WRNUs tvserieklubb: september 2022

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Rekommendera tv-serier från streamingtjänster. Det behöver inte vara tv-serier du sett klart eller ens sett nyligen, men de måste vara tillgängliga via en streamingtjänst så att andra kan ta del av dem.

Skriv vad du gillar med serien eller funderingar du fick medan du såg den. Nämn gärna också vilken streamingtjänst du använde.


Undvik helst att förklara handlingen med mer än en mening; detta för att undvika spoilers. Måste du skriva mer än så, använd spoiler-taggen. Du kan markera en text och sedan i menyn välja … och Inline spoiler för att automatiskt få texten att wrappa runt [ISPOILER]den spoilade texten[/ISPOILER].


Själv tänkte jag främst rekommendera nördserier och vad jag anser är relativt okända tvserier.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Nästa månad är ett ett år jag har hållit i klubben och jag tänker sedan lämna den därhän. Se till att rekommendera, om det är någon gammal serie som ni har på lut och som finns på en streamingtjänst någonstans. Under året har vi fått in över 200 unika rekommendationer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
The Sandman
Netflix

Jag såg serien och sedan sade jag till min fru "Se de första tre minutrarna med mig". Efter de passerat sade hon bara "fortsätt". Efter avsnittet var klart sade hon "fortsätt" ... och så fortsatte det tills vi sett serien på fyra dagar. Den är vad jag önskade att Dr Strange hade varit visuellt. Den visar upp många sidor av mänskligheter (vilket tilltalade frugan). Det är perfekt rollsättning, enligt min mening, där Döden stjäl showen. Vi får följa drömguden, men det är mer en antologi där The Sandman är med på ett hörn, utan istället får vi följa människors öden. Hela säsongen är starkt ihopflätad med massor av planteringar som verkade betydelselösa. Det är en tanke bakom allting. Jag är mest glad att jag hade en ursäkt att se om serien efter så kort tid.

Sedan är sista avsnittet med Calliope otroligt stark. Värt att se hela serien bara på grund av den historien.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lycoris Recoil

1662368433647.png

Går att se på Crunchyroll

Det här är en anime som jag höll på att missa.
När jag läste handlingen bestämde jag att den inte var värd att se.
Men flera andra personer sa att den var fantastisk så jag gav den en chans.

Lycoris Recoil är en ny anime som kom sommaren 2022.
(sista avsnittet har inte sänts när jag skriver detta)

Lycoris är en hemlig organisation i Tokyo bestående av föräldralösa skolflickor.
Tanken är att ingen misstänker en tonårig skolflicka, därför är de perfekta som hemliga agenter.

Actionscenerna i Lycoris har liknats vid John Wick-filmerna.

Takina är en mörkhårig lycoris som bryter mot sina överordnades order för att rädda livet på en annan lycoris och därför bestraffas genom att placeras i ett litet café som heter LycoReco.
På caféet arbetar den ljushåriga lycoris Chisato.

Den mörkhåriga Takina är alltid allvarlig och följer alltid protokoll, samt gör allt för att bli insatt i "riktig" tjänst igen.
Den ljushåriga Chisato är alltid glad, tar livet med en klackspark och använder sin intuition för att klara sig genom uppdrag.

Det är en klassisk "buddy cop"-serie om två personer som är varandras motsatser, men som tvingas samarbeta och lära sig uppskatta varandras styrkor.

Vi får följa en fantastisk personlighetsutveckling och under seriens gång får vi lära känna personernas bakgrund som är riktiga plot twists.

Även om det är en fantastisk actionserie, är det för "slice of life"-scenerna mellan all action som man fortsätter att titta.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Har sett Dopesick

En av de absolut bästa serier jag sett.

8 avsnitt spelfilm som bygger på den amerikanska opiatkrisen och utredningen av ett av företagen som sålt beroendeframkallande droger som medicin.

5/5
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Star Trek: Deep Space Nine
Netflix

Egentligen är det bara original-filmerna jag tyckt om av allt jag sett med Star Trek. Antar det var därför jag gillade Discovery, men när folk här rekommenderade Deep Space Nine kände jag att jag var tvungen att kolla upp den. På ett sätt påminner serien väldigt mycket (eller tvärtom) om Coriolis med en jättestation som fungerar som en smältdegel av olika folkslag. Det är utforskande blandat med intriger och mystiska fenomen. Det finns mängder av spår att utforska, från formbytingen som inte känner till sin bakgrund, urinvånaren med temperament, kaptenens son som försöker hitta sig själv medan han växer upp, den nykläckta symbiotens förflutna, den lismande och skurkaktiga bartendern och alla deras inbördes relationer.

Har sett igenom halva första säsongen den här veckan (av sex säsonger) och jag är klart road av serien. Ska bli intressant att se vilket språng de gör i säsong två.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
True blood

Streamas på HBO

Tv-serien om Sookie stackhouse och vampyrerna behöver ingen närmare beskrivingen då serien blev något av ett pop culture phenomenon. .

Jag minns när filmuthyrnings/kiosk kedjan hemmakväll sålde true blood dricka och alla tjejer eller mansattraherade personer drägglade över herr Skarsgård som Eric Northman och man antingen var team Eric eller team Bill .

Min dåvarande flickvän fick mig att se serien när den kom ut och jag har inte sett den sen dess men såg att den fanns på HBO så började titta på den.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Superman & Lois Lane (HBO Max)

Jag har sett säsong 1 och 2. Jag fick för mig att den cancellats, men nu läste jag om en tredje säsong och blev lite glad.

Den här serien var mycket, mycket, mycket bättre än vad jag förväntade mig. Den är alltså en spinoff av CW's Supergirl-serie, som precis som FLash och Arrow är lite sådär… alltså… bra och så, eller åtminstone underhållande och väldigt lik liksom en serietidning. Jag skulle inte kalla det kvalitets-TV, kanske snarare något slags guilty pleasure?

Det här, dock… Det här tyckte jag var bra, riktigt bra. Ni vet hur Buffy the Vampire Slayer är en av världens bästa serier och det är för att serien balanserar vardagsproblematik med fantastik-skrud med lagom mängd övergripande mythos/övergripande plot och med relationsgrejs? Den här serien gör också den grejen.

Det här är alltså en serie om hur Stålmannen och Lois Lane är typ i 40-årsåldern med två tonåriga tvillingsöner uta krafter och som inte vet att deras pappa är stålmannen. En av sönderna är en populär jock men med ett hjärta av guld och den andre är en angsty outsider som brottas med depression och panikattacker. För att kunna få mer tid ihop som familj bestämmer sig Lois och Clark sig för att flytta hela familjen ut till Smallville.

Så det… det borde nog inte funka. Men det gör det. Så, så bra. Bland de bästa delarna av Smallville och de bästa bitarna av Lois & Clark och de bästa bitarna av typ Supergirl.

Alltså jag gillar Henry Cavill, men Tyler Hoechlin är nog min nye favorit-stålman.

Allt är inte jättebra, t.ex. är CGIn ibland lite wonky (men mestadels riktigt snygg), och man får nog vara beredd på en del plot contrivance och att de inte alltid håller den där balansen så bra. Men det gör inte Buffy heller. Och det här är en rekommendationstråd, så jag ville fokusera på det bra.


Exra godis finns såklart för den som redan har koll på stålis-lore. Jag kan säga att jag hade rätt kass koll så jag kände igen ganska få personer i persongalleriet, men jag kan ändå njuta av väl genomförda deep cuts och intressanta val.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
City on a Hill (Showtime)

In early 1990s Boston, Assistant DA Decourcy Ward (Aldis Hodge) forms an unlikely alliance with a corrupt yet venerated FBI veteran, Jackie Rohr (Kevin Bacon). Together, they take on a case that ultimately changes the city's entire criminal justice system.

Kevin Bacon gör en helt fantastisk roll i den här serien.
Den påminner mig en del om The Wire på sättet att vi får följa polis, kriminella och advokater samt personer länkade till dessa olika grupperingar. Mycket stark serie som jag fastnade i direkt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag har just sett klart fjärde säsongen av Westworld (HBO Max).

Jag nämnde att jag satt och kollade ikapp den för en kollega igår, och han beskrev den som att den "blivit en helt vanlig serie, typ". Och så är det nog lite. Westworld är en serie med en väldans massa coola idéer – det är verkligen cyberpunk i dess liksom kärna. Inte regn och katanas, utan frågor om vad en människa är, vad ett medvetande är, och så vidare. Första säsongen är verkligen riktigt, riktigt bra och jag minns det som att det var en riktig snackis – folk följde den och försökte räkna ut vem som var en riktig människa och vem som var en Host etc.

OK, jag kanske ska sammanfatta också, utan att spoila: I första säsongen handlar Westworld om en theme park med samma namn, dit rika människor kan åka för att leka cowboys och amerikansk ursprungsbefolkning (fast det är inte lika nyanserat eller PK-finkänsligt i parken). Det är som ett stort IRL-dataspel, där besökarna är huvudpersoner och alla biroller spelas av robotar som är förprogrammerade med stories ("Hosts"). Sen börjar det hända skumma saker och mer än så tänker jag inte skriva.

Men. Det finns väldigt många TV-serier därute som har en enormt stark första säsong och sedan liksom tappar styrfart och fokus och kvalitet allt eftersom. Det gör nog Westworld också, men den har inte nått punkten där jag inte vill se mer av den. Jag inspireras fortfarande av den – som synes; jag hittade ju på en helt ny spelvärld medan jag såg S04E01 tydligen.

Men precis som med till exempel Heroes märks det att de nog inte hade någon plan bortom den där första säsongen. Känslan jag får är att skrivarteamet varje säsong vaknar upp med en rejäl baksmälla efter firmafesten och börjar plocka upp bitarna – "Oj oj, vad fan gjorde vi igår egentligen? Okej, vad har vi att spela med? Fine, det här kan vi nog styra upp till en story, det blir rätt ballt faktiskt. Och så ska vi såklart ha en riktigt smaskig final också!" och så gör de det. Och den där finalen trasar sönder seriens värld rätt ordentligt, för det finns få saker som känns så dramatiska som när serieskapare fattar oåterkalleliga permanenta beslut om sin värld, som det inte finns någon återvändo från.

Och så får de en säsong till.

"Oj oj, vad fan gjorde vi igår egentligen? Okej, vad har vi att spela med…"

Alltså, jag säger inte att resultatet nödvändigtvis är dåligt. Men man ska vara beredd på att planering sker säsong för säsong, och om det finns en övergripande plan för hur allt ska utveckla sig så märks det verkligen inte.

Det är absolut numera mer av en "helt vanlig serie, typ". Men den är fortfarande bland de bättre serier jag vet. Så jag rekommenderar den.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Reacher (Amazon Prime)


"Reacher
is an American action crime streaming television series developed by Nick Santora for Amazon Prime Video. Based on the Jack Reacher book series by Lee Child, it stars Alan Ritchson as the title character, a drifter and former military policeman who battles dangerous criminals throughout his travels.

The first season, based on Killing Floor, Child's 1997 debut novel, was released on February 4, 2022. A second season has been ordered, and will be based on
Bad Luck and Trouble"

Det här är ingen superhjälteserie, men jag har punktat av Reachers övermänsklga förmågor, och jo, han är en superhjälte!
Helt ok serie att kolla på mellan varven av HotD och RoP.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Reacher S1 var helt okej, särskilt om man tar medelvärdet av hur bra den började och hur förutsägbart den slutade.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
City on a Hill (Showtime)
Sorry, jag fixade inte den. Det blev för uppenbart att skaparna, i motsats till The Wire, bara var intresserade av det hårdkokta dramat, och inte själv polisarbetet det minsta. För mycket yta och inget gritty realistiskt under ytan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Som sista serie i serieklubben under Rickards överinseende (om ingen annan tar rodret imorgon så gör jag det, vad är en klubb till att hålla reda på liksom?) så har jag just sett ikapp Snowpiercer (Netflix).

Det här är en serie byggd på samma förlaga som filmen med samma namn, och som utspelar sig på ett tåg med samma namn och koncept, och som åtminstone till en början har samma grundkonflikt. Det är alltså oöverlevbart kall postapokalyps, och serien utspelar sig ombord på Snowpiercer – ett över 1000 vagnar långt supertåg som drivs av en evighetsmaskin, konstruerad av ingenjörsgeniet Wilford. Tågets struktur är ett ganska uppenbart klassamhälle – längst fram är First Class, där rikingar som haft råd att betala lyxbiljett lever i överflöd. Längst bak, i "the tail", bor trasproletaritet av folk som tvingat sig ombord på tåget i sista sekund. Fripassagerare utan biljett. Där är förhållandena fruktansvärda. Ingenjören styr tåget med järnhand. Givetvis är det då revolution på gång.

Metaforen med tåget som samhället fungerar genomgående väldigt bra. Den begränsade ytan är också en väldigt fantasieggande miljö, det blir väldigt speciellt av att ingen någonsin är längre än 1000 vagnar ifrån varandra – och att längsaxeln är den enda som erbjuder några egentliga distanser.

Serien har också genomgående intressanta karaktärer, där Melanie, spelad perfekt av Jennifer Connelly, visserligen är den bästa men alla har sina historier och egenheter och känns ganska tredimensionella. Varje säsong har också en schysts övergripande story arc; serien har en bra blanding av det personliga och relationella och det mer övergripande-politiska – och även en viss grad av metaplot om världen i stort och Hemligheter och sådär.

Håller serien hela vägen? …jag tror att det är bra att nästa säsong är den sista, och det var nära att jag skippade tredje. Jag är dock glad att jag inte gjorde det. Men konceptet håller nog inte för fer än fyra säsonger, tror jag.
 
Top