WRNUs tvserieklubb: mars 2022 


krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag fick ursprungligen upp ögonen för Taboo (Netflix) när Scroobius Pip vid något tillfälle pratade om sin roll i den. Sedan såg jag att Tom Hardy spelade huvudrollen. Tidsperioden den utspelar sig, början av 1800-talet, är en som nätt och jämnt funkar för mig – teknologin och hur saker ser ut börjar närma sig något slags modern standard. Jag har ju som kanske bekant svårt för medeltidsgrejer och sådär. Men det här funkar absolut.

Hur som helst, serien följer James Delaney, som anländer till London efter att ha varit förlorad och trodd död, i samband med att hans far dör. Det finns en massa trådar redan från början – faderns mystiska död, hans ägandebrev till ett stycke land ostindiska kompaniet vill åt, och så har James själv ett gäng planer där vissa är privata – som att vilja reda ut faderns död – andra tycks mer storslagna – en övergripande Stor Plan som man inte får veta så mycket om från början – och ytterligare andra mest… fucked. Som att han vill knulla med sin (halv)syster.

Serien är sedan lika delar mysterie, man-with-a-plan, och skickligt manövrerande mellan stora maktspelare. Delaney funkar som protagonist mycket för att hans motståndare är så mäktiga och hänsynslösa, så det är svårt att se honom som annat än en underdog. Samtidigt är han ju ett fruktansvärt vansinnigt rövhål som huvudsakligen utnyttjar andra för att nå sina mål – och de målen är generellt inte altruistiska eller ens värda att uppnå. Överlag skulle allt vara bättre för nästan alla inblandade om James Delaney bara hade tagit sina diamanter och hållit sig borta.

Jag lockades in väldigt mycket av Hardy och mysterierna och att det fanns lite anstrykning (bara lite) av det övernaturliga. Sedan hölls jag kvar av intrigerna och planerna och den inte alltid helt förutsägbara händelseutvecklingen. Det var helt enkelt väldigt spännande.

Så… Jag brukar framför allt gilla srier som antingen har ganska rikligt med fantastik eller som är renodlade mysterie/CSI-serier. Den här är ingetdera, men den fångade mig rejält ändå.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Det har snackats om S2 av Taboo I evigheter. Hoppas det kommer.
Jag blir glad om den kommer, och det sägs ju att den är i produktion. Antar att den drabbats en hel del av covid.

Men samtidigt känner jag inte att det är något absolut måste, liksom. Första säsongen var tillräckligt self-contained för att stå på egna ben och kännas ganska avslutad ändå.

Det är inte som Carnevale eller andra serier där serien avslutats utan att något känts… avslutat.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Taboo är nog den serien som fick mig att tappa tron på "moderna serier". Jag såg tre (eller möjligtvis fyra) avsnitt innan jag helt enkelt inte stod ut mer. Varje avsnitt var exakt likadant, plotten gick inte framåt överhuvudtaget, ingen karaktär förändrades. Efter denna upplevelse blev jag väldigt mycket försiktigare med att investera tid i tv-serier.

Har nästan helt gått över till att se filmer, för där har skaparna sällan möjlighet att blåsa 5+ timmar av ens liv på ingenting.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,060
Location
Stockholm
Harry Palmer | SVT Play
Såg den på kanal 1, bara första avsnittet
"I 1960-talets Berlin har den brittiske armésergeanten Harry Palmer gjort sig ett namn som bedragare och svartabörshaj i det kalla krigets huvudstad. När militärpolisen hinner ifatt honom får han ett erbjudande som kan innebära en väg undan fängelsestraff: arbeta som spion för den brittiska underrättelsetjänsten. En brittisk vetenskapsman har kidnappats under mystiska omständigheter och landets säkerhet hotas. Under kodnamnet Ipcress kommer fallet att ta Harry Palmer från Berlin till London, Beirut och Stilla havet. Han visar sig vara mycket väl lämpad för sitt nya jobb. I rollerna: Joe Cole, Tom Hollander, Ashley Thomas, David Dencik m.fl. Efter Len Deightons bästsäljande roman. Del 1 av 6."

Riktigt bra än så länge.

Om du ska spela spionspel så är det en rekommendation som inspiration, o du är ute efter tidigt 60-tals estetik till ditt spel så är den också bra för det.
Set episod 2 o 3 nu. Fortfarande bra.

Gör ett antal bra kommentarer om hur problematiskt 60-talet var (ingen legal abort, problemen att få skilsmässa, ojämlikheten mellan könen, klassklyftorna, m.m.) o följderna av dessa. Visar också vilka skurkar man allierar sig med inom agent-branschen för att få resultat, o det smutsiga med att döda, även i självförsvar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Taboo är nog den serien som fick mig att tappa tron på "moderna serier". Jag såg tre (eller möjligtvis fyra) avsnitt innan jag helt enkelt inte stod ut mer. Varje avsnitt var exakt likadant, plotten gick inte framåt överhuvudtaget, ingen karaktär förändrades.
Jag tror att du och jag måste ha radikalt olika åsikter om vad det innebär att "plotten går framåt". Jag tyckte tvärtom att det var en rätt snygg progression, där olika spelare ställdes mot varandra, maktförhållandena ändrades, planer avancerade, nya oväntade kurvbollar hanterades, nya problem introducerades, saker avslöjades och så vidare.

Även om karaktärerna kanske inte förändrades så myckt, men det är å andra sidan inget jag förväntar mig eller egentligen bryr mig så mycket om.

Hade Taboo S01 varit en traditionell TV-serie på 20+ avsnitt och haft samma innehåll som nu så hade jag hållit med om kritiken. Nu sällar den sig tvärtom, för mig, till kategorin serier som är precis så långa som de behöver vara för att få plats med sin plot. Hade man försökt pressa ihop allt detta till en tvåtimmarsfilm hade det känts som de flesta filmer: för hetsigt och komprimerat och med en alldeles för snabb eskalering och lösning. Och man hade inte hunnit lära känna någon av karaktärerna.
 
Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Funderar på Halo. Någon som sett första avsnittet? Åsikt?
Jag har sett första avsnittet av Halo, som då ska följa Master Chief och diverse andra på vad som verkar vara en resa som inte är exakt som i spelen, dvs inte ändlös action. Den faller in i alla mallarna så ser man mycket såna serier så är den nog lite sådär, men jag är hittills fortsatt intresserad, för det ska bli roligt att utforska den här världen som man annars har sett en väldigt snäv del utav.

BETYG: Ja.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag tror att du och jag måste ha radikalt olika åsikter om vad det innebär att "plotten går framåt". Jag tyckte tvärtom att dt var en rätt snygg progression, där olika spelare ställdes mot varandra, maktförhållandena ändrades, planer avancerade, nya oväntade kurvbollar hanterades, nya problem introducerades, saker avslöjades och så vidare.
Jag gillade också serien. Framförallt gillade jag känslan i den, allt kändes liksom så skitigt och äckligt.

Serien har ett trope som jag tycker är ganska intressant och som det inte pratas så mycket om. Om jag nu minns serien rätt, det var några år sen jag såg den, så rätta mig om jag har fel. För att huvudkaraktärens plan ska funka krävs det att andra människor gillar honom så till den grad att de ställer upp för honom, backar honom och till och med offrar sig för honom. Det är bara det att huvudkaraktären är en sådan skitstövel att det egentligen inte finns någon orsak till att folk skulle göra detta, utan det hör liksom till hans "main charactar super powers". Detta trope är inte helt ovanligt i actionfilmer, tänker framförallt på Flykten från New York/L.A. där Snake Plissken också är en skitstövel men där alla gillar honom och offrar sig för honom.

Jag menar inte på något sätt att detta trope gör serien dålig eller att det skulle behövas någon slags förklaring till varför personer offrar sig för huvudpersonen. Det är ju en slags power fantasy, att det vore coolt att kunna vara en asshole mot sin omgivning och ändå få massa cred. Och power fantasies behöver ju inte vara fel i sig. Kom bara att tänka på att det är en slags power fantasy som det inte talas så mycket om.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Serien har ett trope som jag tycker är ganska intressant och som det inte pratas så mycket om. Om jag nu minns serien rätt, det var några år sen jag såg den, så rätta mig om jag har fel. För att huvudkaraktärens plan ska funka krävs det att andra människor gillar honom så till den grad att de ställer upp för honom, backar honom och till och med offrar sig för honom. Det är bara det att huvudkaraktären är en sådan skitstövel att det egentligen inte finns någon orsak till att folk skulle göra detta, utan det hör liksom till hans "main charactar super powers". Detta trope är inte helt ovanligt i actionfilmer, tänker framförallt på Flykten från New York/L.A. där Snake Plissken också är en skitstövel men där alla gillar honom och offrar sig för honom.

Jag menar inte på något sätt att detta trope gör serien dålig eller att det skulle behövas någon slags förklaring till varför personer offrar sig för huvudpersonen. Det är ju en slags power fantasy, att det vore coolt att kunna vara en asshole mot sin omgivning och ändå få massa cred. Och power fantasies behöver ju inte vara fel i sig. Kom bara att tänka på att det är en slags power fantasy som det inte talas så mycket om.
Jag håller med. Jag hade också hellre sett att fler av de andra faktiskt haft egna planer. Jag tyckte t.ex. att Lorna blev mycket tråkigare när det började framgå att hon faktiskt inte hade någon egen långsiktig plan. Jag var ju helt beredd på det, att hon skulle komma med något slags eget lurendrejeri och en egen scam liksom. Det entyddes lite sånt i början, typ är hon verkligen pappans fru, vad är hon egentligen ute efter etc. Men nu blev hon mest ett… verktyg. Jag antar att vi ska vara tacksamma över att hon åtminstone inte bara reducerades till rent kärlektintresse.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Moon Knight



Streamas på Disney+



Det här är en tv-serie adaption av marvelkaraktären moon Knight



Vi får följa Steven en underdånig museum anställd med en nördig fascination för allt egyptiskt som drömmer om att en dag få jobba som museum guide för den egyptiska utställningen



Steven har dissociativ personlighets störning och delar kropp med legosoldaten Marc spector och dessa två identiteter kastas in i ett dödligt mysterium.



Det är för tidigt för att säga vad jag tycker om serien då det bara finns ett avsnitt ute på Disney+ än så länge.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Funderar på Halo. Någon som sett första avsnittet? Åsikt?
Nu har jag sett andra avsnittet av Halo. Tyvärr blev det bara pappfigurer. Papp-ond, papp-lömsk, papp-stoisk, papp-mysterielåda.

BETYG: Meh.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag har också sett första avsnittet av Månriddaren, men inte heller jag vill sia om hur serien kommer att utveckla sig.

Det är en ovanlig och intressant ingångsvinkel (för att vara MCU), men det känns som om de måste göra något nytt i nästa avsnitt. Jag hoppas verkligen inte att de tänker fortsätta spela samma kort hela säsongen.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Jag är strax över halvvägs genom Our Flag Means Death på HBO. Det är en romantisk queerkomedi om knasiga sjörövare, bl.a. en Captain Blackbeard spelad av Taika Waititi. Han har även producerat och stilen känns igen från tidigare produktioner som What We Do in the Shadows och Jojo Rabbit.
Det är supertramsigt, superkul, supercharmigt och totalt feelgood.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Nu har jag sett andra avsnittet av Halo. Tyvärr blev det bara pappfigurer. Papp-ond, papp-lömsk, papp-stoisk, papp-mysterielåda.

BETYG: Meh.
Nu såg jag om det, det var faktiskt inte så tunt som jag tänkte först. Det var några grejer i början som skavde, som kändes igen från standard sci-fi, men sen fokuserade de på intressanta saker istället som inte var vad de skenbart bollade upp inför. Så jag är med fortfarande. Hoppas på karaktärsbyggen!
 
Top