Jag tänkte börja med att skriva något om
Locke and Key av Joe Hill (manus) och Gabriel Rodriguez (illustrationer). Serien började publiceras 2008, men jag ignorerade den fram till förra året, trots att det då och då dök upp extremt positiva recensioner på serieforum jag läser. Delvis berodde det väl på att den inte publicerades av något förlag jag litade på, utan av IDW, som annars mest verkar publicera slumpmässiga serier baserade på 80-talslicenser, typ Alien vs. Ghostbusters eller Terminator vs. Flashdance, och delvis berodde det på att författaren var en sådan där riktig författare som annars är känd för att skriva riktiga böcker och sådana är inte alltid riktigt bra på att skriva seriemanus, oavsett hur hyllade de blir.
Locke and Key är en skräckserie. Huvudpersonerna är de tre barnen i familjen Locke: storebror Tyler, något yngre syster Kinsey och lillebror Bode. Efter att deras far mördas av två av barnens före detta skolkamrater flyttar de till andra sidan landet, närmare bestämt en liten stad i New England med det diskreta namnet Lovecraft, där faderns barndomshem -- the Keyhouse -- ligger. The Keyhouse utmärks av två saker: gömda på olika platser i det finns en uppsjö magiska nycklar med märkliga egenskaper, och i brunnshuset lever en demonisk varelse som är ute efter dessa nycklar.
Serien är avslutad sedan ett par månader tillbaka, och finns nu samlad i sex album (varav det sista precis har kommit i hårdpärm).
*Welcome to Lovecraft
*Head Games
*Crown of Shadows
*Keys to the Kingdom
*Clockworks
*Alpha and Omega
Är det bra då? Ja, det är det. Bitvis otroligt bra. Rodriguez har en teckningsstil som lyckas att både vara extremt detaljerad och lagom orealistisk på ett mycket bra sätt. Manuset utnyttjar seriemediet skickligt på ett sätt som andra litterära författare som försöker sig på serier ofta misslyckas med. Berättelsen lyckas uppnå en bra blandning av magi, tonårsångest, ungdomsäventyr och brutala mord. Den bakgrundshistoria som gradvis rullas upp under berättelsens gång känns extremt genomtänkt. Till skillnad från många andra berättelser kan man lita på att mysterierna kommer att bli förklarade, och att svaren kommer att hänga ihop. Och det gör de. Tyvärr blir jag inte speciellt skrämd, men det brukar jag inte bli av andra serier, böcker eller filmer som försöker skrämmas heller.
/tobias