning: 2
Motståndskraft: 2
Uppmärksamhet: 3
Regler för färdigheter:
Färdighetsreglerna är, i grund och botten, precis samma som attributreglerna. Dock börjar de alla på värde 2 och får ej sänkas under 1.
Under spelets gång, kommer det finnas möjlighet att höja attribut och färdigheter över nivå 5. Sådana belöningar kan åstadkommas genom gott rollspelande, bra problemlösning, exceptionellt lyckade handlingar eller liknande.
Regler för rollspelande:
När er karaktär ska göra något som är mer än bara enkla, intetsägande handlingar, skriver ni att er karaktär försöker göra det. Därefter kollar spelledaren om detta är möjligt med ett enkelt tärningsslag mot lämpliga attribut eller färdigheter.
Spelledaren slår med en T10 (tärning med tio sidor) och lägger till eller drar ifrån poäng beroende på attribut, situation, syfte med mera. Målet är att få nio (9) eller mer, desto mer man kommer över nio, desto bättre lyckas man. Visar tärningen ett (1) blir det fummel, medan en nolla (0) betyder perfekt.
Exempel: En jägare försöker skjuta ett rådjur, då hans matförråd börjar sina. Det attribut som används för att skjuta gevär är Smidighet och således skulle, normalt, ett slag mot detta attributvärde följa. Dock har jägaren färdigheten gevärsskytte och därmed görs ett slag mot värdet i denna färdighet. Jägaren har 4 i gevärsskytte, och tärningen visar 7, 4 + 7 = 11, jägaren fäller rådjuret med ett vackert skott.
Gott rollspelande och hög aktivitet kommer att belönas, medan motsatsen kommer att resultera i varningar och, till sist, bestraffningar.
Övriga detaljer:
En väl genomtänkt och, så att säga, logisk karaktär kan komma att belönas med bonusar av olika slag. Speciellt bakgrunden bör läggas lite extra tid på, då det är den som ger karaktären ett djup. Dock ska för mycket jobb inte läggas, då karaktärens fortsatta liv kan bli mycket kort.
Karaktärer av en udda natur rekommenderas för att ge spelet mångsidighet och humor.
Det hela kommer utspelas i en fiktiv nutids-värld.
När karaktär nummer tre godkänns kommer det väntas runt 24 timmar innan ON postas, efter det får folk hoppa in om de känner sig manade.
Några frågor?
Vi har alltid plats för en till
Godkända karaktärer:
Inga än...
Reglerna är enkla och omarbetade utifrån rollspelet ”All flesh must be eaten!”
Karaktärer:
En karaktärsbeskrivning ska innehålla följande:
Namn
Ålder
Utseende
Personlighet
Bakgrundshistoria
Utrustning
Samt värden på följande attribut:
Styrka
Smidighet
Intelligens
Utstrålning
Allmänbildning
Motståndskraft
Uppmärksamhet
+ Fem valfria färdigheter/kunskaper som karaktären, av en eller annan anledning, utmärker sig lite extra i.
Regler för attribut:
Samtliga attribut har, vid karaktärsskapande, ett minimivärde på 0 och ett maxvärde på 5, där ett värde på 2 innebär att man ligger på medel jämfört med resten av världen, oavsett ras, yrke eller kroppsbyggnad.
Detta medför givetvis att en person med 3 i styrka har betydligt grövre kroppsbyggnad än en person med 1 i styrka, exempelvis.
Placering av attribut vid karaktärsskapande:
När karaktären påbörjas, har samtliga attribut ett värde på 2. Två av attributen har ett värde på 3. Till en kostnad av ett attributsteg neråt, kan ett attribut höjas ett steg uppåt.
Exempel: Pelle håller på att skapa sin karaktär: En polis vid namn Lars. I utgångsläget har Lars, som alla andra karaktärer, värde 2 eller 3 på alla attribut.
Styrka: 3
Smidighet: 2
Intelligens: 3
Utstrålning: 2
Allmänbildning: 2
Motståndskraft: 2
Uppmärksamhet: 2
Pelle vill dock att hans polis ska ha en något högre uppmärksamhet och smidighet. Han offrar därför ett utstrålningspoäng och ett styrkepoäng för att kunna höja smidighet och uppmärksamhet ett steg vardera:
Styrka: 2
Smidighet: 3
Intelligens: 3
Utstrålning: 1
Allmänbildning: 2
Motståndskraft: 2
Uppmärksamhet: 3
Regler för färdigheter:
Färdighetsreglerna är, i grund och botten, precis samma som attributreglerna. Dock börjar de alla på värde 2 och får ej sänkas under 1.
Under spelets gång, kommer det finnas möjlighet att höja attribut och färdigheter över nivå 5. Sådana belöningar kan åstadkommas genom gott rollspelande, bra problemlösning, exceptionellt lyckade handlingar eller liknande.
Regler för rollspelande:
När er karaktär ska göra något som är mer än bara enkla, intetsägande handlingar, skriver ni att er karaktär försöker göra det. Därefter kollar spelledaren om detta är möjligt med ett enkelt tärningsslag mot lämpliga attribut eller färdigheter.
Spelledaren slår med en T10 (tärning med tio sidor) och lägger till eller drar ifrån poäng beroende på attribut, situation, syfte med mera. Målet är att få nio (9) eller mer, desto mer man kommer över nio, desto bättre lyckas man. Visar tärningen ett (1) blir det fummel, medan en nolla (0) betyder perfekt.
Exempel: En jägare försöker skjuta ett rådjur, då hans matförråd börjar sina. Det attribut som används för att skjuta gevär är Smidighet och således skulle, normalt, ett slag mot detta attributvärde följa. Dock har jägaren färdigheten gevärsskytte och därmed görs ett slag mot värdet i denna färdighet. Jägaren har 4 i gevärsskytte, och tärningen visar 7, 4 + 7 = 11, jägaren fäller rådjuret med ett vackert skott.
Gott rollspelande och hög aktivitet kommer att belönas, medan motsatsen kommer att resultera i varningar och, till sist, bestraffningar.
Övriga detaljer:
En väl genomtänkt och, så att säga, logisk karaktär kan komma att belönas med bonusar av olika slag. Speciellt bakgrunden bör läggas lite extra tid på, då det är den som ger karaktären ett djup. Dock ska för mycket jobb inte läggas, då karaktärens fortsatta liv kan bli mycket kort.
Karaktärer av en udda natur rekommenderas för att ge spelet mångsidighet och humor.
Det hela kommer utspelas i en fiktiv nutids-värld.
När karaktär nummer tre godkänns kommer det väntas runt 24 timmar innan ON postas, efter det får folk hoppa in om de känner sig manade.
Några frågor?
Vi har alltid plats för en till
Godkända karaktärer:
Inga än...