Nekromanti Yrken i Eon IV

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Ymir said:
Köpman på lärosäte, personen som sköter inköpen/försäljningen av böcker, skrivdon, papper etc?
Det låter som nån form av administratör/byråkrat, inte en köpman. (Ja, jag anspelar återigen på min tidigare kritik av "köpman"-namnvalet...)
Skulle handelsman vara en bättre titel på den ekonomiska yrkesrollen?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag medger helt klart att jag är överkänslig i den här frågan, men du måste väl hålla med om att det känns märkligt att kalla bönder i Afrika på 700-talet för 'allmoge'?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Infiltratör

en infiltratör (helt ok namn btw)
Jaaaääeeeh, jag vet inte. Bättre än mycket, men mina associationer går till det ganska bokstavliga. Alltså att en infiltratör är någon som gått med i en grupp för att spionera på densamma inifrån, typ. Men det kanske bara är jag?

Å andra sidan, som sagt bättre än mycket, och huvudsaken är nog att ge en sjyst beskrivning och förslag på subtyper, snarare än att träffa klockrent i själva den övergripande termen.

/Hjalle, som kom att tänka på det appropå Telephalsions idé om att infiltratör + lärosäte helt enkelt var en infiltratör. På ett lärosäte.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Ymir said:
Jag medger helt klart att jag är överkänslig i den här frågan, men du måste väl hålla med om att det känns märkligt att kalla bönder i Afrika på 700-talet för 'allmoge'?
Ja, men inte av eurocentriska/rasistiska skäl, utan för att "allmoge" har tydligt svenska associationer som dessutom är av ett senare datum: allmogemåleri, allmogemöbler, etc. Jag skulle därför tycka det vore lika märkligt att kalla bönder i medeltida Frankrike eller 1900-talets Ungern för "allmoge" -- ordet har för mig en stark klang av pinnstolar och kurbitsmålningar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Har vi börjat kalla yrkena för "klasser" nu? Okej, jag ger upp... :gremcry:

(Jag har ingen aning om vad Svarte Faraonen tänkte sig från början, men som jag förstått det här systemet så var idén att det skulle vara generellt och allmängiltigt, och om ett yrke då inte går att passa ihop med en viss miljö, så har man misslyckats; antingen är yrket inte tillräckligt brett, eller så är miljön för specifik, för konstlad, eller har fel tanke bakom sig).
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Ymir said:
Har vi börjat kalla yrkena för "klasser" nu? Okej, jag ger upp... :gremcry:

(Jag har ingen aning om vad Svarte Faraonen tänkte sig från början, men som jag förstått det här systemet så var idén att det skulle vara generellt och allmängiltigt, och om ett yrke då inte går att passa ihop med en viss miljö, så har man misslyckats; antingen är yrket inte tillräckligt brett, eller så är miljön för specifik, för konstlad, eller har fel tanke bakom sig).

Men det kommer väl vara omöjligt att skapa en jämn fördelning?

Det bör ju rimligtvis vara så att vissa yrkesgrupper passar naturligt bättre med vissa miljöer?

Jag sitter och läser igenom yrkesgrupperna och miljöerna och försöker se om någonting lämnats utanför, återkommer.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Om jag vore nöjd hade jag inte heller varit petig...
Du menar att det inte finns med Ninjor + Pastoralnomader?

Jag tror nog med detta i åtanke att det är många Eon-spelare som är glada av att du inte är nöjd :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om man med Allmoge menar Bonde så kan man väl säga det senare? Det är ju inte kopplat till en specifik kultur. Bönder fanns det ju redan i Ur.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Ymir said:
Har vi börjat kalla yrkena för "klasser" nu? Okej, jag ger upp... :gremcry:

(Jag har ingen aning om vad Svarte Faraonen tänkte sig från början, men som jag förstått det här systemet så var idén att det skulle vara generellt och allmängiltigt, och om ett yrke då inte går att passa ihop med en viss miljö, så har man misslyckats; antingen är yrket inte tillräckligt brett, eller så är miljön för specifik, för konstlad, eller har fel tanke bakom sig).
Jag tycker nog att det är rimligt att vissa yrken och miljöer passar bättre ihop än andra. En konstlad symmetri för symmetrins skull gör ingen glad. Det kan ju helt enkelt vara så att vissa kombinationer inte har någon allmänt förekommande motsvarighet i spelvärlden, utan snarare motsvarar mer unika rollpersonskoncept. Men när det gäller kombinationen kloster/lärosäte + infiltratör har jag svårt att inte tänka på broder William av Baskerville och andra sluga inkvisitorer.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Vad krävs för att du ska bli nöjd?

Tycker systemet verkar lättare än det gamla och smidigare så jag är nöjd även om jag säkerligen kommer titta tillbaka i de gamla böckerna då och då.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Hjalle said:
Köpman + lärosäte. Nyexad från Handels?
I grundboken i Eon III kan man slå fram att man gått på universitet. Ett av alternativen där under är att man får enheter i Räkning och Handel.

Tror det skulle passa rätt lämpligt, eftersom man i Mundana uppenbarligen kan bli utbildad för att kunna de här grejerna.


Vad det gäller ordet allmoge så är det inga problem för mig. Kalla det för Arbetare om ni nu måste, men för mig spelar det ingen stor roll.

Däremot får det gärna finnas tydliga och enkla regler för att skapa egna miljöer och yrken i grundboken.

(Nomad känns dock inte som det bästa namnvalet. Det är trots allt en person, inte en plats. Väg eller Resa eller nåt sånt känns lite mer generellt. Köpman + nomad låter lite dumt i min mening, jämfört med Köpman + Väg / Resande)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Arfert said:
Om man med Allmoge menar Bonde så kan man väl säga det senare? Det är ju inte kopplat till en specifik kultur. Bönder fanns det ju redan i Ur.
Tanken är väl att det också ska kunna omfatta tjänstehjon, fiskare, grovhantverkare, skogshuggare, gruvarbetare och annat "vanligt folk".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Du tror på allvar att Eonspelare inte vill ha ninjor som yrke? Hur kan man inte vilja ha ninjor?


Men alltså, det här handlar inte (primärt) om att jag vill att andra ska vara nöjda, det handlar om att jag vill att jag ska vara nöjd; jag vill gilla Eon IV, liksom. Så det är en konstant känslig balansgång angående när det är läge att ge upp och acceptera en specifik idé trots att jag inte gillar den, respektive kämpa vidare för att fixa vad jag anser är fel/problematiskt med idén. Jag har tex inte fortsatt föreslå att grundyrkena byts ut mot mer specifika saker eller fler yrken, för jag märkte att det inte gick att få något gehör för den idén, på samma vis har jag slutat föreslå att yrkena skrotas helt, för vi som ville det fick inte något gehör; jag har alltså gett upp på de punkterna, och fått svälja att det kommer bli lösningar jag inte tycker om.

Men när en sådan lösning väl spikats, kan jag ju fortfarande försöka bidra med att finputsa den, även om jag nu inte gillar den i grunden? Jag kan fortfarande försöka ta tillvara och lyfta fram eventuella saving graces eller möjligheter jag ser med den, fortfarande försöka bidra till att göra den lite mindre dålig? Förhoppningsvis kan jag ju då åtminstone bidra med en eller två bra idéer som andra har glädje av, eller rentav kanske upptäcka någon aspekt av lösningen som jag faktiskt tycker om, trots allt.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Svarte faraonen said:
Arfert said:
Om man med Allmoge menar Bonde så kan man väl säga det senare? Det är ju inte kopplat till en specifik kultur. Bönder fanns det ju redan i Ur.
Tanken är väl att det också ska kunna omfatta tjänstehjon, fiskare, grovhantverkare, skogshuggare, gruvarbetare och annat "vanligt folk".
Så länge som den term som används får en utökad förklaring med vad det innebär kan man väl använda vadsomhelst?

Alla termer som beskriver Folket, Gemene man, Arbetarna, Almogen, Proletariatet, Bönder, eller annat har väl någon form av värderande anknytning i vår värld?

Förövrigt, här kommer en lista på de yrkes och miljökombinationer jag kommit på. Vissa är mer krystade n andra, andra kom jag inte på något till.
 

Attachments

Top