WRNUs tvserieklubb: nov 2021

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Igår såg jag klart den svenska TV-klassikern Svenska Hjärtan (1987-1998)
Serien handlar om ett antal grannar från ett radhusområde i Göteborgstrakten och följer deras vardag genom både lycka och sorg. Utifrån att jag med åren blivit alltmer fascinerad av socialrealism och dysfunktionella relationer tyckte jag den här berättelsen är både bra och aktuell trots att de första säsongerna har mer än 30 år på nacken. Det var verkligen roligt att återse karaktärerna från de två första säsongerna som jag såg när serien visades första gången på SVT (bl.a. med den välkända scenen där den bedragne Torsten i vredesmod drar igång gräsklipparen på nyårsnatten och gör processen kort med både ryamatta och snötäckt trädgård). Det var också intressant att se de två senare säsongerna från mitten av 90-talet som jag aldrig sett tidigare och även om jag kanske inte tycker de var fullt lika bra (kanske för att de två första säsongerna har ett nostalgiskt värde för mig) så knyter de ihop säcken på serien.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Har precis sett om Rome (utmärkt serie) och är snart klar med The Office (utmärkt), så börjar filma på vad jag se härnäst.

Har något sett Succession?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Har precis sett om Rome (utmärkt serie) och är snart klar med The Office (utmärkt), så börjar filma på vad jag se härnäst.

Har något sett Succession?
The Office US eller UK?

Succession är min favoritserie för tillfället.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
The Man in the High Castle. Finns på Amazon Prime. Tror att pilotavsnittet fortfarande är gratis. Fascinerande serie (första säsongen löst baserad på Philip K. Dicks roman) om ett USA som har förlorat andra världskriget och delats upp i en japansk och en tysk zon. De fyra säsongerna är lite ojämna, men mer än bara sevärda. Snyggt och påkostat, men har inte fått lika mycket (?) uppmärksamhet som en Netflix-serie.

 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
US.

Ska även se den brittiska vid tillfälle
Ja, gör gärna det. Det finns givetvis likheter, men också stora skillnader i hur brittisk humor ofta är lite vassare och det tycker jag blir ganska tydligt där. Gillar själv båda, även om min inkörsport var US.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Ja, gör gärna det. Det finns givetvis likheter, men också stora skillnader i hur brittisk humor ofta är lite vassare och det tycker jag blir ganska tydligt där. Gillar själv båda, även om min inkörsport var US.
Den amerikanska är, speciellt under dem första säsongerna, hysteriskt rolig. Ska bli spännande att se om den brittiska kan klå den.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
Vilka mer animerade (icke-japanska) serier har steampunk-settings? Rekommendera gärna, älskar animerat men känner att jag drar helt blankt här utöver Legend of Korra typ.
Inte ett rent exempel men Kurgans Mogonda och styrkor, i den animerade Höglädaren serien, har en del element som man kan anse är ångpunk.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Inte ett rent exempel men Kurgans Mogonda och styrkor, i den animerade Höglädaren serien, har en del element som man kan anse är ångpunk.
The Kurgan är i filmen, (bara) Kortan heter skurken i tecknade tv-serien.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
598
Succession är min favoritserie för tillfället.
Min med, med lite of all time-varning pga så suveränt just nu. Jag har baserat min Symbaroum-RP lite på Roman (fast inte fullt så cynisk/spydig och mkt snällare)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Min med, med lite of all time-varning pga så suveränt just nu. Jag har baserat min Symbaroum-RP lite på Roman (fast inte fullt så cynisk/spydig och mkt snällare)
Tycker hela cast:en är smått fantastisk. Brian Cox är helt fantastisk, men även övriga gör enastående roller som alla kompletterar helheten. "Greg" bryter också av allvaret perfekt i sin comic-relief-roll.

Det kluriga är hur de skall lyckas hålla uppe intresset framåt. Det känns som berättelsen redan gått laget runt på vem av kidsen som skall få ta över Waystar Royco. Familjen är så fantastiskt dysfunktionell så det känns som man hade kunnat fortsätta berättelsen utanför frågan om vem som ska ta över.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
...måste springa och kolla på en TV-serie... återkommer! :)
...nu så!..

House of Cards - Jo, jag vet att Kevin Spacey högst troligen är en fruktansvärd person, men hans rolltolkning i den här serien är enligt mig outstanding.
Fargo - Spinoff på filmen från 1996. Har tyvärr bara haft möjlighet att se första säsongen men Billy Bob Thornton och Martin Freeman briljerar verkligen i sina roller som psykopattorped resp.triggat och manipulativt mobboffer.
True Detective - Drama om olika kriminalpoliser som undersöker säsongens brottsfall. Många säger att första säsongen är bäst, men jag hade svårt för den initiala pulsen där jag upplevde att allt gick för långsamt, men det tog man verkligen igen i säsongsavslutningen. Min personliga favorit är hittills den tredje säsongen.
American Crime Story - Välgjorda säsonger som berättar historien om ett uppmärksammat amerikanskt brottsfall.
Billions - Egentligen försöker den här serien vara lite för cool för att det ska kännas bra, men tycker ändå att den bör rekommenderas eftersom Damien Lewis och Paul Giamatti är som klippt och skurna för sina roller som fond-VD och åklagare.
The Crown - Otroligt stämningsfullt drama som berättar händelser ur den brittiska kungafamiljens (och framför allt drottningens) liv.
The Night Of - Intressant mini-drama om en mordutredning ur den misstänktes synvinkel.
This Is Us - Smart och varm dramaserie där man följer familjen Pearson genom klipp ur olika tidsperioder.
13 Reasons Why - Tungt men fängslande drama om Hannah Baker som begår självmord och lämnar efter sig kassettband om varför.
Big Little Lies - Underbart skådespel när familjerna i en välbärgad kustort i Kalifornien dras in i en mordutredning.
Mindhunter - Väldigt spännande serie (som tyvärr inte verkar få någon fortsättning) om hur profileringen av amerikanska seriemördare började och brottsfall kopplade till det.
Taboo - Spännande serie som hittills bara verkar hunnit släppas i en säsong. Tom Hardy spelar den ärrade äventyraren James Keziah Delaney som återvänder till 1800-talets London och hamnar snabbt i dödliga intriger.
Sharp Objects - Ännu en väldigt välspelad kriminalserie med Amy Adams som reportern som skall återvända för att rapportera om mord i sin gamla hemort.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Passade förresten på att kika igenom dokumentären Knutby: I blind tro tidigare idag och gör en framställan av bakgrunden, intervjuer från nuläget och de brister som utredningen innehåller. Antagligen varken första eller sista gången religion kan leda folk i fördärvet, men här får man iaf se det igen.
 
Top