Varulv [WY25] Information och frågor

fjodorsenuba

Krigarpoet
Välkomna ombord på WY25 – Weyland-Yutanis exklusiva julkryssning!

Julen år 2179, och ni har alla fått den mest eftertraktade inbjudan i Weyland-Yutanis historia: en lyxig julkryssning ombord på det nyrenoverade rymdskeppet WY25. Weyland-Yutani har inte sparat på någonting – korridorerna glittrar av julbelysning, doften av glögg och pepparkakor fyller luften, och den klassiska julmusiken från jordens gamla tid ekar mjukt genom skeppets avancerade ljudsystem: ”Nu tändas tusen juleljus” blandas med ”O helga natt” och "Last Christmas".

Ni samlas i den stora matsalen, där ett overkligt julbord väntar: skinka, sill, köttbullar, Janssons frestelse, och så klart – en hel julskinka som glänser i ljuset från den enorma kristallkronan. På bordet står glöggkannor, julmustflaskor och tallrikar med saffransbullar. Julgranen i hörnet är dekorerad med rymdtemade prydnader – små silverstjärnor, glittrande kometer och till och med en liten modell av Nostromo som hänger bland grankottarna. Allt såklart märkt med Weyland-Yutanis loggor.

Stämningen är hög. Ni skålar, sjunger och berättar historier om era äventyr i yttre rymden. Någon har tagit med sig en dold julklapp – kanske en flaska ”riktig” whisky från Jorden – och delar ut små presenter. Allt känns perfekt!

Plötsligt flimrar belysningen till. En svag vibration går genom skeppet, som om något har stött till det. Någon skrattar och säger att det bara är ”jultomten som landar”, men ni vet alla att Weyland-Yutani aldrig gör någonting utan en anledning...

Vad är det ni inte vet?
Några av er är inte vad ni verkar vara.
Något lurar i skeppets mörka vrår.
Och julen kommer aldrig att bli sig lik efter denna natt…
Vem litar ni på? Vem överlever?

Förstår inte varför vi glömmer reglerna men det är väl så det ska vara antar jag....
Regler:
1: Ni får inte prata om spelet utanför speltråden om inte era roller specificerar att det är tillåtet.
2: Ni får inte redigera/radera inlägg eller kopiera text eller bilder från PM.
3: Martin3's verktyg kommer vara den officella röstlängden. Bara röster som skrivs i fetstil med @ kommer räknas; exempel Röst: @fjodorsenuba
4. Stäng av visningsläget på forumet innan spelet börjar för att slippa PM-gate igen. Fråga om ni vill ha hjälp med detta.
5: Kontakta alltid SL om tveksamheter angående regler.
6: När rundans stopptid uppnåtts är rundan slut och inga fler inlägg är tillåtna denna runda även om SL ej sagt stopp. Förstör inte spelet snälla. Eventuella påföljande facehuggers som skickar per post är ren slump.

Hur vinner man spelet?
- Resenärerna vinner om androiderna och xenomorphen är döda
- Androiderna vinner om de är fler än resenärerna
- Xenomorphen vinner om antingen alla androider eller resenärer är döda

Utrustning:
Eldkastaren: Blir man anfallen av xenomorphen dödar man den. Vem som har den är okänt. Den kan skickas runt bland deltagarna eller stjälas av androiderna vid nattmord. Om en resenär blir utröstad med eldkastaren så går eldkastaren till den som sist lade rösten. Eldkastaren börjar på en resenär. Edit: förtydligande är att om en resenär "ger" eldkastaren till xenomorphen blir den också dödad.

Specialroller:
Hackare (siare) - kan sia två deltagare varje runda men endast som android (ej xenomorph), skickas in innan rundans avslut
Säkerhetsvakt (väktare) - kan skydda en annan deltagare varje runda från att bli mördad av androiderna, skickas in innan rundans avslut

Faktioner:
- Resenär: Du är bybo. (okänt antal)
- Android: Du är ulv och får prata med de övriga ulvarna i ulvchatten som SL bjuder in till (okänt antal). Ni har ett gemensamt nattmord, den sista androiden som skriver vilken deltagare som dödas utför dådet och har chans att plocka upp eldkastaren.
- Xenomorph: Du är DTF. Om du blir utröstad slumpas en ny xenomorph. Om du blir dödad av eldkastaren är du utslagen ur spel. (Endast en aktiv i spel åt gången.) Du får välja en deltagare att döda varje nattfas.

Nattfasen:
- Utröstning
- Ge bort eldkastaren till en annan spelare (valfritt för den som håller i eldkastaren)
- Xenomorph attack
- Android mord (den som genomför mordet får eldkastaren om någon annan har den). Säkerhetsvakten skyddar om möjligt.
- Ny xenomorph dyker upp om xenomorphen blivit utröstad eller dödad
- Eldkastaren går till den som la den sista rösten på den som röstades ut om den som röstades ut
- Hackaren läser mail och siar två personer om de är androider eller ej

Runda 1 startar kl 20:30 15/12 och avslutas 20:30 den 16/12.

Edit: Det kommer separat tråd för det.

Anmälda deltagare i bokstavsordning:
@Anthrox
@Basenanji
@Big Mama
@BiobunkerVII
@Brynolf
@Hägerstrand
@Impetigo
@Khan
@Octagonal
@RasmusL
@Sidd
@StradhLestat
@Sysp
@Sömniga Isaac
@Vimes

PS: Massor av olika LLMer har används för att balansera spelet och få till grymt fluffig flufftext.
inte?
DS.
PSS: säg till om ni ser något som trasar sönder spelet så jag kan justera innan det är försent... DSS.

Last edited:
6 timmar gammalt inlägg som uppmanar till frågor men ingen har skrivit eller reagerat så jag vågar inte fråga, fast det är mycket jag inte förstår. 😬

6 timmar gammalt inlägg som uppmanar till frågor men ingen har skrivit eller reagerat så jag vågar inte fråga, fast det är mycket jag inte förstår. 😬
bättre att fråga nu än under spelet - du kan ju undvika att skriva "jag som android/xenomorph undrar om"

Fin design! Jag fattade inte att man kunde kasta eldkastaren på xenomorphen, utan trodde i min enfald att det enda sättet för människorna att döda monstret var att ”äga en eldkastare och bli utvald av xenomorphen”!

🙂

(@fjodorsenuba säg att jag fattat rätt? 😬)

Det skulle kännas lite töntigt för mig att inte ta regelfrågor i speltråden så att @Vimes kan dreva mig i tvåhundra sidor på grund av dem.

Vad är Weyland-Yutani? Ett företag? Ett land? En person? Något annat?
Det här är SL:s tråd men jag kan inte hålla mig! Titta en gång till på filmen ”Alien” med Ridley Scott från 1979. Där är Weyland-Yutani en (ond) mega-korporation.

Eldkastare + xenomorph = död
Så ja du kan kasta din eldkastare på en misstänkt xenomorph och döda den. Men vågar du chansa? ;)
Så enda gången vi i byn inte har eldkastaren är om en Android nattmordar den med eldkastaren. Då har den utför öande androiden eldkastaren tills denne blir utrösstad?

Skämt åsido: är spelet att betrakta som startat nu? För jag har både strategitankar baserat på reglerna och spelare jag vill ifrågasätta baserat på vad som skrivits i den här tråden, men spelet har ju inte börjat?

Men om det är fritt fram att skriva i den här tråden och folk redan börjat använda den för spelinlägg, är det öppna spjäll nu?

Skämt åsido: är spelet att betrakta som startat nu? För jag har både strategitankar baserat på reglerna och spelare jag vill ifrågasätta baserat på vad som skrivits i den här tråden, men spelet har ju inte börjat?

Men om det är fritt fram att skriva i den här tråden och folk redan börjat använda den för spelinlägg, är det öppna spjäll nu?
Jag har fler saker också baserat på svaren jag fick....och inte fått ännju?
Men de sparar jag till trådstart

Back