Nekromanti Teaser från Alver - Sångarens ätt

Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Postar här några av de nya stämningstexterna som skrivits till den nya alvboken som en liten teaser på lite av dess innehåll. Tanken med stämningstexterna är att de ska ge "snap shots" från alla de olika stammarna och från de olika delarna av Mundana där alverna är bosatta.
Texterna är ännu helt okorrade så jag reserverar mig därför för eventuella språkliga fel (och jag överlåter helt åt bokens korrare att gå loss på texterna senare).


Introduktion
Löv och kvistar knastrade under stövlarna på mannen där han vandrade fram igenom skogen. De som kände honom kallade honom Runo Kvickyxa då han var en av Nadas mest framgångsrika skogshuggare. Han njöt av den friska luften och kunde inte låta bli att förundras över alvernas skog och dess förtrollande skönhet. Överallt växte väldiga träd som reste sig mot himmelen likt väldiga pelare som höll ett tätt tak av gröna blad uppe. Här och var silade sig solens ljus igenom, och likt strålar av ljus belystes marken som täcktes av ett hav av vita skogsstjärnor. Runo visste att alverna kallade denna del av skogen för ”sjungande trädgården” men han hade då aldrig hört något träd, eller någon annan växt heller för den delen, sjunga trots alla gånger han varit här. Men vem vet vad alverna kunde höra med sina konstiga spetsiga öron? Runo rös vid tanken på dem. Med sina genomträngande, obehagliga brännande blickar och underliga samhälle som tycktes genomsyrat av häxkonst, så fick det även en man som han, som normalt sett inte fruktade skogens faror, att känna en viss fruktan. För säkerhets skull hade han därför valt en stig långt från de vanliga färdvägarna, så han borde vara säker.
Plötsligt sken han upp för mitt där i den soliga gläntan växte det han sökte. Det var en stor och ståtlig ädelek, säkert över hundra alnar hög. Den var säkert åtskilliga hundra, eller kanske till och med åtskilliga tusen, år gammal och nu stod den där framför honom nästan som en hög prydligt uppstaplade guldtackor. För han visste att de betalade bra i Nada även för endast några grenar av detta värdefulla träslag, vars guldaktiga och extremt hårda karaktär gjorde det mycket eftersökt. Som tur var hade han slipat sin yxa väl i morse för han insåg att det här skulle bli ett mödosamt arbete.
Med ett girigt leende höjde han så yxan för första hugget. Med ett surrande läte borrade plötsligt en pil ner sig i marken knappt en tum från hans vänstra fot. Ögonblicket efter kunde han känna deras brännande blickar på sig allt medan de trädde fram ur de skuggor och snår där de måste ha gömt sig tidigare. En alvman med myndig stämma, iklädd en grön huvförsedd mantel och med en mörk halsduk som skymde nederdelen av ansiktet, tog till orda: ”Anema, du har trätt långt in i vår skog utan tillstånd och vad värre är dristar du dig att sätta yxan i ett av våra äldsta minnesträd. Överlämna ditt vapen om ditt liv är dig kärt – eller gör dig redo att möta döden denna dag, i denna glänta, till våra pilars sång. Ditt blod skall då få hedra minnet av den vars minne du vanärat genom din närvaro här.”

Rollpersonen
Maxander satt och stirrade drömskt på sin bägare med vin med ett fånigt flin på sina läppar. Det var som om han var helt omedveten om allt liv och väsen på tavernan runtomkring honom. Omsorgsfullt smakade hans mun på lätet av hennes namn ”Duniare, Du-ni-a-re, Duniaaaaare”. Han suckade djupt och längtansfullt. Han kunde fortfarande minnas natten de spenderade tillsammans som om den var igår. Hennes långa eldröda hår, hennes söta fräknar, hennes vackra spensliga kropp. Han suckade igen – den här gången ännu djupare. ”Driobutos!” Utropade han plötsligt varvid mannen i svart kåpa på andra sidan bordet ryckte till och tycktes vakna från sin mörka trans och svarade med en dramatisk stämma: ”Ja, dödlige varför stör du mig i min kontemplation på mörkrets djupa mysterier?” ”Jag tror jag är kär!”. ”Din stackare då är din själ bortom all räddning” svarade Driobutos den här gången med en viss ångestladdad sympati. ”Hon kunde känna magin i min beröring sa hon, och hennes ögon Driobutos, när hon tittade på mig var det som om hon tände eldar i mitt inre. O när vi älskade Driobutos…vid Aurias och Pelias jag skulle med glädje ge alla mina ärkemagikerkrafter för en natt till med henne…synd bara att det inte blev ett så…ehum…långvarigt ögonblick senaste gången. ”Är det hon den rödhåriga kiryaalven du babblar om?” svarade Driobutos cyniskt. ”Ja, hon den rödhåriga ängeln, vars strålade ögon som…” svarade Maxander den här gången med en blick av ett slags drömsk besatthet fäst långt i fjärran. ”I så fall bör du inte vända dig om” förmanade Driobutos kyligt varvid Maxander snurrade runt so fort att han tappade sin svarta basker på golvet. Borta vid ett av borden satt målet för hans hjärtas affektion, kiryakvinnan med det röda håret, i knäet på en väldig kraggbarbar vars muskulösa hals hon ömt kysste, samtidigt som hennes fingrar smekte över hans väldiga håriga bringa. Driobutus sträckte över kruset med vin som stod vid hans sida: ”Här min vän – du kommer behöva det”.

De sex stammarna
Nattvinge tittade med avsmak från grenen där han satt gömd på det förbipasserande sällskapet. Där nere vandrade ett tiotal alver som uppenbarligen var sändebud från den så kallade sanariska alliansen. Allra främst gick en ståtlig thismkrigare med ett långt svallande blont hår, klädd i en skinande plåtrustning och med ett långt svärd i något slags kristalliknande material på ryggen. Bakom honom vandrade fyra stycken thismsoldater med långa sereinebågar och koger på ryggarna. I mitten red en vacker sanarikvinna med ett långt svart hår uppfört i något besynnerligt hårarrangemang, iförd en vit skimrande klänning som var så stor och tillsynes osmidig att Nattvinge undrade varför någon frivilligt skulle vilja bära ett sådant klädesplagg. Vid var sida om henne vandrade vad Nattvinge visste förstod måste vara liljegardister, sanaristammens elitkrigare, med sina kännetecknande rökfärgade kristallrustningar och med den blodröda tabarden med den snövita liljan på.
Allra sist red ett par sanari klädda i färgsprakande och luxuösa ämbetsdräkter. En av dem bar en guldfärgad trästav med massa underliga symboler inristade vilket vittnade om att han förmodligen var en trollkarl. Vad gjorde de här på skuggvandrarnas marker? Han visste att det då och då hade hänt att de besökte de svarta tornen, men den här gången var de på väg raka vägen mot hans flocks hemliga underjordiska boplats och de hade dessutom thismkrigare med sig. Nattvinge hatade thismkrigarna precis som alla av hans folk hade gjort enda sedan det stora andra kriget då dessa svek dem genom att aldrig komma till undsättning då hans ättlingar fängslades i dvärgarnas gruvor som slavar. En av de målade blåa ringarna på hans arm symboliserade just den svurna fiendskapen med thism.
Varför de hade kommit tills hans marker spelade därför ingen roll. Henéas sed bjöd att av var tionde thism som vandrade inom deras marker så kommer en av de tio dödas till dess att varje död henéa under fångenskapen och flykten har växlats mot en död thism. Nattvinge signalerade till de andra gömda medlemmarna av jaktlaget och pekade på thismkrigaren som gick främst i följet samtidigt som han höjde sin båge med dragen pil och tog sikte. Den ståtlige thismkrigaren skulle få bli det pris den här gruppen fick betala för att så dåraktigt ha vandrat bortom de varnande markeringarna.

Alvisk mentalitet
Vårblomster klättrade upp de sista klätterpinnarna som ledde till den lilla kojan som, likt flera andra av Trädets döttrars boningar, var byggda uppe bland träden. Det var en enkel koja byggd av sammanflätade och ihopsnörade pinnar och grenar med ett enkelt skynke som hängde för ingången. Vårblomster drog undan skynket och kikade in. Där inne satt han precis som hon hade lämnat honom kvällen dessförinnan, sittandes på golvet med korslagda ben och vänd mot den lilla gluggen som tjänade som fönster, med en frånvarande blick som vittnade om ingen som helt reaktion på den yttre världen. Hans namn var Gammal-som-trädet och han var den äldsta, inte bara av flocken, utan förmodligen av alla henéa i hela sunariskogen. Hans långa vita hår vittnade om hans ålder liksom hans, hos alver så ovanligt, rynkiga ansikte. Precis som vanligt så verkade det inte som om han märkte hennes närvaro när hon steg in i hyddan. Han bara satt där tittandes ut i tomheten med ett intetsägande ansiktsuttryck.
Hon tog fram maten hon hade med sig och började omsorgsfullt mata honom. Maten bestod av mosade frukter som hon fick hjälpa honom skölja ner med vatten, för så förlorad till förbannelsen var han att han inte ens tuggade eller svalde av egen vilja. Efter måltiden var avklarad så tog hon fram sin benkam och kammade omsorgsfullt hans hår samtidigt som hon sjöng en klagosång om förbannelsen och sorgen hon kände inför den. Som vanligt berördes hennes hjärta av mötet med denna deras äldste och dennes dystra öde så hon fyllde sin sång med all sin känsla vilket gjorde den vacker och äkta. Efter kamningen gav hon honom en ömsint kyss på hans panna, svepte en filt kring hans axlar och steg med en mödosam suck ur hyddan. Innan hon drog för skynket viskade hon: ”Stjärnans ljus brinner i ditt hjärta o vördade mentor” liksom hon gjorde var gång hon lämnade honom, fortfarande med hoppet om att han en dag skulle svara henne.
Hade hon då fäst sin blick vid hans ansikte så hade hon kanske kunnat se den lilla tår som manifesterats i hans ena ögonvrå likt en ensam liten glänsande pärla.

Samhälle & kultur
Leadan Elisari, överhuvudet för den Meloriska filialen av handelhuset Elisari, bugade djupare än vad seden krävde, och lade samtidigt händerna för sina ögon för att hälsa på alvernas vis på den hårdföra styrka av järvskogens försvarare som stod framför honom, fortfarande med sina vapen dragna i vad som var en uppenbar fientlig gest.
”Som jag sa har jag kommit för att å handelshuset Elisaris vägnar erbjuda er ett förmånligt handelskontrakt och jag önskar därför språkas vid med husfurst Jalandon Antari vhic Nangalie som jag hört är den som håller i saker och ting här. Som ett bevis på min aktning för er stam bringar jag med mig en gåva av det allra finaste sasvenivin från Emori'an kiri som du och dina mannar kan dela på om ni vill”.
”Pyar är inte välkomna här och dina mutor får mig inte att ändra uppfattning om den saken” svarade försvararnas ärrade stridsledare torrt med uppenbart förakt i sin röst.
Leadan visade då upp ett dokument med ett vackert alviskt sigill på i sin ena hand. ”Jag förstår att ni inte verkar ta Lagen om gästfrihet särskilt hårt här, men det här dokumentet från självaste Underrådet för handel ger mig faktiskt tillstånd att samspråka med någon av era ledare.”
Stridledaren rykte åt sig dokumentet och ögnade igenom det kvickt innan han svarade: ”Jag är en av våra ledare och du har fått samspråka med mig nu. Du har fått chans att säga ditt ärende, jag har lyssnat och du har frestat mitt tålamod genom att vara påstridig. Ge dig nu av härifrån innan jag känner mig förolämpad - om du fortfarande har något vett kvar i din människoförpestade skalle!”
Leadan gjorde en sista alvisk bugning, den här gången kortare än vad seden krävde, och vände på klacken och började gå därifrån. Han begrepp sig inte på alverna i Sholye hen'oro, nog för att thism kunde vara trångsynta ibland men dessa tog utan tvekan priset. Nåväl, kanske skulle han få en ny chans om han återkom nästa gång vid Midvinterfesten istället, en tid av dans och sång då alla fientligheter tillfälligt lades åt sidan. För han var inte mannen som lät sig avskräckas så lätt av lite visad fientlighet när han såg en god affärsmöjlighet.

Krigarkultur
Araliel stod i total tystnad med de båda korta niahmsvärden korsade framför bröstet och med en långsam fokuserad andning. Hennes ansikte var en aning vinklat neråt och ögonen var slutna i full koncentration. Hon stod mitt ute på en äng vars grässtrån gungade rofyllt i takt med vindens stillsamma svepningar. För sitt inre öga så föreställde hon sig hela dansen som skulle ta plats, varje steg, varje rörelse, varje andetag från början till slut. Slutligen höjde hon huvudet, tog ett djupt andetag, och lät svärden sakta glida isär så att de pekade rakt ut åt varsitt håll samtidigt som hon lyfte det högra benet så att hon balanserade hela kroppen på det vänstra. Denna position kallades ”tranan hälsar den uppgående solen” och var utgångspositionen i dansen ”de många vingslagens symfoni”.
Plötsligt kastade hon sig framåt stötande med båda svärden i rörelsen ”falken slår med klorna” för att sedan i en perfekt synkroniserad rörelse svepa med båda svärden i ”svanen sveper med vingarna”. I nästa ögonblick stannade hon upp, andades tre djupa andetag och vände sedan ansiktet snett bakåt som om hennes fortfarande slutna ögon tog fäste på något bakom henne, och började sedan i blixtsnabba piruettliknande rörelser att snurra kroppen i rörelse bakåt. Svärden blixtrade likt en virvelvind av silverstrimmor som omgav henne i ”den fallande örnens snurr”. Hon stannade sedan tvärt, återigen stående på ett ben, med det ena svärdet utsträckt rakt framför henne som en lans, och det andra närmre kroppen i skyddande parerpose i vad som kallades ”tranan tar fäste på fisken”. Hon tog än en gång exakt tre andetag innan hon rusade framåt med båda svärden än en gång virvlande runtomkring henne likt silverstrimmor i ”Den svepande hökens” rörelse för att avsluta med en volt där hon landade på ena knäet med ena svärdet pekande mot marken som om hon just spetsat en fiende där och med det andra pekande rakt uppåt himmelen. Än en gång tog hon tre djupa andetag innan hon tillslut reste sig upp igen, återigen på ett ben, och lät svärden glida ner på var sida av henne i ”tranan hälsar den nedgående solen”. Hon stannade i denna position i flera andetag innan hon tillslut gled över i den första positionen med båda svärden korsade framför bröstet igen. Hon andades kraftigt för att lugna pulsen samtidigt som hon för sin inre blick gick igenom var rörelse hon just genomfört.
Hon kunde inte låta bli att le när hon insåg att varje rörelse hade varit perfekt. Hon, svärden och dansen hade varit som ett. Hennes läromästare skulle ha varit stolt.

Den sanariska magitraditionen
Trädsångarna stod samlade i en cirkel kring det väldiga trädet. Ovanför dem syntes en klar natthimmel vars tusentals stjärnor gnistrade likt små juveler i en svart ocean. En tunn skära av månen gav sitt silverfärgade ljus till platsen.
Så började sångarna unisont sjunga en vacker stillsam sång. Det var som om deras vackra stämmor väckte trädet från sin sömn, för plötsligt började det att röra på sig. De höjde sina ämbetsstavar, var utav vissa nu glödde svagt i ett grönaktigt ljus och trädet påbörjade sakteliga sin förvandling. Trappsteg började växa fram ur trädets stam för att slingra sig hela vägen upp till toppen likt en trappstege. Där lösa brädor hade lagts för att skapa plattformar var det som om trädet växte fast i dessa och på så sätt stabiliserade dem. På sina ställen gav trädstammen vika för att ge plats till enorma hålrum som sedan skulle komma bli rum och nischer. Grenar rörde på sig och bytte position för att ge plats eller för att staga någon av plattformarna som bärande bjälkar. Sakta men säker började huset att ta form.
Sångarnas sång började stiga mot ett crescendo och trädet rörde nu på sig så intensivt att det knakade ljudligt och det såg nu verkligen ut som en levande varelse. Trädet verkade dessutom bli tjockare och tjockare i omfång och växte sig allt högre och ståtliga mot natthimmelen och det verkade även som om rötterna blev grövre och grävde sig allt djupare ner i jorden.
Sången tystnade och ögonblicket därefter slutade trädet att röra på sig. Sångarna sänkte sina stavar och en stund av ceremoniell tystnad följde då ljudet av den svala kvällsbrisen som susade genom trädens blad var det enda som hördes. Där tidigare ett vanligt träd hade stått stod nu början till en av alvernas fantastiska trädbyggnader. Trädsångarna tittade på varandra, nickade och gick sedan åt olika håll. Kvällens arbete var avklarat och thismfursten skulle säkerligen bli nöjd med sitt nya hus när det väl stod färdigt.

Historia
Carwelan lutade sig tungt mot stenen. Hans kropp smärtade av alla sår från tirakernas vapen, men än mer smärtade det honom att samtliga av hans modiga vapenbröder hade stupat i striden. Tirkerna hade bara fortsatt och fortsatt att komma och en efter en hade hans vänner fallit för deras övermäktiga styrka. Endast genom ett mirakel hade han själv lyckats överleva. Ett djupt sår i sidan på honom pumpade ut en stril ström av blod som beblandades med blodet från både hans fallna vapenbröder och de dräpta tirakerna som nu färgade hela kullen, där striden hade stått, i dödens mörka färg.
Han kände ett par kalla droppar i pannan och så började ett kyligt höstregn falla vilket fick blodet att flyta i röda floder utmed kullens sidor. Han kände hur livskraften snabbt lämnade honom och insåg att han med all säkerhet inte skulle överleva natten. Men det gjorde inget, det här var en värdig död, och det enda han ångrade var att han inte hunnit tända något gravbål till sina fallna bröders ära ännu. Så slöt han sina ögon, tog ett djupt andetag och inväntade dödens befrielse från hans smärta.
Han vet inte hur länge han hade legat så, i ett tillstånd någonstans mellan liv och död, innan han plötsligt hörde ljudet av mäktiga vingar slå som åska i regnet. Sedan kände han en närvaro, stark som om den brände hans själ, varvid han öppnade sina ögon. Framför honom stod en bländande vit drake med ett pärlemorskimrande skinn.
Din tid är ännu inte kommen Carwelan” sade den till honom med ord som borrade sig in i hans sinne och som slet honom tillbaka till medvetandet igen. ”Ännu har du mycket kvar att göra”.
I samma ögonblick svepte den sin skyddande vinge kring honom vilket skyddade honom från det numera piskande iskalla regnet. Sakta kände han hur värmen och livskraften i kroppen började återvända och till sin förvåning kunde han se hur såret vid hans sida redan hade börjat sluta sig. Än en gång pratade draken till honom med ord som ekade av eterisk kraft i hans huvud.
Lyssna nu noga, för jag har något mycket viktigt att berätta för dig”.

Hemligheter & kampanj
Den lilla gruppen av utvalda alver fann rådsmedlemmen stående i skuggan av ett träd i parken där han bestämt möte med dem. De kunde inte förstå varför han valde att mötas på en plats som den här och framförallt inte varför de var tvungen att komma mitt i natten och göra sig sådan bemöda att de inte var förföljda. Rådsmedlemmen hälsade dem hastigt och tittade sig sedan oroligt omkring innan han började prata med nervös stämma.
”Är ni säkra på att ingen förföljde er?”
De nickade honom alla till svars spända inför vad han hade att berätta.
”Saker och ting är inte riktigt som det verkar i vårt samhälle. Några av de som utger sig för att vara era välvilliga ledare tjänar i själva verket bara sina egna makthungriga syften. Mycket oskyldigt blod har spillts, och hemska dåd utförts i vårt folks namn för att tjäna dessa individer i deras ändamål. Om de kommer lyckas så kommer de överge oss alla i nödens timma för att lämna oss åt vårt bittra öde.”
Den lilla skaran alver tittat med häpnad på rådsmedlemmen för vad han sagt skakade om dem och vände onekligen upp och ner på vad som var deras uppfattning om samhället de levde i. Nu nästan viskandes av förfäran fortsatte rådsmedlemmen:
”Vad värre är att det verkar som om det vandrar en stor ondska bland vårt folk som drar i trådar och manipulerar oss för att tjäna deras syfte. Jag vet inte exakt vilka, eller ens vad de är, men namnet som viskats mig är ”de fördömda”. Vad ni än gör så…”
Rådsmedlemmen stönade plötsligt till och föll framåt med vad som visade sig vara en pil som satt inborrad i ryggen.
”Skuggögat…” hostade han bittert fram. ”Deras vakande ögon och öron finns överallt så ni måste vara försiktiga… lita inte på någon… och akta er… akta er för den vita döden…”
Det var det sista rådsmedlemmen han säga innan den förgiftade pilen släckte livgnistan i hans kropp. Den lilla skaran av alver tittade panikslaget på den döda rådsmedlemmens kropp som just tjänade som bevis på allt det hemska han berättat för dem. På avstånd kunde de höra ljudet av en annalkande vaktstyrka och de insåg att om de blev sedda där de nu stod skulle de kunna bli misstänka för mordet på en av självaste liljans råds medlemmar, varvid de snabbt började springa därifrån, omedvetna om de ögon som från skuggorna betraktade dem.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Alltså, fan. Jag hade bestämt mig för att sluta komma med kritik på dina alster för att vi i stort sett alltid blev osams, och det sällan eller aldrig ledde nånstans.

Men det här kan nog vara, överlag, ett av dina lågvattenmärken.

Hade det inte varit för lite utkastade namn här och var hade man inte känt igen den som Eon-alver. Här har du lyckats presentera dem som totalt supergeneriska standardalver. Visst, Eon ska vara ganska opretentiös standard fantasy men det här är ändå att ta i.
Trädkramande, trädmagi, onda tiraker, lägre stående människor, heta alvbrudar etc... allt finns med.

Jag vet att du älskar alver och tycker de är skitcoola, och det är väl egentligen en god egenskap när man skriver en bok om dem, men om det var något du kanske borde lärt dig från Tokon (och viss mån ödlefolket) är att det inte är en bra idé att försöka hamra in i pannan på läsaren hur coola alverna är. Du uppnår mer troligt motsatt resultat.
Det är lite synd, eftersom det lilla jag har hört om resten av modulen hade fått mig att bli försiktigt optimistisk. Kunde du inte överlämnat intro-/stämningstexterna till nån som, typ.. är riktigt bra på det? Neogames har gott om författare som är riktigt, riktigt bra på de små kapitelintrotexterna och du, oavsett andra kvalitéer, är tyvärr inte en av dem.

/Joel - besviken fanboy
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Jag håller med Pendragon om att det skulle finnas en fördel att minska ned på alver-är-coolast-mentaliteten.

Jag tycker däremot inte att texterna är så dåliga som helhet. Historia-texten är riktigt bra och stämningsfull, Den sanariska magitraditionen och Introduktion är helt ok. Rollpersonen är ganska dåligt skriven och skulle behöva omarbetas (eller rent av ersättas dessvärre då jag inte heller tycker att den passar på ett kapitel om rollpersonen). De sex stammarna tycker jag bra om även om den drabbas lite av coolhets-grejjen som jag skriver om innan. Samhälle & kultur är helt ok och ger lite känsla för både handel, vissa mentaliteter och konflikter. Det stora bottennappet är dock Krigarkultur som jag mest upplever som en upprapning av en massa dans/strids-positioner.

Så de får en trea av fem av mig.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Alltså, fan. Jag hade bestämt mig för att sluta komma med kritik på dina alster för att vi i stort sett alltid blev osams, och det sällan eller aldrig ledde nånstans.
Vi var nog iallafall ganska överens om att vi i regel inte var överens. Vi tycks ha olika visioner om spelet helt enkelt - således är din kritik, som vanligt, inte särskilt förvånande.
Jag måste erkänna att jag log smått när jag såg att du svarat, rätt säker på vad som skulle stå innan jag ens läste ditt inlägg. Tror du jag förvånades när jag hade rätt?
Lika så är jag ganska säker på att du visste att du skulle bli besviken innan du ens läst mina texter?
En text från mig är liksom i princip autofail i dina ögon då du helt enkelt inte gillar mitt sätt att skriva samt det sätt jag skildrar Mundana.
Så vi får nog helt enkelt finna oss i att inget som jag skriver någonsin kommer göra dig nöjd - tyvärr... :gremfrown:

Trädkramande
Du bor i en skog, den är ditt hem och vissa av träden är typ motsvarande gravstenar för fallna alver. Är det så konstigt då om du vördar skogen och dess träd?
Notera även att thism bedriver skogsbruk själva, det är bara vissa träd som vördas och såldes inte fälls, som exempelvis det i texten åtgivna minnesträdet. Trädkramare? Tja, jag antar att vissa skulle kallad dem för det, fast å andra sidan är jag rätt säker på att vilken Svensson som helst skulle bli ganska irriterad om någon demolerade äppelträden i trädgården...så vem vet det kanske bor en trädkramare inom oss alla? :gremwink:

trädmagi
Ok vi har världens största magikersällskap som bor i en skog. Magin är för dem makten och möjligheten att behärska matierians värld runtomkring dem.
Ja, det låter verkligen "jätteologiskt" att någon skulle knäckt nöten att använda magin på skogens träd... Fast man kanske skulle undvikit det bara så man inte framstår som alvisk generisk?

onda tiraker
/sarkasm på
Ja, bara för att de slåss mot alver är de verkligen jätteonda. Lägg märke i hur mycket jag utbroderar och poängterar deras ondska och läskighet i texten. Tiraker är ONDA och alver är GODA så är det bara - punkt slut! :gremcool:
/sarkasm av

lägre stående människor
Du har läst gamla alvboken och dess beskrivning av thism va? Vi snackar alltså om alverna som till och med ser ner på andra alver och ser dem som lägre stående...tycker du verkligen att steget därifrån att också se ner på människor är särskilt långt?

heta alvbrudar
Ok, du bekräftade just att du inte läst gamla alvboken...iallafall inte tillräckligt noga.
Och jag håller med dig - en beskriven söt kiryakvinna är verkligen på tok för mycket... :gremcrazy:

det inte är en bra idé att försöka hamra in i pannan på läsaren hur coola alverna är.
Hur mer specifikt menar du att det hamras in i pannan på läsaren hur coola de är?

/Joel - besviken fanboy
Jag tror tyvärr att det enda sättet att göra dig nöjd vore om det varit en annan författare som skrev boken. Så jag är ledsen för således måste jag dessvärre göra dig besviken.
Å andra sidan kan jag glädja dig i att några av de synpunkter och texter din egen spelledare har kommit med har tagits med. Så det kommer iallafall finnas några ljuspunkter för dig i boken. Samt kanske även all Krilles gamla text som fortfarande finns kvar?

/Sebastian - som alltid tycker det är tråkigt att göra folk besvikna men som är fullt medveten om att "you can't please them all"
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Jag håller med Pendragon om att det skulle finnas en fördel att minska ned på alver-är-coolast-mentaliteten.
Men, men alver ÄR ju coolast! Hur har du kunnat missa detta faktum???? De är ju allt som oftast...typ bäst på allt i fantasy! :gremsmirk:

Rollpersonen är ganska dåligt skriven och skulle behöva omarbetas (eller rent av ersättas dessvärre då jag inte heller tycker att den passar på ett kapitel om rollpersonen).
Jo, jag kan hålla med dig om att den behöver jobbas mer med. Jag ska ta mig en titt på den och se om jag kan fixa till den - om inte så får den helt enkelt ersättas av en mer värdig text.

Det stora bottennappet är dock Krigarkultur som jag mest upplever som en upprapning av en massa dans/strids-positioner.
Titta djupt in i mina ögon och säg efter mig: "Stridspositioner är COOLT, jag ÄLSKAR stridspostioner, MER stridspostioner åt folket!"

Skämt åsido så förstår jag din poäng. Men personligen tycker jag att det är en text som ganska väl illusterar hur en svärdsdans kan gå till och således lämpar den sig väl som en stämningsintroduktion av kapitelt där begreppet svärdsdans avhandlas.
Jag skulle kunna tänka mig att det är en text som kommer att uppskattas mer av dem som likt jag uppskattar grunderna av martial arts, dans och dylikt (om du inte heter Pendragon förståss... :gremgrin:). Är man inte så kåt på sådant så förstår jag om texten kan bli lite långtråkig.

Tack för din synpunkter Ram! :gremsmile:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Lite förbättringsförslag:

Kortare meningar. Kan du dela en lång mening i flera kortare, gör det.

Väldigt mycket adjektiv och adverb. Jag känner att det kväver mig som läsare och tvingar på mig en specifik tolkning av det som beskrivs. Jag tror att stämningstexter mår bättre av att vara mindre explicita. Öppna, tolkningsbara texter sätter mer fart på fantasin.

Trevlig helg! / Phelan
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Tack för den konstruktiva kritiken Phelan! Ska se om jag kan fixa till det så att det blir bättre - annars är jag säker på att korrarna ändå kommer vara på mig om saken.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">
" Löv och kvistar knastrade under stövlarna på mannen där han vandrade fram igenom skogen. De som kände honom kallade honom Runo Kvickyxa då han var en av Nadas mest framgångsrika skogshuggare. Han njöt av den friska luften och kunde inte låta bli att förundras över alvernas skog och dess förtrollande skönhet. Överallt växte väldiga träd som reste sig mot himmelen likt väldiga pelare som höll ett tätt tak av gröna blad uppe. Här och var silade sig solens ljus igenom, och likt strålar av ljus belystes marken som täcktes av ett hav av vita skogsstjärnor. "</div></div>

Skämtar du? Det har kommenterats i tråden att du borde stycka upp längre meningar i kortare, men jag tycker att du först behöver lära dig att binda ihop meningar för att få ett bra flyt i texten - och lära dig använda rätt mängd adjektiv, adverb och hyperboler. En stämningstext fungerar mycket bättre om du får till stämningen av att alver är coola, intrycket.
Om du skriver läsaren på näsan med ALVER ÄR COOLA Å HÖR SEN kommer läsaren förstå att DU tycker att alver är coola, och att DU är en alver-fanboy. De kommer inte själva tycka att alver är coola, eftersom du inte givit dem anledning att tycka det - du har bara beskrivit hur imponerad du själv är av alverna.
Ingen blir imponerad av något bara för att någon annan är imponerad. Ge dem en anledning att vara det själva, och de kommer med större trolighet att dela din åsikt.

Det kan också ligga något i att låta någon annan skriva stämningstexterna, någon som är lite mer lagd åt det hållet. Mitt intryck av dina texter är att du är mer inställd på att informera än agitera; att du snarare vill förklara hur något ÄR än uttrycka känsla.
Skrivandet av stämningstexter bör dock mest gå ut på det senare (med en lagom bit av det föregående, förstås) och om det inte är din kopp te kanske någon annan borde få göra det, som sagt - annars blir det lätt fanfiction.net av det hela, och det vore lite trist att se i en Eon-modul.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Om det är meningen att en teaser ska få en tända till och bli upphetsad är detta ingen teaser - jag är direkt avtänd.

Eftersom upprepning är tråkigt så säger jag inte mer än att jag instämmer med Pendragons och Xhakhals kritik - de har redan påpekat de flesta och största felen. Om alvmodulen följer den här stilen kommer jag inte köpa den, såpass illa är det.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Okej först och främst vill jag säga att det är hur awesome som helst att se en teaser ifrån alver.
Jag ska även försöka att ge lite konstruktiv kritik, även om jag håller med det mesta som Pendragon och Xhakhal skrivit.


Jag har inget emot att första kapiteltexten egentligen annat än att den har lite långa meningar. Jag håller med dig helt och hållet att alverna såklart blir pissed off om någon tänker hugga ner deras träd. Jag tycker att texten är en bra introtext faktiskt. Det ända jag kan ha lite gnäll på är faktiskt att jag inte gillar bilden utav giriga människor. Det hela känns lite som att man får lagt i händerna hur man ska tycka ifrån början. Hade gärna sett en liknande text, men kanske lite mer objektiv.

Kapitel två om rollpersonerna. Jag älskar faktiskt den här introtexten. Jag älskar att läsa om Maxander och Driobutus, dom är så klockrent coollöjliga. Kvaliteten på själva texten kan ifrågasättas men jag gillar situationen, den känns väldigt vanlig ändå. Det ända jag egentligen tycker är viktigt att titta på är; Kan verkligen Kiryaalver vara rödhåriga? Jag trodde att endast learam kunde det. (självklart finns det väl undantag, men behöver man belysa dom?)

Kapitel tre, om de sex stammarna. En helt okej bild av Heneá och deras avsky emot Thism. Jag tycker den här är ganska bra skriven för jag får ingen bild av just hatet som henea har, vilket är bra får då blir jag som läsare inte heller påtvingad detta. Den ger också en bild på att Sanarialliansen inte bryr sig det minsta om deras icke-medlemmar.

det fjärde kaptilet om alvisk mentalitet. Den här texten fullkomligt älskar jag, det är den absolut bästa. Den ger en djup insikt i alviska kulturen, riktigt bra kulturtext. More of this! Riktigt bra, inget alls att klaga på!

Den femte texten, om Samhälle&kultur. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, den är inte dålig per se men heller inte bra. Den är ganska medelmåttig. Den ger viss insyn i thisms arogans och deras bättre varande gentemot andra, men den saknar någon form av djup. Bara en känsla jag har. Det skulle kanske vara bättre om man fick reda på varför Pyaren var där, eller så. En bättre text kanske skulle kunna handla om Jargiska köpmän eller missionärer i thismskogen i Jargien?

Den sjätte texten, om krigarkulturen. Den här texten får mig att känna en enorm avsmak. Den är väldigt icke Eon i mina ögon, den är om du ursäktar uttrycket "en orgie i coola moves". Den skriker pseudo-asiatisk stridskonst och den ger mig ingen som helst inspiration eller fantasi. Något som hade varit awesome att skriva om hade definitivt varit hur alvernas vapenettikett verkligen kan ställa till det för dem. Liksom att beskiva en alvisk/dvärgisk fredsförhandling hade ju kunnat ge så mycket mer.
Jag hoppas verkligen de här texten ändras eller försvinner helt, men det kanske är att hoppas förmycket.

Det sjunde kapitlet, det om Magitradition. Det här skriker standard highfantasy i mina öron och jag avskyr egentligen den här texten mer än den om krigarkulturen. Det är inget fel på själva texten, bara handligen. Jag hade så, så, så mycket hoppats att alverna inte skulle bo i LOtR träd a la Lothlorien. Sedan att jag kopplar samman trädsången till Ogiererna i "Wheel of time" serien gör det hela inte bättre.

Kapiteltexten om Historia, den är faktiskt ganska bra. Jag får inte känslan utav onda tiraker som Pendragon utan jag får känslan att slåss emot fiender och hylla sina fränder. Däremot så tycker jag att draken är jättetöntig. Det är lite antiklimax där. Man kanske skulle lämna ute hela draken och kanske nöja sig med en dånande röst som säger "din tid är inte kommen"-biten ?

Hemlighetertexten är inte jättebra skrivet men innehållet älskar jag, det visar verkligen på det som vi alla inners inne vet: Sanari är riktigt onda, och går över allt för sina mål.



Jag hoppas verkligen att min kritik uppskattas och oavsett om jag tyckt dåligt eller sämre om vissa texter så ser jag verkligen fram emot boken. Oavsett om boken är bra eller dålig så lär den vara mer innehållsrik än den förra. Och tycker jag den är dålig så är det ju faktiskt bara för mig att ändra.


/poseur fortfarande alvsugen
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Jag håller faktist med Poseur, med ett undantag, samhälle och kultur som jag tyckte var bra då jag gillade diskussionen och thismalvernas arrogans. Och faktiskt så var ju just den här texten fantasieggande genom det att man inte fick veta varför han var där. Då kan man ju göra ett äventyr av det :gremsmile:.

Den absolut sämsta texten var Magiteasern, det var ju nästan bara en efterapming av Eragon.

På hela taget är den största nackdelen just att alverna skriker Eragon überism i en del texter.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Sebastian Andersson said:
Skämt åsido så förstår jag din poäng. Men personligen tycker jag att det är en text som ganska väl illusterar hur en svärdsdans kan gå till och således lämpar den sig väl som en stämningsintroduktion av kapitelt där begreppet svärdsdans avhandlas.
Jag skulle kunna tänka mig att det är en text som kommer att uppskattas mer av dem som likt jag uppskattar grunderna av martial arts, dans och dylikt (om du inte heter Pendragon förståss... :gremgrin:). Är man inte så kåt på sådant så förstår jag om texten kan bli lite långtråkig.
Well, kanske men jag är skeptisk. Det skulle säkert bli skitsnyggt som film eller som tecknad serie, men som text är det mer som ett recept på sockerkaka... :gremsmile:

Sebastian Andersson said:
Tack för din synpunkter Ram! :gremsmile:
Hoppas de kommer till nytta.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Den absolut sämsta texten var Magiteasern, det var ju nästan bara en efterapming av Eragon.
Jag tänker inte ifrågasätta att du inte gillar idéen med trädsången (som i mina ögon är jättelogiskt på ett väldigt magiskt samhälle som lever i skogen), då du naturlgitvis har rätt och vara av den åsikten.

Vad gäller Eragonbiten så har jag inte läst någon av böckerna utan bara sett filmen en gång (o det räckte) och har inget minne om några alver eller trädmagi från den? Fast det kanske skildras i någon av böckerna (för det är väl en triologi)?

Nä, idéen med trädsången är i ärlighetens namn snodd från Elfquest. Minns dock inte exakt hur den funkade där då det var typ evighetern sedan jag läste den. Men jag påstår mig iallfall inte att vara originell. :gremwink:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Well, kanske men jag är skeptisk. Det skulle säkert bli skitsnyggt som film eller som tecknad serie, men som text är det mer som ett recept på sockerkaka...
Vi får väl se vad "allsmäktige Kim" säger - gillar han den inte så är det ju bara för mig att gilla läget då den knappast lär hamna i tryck då... :gremwink:

Sebastian - funderar på att skicka ett rött saftigt polerat äpple till Kim, fast ett flak öl kanske vore mer uppskattat? :gremgrin:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Ursäkta dröjsmålet. Behövde samla lite enrgi innan jag gav mig in i en sån här debatt.

Först och främst var kritiken inte menad som ett slags personangrepp på dig, och bara i viss mån din vision. Framförallt ville jag kritisera språket. Som andra redan har påpekat är du väldigt glad i att rent snustorrt detaljerat berätta precis hur coolt allt är. Du visar inte hur awesome alverna är utan allt vi har att gå efter är ditt ord. Knappast stämningsskapande, eller hur?

Man kan argumentera sig blå i huvudet över skäl att ha med trädkramande, trädmagi och andra klassiska alvklichéer, men det förändrar inte att de vid de här laget är ganska trötta klichéer. Såvida man inte gör något nytt och intressant av dem känns det som trötta efterapningar. Och du är inte skicklig nog för att få koncepten att klara sig enbart på litterära meriter.
Det är kanske bara jag som är gammal i gamet, men redan den första texten kändes det som jag såg en bättre version av redan i Khelataar nån gång i början på nittiotalet, och den var nog inte orginell redan då.

Detta är ett konstant problem med dina texter. Du går alltid efter de mest uppenbara och välanvända inspirationskällorna att man nästan direkt kan räkna av på fingrarna var du fått dem ifrån. Nog vill du väl att dina verk ska kännas mer orginella än så?

Antagligen är oddsen att jag hade blivit mer nöjd med en annan författare, men jag hade blivit ännu mer fett nöjd om du orkade ta till dig lite kritik (inte bara från mig) och skrev en godawesome modul.

Jag menar, det skulle väl inte döda dig att inkorporera en orginell tanke i dina alster?

/Joel
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Av nyfikenhet, är det någon av texterna som du tycker är bra eller ens ok?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Såsom väntat är inte heller jag överförtjust i beskrivningen av krigarkulturen - den var för mycket samurajfilm för mig, och jag tycker att du allvarligt bör överväga ditt användande av ordet "bemöda" - såsom det är skrivet blir det bara fel. Ingen av dessa saker skulle dock få mig att skriva, och framförallt inte ett inlägg av denna karaktär som jag vet kommer att provocera dig.

Din text om sanari är politiskt under all kritik. Om din rådsman är farlig nog att vara skuggad av en mördartjänst, så är den enda anledningen till att han skulle tillåtas överleva för att beskriva saker för andra människor, att man antar att dessa är vitala delar av en sedan länge förberedd intrig, varför också de måste röjas ur vägen. Är detta fallet, så skulle de inte vara osäkra på varför de var där.

Om en statsman har sådana hemligheter att förmedla, så skulle han knappast mötas i en park, och inte heller om natten, om det inte fanns synnerliga skäl för det; parker är svåra att övervaka, vilket skulle vara en inbjudan till ovälkomna lyssnare, och för den delen mördare, medan ett möte nattetid alltid är svårare att bortförklara än ett möte under dagtid, varför det senare antagligen är att föredraga. Det hade alltså varit visare av en statsman att förlägga mötet på sitt eget kontor, under dagtid; alternativt hos en gemensam vän, under dagtid.

Om mötet nu av synnerliga skäl måste ske utanför vänligt sinnad kontrollsfär, så skulle bevakningen från de egna allierade (och som politiker når man ingen makt utan ett enormt nätverk av klienter) antingen vara hård, eller också så skulle det ske under en social tillställning, som minimerade risken för att gruppen skulle bli påkommen.

Om det var brådskande, och en social tillställning alltså inte kunde inväntas, eller om en misstänkt säkerhetsrisk finns bland den detalj som skulle ansvara för säkerheten, så skulle de potentiella medarbetarna uppsökas en och en, för att minimera risken för att ett mord skulle avslöja hela den tilltänkta cirkeln. Att som rådsmannen uppenbarligen gör, invitera en samling potentiella resurser till ett av naturen svårbevakat område, där i alla fall han själv (och förmodligen de andra) är i farozonen för skyttar, under en timme som gör det misstänksamt, utan en socialt godtagbar ursäkt, i syfte att informera dem om korruption och illvilja hos de uppenbarligen mäktiga regenterna, OCH vid detta tillfälle lita på att de skall sköta sin egen transport, och göra sig av med förföljare, det är så amatörmässigt att ingen som sysslat med någon form av intriger skulle göra det.

MEN om det nu ändå skulle ske: Varför i helvite skulle regenterna lönnmörda personen på ett så klumpigt sätt? Om det går att unddergräva personens trovärdighet utan att mörda honom vore det det bästa; i brist därpå låta arrestera honom för påstått högförräderi, och vid detta förhöra medarbetarna och tvinga dem att offentligen vittna om påståendena (för att därigenom tvinga dem att acceptera dem som dumheter, eventuellt förrädiska dumheter) vore det näst bästa; i brist därpå skulle mötet kunna avbrytas av ett "arbetargäng" - ett mindre upplopp som vill djävlas med den uppenbarligen oskyddade regenten - sådant kan ju som bekant gå fel; i brist därpå skulle det vara bättre att förgifta dem alla vid senare tillfälle. Om omedelbart mord är omöjligt att undvika, så bör det ske så anonymt som möjligt, och allra hälst bör alla som sett mordet, dvs dem han talat med, också mördas samtidigt.

Det meddelande som texten sänder ut är "Sanaris politiker är för dumma för att regera, och den "ondskefulla" hemliga polisen är inkompetent och saknar den verkliga maktens stöd, eftersom den tvingas agera i det fördolda"!

Jag tror inte att detta var vad du avsåg, så jag tillåter mig att föreslå att du skriver om den och

- förlägger scenen till en balkong under ett symposium (den antika varianten)
- gör det till en scen med bara två personer, där den som kommer att bli mördad smugglar över vad den andre igenkänner som remsan till en scytale innan han dör, med ordet "namnen"
- låter mordet ske i form av ett ormbett
- avslutar med att den som mottagit scytaleremsan officiellt håller med om att det måste vara en före detta älskarinnas hämnd (gärna med ett avslut i form av en inre monolog där han konstaterar att han måste ta sig hem och undersöka scytalen, och komma fram till vad den döde menade med "namnen"). Bonus om det är tydligt att det hänger på ett tärningskast om scytalemottagaren kommer att överleva promenaden hem eller ej.
 
Top