WRNUs tvserieklubb: nov 2021

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Men vilket av sluten? ;)
ALLA

(Jag antar att Rickard menar originalseriens sista två avsnitt, som jag tycker är fantastiska. Jag hör snarare till de som blev besvikna på att End of Evangelion gav oss en så mycket tråkigare och mer förklarad variant)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har slötittat på Swamp Thing.

Jag gillade Alan Moores tappning men har inte följt serietidningen mycket i övrigt. TV-serien är OK men pacingen funkar inte för mig riktigt, och skurken saknar något för att riktigt funka. Det här är inte nödvändigtvis något jag skyller på TV-showen, serietidningen säger sig vara skräck men det är en väldigt egen tolkning av skräck.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
ALLA

(Jag antar att Rickard menar originalseriens sista två avsnitt, som jag tycker är fantastiska. Jag hör snarare till de som blev besvikna på att End of Evangelion gav oss en så mycket tråkigare och mer förklarad variant)
"Mer förklarad" är ju fortfarande ganska mystisk.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
"Mer förklarad" är ju fortfarande ganska mystisk.
Ja, det får nog ändå räknas till en av de minst förklarande av "mer förklarande" slut haha. Men ärligt tycker jag de två sluten kompletterar varandra rätt bra ändå och har inget emot att acceptera dem båda som lika mycket kanon.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Hur kommer det sig att ingen pratar om Arcane? Helt fantastisk animerad serie på Netflix, baserad på Riot games datorspel League of Legends.

Animationen är sådär vansinnigt snygg så man undrar hur det ens är möjligt att de slänger ut 10 avsnitt gånger 40+ minuter. Hypen runt tv-serien har varit enorm med alla promos de gjort, från vanliga hederliga trailers till musikvideor (vilket de har en historia av att göra till sina spel).

TV-serien följer främst två karaktärer från spelet, systrarna Vi och Powder och deras tuffa barndom.

Tv-serien 'knocked me out of the park' som man säger och om den fortsätter på samma nivå kommer den sätta en ny standard för 3D-animation och vilka stories som kan komma ur tv-spel. Hitintills är de tv-spels filmer som inte är totalt helsågade av kritiker Detective Pikachu och Sonic-filmen, och de är båda väldigt mycket 'Meh'-filmer. De existerar och jag mår inte fysiskt dåligt när jag ser dom, men efter det får man börja gräva i soptunnan får att få filmer som Resident evil och Mortal kombat.

--------------------------------------------------------------------------

Arcane sätter datorspel som grund för en tv-serie eller film högt på kartan och är man en nörd som gillar animation eller datorspel finns det ingen anledning att inte spana in Arcane.

Netflix har släppt tre avsnitt redan, och släpper tre till på söndag, och de sista avsnitten nästa söndag.

Här är en musikvideo som gjordes för att promota serien. Det sjukaste här är att musikvideon nästan helt och hållet är animerad från material som inte är från serien. Det hade varit enklare att bara klippa ihop bitar från det man redan gjort, som i en traditionell trailer, och slänga musiken ovanpå. Studio fortiche har slitit som djur för att få det såhär snyggt, mad respect!

 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Här är en spoilerfri recension som har både ris och ros för de som ännu är tveksamma!

 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Arcane har varit på min "att se"-lista ett tag. Väntar med att se den tills hela säsongen kommit ut.

Här är en annan sak som släpps på nu på fredag på Netflix:

Cowboy Bebop is not only a faithful interpretation of the source material, but easily one of the best shows ever made based on a manga book. This is a pulpy noir adventure with a blisteringly cool soundtrack and the best visualization of a comic book since Edgar Write's Scott Pilgrim vs the World.​

Scott Pilgrim är en av mina absoluta favoritfilmer och jag tappade hakan när jag såg hur de använde serierutsestetiken i recensionen här nedan.

 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Alla recensioner av CB har inte varit så positiva.

På RT har den bara 47%
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
My Name
Netflix

Tonårstjejs farsa är med i maffian. Tiden efter han blir dödad blir hon själv indragen i familjen. Han So-hee är huvudrollen är lysande - visar upp en mängd känslor trots att hon ska vara ett stenansikte. Handlingen är intressant och serien är lätt-tittad, kanske ingen jättegrej för någon som är kunnig i koreansk tvserier. Utöver huvudrollsinnehavaren står slagsmålsscenerna verkligen ut. Oj, oj, oj, vilket röj! Sådan klasskillnad från västerländska produktioner, med möjligtvis Daredevil som kommer i närheten.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
De tre nästföljande avsnitten av Arcane från Netflix har nu kollats in och oj.

Oj, oj, oj, oj!

Jag vet inte riktigt mer vad jag ska säga, för den här serien är vansinnigt bra. Klarar den av att hålla den här nivån hela vägen in över mållinjen kommer det förmodligen vara den bästa animerade TV-serien jag har sett, framförallt eftersom den på ett helt brutalt sätt misshandlar tittaren känslomässigt. Sen är den också idiotsnygg och en fajting-scen från avsnitt 5 kan vara den snyggast animerade fighting-scenen jag har sett från film/tv. Studio Fortiche förtjänar en stående eloge för det här. Herregud!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
My Name
Netflix

Tonårstjejs farsa är med i maffian. Tiden efter han blir dödad blir hon själv indragen i familjen. Han So-hee är huvudrollen är lysande - visar upp en mängd känslor trots att hon ska vara ett stenansikte. Handlingen är intressant och serien är lätt-tittad, kanske ingen jättegrej för någon som är kunnig i koreansk tvserier. Utöver huvudrollsinnehavaren står slagsmålsscenerna verkligen ut. Oj, oj, oj, vilket röj! Sådan klasskillnad från västerländska produktioner, med möjligtvis Daredevil som kommer i närheten.
Jag såg också My Name men jag tycker att gangsterbossen är den som stod ut. Resten av karaktärerna känns på det stora hela rätt så endimensionella och ointressanta. Actionscenerna är bra. musiken är... eehh.... (kör inte ett drinking-game där du dricker ett glas soju varje gång du hör autotune...) och karaktärerna ligger runt 'helt okey men inte mer'. En solid 3 av 5, som får mig att undra om My name anses vara en bra, högbudget show i Sydkorea eller bara ännu en i mängden av tretton-på-dussinet polisshower.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
En solid 3 av 5, som får mig att undra om My name anses vara en bra, högbudget show i Sydkorea eller bara ännu en i mängden av tretton-på-dussinet polisshower.
Jag tror nog att den är en i mängden-serier, faktiskt. Produktionsvärdet är normal högt, från det lilla jag sett. Brukar mer kolla på koreanska filmer än tv-serier, men frun älskar deras tv-serier. Får tacka Kina för att vi nu får ta del av dem, efter att Kina ansåg att kineser ska titta på kinesiska serier och inte koreanska (som var otroligt populära i Kina). Så koreanerna fick söka sig österut istället.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Passar också på att flagga Arcane. Jag är inte överväldigad som @Mundo men den är bra - spännande intrig, bra drama, snygg. Detta trots att jag inte är någon stor kännare av animerat och att den dessutom utspelar sig i den sorts steampunk-setting som verkar vara vanlig i genren och som jag inte är såld på.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Passar också på att flagga Arcane. Jag är inte överväldigad som @Mundo men den är bra - spännande intrig, bra drama, snygg. Detta trots att jag inte är någon stor kännare av animerat och att den dessutom utspelar sig i den sorts steampunk-setting som verkar vara vanlig i genren och som jag inte är såld på.
Vilka mer animerade (icke-japanska) serier har steampunk-settings? Rekommendera gärna, älskar animerat men känner att jag drar helt blankt här utöver Legend of Korra typ.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Vilka mer animerade (icke-japanska) serier har steampunk-settings? Rekommendera gärna, älskar animerat men känner att jag drar helt blankt här utöver Legend of Korra typ.
Korta är väll mera dieselpunk?

AtLA kan anses vara ångpunk. Annars kommer jag enbart på daVincipunk.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Midnight Mass är en fantastisk tv-serie om religion, självförnekelse, skuld, att ljuga för sig själv, att hantera trauma och en massa annat. Det är långsamt med många helt fantastiska monologer som får ta sin tid. Den lilla förfallande ön där där hela serien utspelar sig är klaustrofobisk och obehaglig men har man växt upp i en småstad känner man igen sig. Tunga katolska teman utan att varken vara en hyllning eller en nidbild.

Det är nog den bästa serien någonsin på Netflix?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Vilka mer animerade (icke-japanska) serier har steampunk-settings? Rekommendera gärna, älskar animerat men känner att jag drar helt blankt här utöver Legend of Korra typ.
Så jag kom bara på tre saker:

Bumbibjörnarna har det uråldriga bumbi steampunk kejsardömet.

The adventures of Mark Twain är fuuuucked up claymatiom med steampunk rymdskepp.

Disenchantment har steampunk en bit in.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Vilka mer animerade (icke-japanska) serier har steampunk-settings?
Öh, jag är som sagt ingen kännare har drar absolut japanska och icke-japanska verk i liknande stil över en kam här. De två grejer jag sett senast där jag tänkt på det var Last airbender (provtittade ett avsnitt bara) och Det levande slottet. Men det är bara en känsla om ett settingval jag ogillar - jag slipper helst maskiner i min fantasy - och gör för övrigt ingen skillnad mellan steam och diesel (lärde mig skillnaden nu när jag skrev det här). Men jag förstår så klart att den känslan kanske inte alls är representativ.

Edit: Och det hindrar mig inte från att uppskatta kvalitén i verket i övrigt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Öh, jag är som sagt ingen kännare har drar absolut japanska och icke-japanska verk i liknande stil över en kam här. De två grejer jag sett senast där jag tänkt på det var Last airbender (provtittade ett avsnitt bara) och Det levande slottet. Men det är bara en känsla om ett settingval jag ogillar - jag slipper helst maskiner i min fantasy - och gör för övrigt ingen skillnad mellan steam och diesel (lärde mig skillnaden nu när jag skrev det här). Men jag förstår så klart att den känslan kanske inte alls är representativ.

Edit: Och det hindrar mig inte från att uppskatta kvalitén i verket i övrigt.
För att förtydliga, det var inget ifrågasättande - jag ville ha rekommendationer! :D Jag upplever den bara inte som vanlig alls (kan vara för att jag älskar steampunk/dieselpunk, och då finns det såklart aldrig tillräckligt)
 
Top