Nekromanti Zombies galore! -OFF

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Något varje rollspelsforum med självrespekt borde ha med jämna mellanrum, ett förbannat zombie-spel.

Reglerna är enkla och omarbetade utifrån rollspelet ”All flesh must be eaten!”

Karaktärer:

En karaktärsbeskrivning ska innehålla följande:

Namn
Ålder
Utseende
Personlighet
Bakgrundshistoria
Utrustning

Samt värden på följande attribut:

Styrka
Smidighet
Intelligens
Utstrålning
Allmänbildning
Motståndskraft
Uppmärksamhet
+ Fem valfria färdigheter/kunskaper som karaktären, av en eller annan anledning, utmärker sig lite extra i.


Regler för attribut:

Samtliga attribut har, vid karaktärsskapande, ett minimivärde på 0 och ett maxvärde på 5, där ett värde på 2 innebär att man ligger på medel jämfört med resten av världen, oavsett ras, yrke eller kroppsbyggnad.

Detta medför givetvis att en person med 3 i styrka har betydligt grövre kroppsbyggnad än en person med 1 i styrka, exempelvis.

Placering av attribut vid karaktärsskapande:

När karaktären påbörjas, har samtliga attribut ett värde på 2. Två av attributen har ett värde på 3. Till en kostnad av ett attributsteg neråt, kan ett attribut höjas ett steg uppåt.

Exempel: Pelle håller på att skapa sin karaktär: En polis vid namn Lars. I utgångsläget har Lars, som alla andra karaktärer, värde 2 eller 3 på alla attribut.

Styrka: 3
Smidighet: 2
Intelligens: 3
Utstrålning: 2
Allmänbildning: 2
Motståndskraft: 2
Uppmärksamhet: 2

Pelle vill dock att hans polis ska ha en något högre uppmärksamhet och smidighet. Han offrar därför ett utstrålningspoäng och ett styrkepoäng för att kunna höja smidighet och uppmärksamhet ett steg vardera:

Styrka: 2
Smidighet: 3
Intelligens: 3
Utstrålning: 1
Allmänbildning: 2
Motståndskraft: 2
Uppmärksamhet: 3



Regler för färdigheter:

Färdighetsreglerna är, i grund och botten, precis samma som attributreglerna. Dock börjar de alla på värde 2 och får ej sänkas under 1.

Under spelets gång, kommer det finnas möjlighet att höja attribut och färdigheter över nivå 5. Sådana belöningar kan åstadkommas genom gott rollspelande, bra problemlösning, exceptionellt lyckade handlingar eller liknande.


Regler för rollspelande:

När er karaktär ska göra något som är mer än bara enkla, intetsägande handlingar, skriver ni att er karaktär försöker göra det. Därefter kollar spelledaren om detta är möjligt med ett enkelt tärningsslag mot lämpliga attribut eller färdigheter.
Spelledaren slår med en T10 (tärning med tio sidor) och lägger till eller drar ifrån poäng beroende på attribut, situation, syfte med mera. Målet är att få nio (9) eller mer, desto mer man kommer över nio, desto bättre lyckas man. Visar tärningen ett (1) blir det fummel, medan en nolla (0) betyder perfekt.

Exempel: En jägare försöker skjuta ett rådjur, då hans matförråd börjar sina. Det attribut som används för att skjuta gevär är Smidighet och således skulle, normalt, ett slag mot detta attributvärde följa. Dock har jägaren färdigheten gevärsskytte och därmed görs ett slag mot värdet i denna färdighet. Jägaren har 4 i gevärsskytte, och tärningen visar 7, 4 + 7 = 11, jägaren fäller rådjuret med ett vackert skott.

Gott rollspelande och hög aktivitet kommer att belönas, medan motsatsen kommer att resultera i varningar och, till sist, bestraffningar.

Övriga detaljer:

En väl genomtänkt och, så att säga, logisk karaktär kan komma att belönas med bonusar av olika slag. Speciellt bakgrunden bör läggas lite extra tid på, då det är den som ger karaktären ett djup. Dock ska för mycket jobb inte läggas, då karaktärens fortsatta liv kan bli mycket kort.
Karaktärer av en udda natur rekommenderas för att ge spelet mångsidighet och humor.

Det hela kommer utspelas i en fiktiv nutids-värld.

När karaktär nummer tre godkänns kommer det väntas runt 24 timmar innan ON postas, efter det får folk hoppa in om de känner sig manade.

Några frågor?

Vi har alltid plats för en till

Godkända karaktärer:


Inga än...
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
I den här tråden ska karaktärerna postas, så fort tre kommit in skriver jag en ny tråd där spelandet görs.

Det går bra att bara posta intresse, så vet jag om det är värt att satsa på det här.
 

dverg-hest

Veteran
Joined
19 Oct 2008
Messages
48
Finns det ngn slags lista på vilka färdigheter man kan ha eller är det upp till spelaren själv att hitta på dem?
 

dverg-hest

Veteran
Joined
19 Oct 2008
Messages
48
ok.. får se om jag orkar hoppa på ngt sånt här. Tycker det låter intressant ^^
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Finns det något liv kvar i den här idén? Jag är definitivt på om så är fallet; har redan ett par idéer på möjliga karaktärer.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Det finns liv, fila ihop en karaktär och posta, om inte annat så kanske det höjer andras intresse om de ser en karaktär redan.
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Kungen! Funderar bara på hur seriös profil du föredrar; när vi spelade AFMBE förr i tiden så spelade vi på ett ganska humoristiskt vis, med rätt medvetet stereotypa karaktärer. Är det rätt stuk, eller föredrar du det mer allvarliga hållet, mer skräckinriktad, typ? Personligen föredrar jag nog lite mer av det senare.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Stereotypiska karaktärer är alltid roligt så länge man inte går till överdrift.

Vad jag egentligen vill är att ha ett skräck-PBF, men med lite galghumor på sina ställen.
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Viktoria Hansson

Sådär, nu får vi hoppas att någon annan nappar på det här och hakar på:


Namn
Viktoria "Vitsippa" Hansson
Ålder
34
Utseende
En ganska lång kvinna med karaktäristiskt långt ansikte och mörka ögon. Behagligt utseende, men med tecken på tidigt åldrande pga hennes bakgrund. Hennes långa mörkbruna lockar är oftast dolda under en säckig mössa, dock tämligen slarvigt så ett par hårtestar lyckas alltid kika fram. Hennes tunna läppar är piercade på tre ställen, liksom högra ögonbrynet och ena kinden; gamla tatueringar går även att skymta på armarna och axlarna. Hon döljer sin magra kropp under androgyna, enkla kläder; säckiga byxor, jackor, långrockar och huvtröjor. Har även en förkärlek till överdimensionerade halsdukar.

Personlighet
Viktoria har varit med om mycket, och det har präglat hennes personlighet. Kan vara korthuggen mot främlingar, men inte direkt otrevlig. Med åren har hon utvecklat en viss förmåga i att se det bästa i alla människor; särskilt utifrån sig själv, eftersom hon alltid lyckats komma tillbaka på fötter oavsett vad hon råkat ut för. Ser ut att vara en typisk självständig och tuff tjej, men är samtidigt en samarit som aldrig säger nej till en medmänniska i nöd. Utvecklade en viss andlig sida under tiden i fängelset, men hon håller den oftast gömd.

Bakgrundshistoria
Viktoria Hansson var redan under sin uppväxt den där typen som aldrig riktigt passade in. Hennes föräldrar var båda döva, så hon talade sällan med folk förrän hon började skolan, där hon genast stack ut pga sina livliga gester och lustiga uttal. Detta försvann med åren, men folk hittade alltid nya saker att anmärka, och utfrysningen började ta mer allvarliga former i högstadiet. Som så många andra mobbingoffer hamnade hon till sist i dåliga kretsar, och i femtonårsåldern provade hon på droger för första gången. Det gick sämre och sämre i skolan, och hon hoppade av gymnasiet till sist och började ta ströjobb för att få ihop pengar. Hennes intresse för kemi hade redan kommit smått pga drogerna, men det väcktes på riktigt när hon fick ett jobb på ett läkemedelsföretag i packningen, och började försnilla kasserat material för att etablera sitt första hemmalaboratorium. Det hela experimentet blev dock tämligen kortvarigt när hon ertappades med det hela och fick sparken. Hon slapp undan polisanmälan men svartlistades i hela hennes hembygd, som var liten nog för att alla kände alla.

Hon flyttade till en större stad lite senare och fortsatte sina experiment, och eftersom hon var smart och flitig började hon till slut kunna framställa egna preparat i hemmet. Med hjälp av gamla kontakter gav hon sig återigen in i drogträsket, men ägnade sig numera istället åt att tillverka och sälja vidare. För första gången i hennes liv hade hon en rejäl inkomst, och började kunna omge sig med lite finare prylar, och blev flitig på att bränna sina slantar på fester. Under en kort tid så flöt livet på som en lek, men till sist började hon bli så känd att det inte längre gick att undgå lagen. Hon dömdes för grovt narkotikabrott och olaga vapeninnehav till fyra års fängelse.

Även kvinnofängelsen kan vara brutala, och hon lyckades göra sig tämligen impopulär bland många av de andra internerna; främst pga sin ovilja att underkasta sig de mer erfarna internerna, men även av andra orsaker. Hon höll sig därmed oftast undan i sin cell och studerade, men trots detta lärde hon sig mer än någonting annat att slåss i fängelset. Det hela fortsatte i tre år, då hon plötsligt förändrades av att se en av sina få kamrater begå självmord i sin cell. Hon vände sig till religionen som hjälp till sitt sargade psyke, och utvecklade tack vare denna en viss sävlighet och frid i sinnet. Hon gick från att vara en bråkstake till det närmaste ett helgon man kunde finna på kvinnoanstalten. Det sägs att hon fick sitt smeknamn, "Vitsippa" under denna tid, men riktigt varför är det ingen som vet.

Efter att ha lämnat fängelset vid trettiotvå års ålder försökte hon påbörja ett nytt liv. Om det inte vore för hennes dotter, som hon hade fått sju år tidigare, hade hon i princip skurit av kontakten med omvärlden helt och hållet. Efter att ha vuxit upp med sin mamma bakom galler så var dock kontakten mellan de båda ytterst problematisk, och hon höll sig oftast med sin pappa. Så livet började på nytt; hon fick ett jobb på bårhuset på det lokala sjukhuset. Ett riktigt skitjobb, men jämfört med fängelset och livet innan framstod det hela som ett hederligt och gediget dagsverke, och hon var vid det här laget inte längre rädd för döden. Trodde hon.

På bårhuset får man oftast se all action sist (eller åtminstone näst sist, innan dödgrävaren), men nu visade det sig bli tvärtom. Katastrofen började givetvis inte på bårhuset, men eftersom de flesta människor vanligtvis inte vistas kring de döda hela dagarna så blev det hela uppenbart lite senare för dem. När samhället kollapsade efter att de döda börjat vandra så tog hon snabbt på sig sin gamla roll som överlevare på gatan och såg till att beväpna sig; det finns inte längre tid för att rentvå sitt samvete och börja agera hederligt. Det enda som räknas nu är överlevnad, och då gäller det att vara förberedd. Som den anarkist hon är finner hon blandade känslor för situationen; å ena sidan har samhället kollapsat precis som hon alltid velat, å andra sidan skedde det som en följd av att de döda vandrar omkring, och vem kan finna förnöjsamhet i en sådan situation?


Utrustning
Tåliga kläder, en sportbag fylld med diverse medicinsk materiel som plundrats från sjukhuset; allt från latexhandskar och skalpeller till morfinsprutor och pillerburkar, mobiltelefon, Taser, automatpistol med hålspetsammunition

Styrka 2
Smidighet 3
Intelligens 3
Utstrålning 2
Allmänbildning 1
Motståndskraft 3
Uppmärksamhet 2

Kemi 3
Medicin 2
Gatusmarthet 2
Pistolskytte 1
Slagsmål 2
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Re: Viktoria Hansson

Jättebbra karaktär, har bara två saker jag skulle vilja ändra/tillägga.

Jag skulle vilja börja spelet i början av katastrofen, så om du kan ta bort de sista raderna i bakgrunden och istället lägga till var du skulle vilja börja/var man hittar dig oftast så hade det hjälpt.

Specifisera gärna vilken sorts pistol det rör sig om och hur mycket ammo du har.
 
Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Re: Viktoria Hansson

...efter att ha lämnat fängelset vid trettiotvå års ålder försökte hon påbörja ett nytt liv. Om det inte vore för hennes dotter, som hon hade fått sju år tidigare, hade hon i princip skurit av kontakten med omvärlden helt och hållet. Efter att ha vuxit upp med sin mamma bakom galler så var dock kontakten mellan de båda ytterst problematisk, och hon höll sig oftast med sin pappa. Så livet började på nytt; hon fick ett jobb på bårhuset på det lokala sjukhuset. Ett riktigt skitjobb, men jämfört med fängelset och livet innan framstod det hela som ett hederligt och gediget dagsverke, och hon var vid det här laget inte längre rädd för döden.

Efter att ha hållit till på bårhuset i snart två år så börjar hon dock utveckla en viss leda. Inte bara är hon smått obekväm i rollen som fast anställd, men jobbet är också väldigt ensamt; oftast har hon nattskifte och städar och vänder papper när det är nästan tomt i lokalerna, så när som på ett regelbundet influx av döda människor, som förstås inte är något vidare sällskap.

Hon jobbar som sagt oftast nattskift, sover på förmiddagarna och är en flitig gymbesökare. De fåtal vänner hon har ser hon oftast på helgerna, favoritplatsen är ett litet lokalt kafé. Liksom många anda gamla narkomaner är hon nykterist och håller sig därför borta från krogen.

Lämpligast plats för henne att börja är troligtvis på jobbet, eller på gymmet.

Automatpistolen är en relativt vanlig automatpistol standardkaliber 9x19mmP med 17 patroner per magasin. Är modellen relevant kan vi säga att det är en rysk Jarygin MP-443 som importerats under inte fullt så lagenliga förhållanden. Vad beträffar ammunitionen; hur många patroner får man i en vanlig låda? 50? Vi kan säga att det rör sig om 3 fulladdade magasin totalt, dvs 51 stycken.
 
Top