Nekromanti Om att skratta åt det jag inte förstår

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Allvarligt.

Hur kommer det sig att jag tycker grejer är roliga som handlar om saker jag inte vet nånting om?

T.ex.: Jag garvar regelbundet åt webserien VGCats. Seriens främsta syfte är att driva med videospel. Jag har spelat ett halvdussin videospel i mitt liv och endast avslutat ett*. Hur kan jag börja skratta åt serier jag fattar noll av?

Ännu värre: Nån som läst Sture Stelben? Det är en serie om motorcykelfantaster som åtminstone gick (jag vet inte om den gör det nuförtiden) i MC-nytt. Vi fick samlingsalbumet gratis på mitt jobb** och jag har sällan skrattat så mycket. Fastän varannan sida handlar om teknik jag inte kan ett saft om.

Är det så att dessa serieskapare transcenderar seriernas begränsade ämnen genom sitt kreativa geni? Är jag klärvojant eller inte riktigt klok? Har ni någonsin sett en icke-gamer som skrattat åt Dork Tower eller Birger Barbaren? Jag bara frågar?

Erik, over and out

*Disgaea, om nån undrar.
**Jag är bibliotekarie, för de som missat detta.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Tja, jag läser både Rocky och Nemi (och ungefär så långt sträcker sig mitt serieintresse också..) och rör mig _väldigt_ sällan i den svenniga stockholmsmedelklassen eller i gåffarkretsar, men det finns ju temata som är gränsöverskridande, som relationsproblem eller utanförskap. Så länge humorn inte är liksom "Hörde du att Svenne knäckt kardanaxelknuten när han skulle byta topplock?" "Nej, jag trodde alltid att han var en jävel på att muttra! HÖHÖHÖhöhöhööö" så brukar den fungera, trots sin i övrigt ytliga avgränsning.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Har ni någonsin sett en icke-gamer som skrattat åt Dork Tower eller Birger Barbaren?

Dork Tower eller Handboken isf -- Birger brukar få bra respons även från icke-gamers. (Inte minst min farsa; äntligen gjorde ungen en serie som går att begripa sig på...)

--
Åke
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur kommer det sig att jag tycker grejer är roliga som handlar om saker jag inte vet nånting om?
kan man inte tänka sig som så att humor är humor i botten. Trotts att humor kan te sig lika så tror jag att det finns nått elelr några grundelement i humor som man skrattar åt, oavsett vad.
Eller är jag helt fel ute ??

/ Johan K, som är speedad efter dagens jobbande
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Har ni någonsin sett en icke-gamer som skrattat åt Dork Tower eller Birger Barbaren? Jag bara frågar?
Ja, Dork Tower i alla fall. Den har ju haft andra saker och teman än just för gamers, så då är det ju lätt att få skratt där... :gremwink:

(Tänker i första hand på att de haft en drös med strippar som handlade om Buffy då den var på väg att sluta, vilkjet gör att jag inte ser den som gaming-relaterad i första hand :gremtongue: )
 
Top