Nekromanti XP och guld!

RPG2000

Veteran
Joined
26 May 2011
Messages
86
Location
Sthlm
Jag anser att det bör finnas ett jämlikt förhållande i XP-värdet för att besegra monster och samla skatter. Dvs antal XP man får för att besegra alla monster inom ett område (en level, ett äventyr beroende på hur man spelar) bör i stort sett vara lika många XP man får för att samla alla skatter. Detta innebär inte att skatten som varje monster har ska motsvara värdet för att besegra just det monstret, men i längde ska det jämna ut sig. De flesta äldre D&D-utgåvor med kloner, ger ju betydligt högre XP för skatter, vilket uppmuntrar till att undvika strider.
Systemet att hela gruppen samlar ihop XP som överlevarna får dela på (oavsett om XP fås för guld eller annat) skulle i teorin kunna innebära att det blir lite paranoia-stämning mellan spelarna, eftersom det blir mer XP att dela på ju färre som överlever. Jag har dock aldrig stött på den inställningen.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag är inte så genomtänkt i mitt belönande för tillfället, men XP för monster känns som småsmulor om jag jämför med XP för att "klara uppdrag", hitta platser/dungeons och åstadkomma förändringar i spelvärlden.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Olav said:
XP för guld - är det något du kör med eller har tankar om?
Men herregud, så dåligt jag mår när en bisarr gammal skitregel inte får lov att dö i frid... bara för att ett förslag en gång uppfunnits måste det inte testas eller ens diskuteras i dag.

Men en civiliserad fråga förtjänar ett civiliserat svar: "Ja, det är något jag kör med eller har tankar om."

(Specifikt har jag tankar om det - att knyta ihop XP och guld är en usel idé, och begraves bäst på historiens sophög.)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Jag tycker XP för guld är en asschysst regel och använder den aspelut om jag vill spela gamm-D&D. Både charmig och funktionell.

Det viktigaste att fundera på är väl om man vill ha den typen av spel som regeln uppmuntrar: att inte fajtas med allt, roffa åt sig värdesaker och dra. Lätt hänt att man får spelare som sitter och klurar på hur tusan de ska få med sig allt guld som dörren var klädd med om det väger 80 kg totalt.

Därför är det förstås en regel som passar väldigt illa ihop med hårt spelledarstyrd story, där man förväntas vara nobla hjältar och rädda världen till exempel.

Jag tror regeln inte skulle kännas lika klockren när rollpersonerna nåt höga levlar, men i praktiken kommer det aldrig vara nåt problem för mig så jag har lämnat de tankarna därhän. :gremsmile:
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Orelaterad bonustrams

Inte helt säker, orkar inte kolla upp nu men jag är ganska övertygad att i LBB/odd74 så får man mesta delen av expen från monsterdödandet
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Inte helt säker, orkar inte kolla upp nu men jag är ganska övertygad att i LBB/odd74 så får man mesta delen av expen från monsterdödandet"

Men & Magic sida 18 said:
Experience Points: Experience points are awarded to players by the referee with
appropriate bonuses or penalties for prime requisite scores. As characters meet
monsters in mortal combat and defeat them, and when they obtain various forms
of treasure (money, gems, jewelry, magical items, etc.), they gain "experience".
This adds to their experience point total, gradually moving them upwards through
the levels. Gains in experience points will be relative; thus an 8th level Magic-User
operating on the 5th dungeon level would be awarded 5/8 experience. Let us assume
he gains 7,000 Gold Pieces by defeating a troll (which is a 7th level monster,
as it has over 6 hit dice). Had the monster been only a 5th level one experience
would be awarded on a 5/8 basis as already stated, but as the monster guarding the
treasure was a 7th level one experience would be awarded on a 7/8 basis thus;
7,000 G.P. + 700 for killing the troll = 7,700 divided by 8 = 962.5 x 7 = 6,037.5.
Experience points are never awarded above a 1 for 1 basis, so even if a character
defeats a higher level monster he will not receive experience points above the total
of treasure combined with the monster's kill value. It is also recommended
that no more experience points be awarded for any single adventure than will suffice
to move the character upwards one level. Thus a "veteran" (1st level) gains
what would ordinarily be 5,000 experience points; however, as this would move
him upwards two levels, the referee should award only sufficient points to bring
him to "warrior" (2nd level), say 3,999 if the character began with 0 experience
points.

Storuggla, svårt att avgöra
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Totte said:
Anth, jo så kan man ju köra, men det klassiska 1XP / G.P. gör ju att den klassiska AD&D tjuven snabbt ligger på level 7 när dom andra ligger på level 2 eftersom han alltid plockar på sig de tre ädelstenarna värda 12000 G.P när partyt delar på silvermynten värda 1000 G.P.
Det beror på vilka regler man använder. om man använder:

1. Kommunist-xp istället för individuell xp.

2. xp för äventyr och inte för något annat. D.v.s. rollpersonerna får 0 xp om de leker stråtrövare.

Så försvinner problemet som du beskriver.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Storuggla said:
Storuggla, svårt att avgöra
Jepp, håller med och då går man hit och söker och finner detta Well, if you are using the 3lbb 100 xp per HD, often the bulk of xp does not come from treasure., och säger han det så litar jag helt blint på det.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jepp, håller med och då går man hit och söker och finner detta Well, if you are using the 3lbb 100 xp per HD, often the bulk of xp does not come from treasure., och säger han det så litar jag helt blint på det."

Jag tror man ska utläsa det som "Så är det i mitt spelande" och komma ihåg att en minotaur alltid ger X antal xp, oavsett spelledare medan spelledaren däremot delar ut olika mycket gp i sina äventyr, vilket innebär att det är högst individuellt.
Som ett exempel citerar jag en gubbe: "Not really, monster XP was piddling. The goal was to obtain treasure, monsters were an obstacle between us and treasure."


Storuggla, upp till var och en
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hans E Magnusson said:
Well, if you are using the 3lbb 100 xp per HD, often the bulk of xp does not come from treasure., och säger han det så litar jag helt blint på det.
Now you lost me.
Vad är 3lbb för något???

Och säg inte at det är OSR - för det tror jag inte på. :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
anth said:
Hans E Magnusson said:
Well, if you are using the 3lbb 100 xp per HD, often the bulk of xp does not come from treasure., och säger han det så litar jag helt blint på det.
Now you lost me.
Vad är 3lbb för något???

Och säg inte at det är OSR - för det tror jag inte på. :gremsmile:
Little brown books = OD&D. 3:an signalerar möjligen att det syftar på spel utan supplement utan bara de tre häftena i boxen.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Och för att rentav jävlas hänvisar Travellerfolket till ursprungsTraveller som lbb de med, där det dock ej är brunt som menas utan svart. Sådant gillar jag.


Storuggla, hjälm med brätte
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Men herregud, så dåligt jag mår när en bisarr gammal skitregel inte får lov att dö i frid... bara för att ett förslag en gång uppfunnits måste det inte testas eller ens diskuteras i dag.
Det är därför det är tur att internet är fritt så var och en kan välja att inte delta i diskussioner som de finner olustiga.

Vad får man Xp för när du spelar? Vilka förtjänster har just det sättet, för dig och din grupp?
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
För att svara på min egen fråga.

Uppfostrad som jag är av DoD och Eon har jag länge tyckt det varit mest naturligt med XP för färdighetsslag (eller egentligen XP för perfekta slag) och/eller XP för utförda uppdrag. Samtidigt upptäckte jag snart problem med dessa metoder: XP för färdighetsslag gör att den som har bättre/mer användbara färdigheter får XP oftare, medan XP för uppdrag gör att spelarna inte uppmuntras att hitta på egna saker att göra.

Så vartefter jag tyckte att det kändes för omständligt började jag köra med XP för speltid rakt av: ett spelmöte motsvarar en advance, en handfull erf, en level eller vad man nu har.

Det senaste året har jag dock börjat tänka i andra banor och kommit på (vilket alla andra redan kommit på) att XP kan vara ett sätt att styra spelet, berättelsen och spelarnas förväntningar. Och då är XP för speltid väldigt mycket laissez-faire - så mycket att det nästan är fegt. Därför börjar XP för guld, XP för misslyckanden (som Måns föreslog) eller XP för att göra vissa saker (som i Lady Blackbird) kännas allt mer lockande, eftersom de skapar ett driv att göra saker.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Olav said:
Om du inte kör XP för guld - vad får man XP för i ditt favvospel och varför tycker du det är bra?
Mitt favvospel just nu är - ingen falsk blygsamhet här inte - mitt eget More than Human, tror jag. Där får man erf ganska sällan, nån poäng per några spelmöten när jag är SL. Och så får man som spelare motivera vad man höjer baserat på vad man faktiskt gjort under mötena.

Jag tycker ganska illa om XP egentligen. De är en metabelöning, och jag föredrar belöningar som är in-game. Att belöna schysst spel med mer spel, så att säga.

Jag ogillar starkt hela "från bondpojke till supergud"-grejen. Så bra blir man inte, och definitivt inte så snabbt. Ogillar system med snabb progression, i varje fall när jag spelar med fokus på inlevelse i rollpersonen.

I D&D, där jag ju mer spelar en hoper siffror som biffar monster, är det ju såklart en annan sak.


Men; min favorittyp av XP är nog när alla spelare får lika mycket, ganska sällan, och spelarna måste motivera vad de spenderar poängen på. Det tycker jag är bra eftersom det ger en långsam förbättringskurva, rollpersonerna blir bättre på sånt de faktiskt pysslar med oavsett om vi slagit tärning eller ej, och spelarna tvingas komma ihåg vad vi pysslat med.
 
G

Guest

Guest
Jag är tvärtemot krank. :gremtongue:

Jag är medveten om att jag lider av någonsorts spel-ADHD och aldrig kan hålla mig till samma spel särskilt länge.
Därför spelar jag gärna korta kampanjer där karaktärerna gärna får göra en herrejävlarns erfarenhetsresa under tiden. Dvs. om det spelas ett spel där erfarenhetspoäng existerar. Vilket man oftast gör. Fast ibland spelar man ju något flummigt som t.ex. Soffan
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ursprungliga Traveller hade erfarenhetsregler som när man faktiskt följde dem, innebar att man kunde förbättra sin färdighet i något ungefär en gång vart femte eller tionde år. Det rättades till i fjärde boken, Mercenary men på ett sätt kan jag uppskatta det. Man blir inte så mycket bättre, belöningarna i spelet är istället de människor man hjälp som därför är ens kontakter, prestige i settingen och ett gott rykte (en hand grabbnäve rymdpengar!).


Storuggla, på ett sätt
 
Top