WRNUs tvserieklubb: mars 2022 


JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
För mig var Lucifer bara jobbig och irriterande och vill jag bli på sämre humör kan jag titta på nyheterna.
Jag är en jättefan av den tecknade serien (ok, The Unwritten är bättre, men den är ju typ århundradets bästa serie hittills), men samtidigt är tv-serien, trots att den skippar det mesta som gör originalet bra, faktiskt genuint underhållande. Det var litet av att jag inte ville gilla den, men ändå...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,968
Location
Linköping
Jag är en jättefan av den tecknade serien (ok, The Unwritten är bättre, men den är ju typ århundradets bästa serie hittills), men samtidigt är tv-serien, trots att den skippar det mesta som gör originalet bra, faktiskt genuint underhållande. Det var litet av att jag inte ville gilla den, men ändå...
Hade inte koll att den var baserat på nåt förrän nu.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Harry Palmer | SVT Play
Såg den på kanal 1, bara första avsnittet
"I 1960-talets Berlin har den brittiske armésergeanten Harry Palmer gjort sig ett namn som bedragare och svartabörshaj i det kalla krigets huvudstad. När militärpolisen hinner ifatt honom får han ett erbjudande som kan innebära en väg undan fängelsestraff: arbeta som spion för den brittiska underrättelsetjänsten. En brittisk vetenskapsman har kidnappats under mystiska omständigheter och landets säkerhet hotas. Under kodnamnet Ipcress kommer fallet att ta Harry Palmer från Berlin till London, Beirut och Stilla havet. Han visar sig vara mycket väl lämpad för sitt nya jobb. I rollerna: Joe Cole, Tom Hollander, Ashley Thomas, David Dencik m.fl. Efter Len Deightons bästsäljande roman. Del 1 av 6."

Riktigt bra än så länge.

Om du ska spela spionspel så är det en rekommendation som inspiration, o du är ute efter tidigt 60-tals estetik till ditt spel så är den också bra för det.
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,886
Location
Nordnordost
Jag såg miniserien Taboo på Netflix.

En mystisk sjöman återvänder till London och börjar sätta en plan till verket.

Ostindiska kompaniet ställs mot kronan som ställs mot amerikanska revolutionärer.

Spännande värre och vissa övernaturliga inslag i handlingen.

Bra grejer, såg från början till slut över några dagar.

Rekommenderas!

Tre stjärnor av fem.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Hade inte koll att den var baserat på nåt förrän nu.
Det är Lucifer från Sandman som han är i kanske "the kindly ones" eller så som det är baserat på. Kom även en spinoff tidning med bara Lucifer ett tag. Men med tanke på att Netflix gjorde de sista säsongerna så är det lite... kanske inte trist-trist, för deras casting ser fantastsiksk ut, men ändå lite trisit att samma skådis inte är Lelle i Sandman tv serien
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Spännande värre och vissa övernaturliga inslag i handlingen.

Bra grejer, såg från början till slut över några dagar.

Rekommenderas!

Tre stjärnor av fem.
Om du tycker den är spännande, bra och rekommenderar den, varför bara tre stjärnor?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,886
Location
Nordnordost
Om du tycker den är spännande, bra och rekommenderar den, varför bara tre stjärnor?
En stjärna - Jag gav upp på vägen och såg inte hur filmen slutade.
Två stjärnor - Jag såg hur det slutade, men jag snabbspolade/hoppade genom tråkiga bitar.
Tre stjärnor - Jag såg från början till slut. Men jag tror inte att jag vill se den igen någon gång.
Fyra stjärnor - Jag såg från början till slut. Tror jag vill se om den igen om 10-20 år.
Fem stjärnor - Jag såg från början till slut. Och jag tror jag ser den igen senare i veckan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
All of us are dead

Koreanskt zombie survival teen comming of age drama

Streamas på Netflix

Serien baseras på en webtoon av Joo Dong-geun vid namn now at our school eller Jigeum Uri Hakgyoneun om man vill ha den koreanska titeln.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av webtoonen utan min uppfattning baserar sig helt på tv-serien på Netflix.

vi får följa en hög med koreanska skolungdomar när zombieapokalypsen bryter ut på deras skola och vardagen med mobbning , utanförskap , olycklig kärlek , problem med läxor, familjeproblem osv måste läggas åt sidan för att överleva mitt i zombieapokalypsen.



Det här är bra riktigt jävla bra , koreanerna kan verkligen det här med zombies och man blir inte besviken när man ser all of us are dead .

Den enda negativa aspekten är att första avsnittet serien tar tid på sig att sätta upp och etablera dramat men kan man stå ut med det så har man en riktigt bra zombie serie framför sig.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Italiensk dramaserie baserad på en bokserie, där första boken delar namn med tvserien. Lila har gett sig av utan att ord och hennes vän Lenù tar hämnd på henne genom att skriva om hennes liv. Vi får följa en vänskap som sträcker sig från barndom till vuxen ålder i Italiens 1960-tal.

/.../

Tyvärr måste jag säga att jag glömt bort en del, då Covid gjorde att serien fick skjutas upp, så jag måste se om bitar av serien.
Nu när jag tittar om delar av första säsongen måste jag igen säga "Fy, fan vilken bra serie". Vad jag gillar bäst är att de inte säger saker rakt ut, utan anspelar med minspel och kommentarer, så jag och frun sitter ofta och diskuterar och ger förklaringar till vad som just hände - och våra olika tolkningar ger ännu mer till serien. Saker som etablerar och brakar lös i säsong 1 kommer att komma igen i senare säsonger för att ge djup år deras agerande. Det är så himla bra skrivet!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag har sett de sju avsnitten av The Book of Boba Fett.

- Rancors are emotionally complex creatures.

Precis som The Mandalorian är det här en riktig popcorn-serie för mig. Ingen näring, men något att göra. Jag saknar i princip både intellektuella och emotionella band till något som händer; jag bryr mig helt enkelt inte om varken Boba, Mandaloriern eller ens om Grogu. Jag får aldrig riktigt känslan av att jag borde tycka att något de gör spelar roll. Det finns glimtar av mer episk plot och större stakes, men de är små och sällsynta.

Det finns här och var inslag av tematik och symbolik. Stad vs landsbygd, urinvånares rättigheter, och att stadsfolk och landsbygdsfolk har en gemensam fiende i kapitalisterna och krigsprofitörerna och knarkbaronerna (som ju typ är samma sak). Men i mina ögon utvecklas inte de temana särskilt mycket.

Men det är, trots allt, Star Wars. Effekterna är snygga, både de praktiska och de datorgenererade. Deepfake-Luke Skywalker är nästan ute ur uncanny valley. Estetiken är väldigt trevlig överlag, så om det man vill är att se Star Wars-estetik i några timmar till så kommer den här serien att tillfredsställa behovet. Om man sett och gillade Clone Wars så har jag förstått att den här serien precis som The Mandalorian återanvänder ett gäng karaktärer därifrån, så det kan ju ge lite extra sköjj isåfall.

Och det är såklart alltid trevligt med Ming-Na Wen.

Så… Totalt sett en helt duglig tv-serie som jag inte ångrar att jag sett men som jag samtidigt faktiskt precis lika gärna hade kunnat skippa.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Bel-Air

Streamas på peacock (exclusive)

Detta är en remake på sitcomen ifrån 90-talet fresh prince of Bel-Air.

Will Smith (ja huvudkaraktären heter så) hamnar i trubbel på basketplanen i Philadelphia men den här gången är det mer allvarligt och pistoler och gangsters är inblandade.

Wills mor sänder även den här gången Will till att leva med sin rika släkt i Bel-Air .



Dom har valt att behålla namnen på alla karaktärer ifrån original serien men här slutar likheterna och ist för humor har serieskaparna valt att gå på drama och dom har gett alla karaktärer en helt ny look och nya personligheter . Uncle Phil är numera en fit advokat som har ambitioner på att bli distriktsåklagare , aunt viv är en konstnär och socitetslejon , cousin Hillary är en influencer , Carlton är nån sorts pseudo shakesperian villain som snortar xanax och funkar som en antagonist till Will ist för den fumlige smått socialt missanpassade loveable loser han var i originalet .

Det här håller inte måttet för mig , jag jämför hela tiden serien med originalet vilket blir fallet då dom valt att göra en remake och till och med behålla namnen på original karaktärerna så är det svårt att göra annat och kanske är jag färgad av nostalgins rosaskimmrande glans inför originalet men det här håller som sagt inte måttet för mig.

Hade serien inte spelat på att "vara" Fresh prince of bel-air utan stått på egna ben som ett eget teen drama hade jag troligtvis haft en annan uppfattning
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Jag såg miniserien Taboo på Netflix.

En mystisk sjöman återvänder till London och börjar sätta en plan till verket.

Ostindiska kompaniet ställs mot kronan som ställs mot amerikanska revolutionärer.

Spännande värre och vissa övernaturliga inslag i handlingen.

Bra grejer, såg från början till slut över några dagar.

Rekommenderas!

Tre stjärnor av fem.
Tyckte också bra om Taboo, men jag skulle nog ge den en -4.
Såg igenom den på drygt en vecka.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,968
Location
Linköping
Netflix:

Jag och frun har tagit oss till och med avsnitt 3 av säsong 2 av Ozark. Säsongen är jämnare än föregångaren vilket betyder att topparna behålls men dalarna är kapade. Mycket bra manus och det är flera personer jag undrar vart de ska gå åt för håll och hoppas att det ska gå bra för dem, typ. Vad planerar manusgänget för Ruth? För Rachel? Etc.

Sen har jag sett två avsnitt av Arcane. Mycket välritat, schyssta miljöer men än så länge är det ingen person jag riktigt bryr mig om. Powder kanske? Jag har ingen relation till League of Legends, men tycker inte att brist på förkunskap är ett problem för att hänga med.
___

Disney+:

Sett klart på Book of Boba Fett. Njae alltså, det här hade jag ju lagt ner om det inte levt på Star Wars-kopplingen. Mandalorian gillade jag, men inte ens han kunde få mig att uppbåda nåt engagemang i säsongsavslutningen.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Sen har jag sett två avsnitt av Arcane. Mycket välritat, schyssta miljöer men än så länge är det ingen person jag riktigt bryr mig om. Powder kanske? Jag har ingen relation till League of Legends, men tycker inte att brist på förkunskap är ett problem för att hänga med.
___
Det är så by design. De som har spelat League får avprogramera sig lite, eftersom somliga karaktärer är mycket annorlunda i serien än i spelet. Jag blir också genast nyfiken på att höra din åsikt efter du sett nästa avsnitt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Något psykfall här på WRNU rekommenderade 1883 för att det var bra kemi mellan huvudkaraktärerna och att de var gifta IRL. Det var en sådan kul novelty för mig att jag började se serien här hemma utan att veta mycket mer om den än att det var typ en cowboy-serie.

Nu har jag sett tio avsnitt och är emotionellt förstörd. Tårkanalerna gick sönder där mot slutet är så långt jag vill gå. Mycket bra serie överlag även om jag hade lite mindre gripes som inte direkt är jättespoilers men...

1: Elsa håller mini-monologer genom hela serien där hon betraktar världen från sina ögon. Ibland är de riktigt bra och poetiska. Ibland är det slagord från något tal av Mussolini eller Jozef Tiso, där hon förklarar hur alla i urbana miljöer är korrupta och värdelösa medan alla som lever ute på landet är jordnära, ärliga och hederliga. Eller att de svaga förtjänar att dö och de starka förtjänar att leva. Jag skyller på att manusförfattaren inte fattar vad han får henne att påstå utan bara tyckte det lät coolt i studen. Å andra sidan så spelas Elsa av Isabel May, som var huvudkaraktären i Ben Shapiros älsklingsprojekt Run Hide Fight. Snälla låt inte Isabel May vara tokidiot IRL...
2: Emigranterna är lite för värdelösa/korkade. Som exempel beskrivs dom som att ingen av dom kan skjuta vapen och de tittar alla storögt på pickadoller, men sen visar det sig att det finns veteraner från det Franko-Preussiska kriget där? Likaså pratar de om hur de är tyska bönder men att de blivit piskade (?!) för att ha simmat (?!?!?!) eftersom det var förbjudet i hans hemland. LMAO wtf?
3: De rättar de dumma migranterna som ville använda oxar istället för hästar för att ta sig till Oregon. Detta trots att oxar var mycket vanliga som dragdjur för att ta sig till Oregon IRL. Dessutom var de starkare, hanterar floder bättre och utgör inte alls lika mycket stöldbyte som hästar gör. Aja...
4: Serien utspelar sig år 1883 men att ta sig till Oregon kan man ganska lätt göra med tåg vid det laget. De till och med säger i serien att en snubbe ska åka hem med tåg efter resan. Vid det här laget är tåg dessutom rätt så billiga, mycket billigare än att köpa alla vagnar, hästar, proviant, etc. Och folk tenderar att inte bli mördade när de åker tåg. De nämner att de inte kunde ta tåget för att det är för dyrt i början av serien, men det stämmer inte. Tåg var mycket billigare än vad de betalade för resan.

På det stora hela är det en stark serie dock. Det är också en deprimerande sådan.

Jag ger den 4 av 5. Stäng av historiehjärnan eller vet inte någonting om just The Oregon Trail så njuter ni mer av den.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag såg just klart The Stand. Den nya alltså, där Skarsgård är Flagg. Jag såg den på HBO Max.

Jag tyckte om den. Man får nog köpa att det här är en jätte-religiös serie med en väldigt kristen metaplott, och att en del av de budskap serien har kan upplevas som en smula… konservativa. Men det är ändå en intressant plot, med intressanta och mestadels välskådespelade karaktärer och sådär.

Jag tror att jag sett en tidigare filmatisering och läst boken, men i båda fallen är det nog helt säkert över 20 år sedan. Jag struntar alltså fullständigt i hur nära bok eller tidigare filmatiseringar den här är. Allt jag säger att om man tar den här bara som den är, som ett verk i sig, så funkar den. Även om sista avsnittet känds helt och hållet onödigt.

Det sämsta i hela serien var nog Trash-can man, som spelades lite som om man bett någon på 90-talet gestalta en person med CP-skada. Inte så jävla nyanserat porträtt alltså. Jag menar, karaktären är ju åtminstone i den här versionen en biroll som knappt får något utrymme alls, så man kanske inte fick plats med så mycket nyanser, men… nej, det här kändes mest ganska pinsamt.

Men ja, i övrigt var den värd att se åtminstone.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Jag har sett Loki på Disney+, och är inte riktigt så nöjd som jag skulle vilja vara. Det kändes hela tiden som om någon viktig komponent saknades för att få serien att fungera.

Det är en serie där så gott som alla karaktärerna ska vara intelligenta, listiga och kompetenta, men de gör aldrig något smart, ingen har en vettig plan eller ett tydligt mål. Allt sker med någon sorts drömlogik som för handlingen framåt genom en kombination av handviftande och ren slump. Alla pratar och pratar utan att egentligen förklara varför det som händer är en rimlig eller logisk konsekvens av deras handlingar. Loke själv är mest där och tittar på medan saker sker.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,256
Började kolla på säsong 3 av Crazy Ex-Girlfriend igår. Bra jäkla serie, alltså. Tyvärr är det c:a 25% av den som är ren cringe-humor, vilket jag verkligen inte gillar. Men huvudpersonerna, storyn, musikalnumren och allt annat gör det definitivt värt att se den. Mycket positiv.

 
Top