Nekromanti Wyrder (Och andra monster) i Eon IV

bozar

Veteran
Joined
21 Feb 2014
Messages
30
Hur kommer det sig att alla monster (och varelser...) har så höga färdighetsvärden i anfall? En rollperson som inte haft tur på bakgrundstabellerna har max 5T6 i en färdighet och detsamma har alla hästar inklusive packhästar, ponnys och åsnor. Känns ju orealistiskt för en rutinerad krigare att bli utmanövrerad av en ponny...
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
bozar;n58015 said:
Hur kommer det sig att alla monster (och varelser...) har så höga färdighetsvärden i anfall? En rollperson som inte haft tur på bakgrundstabellerna har max 5T6 i en färdighet och detsamma har alla hästar inklusive packhästar, ponnys och åsnor. Känns ju orealistiskt för en rutinerad krigare att bli utmanövrerad av en ponny...
Generellt sett har vi höjt anfallsfärdigheter och minska försvarsfärdigheter för att öka farten och risken i strider. Det ska minska antalet stridsrundor där inget händer samt öka risken generellt för att befinna sig i strid. För hästarna och andra stora djur lät vi även färdigheterna vara lite högre för att väga upp den kraft som en häst skulle sparka med (lite i likhet med hur egenskapen Enorm fungerar).

Som tillägg kan man även föreslå att man använder sköld, använder fokus eller utnyttjar ett numerärt överläge mot dessa varelser.
 

Crawden

Veteran
Joined
27 Nov 2014
Messages
12
Tänkte att jag kunde necroposta lite halvt (om än bara lite mer än ett halvår!) och dela med mig av två monster jag snickrat ihop sedan jag började arbeta på min Cermirakampanj, nämligen Mitheratrollet och dimdraken! (Dropboxlänk till PDF)

Jag varnar för typos, felaktiga tärningar, wonky förklaringar m.m. Inget är speltestat ännu, men tänkte att det kunde vara intressant för någon som känner att de vill ha något speciellt om rollpersonerna springer in i Mithera :)

EDIT: Ni får skratta precis hur mycket ni vill åt mina eminenta skisser <3
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Crawden;n112292 said:
Tänkte att jag kunde necroposta lite halvt (om än bara lite mer än ett halvår!) och dela med mig av två monster jag snickrat ihop sedan jag började arbeta på min Cermirakampanj, nämligen Mitheratrollet och dimdraken! (Dropboxlänk till PDF)

Jag varnar för typos, felaktiga tärningar, wonky förklaringar m.m. Inget är speltestat ännu, men tänkte att det kunde vara intressant för någon som känner att de vill ha något speciellt om rollpersonerna springer in i Mithera :)

EDIT: Ni får skratta precis hur mycket ni vill åt mina eminenta skisser <3
Cermirakampanj? Cermirakampanj? Varför har du inte berättat om denna? :D Jag vill höra ALLT! ALLT!

<-- skrev Cermira...
 

Crawden

Veteran
Joined
27 Nov 2014
Messages
12
Ymir;n112312 said:
Cermirakampanj? Cermirakampanj? Varför har du inte berättat om denna? :D Jag vill höra ALLT! ALLT!

<-- skrev Cermira...
Du får gärna ett litet PM om så önskas ;)
Och visst hade du en stor roll i skrivandet av Cermiramodulen, Ymir, eller minns jag fel nu? I vilket fall som helst; fantastiskt spännande land som passar mina planer precis! :D
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Crawden;n112316 said:
Du får gärna ett litet PM om så önskas ;)
Och visst hade du en stor roll i skrivandet av Cermiramodulen, Ymir, eller minns jag fel nu? I vilket fall som helst; fantastiskt spännande land som passar mina planer precis! :D
Ja, jag skrev Cermira ihop med forumiten Fahnen. Nästan all den faktiska texten är min, men en hel del av de goda idéerna kommer från honom. Jag ser fram emot ett PM!
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
baron Max Durhal;n56017 said:
Som jag utgick när jag moddade Wyrden så kollade jag noga på drakbeskrivningen men hittade inget om vad som händer när den blir anfallen av fler än fyra personer. Jag antar den är designad utifrån perspektivet som Eon IV reglerna är, för draken borde ju erfara samma komplikation om den blir anfallen av en armé också eller?

Hmm tror jag primärt tittade på STY när jag jämförde drakar och wyrdar i gamla moduler och då har jag för mig det var större skillnad. Kanske får dra av 10-20 på några av wyrdens stats.

Jag har iaf försökt mig på att modda skelettet till Eon IV, vilket var ett betydligt mindre monster som det gick att utgå från zombiebeskrivningen för.


Skelett

Skelett är vanliga tjänare hos nekromantiker, de kan också ofta stötas på i ruiner och fornlämningar från gamla imperier. Skelett är betydligt smidigare än zombier men också bräckligare. Skelett är något svårare att utforma än zombier, och har generellt något mer spår av intelligens och finess i sina manövrer.

Primära färdigheter (4T6): Rassla hotfullt, speja, smyga, klättra

Sekundära färdigheter (3T6): Skallra hånande med tänderna, röra sig under vatten

Död: Skelett behöver inte sova, äta eller andas och saknar intellekt. Den ser på magiskt vis och kan inte bli skrämd eller hotad och mentala besvärjelser har ingen effekt på den. Skelettet har rang 16.

Utmattning: Ett skelett får aldrig utmattning.

Avväpna [2 Övertag]: Skelettet slår vapnet ur motståndarens händer, alternativt greppar tag om det och skänger iväg det, vilket flyger en avståndsenhet bort.
NärstridTräffaTypSkadaEgenskaper
Kortsvärd4T6Stick3T6+2Precis 1, Vådlig, avväpna
Spjut4T6Stick5T6Bräcklig, Räckvid 2
Bett & vassa knotor3T6+2Hugg2T6avväpna
AvståndTräffaTypSkadaEgenskaper
Kortbåge4T6+2Stick4T6+2Långt, Bräcklig, Bågpil
Lätt armborst4T6+2Stick6T6Bräcklig, Lättsiktad, Oml. 6
FörsvarTärningar
Smidig å ihålig5T6Skelett kan ha en sköld
SkyddHuggKrossStickGrund
Död å ihålig kropp1003010
Förfallen rustning15535
SkadaUtm.Vändn.
Förflyttning3T61-4-1T10
Intryck-5-9-1T10+1
Kroppsbyggnad2T610-14-1T10+2
Livskraft-15-19-1T10+3
Reaktion4T620-24-1T10+4
Självkontroll-25-29-1T10+5
Vaksamhet4T630-34-1T10+6
35-39-1T10+7
Grundrustning1540-44-1T10+8
Grundskada2T6(+5)(...)(+1)
Återhämtning-
Vändningar

1 Skelettet utnyttjar en bra position och blir automatiskt anfallare nästa runda.

2-3 Skelettet kommer i ett fördelaktigt läge. [Nästa runda har skelettet +1T6 på sin attack.]

4-5 - Delar av skelettet slås sönder, men överlag håller de nekrotropnka energierna ihopp det. [Inget händer]
Krosskada: Skelettet slås bakåt av träffen [Tillbakaknuffad]


6-8 Skelettet skadas så pass att det tappar sitt närstridsvapen, men i övrigt står det fortfarande upp [Skelettet kan bara använda bett & knotor anfallet resten av striden.]
Krosskada: Skeletet dräps av skadan och är inte längre något hot.

9+ Skeletet dräps av skadan och är inte längre något hot.




För övrigt funderade jag på att göra skelettet immunt mot stickskada, men det kändes lite överdrivet så det fick istället mycket högt skydd mot det istället.


Jag har suttit och funderat över skelett i EON IV. Gillar spontant detta, men jag funderade själv på om det ska gå att använda övertaget "slå sönder" på skelett? Att skelettet får egenskapen bräckligt! Om du använder övertaget slå sönder på skelett så får skelettet -1t6 på anfall i fortsättningen.

Möjligen skulle det innebära att bräckliga skelett är på lägre rang, och att högre rangens skelett inte är lika bräckliga?

Anyways, eftersom zombien är rang 12, ska skelettet vara högre rang?
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Jag skulle personligen ge skelett lägre rang än zombier, som faktiskt är ganska hårda i Eon IV. När det gäller frågor om rang brukar jag dock titta bedjande på Kaigon och Ymir.
 
Top