Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,906
Jag funderade på om konceptet med "perfekta slag" och "fummel" (hädanefter p/f för att spara skrivande) verkligen behövs, eller om det är något som hänger med bara för att det alltid funnits?
Exempel: Varför inte köra rakt av på typ Pendragon (minus p/f), där högt är bra, lågt är dåligt, men över färdigheten så misslyckas man? Så, en etta är nätt och jämt lyckat, man klarade hoppet men hänger i fingertopparna på kanten. Precis på färdigheten är så bra man kan lyckas (fast en med högre färdighet kan naturligtvis lyckas bättre). Misslyckas man precis, well då misslyckas man rejält, slår man 20 så misslyckas man nätt och jämt.
Vad hindrar att man bara tolkar det så, och skippar regler för p/f? Dessa regler tenderar dessutom att bli ganska soppiga i system som tillåter färdigheter (ev med modifikationer) att gå över tärningens storlek.
Ett annat problem med p/f är förutsägbarhet. Jag har sett party wipeouts bara för att någon fumlat i ett kritiskt ögonblick, eller slutbossar som gått ner för en perfekt träff. Visst, det finns en viss episkhet i det, men den är riskabel som spelledarverktyg.
Anledningen till frågan är att jag insett att just p/f-reglerna soppar till mitt system, och jag tog ett steg tillbaka och ifrågasatte om de ens tillför något.
Exempel: Varför inte köra rakt av på typ Pendragon (minus p/f), där högt är bra, lågt är dåligt, men över färdigheten så misslyckas man? Så, en etta är nätt och jämt lyckat, man klarade hoppet men hänger i fingertopparna på kanten. Precis på färdigheten är så bra man kan lyckas (fast en med högre färdighet kan naturligtvis lyckas bättre). Misslyckas man precis, well då misslyckas man rejält, slår man 20 så misslyckas man nätt och jämt.
Vad hindrar att man bara tolkar det så, och skippar regler för p/f? Dessa regler tenderar dessutom att bli ganska soppiga i system som tillåter färdigheter (ev med modifikationer) att gå över tärningens storlek.
Ett annat problem med p/f är förutsägbarhet. Jag har sett party wipeouts bara för att någon fumlat i ett kritiskt ögonblick, eller slutbossar som gått ner för en perfekt träff. Visst, det finns en viss episkhet i det, men den är riskabel som spelledarverktyg.
Anledningen till frågan är att jag insett att just p/f-reglerna soppar till mitt system, och jag tog ett steg tillbaka och ifrågasatte om de ens tillför något.
