Wu-Tang Clan - BIDRAG

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hej hopp!

Fantastiskt skojigt att så många ville delta, hela 15 stycken kreatörer, det gläder mig.

Kl. 21.00 idag torsdag stänger anmälan för deltagande så det finns fortfarande tid att hoppa på. Strax därefter kommer jag att i denna tråd presentera en lista på användarnamn samt vilken låttitel jag slumpat fram åt er.

Ni skriver sedan ert bidrag och bifogar det på det sätt ni finns lämpligast som en post i denna tråd. Bidragen får som minst vara en pitch för ett rollspel eller rollspelsäventyr på något sätt och som mest ett komplett rollspel eller rollspelsäventyr.

Termen äventyr konnoterar måhända en traditionell SL men skriv för all del spelledarlösa grejer också.

Det bidrag som två veckor senare kl. 21.00 har flest Likes korar jag till vinnare och sedan väljer jag ut en random rollspelspryl jag har liggande hemma och skickar det till vinnaren. Gillar man inte det jag skickar så feel free att skicka vidare det till någon annan.

Skulle det dyka upp ett bidrag jag själv gillar skarpt kan det hända att jag skickar ut ett eget litet jurypris.

Frågor på det?

OBS!

Det kan finnas 1-2 låtar som kommer från en Wu affiliate eller en soloplatta från någon av medlemmarna.

Hoppas nu bara inte att någon hoppar av på grund av detta!!!

Här är listan på deltagarna och deras låttitel:

--------------------

Svarte FaraonenA Better Tomorrow

EntomophobiacSouth of The Border

God45 One Last Question

Cybot Live Through Death

Franz The King Heard Voices

Rickard Seen a Lot of Things

Christoffer Hollow Bones

NisseJ Lyrical Swords

Basenanji Crushed Egos

Genesis Why, why, why

Man MountainmanThe Obituary

Gamiel More Than Gold

PerW Mistaken Identity

Björn den GodeEvil Deeds

bortom12e If What You Say is True

soda The Monument

Anders SveenPoisoned Earth

Hellzon Listen to The Color

--------------------

Snälla, hojta till direkt ifall jag råkat missa någon!!!

Well, det blev inte lätt för mig! Min låt är 10 sekunder!
Ooh shit, jag kollade mest på titlarna!
Du hade tänkt att lyssna och få inspiration på så sätt eller?

Då tycker jag det är läge att få en ny titel ifall det är ok med dig?

Jag hade nog bara tänkt att man liksom skulle gå på själva titeln men att faktiskt lyssna också är ju såklart suveränt!

Ooh shit, jag kollade mest på titlarna!
Du hade tänkt att lyssna och få inspiration på så sätt eller?

Då tycker jag det är läge att få en ny titel ifall det är ok med dig?

Jag hade nog bara tänkt att man liksom skulle gå på själva titeln men att faktiskt lyssna också är ju såklart suveränt!

Tack :) Men nu har jag lyckats få en awesome ide från texten så jag kör med den jag fått :D

One more question, right? You got the Fat Buddha, you got the Drunk Buddha. What’s the RZA Buddha?
Ha-ha-ha-ha, I’d say he’s the Universal Buddha

En till fråga
-Ett samberättarspel om den universella buddhan av God45

En enkel man håller på att nå nirvana och bli den universella buddhan. Men innan han lämnar det världsliga bakom sig uppnår han oöverträffad makt över verkligheten. Hans lärjunge har kommit till honom och för att visa lärjungen meningslösheten med det världsliga går buddhan med på att lösa alla problem med världen som lärjungen kan tänka upp.

En spelare spelar lärjungen. Denna ska först berätta om ett problem med verkligheten för den universella buddhan och be den universella buddhan lösa problemet.

En spelare är den universella buddhan. Han ska lyssna på lärjungen och sedan berätta vad han gör för att ändra världen med sina oändliga krafter över verkligheten. Den universella buddhan får inte beskriva resultatet av sina handlingar, bara vad han gör.

Det finns två buddhor som ser vad som händer, den feta buddhan och den fulla buddhan. De är bortom att vara personer utan personifierar allseende krafter i universum.

En spelare spelar den feta buddhan och beskriver de materiella konsekvenserna av det den universella buddhan gjort. Vad händer direkt efteråt? Vad händer efter femhundra år? Hur reagerar mänskliga institutioner? Vad händer i världen?

En spelare spelar den fulla buddhan och beskriver de själsliga och interna konsekvenserna av det som hände på en enda människa som påverkades av det den universella buddhan gjorde. Hur ändras en persons tro, sinne och själ?

Efter att buddhorna beskrivit färdigt väljer lärjungen att berätta om ett nytt problem med verkligheten för den universella buddhan varpå man går igenom alla stegen igen eller så väljer lärjungen att inte göra det.

Spelet slutar när lärjungen slutar berätta om problem med världen eller när den universella buddhan löser ett problem genom att döda lärjungen.

I'm a king with no rings, but we can box in one
I'm toxic, spun off the marksmen epiglottis
Ex-robbers, vile toting, swinging totem pole
Cobra ax flow, niggas spinning jacks slow

Mer än guld.
Vad är mer värt än guld? Respekt!

Tredje Världskriget hände, bomberna föl och kartan ritades om totalt. Mänskligheten har återuppbyggt, men för att förhindra att ett ny katastrof har man förbjudit eldvapen totalt. Detta hindrar förstås inte folk från att slås men numera gör man det med nävarna och handvapen. Huvudmiljön för Mer än guld är storstaden Nazareth, en stad som i arkitektur och kläder kombinerar det koola1920- till '40-talet med Blaxploitation och Kung-Fu-rulle 70-talet, full med sammanslutningar, hemliga sällskap, och gäng. Spelarna är folk som ska samla Respekt från stadens folk och på olika sätt besegra, eller i alla fall undkomma, rivaler.

Respekt får man genom att visa sig bra i stridskonst, dans, musik, rap improvisation, trevligt uppträdande, vara modig, vara generös, vara hedersam, hjälpa till, se bar ut, och liknande. Man förlorar Respekt genom att vara ovårdad, otrevlig, handla med droger*, fuska för att vinna*, vara feg*, sniken, vara ohederlig, ge sig in i en stridskonst/musik/rap/liknande tävling eller uppträdande och visa sig vara usel, och liknande.
* men bara om det blir allmän kännedom
Det är möjligt att syssla med Respektlösa saker men ändå ha bra med Respekt om du samtidigt sysslar med andra saker som ger en Respekt.

Hjältarna kan antingen försöka bli ledarna för ett vist område som de sedan kan expandera, eller så kan de försöka vara de koolaste vildkatterna i stan och röra sig överallt utan att vara bundna.

Teknologi kommer vara ca. 40- till 50-tal för majoriteten av folk, med musik teknologi på 70-tals nivå, och viss högteknologi från/kopierad från tiden innan. Men som tidigare sagt, inga eldvapen.

Inspiration: The Big Brawl (1980), The Last Dragon (1985), Bunraku (2010), Alla Bruce Lees Hong Kong rullar, Cleopatra Jones (1973), The Warriors (1979), Black Belt Jones (1974), Shanghai (2010), Afro Samuraj (2007)
Musikvideon till Michael Jackson - Smooth Criminal (1988)

Last edited:
I'm a king with no rings, but we can box in one
I'm toxic, spun off the marksmen epiglottis
Ex-robbers, vile toting, swinging totem pole
Cobra ax flow, niggas spinning jacks slow

Mer än guld.
Vad är mer värt än guld? Respekt!

Tredje Världskriget hände, bomberna föl och kartan ritades om totalt. Mänskligheten har återuppbyggt, men för att förhindra att ett ny katastrof har man förbjudit eldvapen totalt. Detta hindrar förstås inte folk från att slås men numera gör man det med nävarna och handvapen. Huvudmiljön för Mer än guld är storstaden Nazareth, en stad som i arkitektur och kläder kombinerar det koola1920- till '40-talet med Blaxploitation och Kung-Fu-rulle 70-talet, full med sammanslutningar, hemliga sällskap, och gäng. Spelarna är folk som ska samla Respekt från stadens folk och på olika sätt besegra, eller i alla fall undkomma, rivaler.

Respekt får man genom att visa sig bra i stridskonst, dans, musik, rap improvisation, trevligt uppträdande, vara modig, vara generös, vara hedersam, hjälpa till, se bar ut, och liknande. Man förlorar Respekt genom att vara ovårdad, otrevlig, handla med droger*, fuska för att vinna*, vara feg*, sniken, vara ohederlig, ge sig in i en stridskonst/musik/rap/liknande tävling eller uppträdande och visa sig vara usel, och liknande.
* men bara om det blir allmän kännedom
Det är möjligt att syssla med Respektlösa saker men ändå ha bra med Respekt om du samtidigt sysslar med andra saker som ger en Respekt.

Hjältarna kan antingen försöka bli ledarna för ett vist område som de sedan kan expandera, eller så kan de försöka vara de koolaste vildkatterna i stan och röra sig överallt utan att vara bundna.

Teknologi kommer vara ca. 40- till 50-tal för majoriteten av folk, med musik teknologi på 70-tals nivå, och viss högteknologi från/kopierad från tiden innan.

Inspiration: The Big Brawl (1980), The Last Dragon (1985), Bunraku (2010), Alla Bruce Lees Hong Kong rullar, Cleopatra Jones (1973), The Warriors (1979), Black Belt Jones (1974), Shanghai (2010), Afro Samuraj (2007)
Musikvideon till Michael Jackson - Smooth Criminal (1988)

SJUKT COOLT! :D

Close your eyes
Listen for the color of the sky
Master, how do I?

Året är 2030. Kandinsky Inc. existerar av en enda anledning - för att utveckla och sälja produkter baserade på deras fusion av memetik och neurologi: framkallad synestesi.

Nog finns det doftljus som luktar av musik, och godis som smakar… grönt. Men de som har råd tar sig till Kandinskys Sensorier. Enorma lokaler utspridda över världen där man kan prova på det senaste inom framkallad synestesi. Lyssna på regnbågen, se doften av en sommaräng, smaka på känslan av tyngdlöshet eller varför inte gå undan lite mer privat och lukta på en öm omfamning?

Ni är dock här av en annan anledning. Ni har i uppdrag att infiltrera ett Sensorium och stjäla en ännu osläppt prototyp. Det är lättare här i virrvarret av människor vars sinnen minst sagt är oberäkneliga än på Kandinskys laboratorier, men det betyder inte att det blir lätt. Det finns vakter precis utom synhåll för de betalande gästerna, och naturligtvis högteknologiska säkerhetssystem. Kanske kan Kandinskys egna produkter komma till användning?

Listen to The Color är ett fristående äventyr inspirerat av Ocean's Eleven och Anatman. Rollpersonerna har förutom de sedvanliga inbrottsfärdigheterna krafter baserade på (en dramatiserad version av) synestesi, såsom att se ljudvågorna från patrullerande vakter, eller kunna lukta sig till laserstrålar. De offensiva förmågorna, som toner som slår ut vakters syn eller balans vill man inte behöva använda.

Mitt bidrag har växt till sig lite mer än vad jag från början tänkte mig, så det kommer nog lite längre fram. Förvänta er cyberpunk, mord och onda influencers 😁

Jag avskyr ju engelska, men blev tvungen att skriva mitt bidrag på det förhatliga språket av fonetiska anledningar. :gremfrown:

Three Wais of Wudang Shan
In the mists of Hunan, on the slopes of the shan, the Three Wise of Wudang hear wails in the night. Wails of fright, cries, loud, but out of sight. As they descend the slopes, clutching tight their staffs, they see the frightful sight of blood, the fresh corpses after a fight near the river. But all are dead. No, not quite! They can hear wailing of children, assailing their ears, a haunting cry like “Wai wai wai”. Among the corpses, three children catch their eyes, and after their ailing cries they name them all “Wai”s.

Edit: Redigerade typ tio gånger.
Edit igen: Gjorde det könsneutralt.

Attachments

Last edited:
Jag avskyr ju engelska, men blev tvungen att skriva mitt bidrag på det förhatliga språket av fonetiska anledningar. :gremfrown:

In the mists of Hunan, on the slopes of the shan, the Three Wise of Wudang hear wails in the night. Wails of fright, cries, loud, but out of sight. As they descend the slopes, clutching tight their staffs, they see the frightful sight of blood, the fresh corpses after a fight near the river. But all are dead. No, not quite! They can hear wailing of children, assailing their ears, a haunting cry like “Wai wai wai”. Among the corpses, three children catch their eyes, and after their ailing cries they name them all “Wai”s.

Så snygga symboler:love:

Har inte hunnit läsa den men måste säga att jag e impad på arbetet du har lagt ner på designen

Stiligt! En blir faktiskt rejält sugen att spela!!!
Jag vet inte hur väl det fungerar, men jag är rätt nöjd med att ha fått in färdigheter, skada, svårighetsgrader, "ja, men"-resultat, dödsslag, hjälpslag, erfarenhet, en satsningsfunktion och tre olika karaktärsgestaltningsmekanismer i ett och samma tärningsslag utan siffervärden på rollpersonerna! :gremgrin:

Jag vet inte hur väl det fungerar, men jag är rätt nöjd med att ha fått in färdigheter, skada, svårighetsgrader, "ja, men"-resultat, dödsslag, hjälpslag, erfarenhet, en satsningsfunktion och tre olika karaktärsgestaltningsmekanismer i ett och samma tärningsslag utan siffervärden på rollpersonerna! :gremgrin:

Yeah, sjukt snyggt! Och utöver det väldigt mycket stämning och känsla!!

Här är mitt bidrag, Monumentet, någon sorts intermezzo eller miniäventyr till MÖRK BORG. Låttexten till The Monument var väl kanske inte den bästa kakan att plocka russin ur till just detta projekt. Men det funkade!

Min dator med all mer avancerad programvara kraschade tidigt i processen vilket har lagt en sardin på min stämning... Jag hade tänkt att ha bilder och kartor och skit, men samtidigt är det bara onödigt krafs, så kanske är det en vinst för mänskligheten. Speltestat? Nja. Nyskapande? Nja. Men kul utmaning, tack @Ape of Wrath!

Attachments

Här är mitt bidrag, Monumentet, någon sorts intermezzo eller miniäventyr till MÖRK BORG. Låttexten till The Monument var väl kanske inte den bästa kakan att plocka russin ur till just detta projekt. Men det funkade!
Verkligen ett Mörk Borgigt äventyr! Supercoolt! 😊😊👍👍

Här är mitt bidrag, med uppenbar inspiration från Planescape:

The Obituary
The Obituary is a vessel that traverses the spiritual realms, gathering the memories of the deceased and using them to fuel the Philosophy Engine, an arcane apparatus which not only powers the ship, but frequently reveals hints of deep secrets and future events to its crew. The goal of the Philosophy Engine is to determine the ultimate purpose of existence.

https://docs.google.com/document/d/1FR5jxhB7Bbla5FFcbApyOQWiS9m_r4Fu0uEQ9e3W_bU/edit?usp=sharing

Nu kommer mitt bidrag, ett äventyr till Neotech Edge

The king heard voices
Det finns en ny streamer i Megadishu, Somalias huvudstad. Han heter Ghost Face Killer och har skaffat agogo följare, främst bland teens. Ca. två dagar i veckan livestreamer han när han fraggar en oogie. Alltid ett skott, mitt emellan ögonen. Tittarna älskar det! Nu måste ni ge er egen streamingkanal en boost! Avslöja vem Ghost Face Killer är! Men glöm inte att även underhålla tittarna, skapa memes och gör shoutouts!

Attachments

The king heard voices
Det finns en ny streamer i Megadishu, Somalias huvudstad. Han heter Ghost Face Killer och har skaffat agogo följare, främst bland teens. Ca. två dagar i veckan livestreamer han när han fraggar en oogie. Alltid ett skott, mitt emellan ögonen. Tittarna älskar det! Nu måste ni ge er egen streamingkanal en boost! Avslöja vem Ghost Face Killer är! Men glöm inte att även underhålla tittarna, skapa memes och gör shoutouts!

SJUKT bra!

Visst, fan. Jag har ju blockat lajkar och gilla-knappar, så jag har lite glömt att de finns. Tänkte att det skulle bli en poll. Får leta upp och avblocka gilla-knappen (men inte ikonerna, så kan jag rösta mer objektivt, och det blir mer spännande att se vem som vinner!).

Visst, fan. Jag har ju blockat lajkar och gilla-knappar, så jag har lite glömt att de finns. Tänkte att det skulle bli en poll. Får leta upp och avblocka gilla-knappen (men inte ikonerna, så kan jag rösta mer objektivt, och det blir mer spännande att se vem som vinner!).

EDIT: Nä, dumt att ändra något nu!

Är poll ett bättre förslag så kan jag ju ändra mig och luska ut hur man gör.

Jag ger ALLA en like, för allt är coolt hittills. Dock precis helt värdelöst ur tävlingssynpunkt. :)
Jag har hållit mig ifrån likat något vilket känns fel för flera bidrag förtjänar en like.
Men man vill ju maximera betydelsen av sin röst genom att inte sprida ut det för mycket.
(plus att jag inte vill rösta förens jag sett alla bidrag)

Till nästa tävling föreslår jag ett alternativt röstsystem.

Jag har hållit mig ifrån likat något vilket känns fel för flera bidrag förtjänar en like.
Men man vill ju maximera betydelsen av sin röst genom att inte sprida ut det för mycket.
(plus att jag inte vill rösta förens jag sett alla bidrag)

Till nästa tävling föreslår jag ett alternativt röstsystem.
Mjo jag kunde ha tänkt igenom det mer…

Förslag på alternativa röstningssystem till nästa tävling emottages tacksamt :)

Jag ger er South of the Border - ett rollspel om att fly från Nordkorea till Sydkorea. Att ge sig av från en förtryckande regim samtidigt som den övervakar dig. Ett spelardrivet samberättarspel.

Enjoy!

EDIT: Fixade lite stavfel.
EDIT2: Fixade några slarvfel. (Stavfel + slarvfel = helfel!)

Attachments

Last edited:
Jag ger er South of the Border - ett rollspel om att fly från Nordkorea till Sydkorea. Att ge sig av från en förtryckande regim samtidigt som den övervakar dig. Ett spelardrivet samberättarspel.

Enjoy!

Riktigt schysst! Tajt mekanik. Har jag förstått det rätt att det egentligen inte spelar mekanisk roll vad man har i sina egenskaper? Alltså att en femma och en trea är lika bra? Sedan kan de ju fortfarande vara fluffmässigt olika bra.

Riktigt schysst! Tajt mekanik. Har jag förstått det rätt att det egentligen inte spelar mekanisk roll vad man har i sina egenskaper? Alltså att en femma och en trea är lika bra? Sedan kan de ju fortfarande vara fluffmässigt olika bra.

Helt klart! Det heter att 2 är Bad och 5 är Good, men det ser jag mer som material till att förklara hur en scen spelas än som någon reflektion på hur bra du lyckas. Det är bara 1 och 6 som är direkt dåligt för dig, eftersom det ger dig Noise. Du sticker ut för att du är FÖR bra eller FÖR dålig. Men du kommer ändå lyckas.

Inser att jag faktiskt inte ens skriver något om vad som händer när du INTE lyckas. Men effekten är ju helt enkelt ingenting... Kanske framgår ändå.

Last edited:

Enjoy!

Supercoolt!

Svarte FaraonenA Better Tomorrow

EntomophobiacSouth of The Border

God45 One Last Question

Cybot Live Through Death

Franz The King Heard Voices

Rickard Seen a Lot of Things

Christoffer Hollow Bones

NisseJ Lyrical Swords

Basenanji Crushed Egos

Genesis Why, why, why

Man MountainmanThe Obituary

Gamiel More Than Gold

PerW Mistaken Identity

Björn den GodeEvil Deeds

bortom12e If What You Say is True

soda The Monument

Anders SveenPoisoned Earth

Hellzon Listen to The Color
På grund av någon forumsbugg har jag inte fått upp den här tråden förrän nu. "New Posts" visar inte alla trådar med nya inlägg; bara om jag klickar på Unread så får jag det.

Måste säga att det är väldigt inspirerande namn. Bra utmaning!

Seen a Lot of Things
En kvälls spel med minst fyra deltagare

Andra världskriget. En av kamraterna ligger på rygg mot skyttegravens vägg. Gyttjan har trängt igenom kläderna. En annan tittar över värnet med hjälp av speglar. Två stycken rullar sina cigarretter, försöker hålla regnet borta från filtret. Vapenrengöring. Skyttegravar och gravar. Män som fallit. Män som kommer att falla. Ni har alla kämpat tillsammans. Upplevt berättelser, sett många saker. Tillsammans.

Som deltagare i detta spel ska vi utforska varandras öden och se vad som har svetsat oss samman som soldater. Vi sätter scener: innan eller under värvningen men mestadels under själva kriget. Här formar vi våra bilder av de soldater vi spelar. Scensättaren ska säga sin intention med scenen och andra får lägga till sina personer. De som inte har soldaterna i scenen kan ta bikaraktärer allt eftersom de dyker upp eller ge förslag på saker till scensättaren. Varje scen ska fördjupa något - en relation, en känsla, ett mål, en dröm. Vi presenterar namnen allt eftersom vi kommer mejslar ut soldaterna. Scensättaren är den som ser till att saker händer. Lägg handen på bordet när vi gestaltar; lägg handen på hjärtat när vi beskriver våra tankar.

Efter varje scen får alla skriva en lapp dolt med 0 till 5, där 5 säger att de var väldigt engagerade i scenen. Skicka lapparna till scensättaren, men titta inte på dem förrän spelet är slut. Fortsätt sätta scener, ni ska ha satt minst tre var. När vi känner att det är dags att avsluta för kvällen är det dags för våra soldater att lämna skyttegraven och attackera. Varje person ska då räkna ihop sina lappar och slå 1T66. Slår man över sitt värde överlever soldaten man utforskat.

Slå 1T6. Lägg till 1939. Det är året då kamraterna föll.

Lyrical Swords.

Lyrical swords är ett gäng löst sammansatta magiker som med hjälp av DEMON-producenten Dreddy Kruger försöker ta över USA från öst till väst genom att kontrollera mestadels yngre människor. Vad tanken är med detta har inte riktigt framkommit, men det ryktas om att man vill ha en ovetandes armé redo för att styras inför skapandet av N.W.O*, den nya världsordningen. Dreddy är mer demon än producent så finkänslighet och återhållsamhet är inte riktigt hans påse.

På 90-talet och tidigt 2000-tal skedde denna ljusskygga värvning genom att spela in sublima trollformler och magiska ramsor på speciella vinylskivor, den så kallade Laquer, första pressningen av låten som man distribuerade ut till olika radiostationer runt om i USA.

Dessa förstapressningar var gjort av sämre vinyl för att på så sätt gå sönder och tappa magin ifall denna långtgående konspiration skulle komma fram i ljuset och eventuellt avslöjas av Mr More.

Vem är denne Mr More? Hans motto är More Money, More Murder and more spit to serve. Till sin hjälp har han sina hantlangare the Bad boys, kända för att röra sig ljudlöst och flytta sig genom mörka dunkla platser som ingen ser. Tänk portaler sammanbundna på ett annat plan, lite som korridoren i Matrix-triologin med alla dörrar.

Det som Mr More lyckades utröna om dessa vinyler var att merparten av dessa kom ut från Rainbo, en vinylpressarfirma i Kalifornien. Hur trollformlerna distribueras nu är inte riktigt klarlagt, men Internet och självförstörande videos alternativt streamers på plattformar som Twitch och dess motsvarigheter ligger inte så långt från verkligheten.

Samtidigt som denna maktkamp sker så finns även andra nattsvarta varelser som försöker få egen vinning av detta. En av de mest fruktade är the Black D, en vampyr som åker omkring i sin svarta Acuda och söker efter artefakten ”The Gun that Killed Lincon”.

Varför är denna artefakt så eftertraktad av the Black D? Det är troligtvis den som sätter igång maskineriet för byggandet av den nya världsordningen. Vid sin sida har Black D Vida Guerra, en före detta modell med ett egen dold agenda.

Lägg även till Gat Packers, flyttfirman som finns över hela USA. Oftast hyr man en liten lastbil från dem när man behöver flytta exempelvis ett bohag från punkt A - B, men betalar man bra samtidigt som man nämner Benjamin the Stack Attractor så öppnas nya obehagliga möjligheter.

Behöver du få någon / något att försvinna? Fråga efter Benjamin hos Gat Packers som löser det utan frågor eller spår, så länge du betalar det de begär…

När allt börjar kännas hjälplöst och allt hopp är ute, då kommer journalisten Peter Parker till undsättning men vad han vill, det är det ingen som vet.

*N.W.O = The new world order.

Hollow Bones
Something happened. Something fucked up the quiet streets. Tore them to pieces with lead and hate. The pigs opened fire. I saw it, heard it, felt it. The chaos, the violence. The pigs fired again. The hate. The powerlessness. The rage. The feeling as something touched me. A gentle touch. A bullet maybe. Like a razor slicing a stalk it opened me up, or it was the other way around? Was it I that made the incision, made a part of me hollow or maybe it just found a cavity in my bones that always had been there? Regardless, I invited it in. I saw it for what it was and what it promised. I let it slip inside. It all turned silent. Complete stillness as I felt the power seep through me, accentuating the hatred and rage, shivering there in the hollowness of my bones.

In this game you play a Hollow, a person in a very real situation that’s gone very very wrong and for some reason the crisis you’ve witnessed made you open up and pull something inside of yourself. Maybe it was something better left stirring in the slumbers of the human experience or maybe it was faith? Question is now what do you do with it? What can be changed? What can be altered? How will it change you? Will you remain?

Hollow Bones är då ett helt litet rollspel. Lite för stort egentligen. Jag tror det går att spela direkt om en inte är ledsen när saker kraschar och brinner (inte i berättelsen då utan reglerna), jag tror det kommer behöva ett par skopor speltestningar för att trimma in olika aspekter av det, det handlar framförallt om hur olika värden står mot andra samt att försöka pinpointa ner motståndet till en rimlig nivå etc. Tror jag. Kanske finns det mycket mer brutala problem med det som jag inte ser just nu. Men det får speltest visa. Jag ser det mer som ett avstamp till vad som det kan tänkas bli än ett färdigt spel just nu. Men jag tror också att sättet det kommer bli ett färdigt spel på, om det blir det, är att spelas. Spelet drar inspiration från både titel och text i låten Hollow Bones, detta tillsammans med konceptet Hollow Bones från shamanismen så skapades detta upplägg i princip av sig självt. Jag har såklart tolkat, feltolkat, förvrängt och tagit mig stora friheter men det är väl lite poängen med att inspireras och inte kontrolleras.

Speltestdokumentet är i allra högsta grad skrivet av mig själv för mig själv även om jag har försökt styra upp texten en viss del mer än bara en total dump av mina tankar. Men språk och pedagogik är det sist jag fokuserat på. Men borde i alla fall ge de som är nyfikna någon idé om vad det kan tänkas vara eller bli. Men en kort sammanfattning av vad det innehåller så:
  • Regler för att gemensamt skapa den stora kris som skett i det samhälle som allt utspelar sig i
  • Regler för spelledaren att utveckla detta och skapa den prep jag tror kommer behövas för spel
  • Regler för att skapa en Hollow, den karaktär du spelar samt placera denna i relation till krisen, dvs varje Hollow har en direkt koppling till och påverkats av krisen som skapades gemensamt
  • Regler för att skapa anden, de finns som fyra olika typer, ett gäng olika krafter som de kan besitta som kan kombineras på olika sätt samt förlängningar/begränsningar av dessa, samt hur anden är kopplad till krisen, den i sig är skapad av något liknande som format den och möjliggjort den och ligger till grund för dessa egen prioritering och vilja
  • Regler för interaktionen mellan dessa, hur du kan spelare kan öka din hollowness för att dra större nytta av andens styrkor men på samma gång blir dess intentioner allt mer abstrakta och grumliga vilket medför en allt mer ökad risk att förlora kontrollen och att anden blir den som agerar istället för du själv
  • Såklart, regler för konflikter och strid, etc
  • Och slutligen det viktigaste, hur påverkas en karaktär av att lämna över sitt jag till anden i längden? Vad händer när du stöter bort den och kan du hitta åter till dig själv? Om du ens finns kvar?
Länk till speltestdokumentet

Hollow Bones
Something happened. Something fucked up the quiet streets. Tore them to pieces with lead and hate. The pigs opened fire. I saw it, heard it, felt it. The chaos, the violence. The pigs fired again. The hate. The powerlessness. The rage. The feeling as something touched me. A gentle touch. A bullet maybe. Like a razor slicing a stalk it opened me up, or it was the other way around? Was it I that made the incision, made a part of me hollow or maybe it just found a cavity in my bones that always had been there? Regardless, I invited it in. I saw it for what it was and what it promised. I let it slip inside. It all turned silent. Complete stillness as I felt the power seep through me, accentuating the hatred and rage, shivering there in the hollowness of my bones.

In this game you play a Hollow, a person in a very real situation that’s gone very very wrong and for some reason the crisis you’ve witnessed made you open up and pull something inside of yourself. Maybe it was something better left stirring in the slumbers of the human experience or maybe it was faith? Question is now what do you do with it? What can be changed? What can be altered? How will it change you? Will you remain?

Hollow Bones är då ett helt litet rollspel. Lite för stort egentligen. Jag tror det går att spela direkt om en inte är ledsen när saker kraschar och brinner (inte i berättelsen då utan reglerna), jag tror det kommer behöva ett par skopor speltestningar för att trimma in olika aspekter av det, det handlar framförallt om hur olika värden står mot andra samt att försöka pinpointa ner motståndet till en rimlig nivå etc. Tror jag. Kanske finns det mycket mer brutala problem med det som jag inte ser just nu. Men det får speltest visa. Jag ser det mer som ett avstamp till vad som det kan tänkas bli än ett färdigt spel just nu. Men jag tror också att sättet det kommer bli ett färdigt spel på, om det blir det, är att spelas. Spelet drar inspiration från både titel och text i låten Hollow Bones, detta tillsammans med konceptet Hollow Bones från shamanismen så skapades detta upplägg i princip av sig självt. Jag har såklart tolkat, feltolkat, förvrängt och tagit mig stora friheter men det är väl lite poängen med att inspireras och inte kontrolleras.

Speltestdokumentet är i allra högsta grad skrivet av mig själv för mig själv även om jag har försökt styra upp texten en viss del mer än bara en total dump av mina tankar. Men språk och pedagogik är det sist jag fokuserat på. Men borde i alla fall ge de som är nyfikna någon idé om vad det kan tänkas vara eller bli. Men en kort sammanfattning av vad det innehåller så:
  • Regler för att gemensamt skapa den stora kris som skett i det samhälle som allt utspelar sig i
  • Regler för spelledaren att utveckla detta och skapa den prep jag tror kommer behövas för spel
  • Regler för att skapa en Hollow, den karaktär du spelar samt placera denna i relation till krisen, dvs varje Hollow har en direkt koppling till och påverkats av krisen som skapades gemensamt
  • Regler för att skapa anden, de finns som fyra olika typer, ett gäng olika krafter som de kan besitta som kan kombineras på olika sätt samt förlängningar/begränsningar av dessa, samt hur anden är kopplad till krisen, den i sig är skapad av något liknande som format den och möjliggjort den och ligger till grund för dessa egen prioritering och vilja
  • Regler för interaktionen mellan dessa, hur du kan spelare kan öka din hollowness för att dra större nytta av andens styrkor men på samma gång blir dess intentioner allt mer abstrakta och grumliga vilket medför en allt mer ökad risk att förlora kontrollen och att anden blir den som agerar istället för du själv
  • Såklart, regler för konflikter och strid, etc
  • Och slutligen det viktigaste, hur påverkas en karaktär av att lämna över sitt jag till anden i längden? Vad händer när du stöter bort den och kan du hitta åter till dig själv? Om du ens finns kvar?
Länk till speltestdokumentet

Awesome bild!

Poisoned Earth, mitt bidrag, blir ett äventyr till Vindsjäl som jag nyligen skaffade och blev förtjust i. Jag har nästan aldrig skrivit äventyr för andra att läsa, helt lätt är det ju inte, men jag tyckte jag hade god hjälp av de exemplariska exempel-äventyren som finns till spelet för vad som faktiskt (inte) behöver vara med. Jag har inte tagit med några speltekniska grejer, men det går att att se vad och var och hur/när de kan användas hoppas jag, för den som är lite bekant med spelet.

Attachments

LIVETHROUGHDEATHtitle.jpg
Okej. Det här är mitt bidrag LIVE THROUGH DEATH.

Live Through Death är inspirerat av halvt överpretantiöst konceptalbum, halvt av låg-budget Hong kong action.
Plotten är att spelarnas Wu-Tang Clan stand-ins slåss mot den demoniske Oda Nobunaga och ska stoppa honom från att bli den Mörka Shogunen över Amerika. För att den riktiga frågan är inte "Varför?" utan "Varför inte?"

P.S: Fick slut på energi mitt i layouting processen och beslutade mig för att snyggt PDF får bli någon annan gång. Funkis google doc är det som blir.

Ny (och slutlig) version av South of the Border. Insåg att Network och Profession såklart inte kan användas efter att ni passerat gränsen till Kina. I slutet kommer allt mer hänga på Bribe... Och den får inte den lägsta klassen använda.

Tror det gör det väldigt svårspelat i praktiken, men poängen framgår antagligen - det är inte särskilt kul att fly från en regim.

Attachments

Last edited:
Har du några förslag på hur röstningen skulle genomförts istället?

Tror någon tidigare använde ett digitalt hjälpmedel med omröstningar (Google-konton har stöd för det bland annat, genom Google Questionnaire). Finns även tjänster som SurveyMonkey för liknande ändamål.

If what you say is true
Ett nutida scenario och komplement till Trophy Dark
Inspirerat av Stalker

Tema: Sanning

BAKGRUND
Efter att en främmande himlakropp slagit ned i en partikelaccelerator mitt under ett experiment så skedde en fruktansvärd katastrof. Landskapet, byggnader och levande ting förvreds genom serier av implosioner och expansioner av massa och energier. Ground zero blev som ett fyrtorn som sköt ut kaskader av radioaktiv strålning. Hela jordklotet blev påverkat. Fertiliteten är mycket låg hos hela faunan och social oro har fått enorma områden av samhället att kollapsa. Samtidigt går rykten i olika konspiratoriska och alternativvetenskapliga fora att det öppnats fantastiska möjligheter på platsen där partikelacceleratorn en gång låg. Om man kommer in till dess mitt så kan ens önskningar manifesteras i verkligheten och man kan få förmågan att bestämma vad i vår gemensamma verklighet som är sant.

Drivkrafter (1t6) :
- Rädda ditt syskon från krigsherren Arnauds fångläger
- Avslöja statens involvering och intresse i den stora olyckan
- Få ditt livsomstörtande svek gentemot din sociala gemenskap ogjort
- Hitta oomtvistligt bevis för din guds existens
- Hitta ett sätt att rädda den lilla spillra som är kvar av statsapparaten och samhällsstrukturen.
- Återfå den enda du älskat.

Ögonblick (Slå Ruin om det passar):
- En svart helikopter flyger över zonen. När du blinkar så är den inte där längre. Ljudet som tidigare ekade mellan byggnaderna har helt upphört. Fanns den?
- Ett torg med massa tidningar som höstlöv på marken. De är skrivna på många olika språk.
- En kyrka står längs med vägen, dess dubbla dörrar vidöppna. Hela golvet är försvunnit och istället är kyrkan som ett skal över ett schakt som försvinner rakt nedåt.
- En huggorm ligger och solar på en omkullvält betongvägg. När dess tunga spelar i luften så är tungan en till liten orm som delas i två huvuden. Varje litet huvud sträcker i sin tur ytterligare en liten orm med två huvuden.
- De utbrända resterna av en man som sitter ned mot en vägg, hans ena hand saknas och han håller om stumpen framför sig med sin andra hand.
- Ett pussel, förpackat i sin ask. Omslaget är slitet och en del av bilden är bortriven men motivet verkar vara en bild på partikelacceleratorn. Pusslet går inte att lägga då bitarna inte passar ihop.

Resten har jag i huvudet, men det är ju torsdag idag och jag hinner inte mer :)

Last edited:
If what you say is true
Ett nutisdscenario scenario och komplement till Trophy Dark
Inspirerat av Stalker

Tema: Sanning

BAKGRUND
Efter att en främmande himlakropp slagit ned i en partikelaccelerator mitt under ett experiment så skedde en fruktansvärd katastrof. Landskapet, byggnader och levande ting förvreds genom serier av implosioner och expansioner av massa och energier. Ground zero blev som ett fyrtorn som sköt ut kaskader av radioaktiv strålning. Hela jordklotet blev påverkat. Fertiliteten är mycket låg hos hela faunan och social oro har fått enorma områden av samhället att kollapsa. Samtidigt går rykten i olika konspiratoriska och alternativvetenskapliga fora att det öppnats fantastiska möjligheter på platsen där partikelacceleratorn en gång låg. Om man kommer in till dess mitt så kan ens önskningar manifesteras i verkligheten och man kan få förmågan att bestämma vad i vår gemensamma verklighet som är sant.

Drivkrafter (1t6) :
- Rädda ditt syskon från krigsherren Arnauds fångläger
- Avslöja statens involvering och intresse i den stora olyckan
- Få ditt livsomstörtande svek gentemot din sociala gemenskap ogjort
- Hitta oomtvistligt bevis för din guds existens
- Hitta ett sätt att rädda den lilla spillra som är kvar av statsapparaten och samhällsstrukturen.
- Återfå den enda du älskat.

Resten har jag i huvudet, men det är ju torsdag idag och jag hinner inte mer :)

Det är en sjuk cool början! Du borde skriva hela!

Ok, jag har ett förslag på förändring:

- Bidragsinlämningen stänger 21.00 ikväll som tidigare sagts.
- Därefter försöker jag samla alla bidrag i en egen tråd
- I den tråden lägger jag också en poll
- Alla på forumet har en vecka på sig att rösta i denna poll
- Därefter koras en vinnare

Blå tumme upp (Like) för JA till förändringen
Arg figur för
NEJ till förändringen

Det finns såklart både för- och n
ackdelar med denna förändring men efter alla synpunkter som framkommit här tror jag ändå att denna förändring skulle göra mer gott än ont.

Framförallt slipper jag oroa mig för att en eventuell Like tillkom efter 21.00...

Jag suger. Mitt bidrag är ca 40% färdigt, men för att hedra den här fina utmaningen och för att visa att jag åtminstone har börjat tänka ut ett koncept så lägger jag upp en skiss. Jag har lyssnat på låten massa gpnger, jag har kollat upp massa texttolkningar online och funderat massvis.

Tanken är helt enkelt att rp ska "krossa motståndar som har för stora egon" genom en cool fajt i en gammal bilfabrik. Hest ska man ha asfräcka golvplaner i tre våningar Bottenvåning, våning 1 och Takvåning som man klistrar upp på kartong och sugrör=voilá cool tredimensionell fajt!

Ledsen att jag inte kom längre. Om jag får ca 10 000 backare som alla lägger minst 500 euro var kanske jag gör färdigt allt.

Men absolut inga jäkla stretchgoals

Tack @Ape of Wrath för att jag fick en fin låt av dig!

/B-man

Attachments

Och där stänger fönstret för inlämning av bidrag.

Imponerande samling bidrag må jag säga, och att så många lämnade in ett bidrag överhuvudtaget!

Det var en majoritet av tävlande som röstade för min föreslagna ändring så jag tar itu med detta imorgon.

Men alltså, tusen tack alla ni som bidrog. Jag har inte helt läst igenom allt ännu men av det jag läst är det sjukt coola grejer!

Aj fasen, jag trodde jag hade till midnatt på mig, men å andra sidan hade jag inte börjat. Så "Onda gärningar" ett Montsegeurhack där man spelar fyra homosexulla män i koncentrationsläger och som (för dom som överlever så långt) avslutas med frågan om man vill förneka sin sexualitet eller föras över till ett fängelse får helt enkelt sparas till en annan tävling.

Jag suger. Mitt bidrag är ca 40% färdigt, men för att hedra den här fina utmaningen och för att visa att jag åtminstone har börjat tänka ut ett koncept så lägger jag upp en skiss. Jag har lyssnat på låten massa gpnger, jag har kollat upp massa texttolkningar online och funderat massvis.

Tanken är helt enkelt att rp ska "krossa motståndar som har för stora egon" genom en cool fajt i en gammal bilfabrik. Hest ska man ha asfräcka golvplaner i tre våningar Bottenvåning, våning 1 och Takvåning som man klistrar upp på kartong och sugrör=voilá cool tredimensionell fajt!

Ledsen att jag inte kom längre. Om jag får ca 10 000 backare som alla lägger minst 500 euro var kanske jag gör färdigt allt.

Men absolut inga jäkla stretchgoals

Tack @Ape of Wrath för att jag fick en fin låt av dig!

/B-man
Jag öppnade detta och hade av någon anledning för mig att det var @Björn den godes bidrag, vilket gjorde det lätt surrealistiskt. BDG skriver ett äventyr till D20 Modern? I vilket fall som helst så är det sanslöst roligt om man kan japanska. :gremgrin:

Jag tror jag lyckades skapa en poll nu!
Hjälp mig gärna och kolla så länkarna går till rätt post med rätt bidrag.

The king heard voices

Bästa scenariot till Neotech ever!
Fan vad bra.

Back