Drivhuset - Brian Aldiss
En SF-klassiker direkt från sextiotalets början!
Plåtten
Det är inte en rimlig roman det här. Vi är så långt in i framtiden att Jorden slutat snurra. Hela världen är övertagen av växtlighet, och kilometerlånga träd täcker hela kontinenten. Mänsklig civilisation är totalt slut och bortglömd. Enorma och mystiska växter jagar den lilla spillra djurliv som fortfarande finns, och är betydligt mer aktiva än ens nutida köttätande växter.
Vi följer en liten klunga av människor, en av de sista resterna som degenererat till halva storleken och har släppt all civilisation. De lever nu som jägare och samlare halvvägs upp i det stora lövverket, några hundra meter från marken och några hundra meter från solens ständigt lysande strålar.
Vår grupp utsätts för prövningar, slits isär och vi följer olika personer när de ger sig ut på resa, möter motgångar, bildar nya grupper och möter nya vänner och fiender.
På det stora hela märks det rätt väl att det egentligen är fem någorlunda sammanfogade noveller snarare än en bok. Jag hade nog föredragit parallella handlingar kapitel för kapitel istället för novell för novell, men vad vet jag.
Hur som.
Världsbygge
Det här är en mycket frustrerande bok. Plotten är rätt meh. Karaktärerna likaså. Men världen växlar hela tiden mellan genuint ärkekorkad och fantastiskt intressant. Det finns massor med bra idéer om hur olika delar av jätteskogen funkar, hur människorna rör sig vertikalt mycket mer än horisontellt, hur deras lilla kultur funkar med begravningar och hur de hanterar gruppdynamik med tabu och fortplantning och så vidare.
Men det är också fruktansvärt dum värld ofta. För på bokens drygt 250 sidor dör folk i vår lilla grupp som flugor. Världen är så farlig att det liksom inte är rimligt att det ska finnas ens en liten grupp människor kvar, de borde ha dött ut för länge sedan. Allting är dödsfarligt i träden, inte bara
lite farligt. Allt är toppredatorer, liksom. Det finns inte ens något som är långsamt farligt, som giftiga växter med några dagars verkan, utan allt bara mördar dig omedelbart. Jisses.
Att Aldiss också är extremt ojämn i hur han skriver karaktärer hänger nog ihop med det här. För jag har nog inte läst en bok jag blivit så aggressivt ointresserad av på länge. Jag fick plåga mig igenom stora delar av boken för att få de där glimtarna av briljans, men på det stora hela tror jag det inte var värt att ta sig i mål.
Plotten är totalt meningslös när gruppen delat på sig. Det är extremt mycket “vi ska från punkt ett till punkt två” utan att det ger särskilt mycket till vare sig plott, tema, stämning, eller ens världsbygge. Jag förstår inte vad jag ska få ut av minst 40% av bokens sidor. Det blir bättre framåt slutet när det introduceras lite nya kulturer och så, men det är inte värt att läsa för att ta sig dit.
Så jag förstår inte varför det här har blivit en klassiker. På allvar. Den är inte bra.
TLDR
Undvik. Om du verkligen vill, läs en sammanfattning på wikipedia istället och kolla på lite fanart på nätet.