Nekromanti Yu-Gi-Oh the Abridged Series [animetjafs]

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
För länge sedan skrev jag ett navelluddsinlägg om hur man skrattar åt saker man inte fattar.

Jag har ett nyligt exempel på detta.

Jag har aldrig läst serien Yu-Gi-Oh, sett TV-serien som bygger på den eller spelat kortspelet som bygger på det. Ändå tycker jag att det här är skamligt roligt.

Det är ett typiskt sådant där överambitiöst nördarbete, där skaparen klippt ned TV-serien Yu-Gi-Oh till en, som den kallas, förkortad ("abridged") version, där han dubbar om den och driver med serien - och de som gjort den amerikanska dubben - och anime i allmänhet - och folk som snott hans shtick - och allt möjligt.

Jag tror det är just "allt möjligt" som gör att jag kan tycka det är roligt - jag känner igen det från andra håll. Som skurken (?) Seto Kaiba, som är rik, hjärtlös och bortskämd - det är allt man behöver fatta för att tycka att det är kul att han är föräldralös eftersom han avskedade sina föräldrar när han var sju. Eller när han bryter mot reglerna i det allstädes närvarande kortspelet och skriker "Skit i reglerna! JAG HAR PENGAR!" Eller när våra hjältar ger sig in i diverse shenanigans för att stoppa Kaiba "eftersom det olyckligtvis inte finns några lagar, någon polis eller några förstående vuxna som kan hindra rika slynglar från att begå grova brott fullt öppet, är vi tvugna att istället utmana honom i ett kortspel för barn!"

Fastän jag kan jack om serien/spelet/TV-serien är det ändå uppenbart att "LittleKuribo" som skaparen heter faktiskt gillar det han driver med, och det har jag alltid ansett vara väsentligt för att skapa roliga parodier - den detaljkunskap bara ett fan står ut med att skaffa sig märks.

Så, ett flängt tips från mej, en kväll när jag har för lite att göra på jobbet.

Erik
 
Top