Nekromanti XP och guld!

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank said:
Olav said:
More than Human, tror jag. Där får man erf ganska sällan, nån poäng per några spelmöten när jag är SL. Och så får man som spelare motivera vad man höjer baserat på vad man faktiskt gjort under mötena.

Jag tycker ganska illa om XP egentligen. De är en metabelöning, och jag föredrar belöningar som är in-game. Att belöna schysst spel med mer spel
Men hur mycket xp behövs det för att bli bättre i >Human?
I OSR tar det normalt flera spelmöten att gå upp en level, vilket jag tycker är lagom.

Nja, xp metabelöning? Belöningen är ju att få gå upp i level. Och att gå upp i level handlar om att rollpersonen utvecklas/förändras.
 

RPG2000

Veteran
Joined
26 May 2011
Messages
86
Location
Sthlm
Det Anth skrev: "Och att gå upp i level handlar om att rollpersonen utvecklas/förändras." har en stor poäng.
Förändringen är det viktiga, inte nödvändigtvis att man får större speltekniska fördelar.
I exemplet Traveller så betyder varje egenskaps- och skillpoäng en hel del, så allt för stora ökningar får systemet att spåra ur, även om grundreglerna är löjligt långsamma.
Här kan man tänka sig att spelarna i stället får byta skill- och/eller egenskapspoäng 1 mot 1, dvs sänk Lasergun 1 och höj Pilot 1.
Det här kan t.o.m. i praktiken bli en förbättring om man anpassar förändingarna efter omständigheterna (t.ex. vi är strandsatta på en isplanet så jag sänker Pilot och höjer Arctic survival).
Det är ju roligast om man kan komma på en motivering, men den behöver inte speglas i det senaste äventyrets skeende. Ett vanligt exempel brukar vara "man kan inte lära sig simma i öknen", men i ett spel baserat på skönlitteratur och film tycker jag att det funkar med en förklaring som "hemkommen efter 3 månader i öknen var jag så glad att äntligen funnit vatten att jag spenderade den kommande veckan i sjön/ån/havet/badhuset" eller t.o.m. "min längtan efter vatten blev så stark att jag på så vis blev en bättre simmare".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
anth said:
Men hur mycket xp behövs det för att bli bättre i >Human?
I OSR tar det normalt flera spelmöten att gå upp en level, vilket jag tycker är lagom.
Ett xp fyller i en sektion i en fyrkant på rollformuläret (Egenskaperna, på högersidan). Ett poäng kan alltså t.ex. höja ett värde från 3 till 5, eller från 8 till 9. Från 9 till 10 kostar det däremot två poäng. Värdet man har ska man, för att ge lite perspektiv, slå under med någon av två t20:or (det räcker med en, men man slår två).

Så ett xp blir man inte så mycket bättre av.

anth said:
Nja, xp metabelöning? Belöningen är ju att få gå upp i level. Och att gå upp i level handlar om att rollpersonen utvecklas/förändras.
För mig handlar levlande om en utveckling på en ganska hög metanivå. När jag tänker att en rollperson utvecklas handlar det nog snarare om att den växer som person, tar ett annat ansvar, växer in i en ny roll, ifrågasätter sina gamla värderingar, såna grejer.

Förbättringssystem generellt har jag svårt att se som belöningar eftersom de så sällan är knutna till vad som faktiskt händer eller har hänt i spelvärlden. Att "gå upp i level" är en konstruktion jag inte får ihop med mitt eget fokus på inlevelse i rollpersonen; konstruktionerna levels, classes och alignments var rentav anledningen till att jag höll mig ifrån D&D under lång tid. jag har svårt att leva mig in i rollpersoner som "går upp i level". Därmed inte sagt att det egentligen är en dålig konstruktion; när jag spelar D&D gillar jag levels. Men då lever jag mig å andra sidan inte in i min rollperson heller. Det är en metabelöning såtillvida att det är en belöning till mig, spelaren, att jag får göra min gubbe lite bättre. Jämför med att t.ex belöna både spelare och rollperson genom att ge dem tillgång till nya miljöer eller upplevelser.


Observera att ovanstående inte gör några som helst anspråk på allmängiltighet. Att jag har svårt att se levels som en in-gamebeläning och har svårt att leva mig in i rollpersoner som levlar är ju en egenskap jag har, inget annat.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
On a side note:

jag hade jättesvårt för levels tills vi började spela Conan. Där kändes det plötsligt otroligt naturligt: snurra på kvarnhjulet -> bli större starkare och bättre. Som trollkarl tänker jag också att varje level innebär att jag får ett mer ödesmättat namn och mer fasansfulla/respektingivande kläder. Så jag ser det som att bli befordrad, eller i varje fall få en årlig avtalsmässig löneökning på 2,7%...
 
Top