Nekromanti Yrken

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Good point

Alla de olika raserna är ju liksom grädden på moset. Utan dem skulle man IMHO inte kunna kalla det Fantasy.

ur kul vore sagan om ringen utan alver och dvärgar?
Inte alls... men tänk hur skoj Sagan om Ringen skulle vara utan hober?


Nightfang din fusklapp på livetsport

Insanity is just a state of mind...
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Karaktärsproblem

Vill man verkligen att någon som inte klarar av att göra en realistisk karaktär utan utstakade regler skall agera som SL, och skriva egna äventyr...
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Vad är ett krigaryrke?

Dock är många utav krigaryrena så steriotypa, så man måste anstränga sig för att inte falla tillbaka till dem. Jag har stora problem att spela "Sprätthök" än på just ett sätt.

Jag kan trösta dig med att en i vår spelgrupp spelade en sprätthök som vilken simpel krigare som helst...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Mångfald är trevligt

<I>Varför spela arab när en fransman skulle kunna ha samma personlighetsdrag? Är det fantasy så är det IMHO kul om det finns litet olika arter att välja på. Visst skulle min girige köpman kunna vara människa men det är roligare om han är hobbit, anka eller reptilman.</I>

Och <I>hur</I> många artiklar och insändare har man inte sett genom åren som klagar just på att folk spelar andra raser som om de vore människor med lösöron? "Som om man kunde se blixtlåset i ryggen", som en skribent uttryckte det.

--
Åke
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Karaktärsproblem

Hmmm, inget illa ment, men du känner inte personen ifråga. Nåja, men han e about to be kickad från allas spelgrupper, så de rätt lugnt på den fronten just nu.

Annars så tycker jag din idé med att helt fritt välja färdigheter var ganska hyfsad, så jag tänker prova den, och hädanefter kräva att folk har fullständiga bakgrundshistorier, så dom har nåt att spela efter.
/Black Dwarf

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Lösöron

Och hur många artiklar och insändare har man inte sett genom åren som klagar just på att folk spelar andra raser som om de vore människor med lösöron? "Som om man kunde se blixtlåset i ryggen", som en skribent uttryckte det.

Mjo, men om de är så lika människor som många fantasyarter är så _kommer_ de sannolikt funka som människor med lösöron. Inget fel med det i mina ögon...

Om det finns någon väsentlig skillnad som kan ha avgörande betydelse för varelsens prioriteringar, då kan man börja försöka göra _icke-mänskliga_ personligheter. Jag kan inte tänka mig att en Gemini-alv någonsin bör spelas som en människa med lösöron t.ex eftersom deras kollektiva medvetande (det var väl gemini?) och långa livslängd borde få dem att se saker på ett annat sätt än vanligt folk.

btw:
Jag hade en idé för ett tag sedan för att komma runt det där med "människor med lösöron". Med tanke på att de olika typerna av folk i fantasyvärldar fungerar mer som olika folkslag än egentliga arter (eftersom de kan skaffa barn gemensamt), varför inte se dem som olika folkslag? Skillnaden mellan alver och orcher skulle då i spelvärlden vara som skillnaden mellan japaner och norrmän i vår värld. De ser olika ut, beter sig generellt sett olika (av kulturella skäl) men är innerst inne rätt lika.

Nåja, jag har svamlat färdigt nu :)
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Lösöron

Nja. Det där med att se dom som olika folkslag funkar inte heller, det låter lite väl falskt...Sättet man bör se på det hela är att de är olika raser men ändå kan få barn gemensamt, mest på grund av att fantasybiologin är lite annorlunda jämfört med vår biologi. Eller något sådant.

Weeha!
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Ras och art

Sättet man bör se på det hela är att de är olika raser men ändå kan få barn gemensamt, mest på grund av att fantasybiologin är lite annorlunda jämfört med vår biologi.

Om de tillhör olika raser men kan få barn med varandra så har de väl i så fall samma biologi som vi. Två människor av olika ras kan få avkomma med varandra, två hundar av olika ras kan få barn med varandra o.s.v. Däremot kan två varelser som tillhör olika arter inte få barn med varandra eftersom art (enligt Nationalencyklopedin) definieras som "en grupp individer som vilka under naturliga förhållanden an reproducera sig med varandra och som samtidigt är isolerade från andra sådana grupper av individer"
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Re: Ras och art

Bör tilläggas att det inte finns människor av olika ras. Vi är alla "färgvariationer" inom samma ras...

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Lösöron

Nja. Det där med att se dom som olika folkslag funkar inte heller, det låter lite väl falskt...

Varför falskt?

/nyfiken
 
Joined
29 Jun 2001
Messages
129
Location
Eskilstuna
Hade en gång en rollperson vid namn Niccolo den Vackre, erebosisk manlig (duh) kurtisan. Han var väl iofs lika delar gigolo, mafioso, fixare och vanlig simpel tjuv, men han var väldigt rolig att spela.
Han var till och med med om delar av Svavelvinter-serien.

/Gloria Excelsior
 
Top