X-kort och triggers. Vad gör man i ett konventsscenario?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Känner mig nästan lite mesig över bara spelat vaniljspelande och inte känna behov av verktyg...
Det ska du inte göra! Verktyg är mest till för konvent, lajv och sådant där det är mycket folk och främlingar. Alternativt när folk går till riktigt känsliga ställen med sitt rollspelande. Vilket är ovanligt! Och inte för alla! Så det är inte mesigt på samma sätt som man inte är en mes om man inte gillar sushi, rökig whiskey, het chili eller BDSM.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
210
Det ska du inte göra! Verktyg är mest till för konvent, lajv och sådant där det är mycket folk och främlingar. Alternativt när folk går till riktigt känsliga ställen med sitt rollspelande. Vilket är ovanligt! Och inte för alla! Så det är inte mesigt på samma sätt som man inte är en mes om man inte gillar sushi, rökig whiskey, het chili eller BDSM.
Jaha - en av fyra prickade jag in i alla fall ;-)
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Jag har aldrig varit med i en grupp där säkerhetsverktyg uttryckligen använts. Men det är ju inte samma som det har använts någon sorts av moderering.
Det jag har erfarenhet av är väl först ut själva presentationen av kampanjen där spelledaren anger ton för spelet med beskrivningen. Jag har aldrig varit med i splatter horror kampanj så beskrivningar av uppsprättade hundar har liksom aldrig förekommit.
Det i spelet använt verktyg är klassiska 'fade to black' när någon sagt stopp och frågat om vi inte kan sluta med rollspelandet och hoppa fram med en kort allmän beskrivning av händelsen. Har väl varit för undvika spela ut tortyr eller sexscener främst. Antar att det motsvarar gult på trafikljus - något som jag inte hört talats om tidigare. Tror haft med någon spindelrädd också där jag fick byta ut dess token mot något annat lite snabbt när vi spelade med VTT.
Känner mig nästan lite mesig över bara spelat vaniljspelande och inte känna behov av verktyg...
Låter som ni haft behov av säkerhetstänk och klarat det helt galant utan formaliserade metoder! Snyggt! :)
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Jag har försökt mig på det här med "säkerhetstänk", men jag känner mig ofta osmidig, styltig och lite larvig. Missförstå mig rätt här nu: om man skulle få det att funka bra, så tror jag att det vore ett bra sätt att våga ta ut svängarna. Men jag har svårt att komma på hur jag ska introducera det utan att få rollspel att låta som en farlig/riskabel aktivitet i sig, eller utan att låta klämkäckt hurtig.

Saker jag har testat, och lite tankar om det:
  • Anonym omröstning (enkät) i samband med session 0 med frågor om sådant som "hur detaljerat våld är du ok med?". Dvs, det handlar inte om antingen/eller, utan en skala i frågor som jag vet är vanligt att ha känslor och åsikter om. Inbakat bland andra mer generella session 0-frågor ("vad ser du fram emot?"). Det här är den formen jag känner mig mest bekväm med. Nackdelen är att en abstrakt skala kan tolkas olika av olika personer, och att om man bara tar upp det här i början av kampanjen så är det lätt att glömma senare vad folk svarade. Den funkar inte riktigt i konventsspel heller, för att fylla och i och läsa enkäter tar tid.
  • Veils and lines. Testat det här framför allt i samband med Thirsty Sword Lesbians, eftersom reglerna där föreslår det. Nackdelen blir att folk tenderar att skriva ganska liknande och extrema saker. Att alla skriver "våldtäkt" på lines inför ett scenario som marknadsfördes som baserat på en gammal tecknad serie för barn/tonåringar är t ex... kanske inte relevant. Men ber man folk att skriva sådant som de ABSOLUT inte vill ha, så associerar de verkligen bara till det värsta.
  • Ibland har spelare på eget bevåg sagt, "vänta, paus, jag klarar inte av det här ämnet". Det har aldrig hänt i konventsrollspel, men har hänt i min vanliga spelgrupp. Bra när spelarna kan göra det, för jag är ingen tankeläsare.
  • Jag brukar försöka sätta åldersgräns och göra mitt bästa att beskriva vad scenariot går ut på, så att folk kan avgöra om det är känsligt eller inte. Risken är att det kan innebära spoilers och att det aldrig går att helt förutsäga folks fobier osv. Visst att jag kan beskriva något som "skräckrollspel, ockulta teman och mord förekommer, för personer över 15 år"... Men om någon har en fobi mot daggmaskar (t ex) är det nog inget jag kan förutsäga eller varna om. Det går ju inte, i ett interaktivt medium med många spelare, och där deltagarna gärna vill bli överraskade dessutom, ge en perfekt innehållsförteckning.
Någon helt perfekt lösning där ingen någonsin träffar på ett ämne de finner skrämmande eller traumatiskt finns inte. Det tror jag heller inte egentligen är möjligt med interaktion med andra människor. Jag som SL kan heller inte veta vad andra spelare gör. Även om jag inte planerat in (t ex) våld mot barn i själva intrigen, kanske en spelare hittar på en sådan backstory till sin rollperson eller något.

Angående X-kortet, just det där med att bara "hoppa något" utan att ta ett snack om vad det var som man vill skippa låter dumt för mig. Då vet man ju inte vad som var känsligt för spelaren, och alltså inte vad man egentligen ska hoppa över. Jag vill ha mer kommunikation, inte mindre, om något blev fel.
 
Last edited:

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Traffikljus (när jag varit med där det körts, det finns andra versioner) är bättre för det är tre lägen. Rött är handbromsen men det är mer en ”Det här är uppe där det är jobbigt för mig, kan vi stoppa och prata”, gult är ”Kan vi sluta eskalera här och liksom skynda oss förbi den här biten” och grönt är ”HÅRDARE! MER! TRAMPA PÅ MIG”.
Jag har ju tänkt ganska mycket på likheter och skillnader mellan (bords)rollspel och BDSM, men jag har aldrig varit vågad nog att rakt av sno trafikljussystemet till vanliga rollspel. :ROFLMAO: Hade jag nog tänkt varit för uppenbart och kanske skulle ge konstiga associationer. Är det något särskilt spel som föreslår detta?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Jag har ju tänkt ganska mycket på likheter och skillnader mellan (bords)rollspel och BDSM, men jag har aldrig varit vågad nog att rakt av sno trafikljussystemet till vanliga rollspel. :ROFLMAO: Hade jag nog tänkt varit för uppenbart och kanske skulle ge konstiga associationer. Är det något särskilt spel som föreslår detta?

Här är det som en egen produkt! :D Men jag har sett det online och på mini-cons och grejer också!

BDSM / Rollspels överlappet är typ 85%. Spelar man vampire är det 99% 😂😂
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm

Här är det som en egen produkt! :D Men jag har sett det online och på mini-cons och grejer också!

BDSM / Rollspels överlappet är typ 85%. Spelar man vampire är det 99% 😂😂
Jodå, som sagt, överlappet är stort. Jag bara trodde att det hörde till god sed som att inte riktigt låtsas om den. 😅 Sen tycker jag att det ibland är lite larvigt att ta till samma säkerhetssystem för något som egentligen är gemensamt berättande som sådant som kan riskera fysisk skada, men...
Fördelen med trafikljussystemet för mig, är att det finns en tydlig "bra, fortsätt!"-signal. De andra förslagen i tråden saknar ju det. Jag gillar positiv feedback :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Jodå, som sagt, överlappet är stort. Jag bara trodde att det hörde till god sed som att inte riktigt låtsas om den. 😅 Sen tycker jag att det ibland är lite larvigt att ta till samma säkerhetssystem för något som egentligen är gemensamt berättande som sådant som kan riskera fysisk skada, men...
Fördelen med trafikljussystemet för mig, är att det finns en tydlig "bra, fortsätt!"-signal. De andra förslagen i tråden saknar ju det. Jag gillar positiv feedback :)
Ja, det är absolut tramsigt. Men hej, vill folk ha det så är det väll fine :p
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Innan jag svarar på huvudfrågan så tänkte jag fundera lite mer allmänt kring 'safety' från en lajvares perspektiv. För precis dom här diskussionerna har varit uppe där och det finns många intressanta perspektiv, artikeln om 'Brave spaces' (https://nordiclarp.org/2019/10/07/the-brave-space-some-thoughts-on-safety-in-larps/) är jättebra till exempel även om jag själv inte är så förtjust i trafikljussystemet som nämns.

Det känns också som att det har gått lite olika trender i hur saker ska hanteras, och olika i olika miljöer av lajv också. Klassiskt sett fanns det många som tyckte att det absolut värsta man kunde göra i lajv var att gå ur rollen och det gjorde att man antingen inte hade mekaniker alls för 'trygghet' eller åt andra hållet där diverse tecken (off-runa, hand över huvudet) och liknande signalerade att man "gick off" och det skulle på något sätt vara mindre immensionsstörande än om någon faktiskt gick off. Det som nästan alltid fanns var någon variant av "Cut" och "Brems" där Cut i princip var 'det brinner', 'skarp skada' och liknande och Brems var ett mjukare 'hit men inte längre', men för det mesta var det något som fanns men som sällan användes.

Sen kom ett antal år där just trafikljus och mer eller mindre diegetiska varianter var populära (som att man hade särskilda ord för 'grönt' som fanns i fiktionen, tror vi körde 'frecking' eller nåt sånt på ett BG-lajv, och 'pure' eller vad det var på Hamlet) återigen med tanken att om man kan göra det mer diegetiskt så blir det mindre jobbigt för folk att använda det.

Senaste trenden som bland annat förespråkas av den lajvarrangör vars lajv jag åker på flest av är att återigen ta bort mekaniken mer eller mindre, och jag tycker det här är överlägset. Så i princip fungerar det så här:

* Innehållsförteckning - alla ska veta vad man kan förvänta sig, vad man behöver vara ok med för att komma på lajvet och vad som är opt-out.

* Långsam eskalering - alla scener som kan komma att bli triggande eller jobbiga (på lajv handlar dom scenerna väl oftast om antingen våld eller erotik men kan förstås vara annat också) måste skapas långsamt, om man inte har andra överenskommelser innan. Det vill säga att man inte till exempel plötsligt ger en örfil utan att det först i så fall annonseras, så att medspelaren har chans att opta ur. Det låter krångligare än det är i praktiken blir det kanske "Vad sa du? Säger du det där en gång till så slår jag dig!" det brukar oftast gå att väva in väldigt snyggt.

* Off game - Om man vill opta ur eller av någon annan anledning känner att man behöver kalibrera så säger man 'off game' följt av vad man vill ha sagt och sen respekteras det, det blir både lättare och tydligare än skalor, och argumentet att det är lättare att använda exempelvis en trafikljusmekanik tror jag helt enkelt inte stämmer. Så i exemplet ovan kanske det följs av "Off game - det är ok, men inte i ansiktet"

* Tap out - Om man vill ta spelet ett steg tillbaka så kan man tappa två gånger antingen på sig själv, på medspelaren eller något föremål för en icke-verbal tapout. Det fungerar om jag förstått det gamla bepgreppet rätt ungefär som 'brems' att default är hit men inte längre, men i praktiken tror jag att om någon gjorde tap out mot mig så hade jag nog följt upp det med ett 'Off game - är du ok? Ska vi avsluta scenen?'

Jag tycker det här fungerar riktigt bra, särskilt om man tränat lite på det i workshops innan, och även om jag nu inte använt off-game heller (för ska vi vara ärliga så är det fortfarande så att folk oftast ser till att err on the safe side så att säga och sällan går så långt som man kanske hade velat) så tycker jag nog att det känns lättare att bara förklara vad man vill än att ha olika mekaniker för det som ska kommas ihåg och tolkas.


Hur ska man hantera sådant här? Som spelare och som SL. Man spelar ett scenario, och plötsligt råkar man träffa någons trigger. Speciellt i konventsmiljö. Som spelare kan man känna sig tvingad att inte "förstöra" för de andra (som man kanske inte känner). Som SL, hur gör man när något centralt för scenarion uppenbart är oacceptabelt (eller ohanterbart) för en spelare?
Så tillbaka till huvudfrågan, och utan att ha läst scenariot så hade jag tyckt att det här hade varit en bra hantering:

SL: "Rövaren tittar på er och sedan på hundarna, sen skrattar han elakt och säger 'vet ni, jag tror det är dags för köttgryta'" (Långsam eskalering)
Spelare: "Off-game, jag vill inte spela en scen där några djur dör, det funkar inte för mig, om det är viktigt så är det väl ok att det har hänt men jag vill inte att vi spelar ut det."
SL: "Men ni fåniga skogsalver är väl säkert vegetarianer så är väl bäst att vi låser in er igen först. Dagen därpå så väcks ni inte som vanligt av hundarnas skällande".

Alteranativt om man verkligen inte vill att några djur dör:

Spelare: "Off-game, jag vill inte att några djur dör när jag spelar rollspel, under några omständigheter alls, jag tycker inte det är kul."

och SL kan då beroende på hur bärande det här faktiskt är för scenariot svara "Off-game, ok jag tror vi får ta en liten paus och fundera på det här, för det är rätt centralt för scenariot och det kommer dessutom komma fler tillfällen där djur dör, ledsen att vi inte varit tydliga med det här innan, vill du jag ska försöka improvisera fram alternativ eller ska vi bara call it a day?"

Alternativt kanske mer troligt (jag menar hur centralt kan det vara att hundarna dör?):

SL: "Rövaren skrattar elakt och tittar sen på er igen, 'vad tror ni att jag är för något monster, dom där hundarna kommer leva längre än ni era as, kanske jag låter dom äta er när jag är klar med er'.

Så, för att sammanfatta, jag tror att man löser sånt här bäst genom att prata om det.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Sen till partyt, men här kommer några tankar.

Jag gillar säkerhetsverktyg. Jag har dock viss skepsis mot två av de mest populära.

Lines and veils funkar jättebra om det är kompisar som spelar i en kampanj där SL kan hamra ihop en story själv. Men om du på konvent möter någon som drar linjen vid folk som dricker kaffe* och sista scenen utspelar sig på ett franskt kafé... Då är det närapå omöjligt att styra om det under pågående spelpass för en SL. Så bra, men inte alltid.

X-kortet är det andra folk brukar köra på. I teorin bra, men jag har aldrig sett ett spelbord som inte haft för mycket bråte på sig för att det ska fungera rent praktiskt. Om X-kortet ligger tydligt och fint i mitten på bordet vid början av spelpasset kommer det efter en halvtimme ligga tärningar på det, kanske ha spillts kaffe på det, kanske stå en skål med chips eller ligga en regelbok på det när det väl behövs.

Det jag gillar är handuppräckning av tre slag. Ärligt stulet av @APM och Bläckfisks Trafikljussystem och omvandlat till handgester. Samma anledning som X-kortet - det är lite för lätt att korten ligger under en skål chips när de väl behövs.

Tummen upp mot annan spelare - Positiv förstärkning. Det här gillar jag. Mer sånt, tack.
Knuten hand rakt upp över huvudet - Styr bort från det här, jag vill inte ha mer av det som pågår nu. Scenen / samtalet avslutas fortast möjligt. Testade först med tummen ner, men det blev för negativt.
Time-Out tecknet med två händer - Vi bryter direkt. Inga frågor, ta en paus. Vill du inte vara med mer är det lugnt. Vi löser det.


*medvetet tramsigt exempel
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Först hade jag lite problem med premissen. Varför hade inte rövarna reda fått halsarna avskurna i sömnen för länge sedan?
Scenariot bygger på en mini-kampanj jag och mina polare spelade i Western en gång, där vi var religiösa extremister och 100% pacifister (mormoner om jag minns rätt) som råkade ut för exakt det som händer här. Insnöade utan möjlighet att få hjälp, men onda skurkar kommer och tar över.

Tanken var att rollpersonerna ska ha exakt noll våldskapital, och att rövarna ändå är tillräckligt paranoida för att sova med ett halvt öga öppet eller vakt. Målet med scenariot är att spelarna ska tvingas använda annat än stridssystemet för att lösa problemet, och på konventet blev det en hel del olika kreativa lösningar på dramat.

Nu till det riktiga problemet: I avsnitt 1 har en rövare ihjäl två hundar. Det gör man fan inte. Hur skulle det ha hanterats ifall någon X-ade det? Eller påpekade att det var en Linje?

För egen del skulle jag nog sagt att jag inte accepterar hundmördande. Om då SL inte vill jobba med det, utan säger att "så är scenariot", får man väl lämna scenariot. Eller låta min karaktär försöka mörda rövarna på studs. Och försöka tills min RP är död, och sedan gå därifrån. Kanske inte det mognaste, men en linje är en linje.
Det är exakt den reaktion som behövdes för att få spelarna att ta de initiativ deras RP inte gjort än. Med tillägget att de måste tänka smart, istället för att gå bärsärkagång mot skurkarna med detsamma.

Min förhoppning (som ganska blödig vad gäller djur och så själv) är 1/ skurkarna förtjänar verkligen vad de får, 2/ väcka RP:s hat mot dem till nivån att de vill ha ihjäl skurkarna och 3/ eftersom det är det första som händer har spelarna inte hunnit knyta an till hundarna än.

Men jag håller nog i efterhand med om att hundarna nog inte behövde dödas "i bild".
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Kan dela med mig av en liten anekdot från spelmötet igår, där vi använde säkerhetsverktyg två gånger.

Dels så skulle min rollperson hjälpa @Laninas rollperson att få bort bevismaterialet för en död kropp. Förmodligen genom att kroppen styckades och fördes iväg. Det tyckte jag lät så obehagligt att jag bad om att vi skulle dra ridå (veil) över just den handlingen, vilket vi gjorde. Förvisso ”slapp vi undan” vidare konsekvenser som kunde skett i samband med kroppbortförandet, men det var skönt att inte behöva sitta i förarstolen.

Andra gången gjorde en spelare timeout för att prata om varför rollpersonerna egentligen var på uppdraget, och reda ut lite förvirringar. Vi samlade massor av spretig info som egentligen inte hade så mycket med rollpersonernas motivationer att göra, och med sex spelare blev det kanske mycket att hålla reda på. I efterhand tyckte alla det var en bra timeout som grundade oss och gjorde spelet därefter mer bekvämt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Andra gången gjorde en spelare timeout för att prata om varför rollpersonerna egentligen var på uppdraget, och reda ut lite förvirringar. Vi samlade massor av spretig info som egentligen inte hade så mycket med rollpersonernas motivationer att göra, och med sex spelare blev det kanske mycket att hålla reda på. I efterhand tyckte alla det var en bra timeout som grundade oss och gjorde spelet därefter mer bekvämt.
Det här tycker jag är superbra. När två spelare har helt olika uppfattning om värld eller spelstil borde det vara kutym att pausa spelandet och diskutera igenom det hela. Antagligen har en spelare missuppfattat något.

Jag tycker det är lite för mycket "ajabaja" med att bryta spelflödet. Hade varit bättre om spel kom med meta-snack mellan scener, så att sådant här blir mer inpräntat hos deltagarna att det är ett verktyg man kan använda.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Andra gången gjorde en spelare timeout för att prata om varför rollpersonerna egentligen var på uppdraget, och reda ut lite förvirringar. Vi samlade massor av spretig info som egentligen inte hade så mycket med rollpersonernas motivationer att göra, och med sex spelare blev det kanske mycket att hålla reda på. I efterhand tyckte alla det var en bra timeout som grundade oss och gjorde spelet därefter mer bekvämt.
Men det här tycker jag nästan är lite missbruk av säkerhetsverktyg. Är det inte bara att säga att man tycker att det är dags att ta en paus? Så att det inte blir oklart kring om någon känner obehag eller inte. Används de till lite allt möjligt så finns ju risken att när någon verkligen behöver dem så missförstås situationen.

Däremot bra tillfälle att ta en paus för diskussion och reflektion. Det är sådant vi har försökt bli bättre på i spelgruppen, för pauser gör spelet bättre.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Men det här tycker jag nästan är lite missbruk av säkerhetsverktyg. Är det inte bara att säga att man tycker att det är dags att ta en paus? Så att det inte blir oklart kring om någon känner obehag eller inte. Används de till lite allt möjligt så finns ju risken att när någon verkligen behöver dem så missförstås situationen.

Däremot bra tillfälle att ta en paus för diskussion och reflektion. Det är sådant vi har försökt bli bättre på i spelgruppen, för pauser gör spelet bättre.
I det här fallet var det fråga om ett milt obehag som hade kunnat utvecklas till något större, i och med att virrvarret gjorde det svårt att koncentrera på spelet och svårt att njuta av spelet. Jag kan på sätt och vis förstå vad du menar, men i mitt sätt att tänka är det bättre att bryta lite för ofta, för att hålla tröskeln låg när det gäller.

Att säga att det är dags för korta pauser gör vi också, men det är separat.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
422
Location
Linköping, Sverige
...

Min förhoppning (som ganska blödig vad gäller djur och så själv) är 1/ skurkarna förtjänar verkligen vad de får, 2/ väcka RP:s hat mot dem till nivån att de vill ha ihjäl skurkarna och 3/ eftersom det är det första som händer har spelarna inte hunnit knyta an till hundarna än.

Men jag håller nog i efterhand med om att hundarna nog inte behövde dödas "i bild".
Jag tror att de flesta fall kommer detta att fungera som tänkt. Samt under "normala" förhållanden skulle mitt "hat" mot rövarna möjligen hamnat på adekvat nivå. Problemet för mig just nu är för inte så länge sedan var vi tvungna att ta bort vår egen hund (bara två år gammal), så sådant kortsluter min hjärna helt och jag vill inte spela alls utan bara gå bärsärk i allmänhet, alternativt hulka i ett hörn (snacka om bleed).

Poängen är väl snarast att man aldrig riktigt vet vad som kan trigga en sådan här reaktion. Det är inte ens säkert att personen själv vet det innan det händer. Det någon tycker är lite kittlande eller edgeigt kan drabba någon annan rätt rejält. Eller för den delen saker som är vardagsmat i mainstream media. Samtidigt vill man inte ha scenarion som är helt urvattnade, eller som avslöjar alla sina läskiga överraskningar i sin blurb.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
avslöjar alla sina läskiga överraskningar i sin blurb.
Jag tror att det här inte är så stort problem, iom att det är så kontextlöst utanför spelet. Tror det är lite bättre att bli pyttelite spoilad av potentiella ämnen som kan dyka upp än att bli överraskad av nåt skit som påminner en om något som hänt i verkliga livet som helt pajar spelupplevelsen, om man måste välja.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Jag tror att det här inte är så stort problem, iom att det är så kontextlöst utanför spelet. Tror det är lite bättre att bli pyttelite spoilad av potentiella ämnen som kan dyka upp än att bli överraskad av nåt skit som påminner en om något som hänt i verkliga livet som helt pajar spelupplevelsen, om man måste välja.
Det har jag börjat se även i rollspelsböcker! I bland annat Nordiska Väsens äventyrsbok så står det trigger/innehållsvarningar. Det tycker jag är klokt att ha med. Jag tycker också det kan vara bra att påpeka till vilken grad det sker; jag själv är ju intresserad av att skriva berättelser som behandlar förtryck, men är mån om att det i sådant fall bara uttalat sker mot SLP:er och att RP måste välja själva om de vill utsättas för det. Något jag brukar säga som SL, men borde bli bättre på att skriva också.

Jag lajvar ju också en del, där transparens inte alls är ovanligt, vilket kan betyda att berätta hemligheter eller saker man planerar för att skapa en scen. Det jag har märkt är att det inte alls behöver paja för andra att veta saker och en gång när jag lajvade avslöjade jag en hemlighet kring min identitet för de som lajvade mina nemesis, så de kunde avslöja den, vilket gav mig mer spel!

Vill sist slå ett slag för Traffic Lights och dess varianter, som en bra och enkel metodik!
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Den här tråden har i alla fall rätat ut en hel del frågetecken för min del. Som en som bara dök tillbaka in i rollspelandet från lite spritt OSR:ande för 40 år sedan, och väldigt sporadiskt spelande av lite olika system, men i grund och botten alltid spelat på äventyrspremissen från OSR, erkänner jag villigt att mitt intryck när jag först stötte på olika stoppsignaler var "Stoppsignaler i ROLLSPEL? wtf? Finns det seriöst sådana som har så allvarlig PTSD över något, så att det kan triggas av vad som berättas i ett äventyr i ett rollspel?"

Jag har ett spöke som klipper sönder folks husdjur medan de lever i min nuvarande kampanj! [...]
Och sedan klippte spöket sönder någons barn istället för deras husdjur. Och sedan hade vi en scen om den fruktansvärda sorgen! :love: Medan deras katt slickade upp blodet och spann.
Öhhhhhh.... okej.

Min brist på förståelse för stoppsignaler beror nog på att jag inte riktigt insåg hur långt vissa drar det :p (eller hur pass man vill leva sig in i sina figurer och spela ut mänskliga dramer). Jag tror jag helt enkelt kan dra slutsatsen att stoppsignaler är till för dem som spelar rollspel under helt andra premisser än jag. Det var ju på något vis skönt att veta :p
 
Top