X-kort och triggers. Vad gör man i ett konventsscenario?

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
453
Location
Uppsala
Mycket kloka tankar i tråden, min enda erfarenhet av säkerhetsverktyg har varit på Lajv (då i form av trafikljus) vilket jag tycker har fungerat bra i teorin (även om jag inte kan minnas att jag sett det användas, har fungerat att kort klippa till "off" för att kolla läget med andra då det behövts).

Har sett trygghetsverktyg användas i rollspel på både bra och dåliga sätt: det dåliga var efter att jag betr om det efter en riktigt dålig session som hade två spelare (därav jag bar en av dem) riktigt sura och upprörda. Jag bad om att prata om hur vi ska undvika sådant i framtiden, vi pratade om trafikljus. Sen när en spelare försökte använda trafikljus i vår chatt för att deeskalera blev en annan spelare sur och tyckte det var tönterier.

I min Discord grupp har spelledaren en kanal dedikerad till regler för innehåll som inte är ok att ta upp eller spela på. Dessutom har vi pratat i gruppen om vilket innehåll som ska undvikas eller inte alls vara med. Det har fungerat bra!

Mitt problem med X cards har tagit upp ovan, förstår syftet, men gillar inte att man skippar kontexten till varför man vill skippa scenen. Om jag inte vet vad som är no-go kan jag inte anpassa mig till framtiden. Jag vill ha feedback inte bara ett "detta är dåligt" även om jag förstår att det kan vara känsligt för den som upplever obehaget och använde X-kortet
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
En kritik jag sett mot X-kortet är man "outar" sina trauman. Det är inte säkert att man vill X:a incest för att då "vet alla" att man råkat ut för något. Så att anonymt kunna X:a skulle kunna vara en lösning.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
En kritik jag sett mot X-kortet är man "outar" sina trauman. Det är inte säkert att man vill X:a incest för att då "vet alla" att man råkat ut för något. Så att anonymt kunna X:a skulle kunna vara en lösning.
Hur ska man göra det rent praktiskt?
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Slack eller google docs eller något liknande. Fast live vid bordet kan det bli lite bökigt. Som SL kan man missa ett blipp på telefonen (el.motsv.).

Jag tänkte iofs mer på att rädslan att "avslöja" något personligt kan vara ett hinder att använda vissa typer av säkerhetsverktyg.
 
Top