WRNUs tvserieklubb: feb 2022 


Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Rekommendera tv-serier från streamingtjänster. Det behöver inte vara tv-serier du sett klart eller ens sett nyligen, men de måste vara tillgängliga via en streamingtjänst så att andra kan ta del av dem.



Skriv vad du gillar med serien eller funderingar du fick medan du såg den. Nämn gärna också vilken streamingtjänst du använde.

Undvik helst att förklara handlingen med mer än en mening; detta för att undvika spoilers. Måste du skriva mer än så, använd spoiler-taggen. Du kan markera en text och sedan i menyn välja … och Inline spoiler för att automatiskt få texten att wrappa runt [ISPOILER]den spoilade texten[/ISPOILER].


Själv tänkte jag främst rekommendera nördserier och vad jag anser är relativt okända tvserier.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Justified
Amazon Prime

En U.S. Marshal som kommit på sitt egna sätt att få skurkar att sluta med sin brottsliga bana: att skjuta dem. Serien är smart skriven med kompetenta karaktärer över hela bandet och jag får lite vibbar av serien Preacher, fast utan det övernaturliga och att det tar sig själv seriöst. Lite hillbilly blandat med en nedtonad Motorsågsmassakern eller valfri Rob Zombie-film. Jag gillar normalt inte polisserier/deckare, som exempelvis The Wire eller True Detective, men den här var riktigt bra. Konsumerade alla sex säsongerna.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
The legend of vox machina.

Streamas på Amazon prime.

Jag har sett första avsnittet av det som är critical roles anime serie.


Det är adult humor , crude humor , rude humor, det är penis och sodomi och sex skämt Första gången man får stifta bekantskap med gruppens bard är han i en potentiell sex scen där han sjunger my ladys rose i will pluck now its time to Fu** (han blir avbryten i tid innan han hinner yttra orden) . Jag har ännu inte kommit så långt in i serien men han skall också enligt vad jag läst mig till försöka öppna en magisk portal genom att sjunga let med open your backdoor.

Vad jag förstått (men kan ha fel) så är den här typen av humor ett inslag som genomsyrar hela serien

Gillar man critical role , mat Mercer , DnD tropes och den här typen av rude humor kommer man troligtvis älska legend of vox machina
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Sedan skall det tilläggas att det inte endast är penis och sex skämt utan att serien verkar ha en seriösare ton också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag har just sett klart på den koreanska rymdscifi-serien The Silent Sea. Den finns på Netflix.

På jorden råder mass-torka och det mesta vattnet är förgiftat eller odrickbart eller bara borta. Ett gäng forskare och soldater skickas till en bas på månen, en bas som tidigare stängts pga strålningsläcka, för att hämta hem tre behållare med någon form av prover. Det är hemskt viktigt att de gör det här, de kommer alla att få högre vattenprivilegier och sådär, men de får ingen info om vad proverna faktiskt är.

Givetvis finns det inget sätt alls som detta kan gå fel på…

Jag tyckte om den här serien. Bra skådespeleri, intressant om än lite klichémässig plot, snygga effekter, riktigt snygga miljöer och rekvisita. Scifiserier lever ju mycket på just sin rekvisita och sina kulisser och så, tycker jag. Det enda som inte riktigt funkar är nog när de är ute på mån-ytan, för då påminns man om hur låg gravitationen BORDE vara. Men eftersom de inte filmar på månen så är det bästa de kan åstadkomma ett slags fula och lite töntiga hoppsasteg… När de är inomhus är det inte alls ett lika stort problem, för då tänker man inte så mycket på det. Då känns det helt OK att de rör sig som om de vore på jorden.

Jag har sett väldigt lite koreansk media överlag, och det märkte jag verkligen av här – det är många personer att hålla reda på och det tog mig en 4–5 avsnitt att kunna skilja på karaktärerna och knyta åtminstone de engelska transkriberingarna av namnen till deras ansikten och personer. Men jag fick verkligen ta 1-2 namn i taget och typ sitta och upprepa deras namn när jag såg dem i rutan för att banka in dem… "Det där är Soochan, det där är Soohuyk, det där är kapten Han, det där är doktor Hong, det där är… vem? Vad var min mnemotik för hans namn nu igen?"

Jag är också extra ovan vid att höra koreanska namn uttalas, så jag hade väldigt svårt att plocka upp dem i konversationerna i serien också. Men allt detta är som sagt mest en fråga om min ovana, inget som drar ner serien. Kanske något andra ovana kan ha i åtanke ifall de vill se den här serien.

Överlag kändes serien på 8 avsnitt som ganska lagom lång, och ganska mycket som ett oneshot-rymdrollspelsäventyr. På ett bra sätt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jag och frun har sett om Santa Clarita Diet på Netflix. Hade glömt hur bra den var! Den kom såvitt jag minns mitt i zombiehysterin så jag avfärdade den länge som ett billigt cash grab. Men den är riktigt bra! Väldigt roligt och rätt smart! Tror att jag uppskattar den än mer nu när man är lite äldre, ser det som lite satir av överstressade medelsvensson som försöker få ihop livspusslet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
All of Us Are Dead
Netflix

Så jag har sett min beskärda del av zombiefilmer, från de gamla klassiska Reanimator och Cannibal Holocaust (OK, ingen av dem är väl direkt zombiefilmer) till de mer moderna, men avvikande, som Warm Bodies och Stacy: Attack of the School Girl Zombie. Jag älskade första två säsongerna av The Walking Dead, men ärligt talat har jag blivit rätt trött på genren. Det görs mest zombiefilmer slentrianmässigt och de återanvänder samma troper. Rätt trött på att se CGI-monster också.

Så varför plockar jag då upp denna tvserie? Tja, de nämnde Train to Busan i trailern och jag skulle nog säga att det är här tvserie-versionen av den filmen med en skvätt av Breakfast Club. Inte samma setting eller område, men väl sättet som de berättar på. Jag måste säga att koreanerna är experter på att rycka tag i en och få en engagerad i karaktärerna. Det var många "Åh, nej" i den här filmen och de bryter några av de klassiska zombie-troperna, exempelvis får vi tidigt reda på vad som orsakade utbrottet, ser tidigt botemedel och zombie-filmer finns i den här världen. De har också rätt individuella zombier - vissa kände jag igen efter ett tag genom att de stod ut från de andra (jag tittar på dig Army of the Dead med zombie-klon-verktyget från Photoshop).

Jag hoppas inte det kommer en andra säsong, för det är något bitterljuvt med att få bara en smak av det goda, men man vet aldrig. Det är en mastig säsong med tolv timmeslånga avsnitt och jag rekommenderar att avsluta mitt i ett avsnitt då de har ruskiga cliffhangers när vi får ta del av hur ett par skolungdomar överlever och upplever en epidemi.

"Man vågar inte leva, men man kan inte dö."
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Sett klart Mandalorian säsong 2 på display+ nu. Det är helt givet att se säsong 3 när den dyker upp.

Jag och frun har hunnit med fyra avsnitt av Ozark också, på netflix. Lite för långa avsnitt, och jag verkar gilla den mer än frun, men första säsongen är vi tillräckligt investerade i för att se klart. Eftersom reklam för säsong 4 ploppade upp i ansikten nyligen så vet vi att maffian inte dödar av allihop i nästa avsnitt, så det går att slappna av litegrann och heja på kärnfamiljen.

Jason Batemans minspel när han i fjärde avsnittet berättar för strippdansöserna att de inte behöver ge kunderna avsugningar längre och en av dem svarar "men hur ska vi försörja oss då?" är fantastisk. Man kan se viljan att ha ett bra svar, men det finns inget svar att ge.

Hur många medelålderskvinnoroller finns det jag gillar? En finns det i alla fall. En vanlig människa med fel och brister som gör sitt bästa. Som hjälper till som mäklare ibland, och som med fuck-you-attityd kastar upp djurkadaver på "grannarnas" hustak ibland. Oändligt mycket mer sympatiskapande än en CSI-fotomodell-labbtekniker någonsin varit.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Sett klart Mandalorian säsong 2 på display+ nu. Det är helt givet att se säsong 3 när den dyker upp.
Om du inte redan visste det så kan vi ju upplysa om att minst två avsnitt hittills av The Book of Boba Fett är typ The Mandalorian säsong 3 eller i vart fall säsong 2,5. Så att du inte går miste om något.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har sett Pam&Tommy

Streamas på Disney+

Serien handlar om det skandalomsusade paret Baywatch stjärnan Pamela Anderson och badboy rockaren Tommy Lee ifrån Mötley Crüe under perioden då deras sextape blev offentligt.

Jag har sett dom 3 avsnitt som finns ute att se

Jag lånar Karolina Fjellborg på Aftonbladets recension då jag tycker den säger det som finns att säga om serien på ett bra sätt.

Utöver den tidlösa trestegsraketen sex-kändisar-skandal, och starka insatser av Stan och framför allt Lily James – vars porträttlika Anderson blir mindre av en kliché och mer av en kvinna av kött och blod för varje avsnitt – innehåller ”Pam & Tommy” nämligen flera perfekta beten för samtiden att nappa på.

Dels står serien med fötterna stadigt i det årtionde som de senaste åren har varit nostalgiindustrins allra hetaste, och drivit lejonparten av hela rebootmaskineriet. Och ”Pam & Tommy” fångar essensen av 90-talet oerhört bra. Internet är som en nyöppnad vilda västern-park, där allt är tillåtet, men där allt också går väldigt långsamt. Grungen ställer till det för sleazerockens stora. Och i ett sjaskigt medieklimat blir en viss typ av kvinnor levande Barbie-dockor. Snygga att se på, enkla att sälja – och väldigt roliga att plocka isär.

Dels finns true crime-aspekten. Då kanske inte så många tänkte på att det faktiskt var ett brott som begicks, när en bitter hantverkare med ett horn i sidan till Tommy Lee bröt sig in i parets hem och stal ett kassaskåp som innehöll den sexvideo som sedan skulle komma att spridas som en löpeld över världen. Men det var det ju. Och här får vi en tragisk insikt i vilket hänsynslöst övergrepp det faktiskt handlade om, för offren.

Och dels är ”Pam & Tommy” en sorts upprättelse för Pamela Anderson, som blev skamligt behandlad. Av medier, av talkshowvärdar, av advokater, och av varenda människa som tog sig friheten att titta på videon.

Och det är ett narrativ som ligger i tiden, att titta tillbaka på, och poängtera, hur tarvligt kända kvinnor ofta har bemötts. Andra nyliga exempel är dokumentärerna om Britney Spears och Spice Girls, ”American crime story” om Lewinsky-affären och ”En brittisk skandal”, om hertiginnan Margaret Campbell.

Anderson lär visserligen knappast ha bett om att få återuppleva det här traumat, och upphovsmännen Evan Goldberg, Seth Rogen och Robert D Siegel är mer än någonting annat ute efter att underhålla. Att dra en lans för de kvinnor som har fallit offer för slut-shaming är inte deras främsta syfte.
Men det ena behöver inte utesluta det andra. Och det är fascinerande hur många tankar den här serien lyckas jonglera i huvudet, medan den vältrar sig, rätt skamlöst, i en sjutusan till historia.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Om du inte redan visste det så kan vi ju upplysa om att minst två avsnitt hittills av The Book of Boba Fett är typ The Mandalorian säsong 3 eller i vart fall säsong 2,5. Så att du inte går miste om något.
Inte koll, men Boba Fett ligger i titta-kön så det kommer lösa sig. 🙂 Tack.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag har sett igenom The Witcher samt Nightmare of the Wolf.

Vad jag hoppades på: Någon form av Sherlock Holmes-inspirerad monsterjakt där Witchern listar ut vad för monster som ska dödas, plus lite annat.
Vad jag fick: En del coola monster, väldigt mycket hoppande i tid (förmodligen för att för sig vore delarna ganska tråkiga), någon form av "episk" världen-går-under (nästan omedelbart) samt lite smått kungarike-intrig/sammandrabbning.

Det är typ bra, men tycker inte det är exceptionellt. Okej tidsfördriv, ganska dussinfantasy men serieskaparna har inte varit grovt inkompetenta för en gångs skull.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Såg första avsnittet av detta igår. Riktigt lovande! Bra skådisar, snyggt foto och, minst sagt, dramatisk och rafflande handling. Trailern ger en bra bild av stilen i serien. Ett minus är dock att man behöver skaffa konto på Paramount+, som inte ser så intressant ut i övrigt. Gratis en vecka dock (tror jag det var).


Fel tråd för detta inlägg? Jag hittade ingen bättre. Flytta detta inlägg till mer passande tråd om ni vill.
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag såg det första avsnittet av Bulgasal: Immortal Souls på Netflix. Det är en koreansk fantasy-serie om odödliga människor/monster. Tyvärr var det inte så bra. Skådespeleriet var överdrivet, dialogen innehöll för mycket styltig exposition, och det var helt enkelt inte så intressant som jag hade hoppats på.

Men det jag vill nämna var varningstexten som jag fick upp i början av avsnittet. Det verkar vara standard på Netflix att det varnas för farliga saker, inklusive stroboskopeffekter som kan orsaka epileptiska anfall. Men i det här fallet varnade de för att avsnittet innehöll "produktplacering". Bara det gjorde mig så nyfiken att jag blev tvungen att se klart.

Så det visade sig att bara de första minuterna utspelade sig i nutid, och de produkter man fick se där var en kniv och kläderna personerna hade på sig. Resten av avsnittet var huvudpersonens bakgrund någon gång på 1400-talet. Inga placerade produkter syntes till, däremot våld, självmord och våld mot barn som det normalt varnas för, men inte i det här fallet.

Så antagligen har någon gjort ett märkligt fel, eller så är Bulgasal ett koreanskt tandkrämsmärke eller något liknande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag har nu sett alla tre säsonger av Lost in Space på Netflix.

Det är en rätt skön, sentimental rymdäventyrs-grej som man verkligen inte behöver ha sett någon av förlagorna till för att uppskatta. Jag har en gång i urtiden sett filmen från 1998 med Matt LeBlanc och minns den som underhållande nonsens, och jag är tillrävkligt allmänbildad för att känna igen "DANGER WILL ROBINSSON" men that's about it.

Familjen Robinson är på väg till Alpha Centauri för att bli kolonister. På vägen dit händer grejer, och de måste klara sig på en främmande planet där allt är farligt och jobbigt.

Skådespeleriet och kemin sitter som en smäck, specialeffekterna är grymt snygga och håller hela vägen, överlag är det här ett gediget hantverk. Man ska nog inte förvänta sig speciellt hård scifi här, men så länge man är OK med lite wibbley-wobbley och att rymdöverlevandet också har plats för en del såpa så tror jag att man kommer att gilla det här.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har nu sett alla tre säsonger av Lost in Space på Netflix.

Det är en rätt skön, sentimental rymdäventyrs-grej som man verkligen inte behöver ha sett någon av förlagorna till för att uppskatta. Jag har en gång i urtiden sett filmen från 1998 med Matt LeBlanc och minns den som underhållande nonsens, och jag är tillrävkligt allmänbildad för att känna igen "DANGER WILL ROBINSSON" men that's about it.

Familjen Robinson är på väg till Alpha Centauri för att bli kolonister. På vägen dit händer grejer, och de måste klara sig på en främmande planet där allt är farligt och jobbigt.

Skådespeleriet och kemin sitter som en smäck, specialeffekterna är grymt snygga och håller hela vägen, överlag är det här ett gediget hantverk. Man ska nog inte förvänta sig speciellt hård scifi här, men så länge man är OK med lite wibbley-wobbley och att rymdöverlevandet också har plats för en del såpa så tror jag att man kommer att gilla det här.
Det här är en sådan serie som jag och hela familjen såg tillsammans och alla tyckte den var riktigt bra. Så från en son som nu är åtta till en dotter som är elva, de var alltså yngre när vi såg säsong ett, till en gubbe på snart 40 med något yngre fru. Vi tyckte alla att serien var väldigt underhållande!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag och frun har hunnit med fyra avsnitt av Ozark också, på netflix.
7 sedda avsnitt nu. Avsnitt 3, 4 och 5 är jättebra. Hoppas det vänder uppåt snart.

När jag kollar själv på serier så är det Archive 81 som spelas (också Netflix). Sett 2 avsnitt hittils. Precis rätt mängd creepy för mig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Jag har har sett två animerade serier.

Jag såg om Arcane (Netflix) ihop med min dotter. Måste säga att serien växt på mig och jag tyckte den var ännu bättre andra gången. Slående visuellt, dramaturgiskt stark, bra musik. Den har egentligen inga svaga punkter - bortsett från viss steampunkstil och vissa estetiska överdrifter som jag ogillar och som jag antar kommer från spelet. Men jag har svårt att hålla det emot serien i någon objektiv mening, det är bara inte 100% träffsäkert för just min smak. Faktiskt 5 av 5.

Jag har också sett Blade Runner: Black Lotus (HBO). Egentligen är det konstigt att jag sett hela säsongen - antar att det är det korta formatet (20 min) i kombination med ett avsnitt i veckan som fått mig att hela tiden ge den en chans till. Visst, settingen hjälper så klart, men ändå. Otroligt trist animering, menlös musik, intetsägande skådespeleri (av röstskådisarna alltså), styltiga actionscener. Dessutom återanvänds vissa partier som flashbacks på ett sätt som inte tillför något utan bara känns repetitiva, närmast som utfyllnad. Hyfsade miljöer dock så länge de är tillräckligt utzoomade. Ok intrig - inget särskilt men tycker inte Blade Runner kräver så mycket mer. Tycker ändå att det kanske är den del som funkar bäst, har växt lite på mig för varje avsnitt.
En grupp replikanter används för illegal nöjesjakt av några höjdare, trots att tillverkning av replikanter är förbjuden och de Tyrell-modeller som finns kvar jagas upp av Blade Runners. Huvudpersonsreplikanten bryter mot beteendeprogrameringen som ska hindra dem från att skada människor och lyckas fly från jakten. Sedan ger hon sig ut på hämndturné och letar upp dem som jagade henne. Det hela visar sig vara en del av ett hemligt program som Wallace Corp driver för att utveckla nya lydiga replikanter, samtidigt som Niander Wallace manipulerar situationen så att hans far dödas och han får kontroll över företaget.
Allt annat är medelmåttigt eller dåligt. 1 av 5, om än ganska stark.
 
Top