Nekromanti Ytterligare ett plagiat i Alvboken >:(

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ja det var faktiskt för någon månad sedan, en i min spelgrupp gjorde mig införstådd i just det här plagiatet och hur sjukt ofräscht det är.

Vi(många) har kastat en hel del ris på författarna till nya alvboken t.ex. här eller här, men inte enbart ris utan faktiskt en del välförtjänst ros också.

Vissa saker måste man bara rent avsky dock, som t.ex. just detta.
Ifrån Alver- Sångarens ätt sid. 72

" Jag dansade på morgonen
När världen var helt ung
Jag dansade i solens sken
Jag dansade mig ung
Jag dansade på jorden
Från himlen kom jag då
Jag dansade i natten svart
Försökte månen nå

"Dansa då, tamtadam, om du kan
För jag är dansens mästare", sa han!
"Dansa, dansa, allihop, jag er leda kan
Dansa, dansa, allihop. Dansa," sade han "
En väldigt fin, sång/dikt whatever men hur i hela helvete kan man ordagrant stjäla en dikt och lägga in den i en rollspelsbok? Plagiat och dåligt sådant. Visst nu är den sjukt obskyr och i en Magnum-serietidning med Hellblazer ifrån 1996.
Men jag kände mig åtminstone sviken efter jag sett detta med mina egna ögon då jag faktiskt gillade den.

Det är sådant här som gör att resten av hela boken börjar stinka.

Visst mycket i boken är bra, och även dikten.
Men jag vill gärna be om lite fräschare material och lite genuin originalitet ifrån författaren i fortsättningen.

/Poseur ser inte detta som en hyllning och köper inte att den bortförklaras som en sådan.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag hade faktiskt ingen aning om att det där var ett plagiat. Men den sången/dikten är med i ursprungliga alvboken från 97 så det är väl inte otroligt att den Magnumtidningen var lite mer fräschare då.

Däremot så kan jag väl såhär i efterhand erkänna ett "plagiat" från min sida. Det finns i alla fall ett parti i Misslor som är hämtade från Povel Rammels nonsensvisa (även om den är omskriven). Fast där heter misslefarbrorn Snubbel förvisso. :gremwink:

Sedan finns ju ringversen med i Mystik & Magi.

Men att du finner en liknelse mellan en dikt och något från en magnumtidning från 96 tyder på att du har ett mycket gott minne. Du vet inte från vilken serie den var hämtad? Hellblazer sade du? Ingen alvkoppling måhända?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Poseur said:
Ja det var faktiskt för någon månad sedan, en i min spelgrupp gjorde mig införstådd i just det här plagiatet och hur sjukt ofräscht det är.

Vi(många) har kastat en hel del ris på författarna till nya alvboken t.ex. här eller här, men inte enbart ris utan faktiskt en del välförtjänst ros också.

Vissa saker måste man bara rent avsky dock, som t.ex. just detta.
Ifrån Alver- Sångarens ätt sid. 72

" Jag dansade på morgonen
När världen var helt ung
Jag dansade i solens sken
Jag dansade mig ung
Jag dansade på jorden
Från himlen kom jag då
Jag dansade i natten svart
Försökte månen nå

"Dansa då, tamtadam, om du kan
För jag är dansens mästare", sa han!
"Dansa, dansa, allihop, jag er leda kan
Dansa, dansa, allihop. Dansa," sade han "
En väldigt fin, sång/dikt whatever men hur i hela helvete kan man ordagrant stjäla en dikt och lägga in den i en rollspelsbok? Plagiat och dåligt sådant. Visst nu är den sjukt obskyr och i en Magnum-serietidning med Hellblazer ifrån 1996.
Men jag kände mig åtminstone sviken efter jag sett detta med mina egna ögon då jag faktiskt gillade den.

Det är sådant här som gör att resten av hela boken börjar stinka.

Visst mycket i boken är bra, och även dikten.
Men jag vill gärna be om lite fräschare material och lite genuin originalitet ifrån författaren i fortsättningen.

/Poseur ser inte detta som en hyllning och köper inte att den bortförklaras som en sådan.
Det där känner jag igen från något helt annat håll, men kan just nu inte komma på varifrån. Är inte det där typ Ohlmarks-SoR?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag hade faktiskt ingen aning om att det där var ett plagiat. Men den sången/dikten är med i ursprungliga alvboken från 97 så det är väl inte otroligt att den Magnumtidningen var lite mer fräschare då.
Fick faktiskt lov att kolla upp det nu, och det stämmer ju. Hade jag helt glömt/missat.
Så tack för påpekandet och jag ursäktar mig till nya alvbokens olika författare och gnäller på Krille istället :gremwhistle:

Däremot så kan jag väl såhär i efterhand erkänna ett "plagiat" från min sida. Det finns i alla fall ett parti i Misslor som är hämtade från Povel Rammels nonsensvisa (även om den är omskriven). Fast där heter misslefarbrorn Snubbel förvisso.
Jo men den är ju inte ordagrant tagen så det köper jag ändå. Inge fel i små hyllningar bara det inte är taget rakt av. Har ju själv gjort liknande saker till mina kampanjer (om än inte samma sak(, där man tagit dikter/visor/sånger och byggt om dem lite.

Sedan finns ju ringversen med i Mystik & Magi.
Jotack det gör den ju. Om än på svartiska och som lite comic relif. Men helt sant det också.



Men att du finner en liknelse mellan en dikt och något från en magnumtidning från 96 tyder på att du har ett mycket gott minne. Du vet inte från vilken serie den var hämtad? Hellblazer sade du? Ingen alvkoppling måhända?
Som jag sade, men kanske inte framgick så var det en annan i min spelgrupp som hittade liknelsen. Och det för att han kände igen den och letade bland sina serie-tidningar.
Hellblazer-en julsaga tror jag det var. Nummer 12 ifrån 96.



/Poseur
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Snubben som då antagligen är den ansvarige här jobbar ju då inte med Eon längre, så jag vet inte hur relevant det är att klaga längre. Lägg då hellre krut på att gnälla lite extra på Igenkännandet, som verkligen är en blatant och fattig, och betydligt färskare, rippoff.

Fast jag vet inte om jag ska säga nåt, jag snor public domain-grejer hela tiden, modifierat eller omodifierat, när jag behöver lyrik till Eonmaterial. Det är nämnligen något jag tycks oförmögen att få till bra på egen hand.

Fast det är klart, de flesta av mina rippar kommer folk aldrig upptäcka...

- Ymir, just sayin
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Snubben som då antagligen är den ansvarige här jobbar ju då inte med Eon längre, så jag vet inte hur relevant det är att klaga längre. Lägg då hellre krut på att gnälla lite extra på Igenkännandet, som verkligen är en blatant och fattig, och betydligt färskare, rippoff.
JA när det gick upp för mig att den faktiskt var med i gamla alvboken som tidigare skribenter skrev så tog jag iallfall tillbaka gnället på nya boken, och lade det på Krille. Och visst med ett kändes det inte lika relevant längre men diskussionen var ju liksom redan postad då.
Och igenkännandet kan man klaga länge på, men valde att länka till tidigare inlägg där 'andra' har gjort det så mycket bättre.

Fast jag vet inte om jag ska säga nåt, jag snor public domain-grejer hela tiden, modifierat eller omodifierat, när jag behöver lyrik till Eonmaterial. Det är nämnligen något jag tycks oförmögen att få till bra på egen hand.
Sålänge det är lite moddat så har jag inga problem med det alls. Men ordagrant rippat rakt av köper jag inte.

Fast det är klart, de flesta av mina rippar kommer folk aldrig upptäcka...
"Don´t be so sure young jedi"
Ska bli ett rent nöja att få veta om man upptäcker några rippar när väl 'Västländerna' kommer ut, som är ack så efterlängtad.

/Poseur, har ont i benet?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jag ser sånt inte som plagiat utan som hommage. Just den biten du irriterar dig på verkar ha varit extremt obskyr med tanke på att ingen tagit särskilt stor notis om den här på forumet förrän nu, 13 år efter att den publicerats och om nu t.ex. Ymir bestämmer sig för att rippa en kinesisk dikt från 200-talet BCE så skulle jag inte aggra på det så länge jag ansåg att det passade in i min bild av Västerlanden. Såna ripoffs är absolut ok i min bok.

(Utöver ringversen så finns det en greve i Consaber som heter Éamon de Valera... klockrent!)
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Jag blir så sjukt irriterad när jag får veta sådant här. Att detta var en ripoff hade jag ingen aning då jag redigerade manuset till 'Alver: förbannelsens folk' (1997). Det är så omdömeslöst och dessutom tråkigt fantasilöst. Undrar just vad det har smugit sig in för andra grejor som jag inte vet om?

/ CJ
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag förstår verkligen att du känner så, och känns skönt att få lite upprättelse från officiellt håll, då du neo-härskare vid tiden för när den boken släpptes.


Liksom som jag säger tidigare i inläggen, inget fel alls i att göra små hyllningar här och var men en hel sång ordagrant rakt av tycker jag precis som du är fantasilöst och omdömeslöst.

/Poseur
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Poseur said:
Ja det var faktiskt för någon månad sedan, en i min spelgrupp gjorde mig införstådd i just det här plagiatet och hur sjukt ofräscht det är.

Vi(många) har kastat en hel del ris på författarna till nya alvboken t.ex. här eller här, men inte enbart ris utan faktiskt en del välförtjänst ros också.

Vissa saker måste man bara rent avsky dock, som t.ex. just detta.
Ifrån Alver- Sångarens ätt sid. 72

" Jag dansade på morgonen
När världen var helt ung
Jag dansade i solens sken
Jag dansade mig ung
Jag dansade på jorden
Från himlen kom jag då
Jag dansade i natten svart
Försökte månen nå

"Dansa då, tamtadam, om du kan
För jag är dansens mästare", sa han!
"Dansa, dansa, allihop, jag er leda kan
Dansa, dansa, allihop. Dansa," sade han "
En väldigt fin, sång/dikt whatever men hur i hela helvete kan man ordagrant stjäla en dikt och lägga in den i en rollspelsbok? Plagiat och dåligt sådant. Visst nu är den sjukt obskyr och i en Magnum-serietidning med Hellblazer ifrån 1996.
Men jag kände mig åtminstone sviken efter jag sett detta med mina egna ögon då jag faktiskt gillade den.

Det är sådant här som gör att resten av hela boken börjar stinka.

Visst mycket i boken är bra, och även dikten.
Men jag vill gärna be om lite fräschare material och lite genuin originalitet ifrån författaren i fortsättningen.

/Poseur ser inte detta som en hyllning och köper inte att den bortförklaras som en sådan.
fast nu var ju inte Hellblazer först... Utan detta är Lord of the Dance av Sydney Carter. http://www.stainer.co.uk/lotd.html
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Intressant faktiskt. Plagiat på plagiat.
Men den var ju iaf lite annorlunda.




/Poseur funderar nästan att man ska skapa en lista på referenser till verkligheten i Eon. Would be cowl.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Do it!
Sedan vill jag lägga till marknaden Wrnu i Tibara där tirakerna grälar med varandra och gnäller (säkerligen om plagiat).
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Just torget Wrnu i tiban är bland det mest klockrena i hela Mundana ju :gremtongue:





/Poseur funderar att göra så
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Jag kan faktiskt erkänna att jag aldrig har fått klart för mig om Wrnu är ett plagiat eller om torget i Tiban är orginalet. Aldrig läst så mycket om just det...

Men jag kan hålla med. Just alvboken är väldigt sorgligt att de rippat så mmycket ifrån. Finns en hel del för starka klicheer i dvärgar med, men det är fortfarande en mycket bra bok. Jag ogillar t.ex. att man lagt så mycket krut på just t.ex. alviska skarpskyttar... jag menar, det hade man kunnat slippa till förmån för något annat.

Men det finns också seriösa guldkorn i boken, typ de alverna som sover om natten etc. jag fylldes av en riktigt 'wow' känsla då jag läste om dem.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag kan faktiskt erkänna att jag aldrig har fått klart för mig om Wrnu är ett plagiat eller om torget i Tiban är orginalet. Aldrig läst så mycket om just det...
Torget i Tiban som heter Wrnu är en direkt hyllning ,av Nallo? till detta forum Webplatsen Rollspel.nu =Wrnu
Såsom jag förstått det iaf.

Men jag kan hålla med. Just alvboken är väldigt sorgligt att de rippat så mmycket ifrån. Finns en hel del för starka klicheer i dvärgar med, men det är fortfarande en mycket bra bok. Jag ogillar t.ex. att man lagt så mycket krut på just t.ex. alviska skarpskyttar... jag menar, det hade man kunnat slippa till förmån för något annat.

Men det finns också seriösa guldkorn i boken, typ de alverna som sover om natten etc. jag fylldes av en riktigt 'wow' känsla då jag läste om dem.
Alltså visst det är en hel del mycket dåligt i alvboken, men så är det med många böcker, alvboken innehåller dock enligt mig mer av det dåliga och riktigt dåliga materialet eller för mycket av det riktigt coola materialet. Men hur som helst är det en bra bok, det tycker jag. Ger mycket info och fyller en hel del gap som var otroligt stora i förra boken.
För tillfället är det nog den mest använda boken i min kampanj då spelgruppen är i Sunari-skogen och en spelare spelar Learam.

En sak som hade varit riktigt trevligt hade varit mer material om Henea och Learam, om deras kultur och vad som skiljer dessa ganska annorlunda alver åt den Sanariska alliansen.
Om Sebastian har något material som inte kom med i alvboken om just dessa stammar får han jättegärna lägga upp det.

Hur mycket vi än gnäller på Alvboken så har ändå Sebastian och de andra gjort ett riktigt bra jobb och det förtjänar all cred de får (Och lite till) för det goda arbetet och det som är bra i boken, vilket är det mesta ändock.

/Poseur kan låta lite hård ibland så han softar upp lite.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Poseur said:
Torget i Tiban som heter Wrnu är en direkt hyllning ,av Nallo? till detta forum Webplatsen Rollspel.nu =Wrnu
Såsom jag förstått det iaf.
En hyllning med lite gliringar kanske? :gremwink:

Blasphemy said:
Sedan vill jag lägga till marknaden Wrnu i Tibara där tirakerna grälar med varandra och gnäller
Eller hur? :gremwink:

Poseur said:
Poseur funderar nästan att man ska skapa en lista på referenser till verkligheten i Eon. Would be cowl.
Kommer du inte att förstöra din egen och ev andras stämning för Mundana då?
Själv vill jag inte tänka på varför en sak är döpt efter något i vår värld, åtminstone inte om det är en oseriös koppling. Det tar udden av en spelvärld tycker jag. Men smaken är som baken.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Om Sebastian har något material som inte kom med i alvboken om just dessa stammar får han jättegärna lägga upp det.

Hur mycket vi än gnäller på Alvboken så har ändå Sebastian och de andra gjort ett riktigt bra jobb och det förtjänar all cred de får (Och lite till) för det goda arbetet och det som är bra i boken, vilket är det mesta ändock.
Visst är det en fin modul [särskilt med hårdpärm mer sånt], blev faktiskt riktig förvånad trots mitt inbyggda "alvhat". Men trots att den är så omfattande tycks visa delar ändå lämnats som tidigare nämnt Learam och alverna utanför allianser får väldigt lite utrymme. Och var är kartorna det är något jag verkligen saknar.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Tycker det är helt okej att plagiera så länge man gör det snyggt och det inte blir för uppenbart. Har ingen aning vad hellbalzer är för tidning och har därför svårt att bli upprörd.

Jag tycker det är värre att kebab heter kebap i geografica. Sådana typer av uppenbara låningar som alla känner igen tycker jag är värre.

Förresten när kommer västlanden?
 
Top