WRNUs tvserieklubb: nov 2021

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Något jag saknat är någonstans att rekommendera tvserier. Till skillnad från filmklubben så kommer jag köra denna varje månad. Själv sträckkollar jag serier och betar av minst en säsong per vecka, ibland per helg.

Just "rekommendera" är främst syftet, eftersom det finns så många serier på streamingtjänster att man knappt vet vad man ska investera tid i. Detta behöver inte vara tvserier som du nyligen avslutat, utan vilka tvserier som helst, så länge de finns på streamingtjänster. Komedi, drama, dokumentär, anime - det spelar ingen roll egentligen. Skriv vad du gillar med serien och funderingar du fick medan du såg den. Nämn gärna också vilken streamingtjänst du använde.

Undvik gärna att förklara handlingen med mer än en mening; detta för att undvika spoilers. Måste du skriva mer än så, använd spoiler-taggen. Du kan markera en text och sedan i menyn välja … och Inline spoiler för att automatiskt få texten att wrappa runt [ISPOILER]den spoilade texten[/ISPOILER].

Själv tänkte jag främst rekommendera nördserier och vad jag anser är relativt okända tvserier.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Bra initiativ! Jag har en jäkla massa jag sett och kan rekommendera, men jag ska försöka begränsa mitt deltagande i tråden något… Eller så skriver jag helt enkelt en enda jättelång post om allt jag sett de senaste åren. TV-serier är ju min främsta mediekonsumtion – ett avsnitt är lagom långt för att använda som paus i skrivande eller rättande etv, och en säsong är (till skillnad från t.ex. en film) lång nog att faktiskt berätta en berättelse mer ordentligt.

Men jag kan väl börja med en:

The Magicians

Avslutad serie, finns på Amazon Prime.

Typ Harry Potter och Narnia fast collegeungdomar och mer, öh, "vuxet" och kanske "edgy" om man så vill. Trasiga huvudpersoner, bra mix av mäktigt och episkt, och personligt och psykologiskt. Tyckte jag. Snygg och välskådespelad, också. Jag skulle gärna spela rollspel i den här världen. Spännande intern logik, som ändå ligger någorlunda fast även när nya saker introduceras och sådär. Jag tyckte serien höll bra alla sina fem säsonger.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Bra initiativ! Jag har en jäkla massa jag sett och kan rekommendera, men jag ska försöka begränsa mitt deltagande i tråden något…
Jag tänkte faktiskt sprida ut allt jag vill rekommendera över flera månader så att den här klubben inte självdör. :)

Skitbra att du skrev vilken streamingtjänst det handlade om. Ska lägga till det i trådstarten.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Jag tänkte faktiskt sprida ut allt jag vill rekommendera över flera månader så att den här klubben inte självdör. :)
Då följer jag nog ditt exempel där, helt enkelt =) Jag lär nog ha material för åtminstone nå't år eller så om jag begränsar mig till en serie i veckan, ännu längre om jag bara kör en per månad…
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Humorserien only murders in the building på Disney+

3 stycken personer som inte har något gemensamt mer än att dom älskar pods om mord startar sin egen mordpod när ett mordfall sker i lägenhetsbyggnaden där dom bor.


Humorserien Reservation Dogs på Disney+

Serien är skapad av bla taika waititi och följer ett gäng amerikanska urprungsinvånar ungdomar i deras vardag på ett reservat.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,902
Jag tycker att serien Lovecraft Country på HBO var väldigt bra! Serien behandlar det lovecraftianska mythoset ur perspektivet från en grupp svarta invånare i USA under 1950-talet. Teman som rasism och diskriminering vävs samman med Lovecrafts universum av magi och interdimensionella varelser och set funkar riktigt bra! Alla avsnitt är inte perfekta, framförallt andra avsnittet känns väldigt sönderklippt, men allt som allt är det en serie som jag rekommenderar!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Den norska tv-serien welcome to utmark på HBO

Den här serien känns som om rollspelet Svenil skulle gjorts om till en tv-serie.

Brutalt överdrivna karikatyrer som samexisterar i den lilla norska byn utmark.

Den hårdföre samen som avskyr icke samer och dennes crossdressing halvbror

Den alkoholiserade fårbonden vars fru bedrar honom med samen

Den korrupta länsman

Den sörjande och kärlekstörstande hallicken

Den besatta affärsinnehavaren

Är några av karaktärerna man stöter på i den här serien.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Parks and recreations finns på Netflix.
Säsong 1 är inget att ha, men är man komplettionist så ska man se den ändå.
Säsong 2 är helt fantastisk! Något alla som gillar humorserier borde se helt enkelt.
Säsong 3-5 är jättebra, men i takt med att man lär sig karaktärerna blir det ju mer förutsägbart.
Säsong 6 kan man skippa.

Nu grubblar jag om jag ska se säsong 7.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
"Maya and the three". Tecknat, miniserie, finns på Netflix.

En prinsessa från ett hitte-på mesoamerikanskt rike ger sig ut på ett äventyr för att besegra onda gudar.

Snygg och egen animation, rappt tempo med många skämt och vassa actionscener.

Jag gillar att de kör med en fejkad brevlådebildformat, där saker ibland kan "sticka ut" från bilden.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Superstore finns på Netflix

Arbetsplatskomedi om ett gäng anställda på ett fiktivt lågpris köpcenter i Saint Lois , USA.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Superstore finns på Netflix

Arbetsplatskomedi om ett gäng anställda på ett fiktivt lågpris köpcenter i Saint Lois , USA.
Superstore gillade jag massor i tre säsongen (om jag minns rätt) och sen var säsong fyra (om jag minns rätt) markant sämre och faktiskt usel så det blev rage quit på hela grejen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Curb your enthusiasm - politiskt inkorrekt situationskomik när den är som skarpast. (HBO)
Seinfeld - Åldrats förvånansvärt bra trots sina år på nacken. Situationskomik ofta kopplade till relationer. (Netflix, CMore)
The Office (US) - Mockumentär som jag först tänkte verkade heltrist, men som visade sig vara helt lysande - iaf de första 7 säsongerna (Netflix)
The Office (UK) - Brittiska originalet som självklart var ännu bättre om man gillar torr engelsk humor. (HBO)
Parks & Rec - The Office-konceptet i kommunal verksamhet. Bitvis hysterisk men också hysteriskt rolig. (Netflix)
Afterlife - Bra mix mellan tragedi och komedi när Gervais spelar maken till en kvinna som gått bort. (Netflix)
Succession - Spännande drama om den åldrade patriarken i ett mediaimperium där barnen slåss om att ta hans plats. Brian Cox har aldrig varit bättre (HBO)
Svenska Hjärtan - En rejäl skopa socialrealism mellan grannar i ett radhuskvarter (SVTPlay)
Six Feet Under - Otroligt välspelad och fängslande berättelse om en dysfunktionell familj i begravningsbranschen (HBO)
Deadwood - Skitigt western-drama om karaktärerna i den växande småstaden Deadwood. Fastnade helt för både berättelse och dialog (HBO).
Justified - Komisk action-crime-serie där Timothy Olyphant gör en paradroll i Deputy US. Marshall Raylan Givens som gör sitt bästa för att städa upp hans gamla white-trash-hillbilly-hemort Harlan i Kentucky där hans nemesis (Walton Goggins) håller hov. (verkar finnas på Amazon)
Albert & Herbert - 70-tals klassikern för brötig göteborgshumor om skrotsamlaren Albert och hans son Herbert. (SVTPlay)
Fawlty Towers - John Cleese är fortfarande underbar i rollen som hotellägaren Basil (verkar finnas på Amazon)
Futurama - Träffsäker tecknad scifi-parodi (Viaplay/Netflix)
The Sopranos - Ett helt lysande gangsterdrama, som jag tvingade mig själv att sträckkolla för några år sedan (HBO)
Rescue Me - Hård dramakomedi om brandmännen på en station i New York kort efter 9/11 (Hulu/Starz)
The Lost Room - sci-fi-miniserie om jakten på prylar i ett parallell-dimensionellt rum (verkar finnas på Amazon)
Breaking Bad - Högklassig underhållning när cancersjuke Walter White ger sig in i knarkbranschen. (HBO)
Downton Abbey - Brittiskt kostymdrama med vass dialog och spännande intriger. (Netflix)
Louie - Socialrealistisk komedi om och med standup-komikern Louie C.K. (verkar finnas på Amazon)
Luther - Högkvalitativ och spännande brittisk polisserie (Netflix)
Sherlock - Modern tappning av Sherlock Holmes. Rapp och spännande (Amazon igen)

...måste springa och kolla på en TV-serie... återkommer! :)
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Afterlife - Bra mix mellan tragedi och komedi när Gervais spelar maken till en kvinna som gått bort. (Netflix)
Jag gillar inget med Gervais, men den här melankoliska hurmorserien är guld värd.

En annan serie i samma stil är Fleabag som finns på Amazon Prime. Jag började kolla på säsong två, för att frun ville visa mig serien, och jag tycker nog att det är precis i rätt ordning att se den baklänges. Andra säsongen är genial och första kan man se som en prequel för att man vill ha mer. Melankolisk och humoristiskt om en kvinnas kaotiska självdestruktivitet. Phoebe Waller-Bridge, som både spelar huvudrollen och har skrivit serien, har även skrivit Killing Eve. Det är konstigt att inte fler talar om den serien.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag gillar inget med Gervais, men den här melankoliska hurmorserien är guld värd.

En annan serie i samma stil är Fleabag som finns på Amazon Prime. Jag började kolla på säsong två, för att frun ville visa mig serien, och jag tycker nog att det är precis i rätt ordning att se den baklänges. Andra säsongen är genial och första kan man se som en prequel för att man vill ha mer. Melankolisk och humoristiskt om en kvinnas kaotiska självdestruktivitet. Phoebe Waller-Bridge som både spelar huvudrollen och har skrivit serien har även skrivit Killing Eve. Det är konstigt att inte fler talar om den serien.
Såg piloten på Fleabag, men fastnade inte alls. Killing Eve känner jag till men har inte valt att prioritera hittills.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Bra initiativ! Har vi spammat filmtrådarna förut när vi sett tv-serier eller bara låtit bli?

Nåväl, SVT Play har några gamla godingar:

Kvarteret Skatan, klassisk svensk humor med ett par av dåtidens toppkomiker.

De drabbade, superhjältar möter svensk diskbänksrealism. Det är 2003 och det regnar. Slutet är väl sådär.

Varan-TV har aldrig fångat just mig, jag såg första avsnittet "Rollspel och sånt" när Öppet Arkiv var nytt och kände att jaha, det här var ett påkostat studentspex. Sen har jag efterhand insett att varenda replik är citerbar och har fastnat i mitt huvud, allt från att det är 90-tal och regnar till att man kan TÄNKA sig vad de gamla egypterna tittade på. Well, serien finns där.

Annars håller vi på och binge:ar Star Trek. Alla serierna finns på Netflix, ibland finns även de nya filmerna beroende på Netflix dagsform.
Vi började med Star Trek: Voyager, sidostoryn till Star Trek: The Next Generation som i sin tur är uppföljaren till originalserien från -69. Ett av Rymdflottans skepp hamnar på andra sidan galaxen och måste ge sig på en lång resa tillbaka. Med kända skådisar som Brad Dourif, John Rhys-Davies och Dwayne Johnson.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Bra initiativ! Har vi spammat filmtrådarna förut när vi sett tv-serier eller bara låtit bli?
Det har varierat. En del har skrivit om tv-serier i filmklubben. För egen del har jag nog mest skapat mina "Krank kollar på…"-trådar om specifika serier, annars.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Big bang theory HBO Max.

Serien om nördarna Leonard , Sheldon , Raj och Howard blev något av en popcultural staple och behöver ingen närmare presentation.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
"Britannia".

Året är 43, platsen är de brittiska öarna.

Romarna är på väg att erövra, och de lokala stammarna bråkar med varandra.

Det är 100% cool yta och 0% historiskt korrekt.

Druiderna är en slags onda jedis som kontrollerar folks tankar och pryder sina boningar med staplade dödskallar. De leds av en hårt sminkad Mackenzie Crook.

Jag gillar också den karismatiske och brutala ledaren för den romerska expeditionen, spelad av David Morrissey.

Parallellt med tittandet läser jag "age of madness" av Joe Abercrombie. Det är väldigt mycket samma känsla av grimdark Light och mörk humor. Gillar du det ena tror jag att det andra kommer att falla på läppen också.

S1-2 finns på HBO. S3 har visats på ång-TV, men inte kommit till HBO ännu.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
Neon Genesis Evangelion
26 25-minutersavsnitt på Netflix.

Jag är verkligen inget fan av anime - fick tvinga mig igenom klassiker när jag var 20+ för att "ha sett" saker (då jag är filmnörd). De enda serier jag gillade var de med västerländskt berättarstuk. Möjlighetsvis har jag förändrats, såhär 20 år senare, för jag har sett och förstått det östasiatiska berättarsättet bättre - där de visar upp ett "slice of life" och man får reflektera kring ett annat perspektiv av livet.

Vad som är intressant med serien är inte att huvudhistoren är jättemechor mot odefinierade monsterformer, utan hela serien handlar om själslivet och tankar kring medmänniskor. De stora organisationerna är nerv, seele och gehirn, vilka är tyska för "nerv", "själ" och "hjärna", vilka utgör människan. Många fans var besvikna på slutet, men när seriens piloter har tre olika typer av autism så tror jag att jag förstod serieskaparen intention med slutet; om hur de bara försöker förstå omvärlden.

Jag kan dra paralleller till krigsfilmer, där det sällan handlar om kriget, utan om människorna. Detta är vad som lyfter Neon Genesis Evangelion och skapar ett djup som jag inte tror jag sett i någon annan anime.
 
Top