Nekromanti Yrken

Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Nu kommer jag nog snart att bli flådd eftersom jag drar upp dethär efter att jag dragit upp rasfrågan. Men efter att man spelat DoD i ett par år nu, så börjar yrken också bli lite uttjatade. T.o.m med alla tilläggsmoduler (spelar alltså DoD4) börjar det bli lite långtråkigt. Speciellt krigaryrkena börjar bli uttjatade eftersom det i varje grupp finns minst två krigare och det finns 8 yrken (utöver "krigare") att välja på, och därför börjar man kunna varenda yrke rätt så bra.
Tilläggsmodulen tjuvar&lönnmördare har jag inget att klaga på. Där finns massvis med bra yrken, och alla är inte utforskade än heller. Skulle gärna vilja veta ifall nån har spelat kurtisan i ett seriöst rollspel och klarat av det bra?
Ja, men iallafall. Ifall nån nu har nåt spännande yrke (gärna då krigaryrke), med alla tillhörande färdigeheter, som de vill dela med sig av, är det fritt fram.
Till alla som kommer att skriva att man kan göra egna yrken: Jag vet, men jag är lat ;)
/Black Dwarf

"I may be small but I can still kick your ass!"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Kolla om inte du kan få tag i krigarens handbok, den torde vara ett bra tillskott av spelbara yrken. Magikerns hb och Drakar innehåller några till, för övrigt.

Weeha!
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Men om du är lat så är det knappast vårat problem och om det finns yrken som du undrar hur dom är att spela
så får du väl spela dom själv och se efter för det är förbannat jobbig med någon som klagar på något som har funkat skitbra än så länge!!!

"It´s to bad she won´t live,
but then again who does"/Blade Runner
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Jo, jag har bårde krigarens, magikerns och drakar...hmm.. och Kaos.
Problemet är att krigaryrkena börjar bli uttjatade.

"I may be small but I can still kick your ass!"
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
*skratt*.. de va värst vad vi tog i här.
Vad jag frågade efter var nya yrken, inte hur det är att spela olika yrken. Men varsågod och missuppfatta igen.

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Lösningen

Problemet med att yrkena känns urvattnade är inte på grund av yrket i sig själv. Rollspel handlar (åtminstone är meningen) att ROLLspela och inte ut på slaktar turné med stridsyxan.

Det handlar om rollpersonens personlighet, kan man variera den kan man skapa 10, 100 eller t.o.m. 1.000 krigare som känns olika att spela med, men använder man samma personlighet så känns yrket redan efter 3-5 olika urvattnat...

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Lösningen

Hmmm. Det vet vi. Men säg, ärligt talat, visst är det så att en färdigstöpt form kan ge inspiration när den tryter...

Nåja, jag tycker inte att frågan som ställdes var helt omotiverad. Men jag håller med dig om att variationen ligger till stor del i rollspelandet. Ditt svar påminner mig om varelsedebatten nyss, var det inte någon där som förfäktade åsikten att variationen kommer från rollspelandet av individuella karaktärsdrag i raser och inte raserna själva, varför önskan om att ha fler raser var delvis omotiverad( eller något sådant)...

Weeha!
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Re: Lösningen

"Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie"


Jag påstår att det är mycket få diskussioner du inte vinner...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Gör så här...

1. Tänk dig lite vagt hurdan rollperson du ska spela. Börja inte gå in på speciella detaljer än, kom bara på ett slags "koncept".

2. Slå fram grundegenskaper och liknande. Med SLs godkännande och hjälpande hand modifierar du värden så att de passar punkt 1. Förändra bara inte allt för mycket, det kan mycket väl vara så att en oväntad egenskap ger rollpersonen en ny dimension.

3. Börja komma på personlighet och bakgrundshistoria. Du behöver inte en nogrann psykologisk journal kombinerat med en beskrivning av varje levnadsår, utan det räcker med att bestämma saker i stil med vänner, släkt, uppväxt, yrkesutbildning, anledning till äventyrande, vanor och speciella kännetecken. Efter ett tag börjar det hela gå lite smidigare än i början.

4. Kom på ett yrke som passar till det hela, köp färdigheter och utrustning, voila, du har en rollperson!

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Någon som spelat Kurtisan?

Jag har faktiskt spelat kurtisan/prostituerad en gång, även om det var i det engelska rollspelet Imagine, det var ganska ovanligt, men även roligt, speciellt eftersom jag lyckades charma hela gruppen
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Lösningen

Jo, problemet är att min spelgrupp till hälften består av såna som inte kan variera sin personlighet med olika gubbar... dom spelar sig själva... Därför söker jag yrken som kanske kan inspirera dom. Når krigaryrke som inte bara slaktar...

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Vad är ett krigaryrke?

I Chaos väktare finns ju Demon jägaren, och den med en demon i sig. Med då kan tillockmed SL vara med och ta över karaktären och ställa till fötret. En krigare som köttar ner halva byn han kommit för att rädda och kommer undan med det.

Demonjägaren är ju egentligen en Utbygdsjägare som grund... men varför köpa magier? Den kan man väl spela som en krigare. En RP in min grupp var en sådan, och klassades till 100% som krigare.

Frågan är då vad folk anser vara en krigare. Bara för att man är Utbuggdsjägare betyder inte det att man MÅSTE ha båge, man kan lika gärna ha tvåhandssvärd, inte sant? Och Ve, är så dum att de inte tror att kvinnan/mannen med jättesvärdet inte är krigare.
Sedan trycker personen ifråga ner svärdet i marken och nedkallar en åskvigg... (Tyvärr fungerar inte det i DoD6, då utrustning är yrkesbaserat, men det är gulligt ändå =P)
Hmmm... varför har inte jag gjort en sån här karaktär förut?

Wow... tack för att du fick in mig på det spåren =)

Men annars så MÅSTE inte en krigare vara bra... Jag gjorde en krigare med 12 i bredsvärd, anledningen var att han tvingats in i krigarskola, från vilken han skolkade för att flörta med flickor. (Förföra 14, Intrument 14) Tack vare en snäll SL som lät mig välja de färdigheterna.

Så jag håller med de andra att med helt olika figurer, kön och personlighet kan man få en hel del RP's som ger liv i ett krigaryrke igen.

OK, en ficktjuv med 2-hands gissel är väl ingen hit, men Stråtrövaren kan vara lika krigaraktig som en krigare... OK han/hon får inte +5 Initsiativ, men kan boosta sitt CL med 3, och det är inte så illa.

Dock är många utav krigaryrena så steriotypa, så man måste anstränga sig för att inte falla tillbaka till dem. Jag har stora problem att spela "Sprätthök" än på just ett sätt.


Uj vilket långt inlägg....

/Umi Ryozaki
Gambate kudasai!
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Re: Någon som spelat Kurtisan?

Min syster spelade en råttman-kurtisan en gång för länge sedan.. fast det rörde sig inte om prostitution. Hennes yrke gick ut på att hon spelade flöjt, dansade och sjöng. Yrket finns beskrivet i Gigant.

Ezping Orm
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Omotiverad mångfald

"Ditt svar påminner mig om varelsedebatten nyss, var det inte någon där som förfäktade åsikten att variationen kommer från rollspelandet av individuella karaktärsdrag i raser och inte raserna själva, varför önskan om att ha fler raser var delvis omotiverad( eller något sådant)..."

Jag är en av de som ställer mig bakom den åsikten, både vad gäller raser/arter/folk och yrken.

Ett flertal smala specialiserade yrken och arter/raser leder i de flesta fall till ett stereoptypt spelande. Eftersom jag endast undantagsvist sysslar med stereotypt spelande och då huvudsakligen i parodiskt syfte eller hjärnsläpp i röjardungeon så ser jag inte det som en fördel att det finns tjugosex olika stereotyper att välja mellan. Det blir då svårt att bryta stereotypismen och göra en individ. Däremot är det lättare att gå från ett fritt system utan yrken eller ett fåtal breda raser till stereotyper, om behovet skulle uppstå.

Vad gäller arter så har jag en ganska omotiverad känsla av att det känns fel med mängder med arter i ett ekosystem som fyller samma nisch. Tittar vi på vår egen förhistoria så upptäcker man att vid ett tillfälle i historien så levde homo sapiens sapiens och homo sapiens neanderthaliensis tämligen konkurrerande sida vid sida i samma ekosystem. Endast en av dessa är kvar idag. Huruvida den andra utkonkurrerades eller utavlades är en fråga som omdebatteras än idag, men poängen är att av två raser i samma ekosystem och nisch så är bara en kvar. Detta förutsätter förstås en evolution i en fantasyvärld, något som inte är så ämlans säkert.

Vad gäller yrken så anser jag att konstruktionen är begränsande, hämmande, orealistisk (motiverat med ett i fantasysammanhang lika ohållbart argument som ovan) och missvisande. Att ha åtta yrken varav ett är krigare antyder att en åttondel av samhället är krigare. Att ha 26 yrken varav 12 är varianter av krigare antyder att omkring 45% av samhället är krigare. Att dessutom bindas av yrket till ett fåtal färdigheter och förmågor tycker jag är totalt knas.

Av den anledningen föredrar jag ett fåtal välbeskrivna raser/arter och total avsaknad av yrken som regelkoncept. Det ger mig mycket mer att forma en individ av en bred art än en stereotyp av en smal art, och sedan bygga en yrkeskarriär som inte är begränsad av några fåniga regelmässiga väggar (annat än möjligen hur mycket man hinner lära sig under livets gång).

Men som sagt var, ibland köper jag undantag. Det är faktiskt rätt ball att röja loss i en dungeon med helt vanlig jefla Krigare av standardmodell (Krigaren Birger, finns med blått, brunt och rött höftskynke på IKEA).

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Omotiverad mångfald

Att ha 26 yrken varav 12 är varianter av krigare antyder att omkring 45% av samhället är krigare.

Detdär är en ganska befängd tanke egentligen. Bara för att de finns fler krigaryrken, betyder det ju inte att det finns fler krigare, bara att dom har olika yrken.

Sen finns ju dessa regler med de färdigheter man får ha i ett visst yrke, vilket var ett av skälen jag sökte efter nya yrken. Visst skulle det vara bättre ifall man fritt kunde plocka fritt vilka färdigheter man ville ha, och utan att välja yrke. Men eftersom en del av min spelgrupp isåfall skulle endast plocka åt sig såna färdigheter som är fördelaktiga i olika situationer istället för att plocka¨åt sej såna som verkligen beskriver den karaktärdom spelar, anser jag det bättre med utstakade regler åt dessa.

I övrigt förstår jag helt din synpunkt.

"I may be small but I can still kick your ass!"
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Vad är ett krigaryrke?

Demonkrigare är ett grymt svårt yrke att spela på rätt sätt, just eftersom demonen finns där hela tiden, men annars är det en rätt kul fundering. Jag har aldrig dock hört talas om en demonkrigare med magifärdigheter, och jag skulle oxå klassa det som en krigare helt klart.

Men de helt klart att man kan göra spännande karaktärer med lite bakgrundshistoria och liknande, men det är svårt att motivera annars omotiverade spelare till något sånt. Enklare är att just ge dem en stereotyp som de kanske kan klara av att spela.

<I>Och Ve, är så dum att de inte tror att kvinnan/mannen med jättesvärdet inte är krigare.
Sedan trycker personen ifråga ner svärdet i marken och nedkallar en åskvigg... </I>

Det skulle se rätt bra ut faktiskt. I rollspel har dock SLP:n en förmåga att anfalla ren innan man hinner trycka ner svärdet i marken.

<I>Wow... tack för att du fick in mig på det spåren =)</I>

Så lite så ;)

En sprätthök kan göras rätt så intressant ifall han totalt har tröttnat på adelslivet och försöker vara mer "vanlig". Men ibland bryter dom adliga sidorna fram. Eller försök att göra en sprätthök med kvinnofobi... där har du nåt att bita i...

/Black Dwarf




"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Omotiverad mångfald

"Detdär är en ganska befängd tanke egentligen. Bara för att de finns fler krigaryrken, betyder det ju inte att det finns fler krigare, bara att dom har olika yrken."

Visst är det en befängd tanke, men dessvärre funkar människan så. Människor (inklusive mig själv) är fyllda av befängda tankar.

"Men eftersom en del av min spelgrupp isåfall skulle endast plocka åt sig såna färdigheter som är fördelaktiga i olika situationer istället för att plocka¨åt sej såna som verkligen beskriver den karaktärdom spelar, anser jag det bättre med utstakade regler åt dessa."

Lösningen är skitsimpel: sätt rollpersonerna i sådana situationer som rollpersonen skulle kunna ha löst om de hade valt färdigheter som motsvarar deras bakgrund och karaktär. Det brukar få de flesta spelare att tänka om.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Karaktärsproblem

<I>Lösningen är skitsimpel: sätt rollpersonerna i sådana situationer som rollpersonen skulle kunna ha löst om de hade valt färdigheter som motsvarar deras bakgrund och karaktär. Det brukar få de flesta spelare att tänka om.</I>

Tyvärr finns det också såna i min spelgrupp som skulle bli förbannad på SL istället för att tänka om... Som du sa: Människor är fyllda av befängda tankar...

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Karaktärsproblem

"Tyvärr finns det också såna i min spelgrupp som skulle bli förbannad på SL istället för att tänka om..."

Det givna svaret; "Å här har jag suttit och byggt ett äventyr som passar era karaktärer. Nä, ni får fanimej skylla er själva. Ska ni gnälla sådär så får någon av er spelleda!"

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Mångfald är trevligt

var det inte någon där som förfäktade åsikten att variationen kommer från rollspelandet av individuella karaktärsdrag i raser och inte raserna själva, varför önskan om att ha fler raser var delvis omotiverad( eller något sådant)...

Det är ju rätt dumt... Det är som att säga att det är meningslöst att ha olika hemländer i en CoC-kampanj... Varför spela arab när en fransman skulle kunna ha samma personlighetsdrag?

Är det fantasy så är det IMHO kul om det finns litet olika arter att välja på. Visst skulle min girige köpman kunna vara människa men det är roligare om han är hobbit, anka eller reptilman. Det förhöjer känslan av att det är en annan värld än vår egen.

Titta på star-trek eller babylon 5, de flesta ickemänskliga arter där beter sig rätt liknande människor, ser rätt liknande ut och skulle säkert kunna ersättas av människor (d.v.s: hyvla bort de konstiga näsorna och öronen) utan att karaktärerna i sig förändrades. Däremot skulle världen i helhet förlora på det.

Hur kul vore sagan om ringen utan alver och dvärgar?
 
Top