Nekromanti Ytterligare ett plagiat i Alvboken >:(

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tycker det är helt okej att plagiera så länge man gör det snyggt och det inte blir för uppenbart.
"För uppenbart" är ju verkligen subjektivt då vissa helt enkelt är antingen bra mycket mer allmänbildade än andra eller om man är väldigt insatt på ett ämne. Så plagiering är inte okej whatsoever. Små mysiga hyllningar är däremot helt okej.

Jag tycker det är värre att kebab heter kebap i geografica. Sådana typer av uppenbara låningar som alla känner igen tycker jag är värre.
Ja men GM är väl knappast en fullständig bok heller, utan man ger en generell idé om länderna mer än att beskriva dem ingående också.
Just kebap är väl kanske inte det värsta om man är lite småinsatt. Finns ju ganska gott om kulinariska läckerheter i matkulturen ifrån de flesta länder.
Några exempel ifrån Geografica Mundana
*Auccafrukt- torde underligt komma ifrån Acca-frukt.
*Jerk - Jerky på engelska är ju torkat strimmlat kött, underligt nog så är det samma sak i Eon.
*Fabacia - Latinska namnet på ärtväxter är Fabaceae.
*Garum - Den som inte vet vad Garum var för äckligt bör inte uttala sig om mat alls...
*Gustum- vet inte men ordet betyder smak på latin.
*Laran- vet inte om det räknas riktigt men en gud i gamla fornreligionen i norra Italien hette så.
*Taif är en stad i Saudiarabien.
*Arayes- är typ delvis samma sak.
*Mamul- är ju ganska exakt samma sak.

Bara några exempel på "klassiska" mundanska maträtter som har en motsvarighet i vår egen värld men lika/liknande namn så. Och då har vi inte ens närmat oss saker som Vörtbröd eller tunnbröd och liknande. (Och nej självklart lär det finnas likadan mat i en fantasykultur som i verkligheten, plus lite annat och minus lite annat.)
Och min allmänbildning gav mig svaret på alla ovanstående maträtter då jag läser mycket om mat ifrån andra kulturer, och staden Ta'if råkade jag snubbla över på slött wiki-surfande för någon vecka sedan och tyckte det var ett kul sammanträffande.

Och såvitt jag förstått det sen tidigare, ska Ymir ta bort de kassa uppenbara 'khaf' och 'kebaperna' ifrån Västländerna när han väl blir klar med den.

/Poseur, Ymir måste hata vårt 'Västländerna' tjat.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Och såvitt jag förstått det sen tidigare, ska Ymir ta bort de kassa uppenbara 'khaf' och 'kebaperna' ifrån Västländerna när han väl blir klar med den.
Tja...hade man inte liksom bara kunnat kalla det kebab rakt av, om man nu ska ha med en så tydlig referens?

det är lite som det här med alla jävlar pseudo-religioner i fantasy, som bara är irl-grejer löst maskerade med nya dåliga namn. När jag skrev Efter Istiden bestämde jag mig liksom för att 'äh, jag skiter i det', och bara körde på Oden, Nerthus och Freja rakt av.

- Ymir, trött och gnällig
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tja...hade man inte liksom bara kunnat kalla det kebab rakt av, om man nu ska ha med en så tydlig referens?
Jo man hade ju kunnat tänka sig det men tji fick man för det :gremtongue:

det är lite som det här med alla jävlar pseudo-religioner i fantasy, som bara är irl-grejer löst maskerade med nya dåliga namn. När jag skrev Efter Istiden bestämde jag mig liksom för att 'äh, jag skiter i det', och bara körde på Oden, Nerthus och Freja rakt av.
Lite OT.
Men har inte du använt dig utav Eon-reglerna för det och smyckat ut det med en del stenålders-schamanism?
Skulle vara riktigt intressant att få ta del utav det, om det finns något sådant och du är snäll och delar med dig?
Är alltid intresserad av nya inputs på schamanism.


/poseur
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Ytterligare ett plagiat i Alvboken :mad: (ot)

Poseur said:
*Garum - Den som inte vet vad Garum var för äckligt bör inte uttala sig om mat alls...
på wikipedia beskrivs smaken på garum som: "the finished product was apparently mild and subtle in flavor". Låter inte så illa? Det verkar inte helt olikt thailändsk fisksås och det är ju gott.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Ytterligare ett plagiat i Alvboken :mad: (ot)

på wikipedia beskrivs smaken på garum som: "the finished product was apparently mild and subtle in flavor". Låter inte så illa? Det verkar inte helt olikt thailändsk fisksås och det är ju gott.
Well acording to wikipedia ja...
Men smaken är liknande ja. Men gott, det får stå för dig själv och resten av alla galna människor...

Nej men seriöst, det är helt okej med fisksås och ostronsås så garum är nog inte så avskyvärt som man kan tro.

/Poseur äter ju liksom surströmming så
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Ser som sagt inga problem med det, även om jag tycker man ska undvika för uppenbara referenser. Vad står khaf för i Mundana och vad refererar det till?
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Kaffe? Säger Stöveltramp som varit inaktiv i några månader (?!) och bara öppnar en tråd och gissar svaret på en random fråga.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Har inte boken här, men kahf betyder hur som helst grotta på arabiska.
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Blasphemy said:
Däremot så kan jag väl såhär i efterhand erkänna ett "plagiat" från min sida. Det finns i alla fall ett parti i Misslor som är hämtade från Povel Rammels nonsensvisa (även om den är omskriven). Fast där heter misslefarbrorn Snubbel förvisso. :gremwink:
Var det ett plagiat? När jag läste det drog jag helt enkelt slutsatsen att Ramel var en förklädd missla.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Hittade den här bilden på internet och visste jag hade sett den nånstans. Mer exakt sidan 196 i spelledarens guide.


Vad det gäller ord och så så finns det ju en begränsad mängd ord som kan bildas som är uttalbara om dom är 4-5 bokstäver långa. Så är det inte samma sak så är det nog bara slump.
Är det dåligt att kalla kebab för kebap när man kallar alla vanliga saker som älg och bröd för älg och bröd i Mundana? var går gränsen i så fall?
Vet inte var jag står i frågan själv riktigt.
Det förekommer ju även liknande ordanvändningar på fler ställen, som Zpa och Caszino(kommer inte ihåg exakt stavning på dem) för badhus och spelhus på faliska.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Många av illustrationerna som beskriver klädesplagg i Eonmodulerna är antingen saxade rakt av eller smått modifierade från Dover publishing. Jag ser inget problem med det ö.h.t., de är ofta mycket detaljerade, realistiska och funktionella i visualiseringen av hur folk verkligen ser ut i Mundana.

Något jag däremot saknar och stör mig på är att jag inte vet hur arkitekturen ser ut, jag har ingen aning om hur Jargiens eller cirefaliernas byggnader ska beskrivas men jag antar att de liknar Bysantinernas respektive renässansitaliens byggnader (jag vet inte om illustrationerna i GM är representativa). Jag ser gärna att några bilder på byggnader, städer och byar rippas till framtida moduler.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Re: Evokee! (OT)

Lol, det var oväntat! Trodde inte du gillade EON, men du har väl fått pallra dig hit nu när DOD lagt ner.

Annars e allt bra hur är det själv?
 

VinnieLee

Veteran
Joined
23 Jan 2008
Messages
1
Vitulv said:
Det där känner jag igen från något helt annat håll, men kan just nu inte komma på varifrån. Är inte det där typ Ohlmarks-SoR?
Lord of the Dance, Irländsk folkvisa gjord känd av The Dubliners, väldigt dålig översättning dock.
 
Top