WRNU:s serieklubb 2023

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Paper Girls volym 1-6 (hela serien) av Brian K Vaughan, Cliff Chiang, m.fl.

1698312140907.jpeg


En modern klassiker sägs det. I trettio tidningar följer vi fyra tolvåringar, som cyklar runt på morgonen i en liten småstad utanför Cleveland i Amerika för att sköta sitt jobb med att dela ut morgontidningar innan folk vaknar. De känner inte varandra så bra när historien börjar, men de kommer betydligt närmare varandra när äventyren väl tar fart. För äventyr blir det.

Ganska snart hittar de nämligen en tidsmaskin och dras in i alla möjliga äventyr. De far tillbaka till dinosaurietiden, möter sina framtida jag, slåss mot elaka SF-filurer, åker till framtiden, och allt möjligt annat, medan de själva bara vill komma hem.

Men
Jag förstår inte Paper Girls. Jag gillar i princip allt BKV har skrivit, men just här förstår jag inte varför den har fått så mycket hyllningar och så mycket beröm. Det är absolut inte dåligt. Det är till och med riktigt bra, i alla fall bitvis. Bildmässigt är det ruskigt bra, både vad gäller design och utförande. Men det är aldrig lika smidigt berättat som i Vaughans andra verk.

Framför allt går allt i ett hisnande tempo utan minsta sekund till andhämtning och lugn. Ständigt matas läsaren med ny och utflippad SF-galenskap. Det är inte förrän i sista volymen jag känner att jag får ordentlig koll på hur Paper Girls version av tidsresor går till, och börjar få någon sorts kläm på ur allt hänger ihop. Det behöver visserligen inte vara dåligt, men det skapar problem. Under resans gång är det mängder med karaktärer att hålla koll på, platser/tider att vara på och massor av saker som händer utan att det är något som utvecklar våra karaktärer. Det är synd.

Det är nämligen fyra riktigt bra huvudroller. Och när de får lite tid att andas och studsa mot varandra glimrar allting till. Men oftast är det ständigt nya saker som händer dem och biroller som kastar technobabble vilt omkring sig. Det förtar känslan. Hade exakt samma saker hänt, men serien varit 35 nummer istället för 30 tror jag att jag hade tyckt lika mycket om den som Vaughans andra serier.

?
Paper Girls är bra. Men aldrig briljant. Den är proppfull med bra idéer, som aldrig riktigt får tid att kännas, bara förklaras.

En rekommendation med förbehåll. Inget mästerverk, utan “bara” bra.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
Jag gillade Paper Girls, men var lite besviken efter första delen, just eftersom den går från noll till hundra vad gäller galenskap på väldigt kort tid. Jag hade velat ha en startsträcka där vi får lära känna figurerna och deras samhälle litegrann innan det kommer astronauter och dinosaurier.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Jag gillade Paper Girls, men var lite besviken efter första delen, just eftersom den går från noll till hundra vad gäller galenskap på väldigt kort tid. Jag hade velat ha en startsträcka där vi får lära känna figurerna och deras samhälle litegrann innan det kommer astronauter och dinosaurier.
Instämmer. Jag tycker allt annat jag läst av BKV, från Ex Machina till Saga till Y har varit betydligt bättre på pacing och att portionera ut lagom andningspauser genom alla galenskaper de handlar om. Jag förstår inte riktigt varför den här känns så stressad när han lyckats så bra förr.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Jag tyckte jättemycket om Paper Girls, mer än Saga till och med och mycket mer än Y, Ex Machina eller (Gud förbjude!) We Stand on Guard. Kanske för att han har någon sorts subtlitet med politiken här, snarare än en slägga i ansiktet.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Listen, beautiful Márcia - Marcello Quintanilha

1699464083999.jpeg

En serieroman i albumformat från en favela i Rio de Janeiro.

Handlingen
Vår huvudperson Márcia bor tillsammans med sin tonårsdotter Jaqueline och sin pojkvän Aluísio i en av de bättre delarna av en av Rios favelor. Men dottern har hamnat i dåligt sällskap, och det är svårt att hantera. Hon växlar sin tid mellan att arbeta som sjuksköterska på ett sjukhus och försöka få ordning på sin dotter. Det går inget bra.

Relationen med dottern är i centrum, och den är katastrofal. Dottern är tonårsdryg på en nivå som är omöjlig att hantera, särskilt när hon umgås med beväpnade gangsters. Allt eskalerar på precis fel sätt tills det spårar ur.

Teman
Det här är ruskigt snyggt tonårsdrama, fast ur förälderns perspektiv. Márcias uppgivenhet och sorgsenhet mitt i all ilska syns så väl. Att ens barn ska dö är en förälders mardröm, men att ens barn ska umgås med (och kanske vilja bli?) en sådan som mördar barn? Jag ryser. Att inte kunna nå sitt barn när man ser att det är på väg åt helt fel håll? En annan brutal mardröm.

Tecknarstilen fångar också det här på ett sätt som är svårt att förklara utan exempel. Márcia ser alltid lite hopsjunken ut, lite liten trots kroppshydda. Jaqueline är lika stor, men alltid med hakan upp och näsan i vädret. När hon rör sig är hennes kropp nonchalant fladdrig som en gammal tecknad stumfilm.

Hela färgpaletten är avskalad och dämpad. Inget är visserligen mörkt, men det är tydligt att Quintanilha är mer inne på att representera än avbilda. Folk har hudfärg i blåskala. Bara en sån sak. Allting känns platt med starka svarta streck. Djup är föränderligt beroende på om det behövs eller inte. Ingenting är förskönat, allting är lite skevt och fel i känslan. Ruskigt effektivt för att skapa obehag.

TLDR
En bra, men obekväm och deppig bok. Läs den gärna, för det är en bra serieroman. Var bara beredd på att du kommer känna dig nere efteråt. Eventuellt hyperventilera några gånger på vägen.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Nimona - ND Stevenson

1699523642174.jpeg


Det här är från början en webserie. Sen blev det samlat som en serieroman. Sen en film. Men det här är serieromanen.

Handling och sånt
Vi är i en riktigt fräsig värld. Medeltida cyberfuturism i en mycket unik blandning. Folk har både gigantiska superdatorer med skärmar stora som hus och rustningar med svärd och tornerspel. Jag tror inte jag någonsin sett den blandningen förr. Överraskande nog funkar det. Till och med funkar bra.

Själva handlingen kretsar kring tre personer i huvudsak. Skurken Ballister Blackheart och hans antagonist, den gode hjälten Ambrosius Goldenloin. De fungerar ungefär som en superskurk och en statligt godkänd superhjälte (tex Kapten Amerika) i en superhjältehistoria. Allt börjar när Nimona dyker upp hos Blackheart, och kräver att få bli hans sidekick. Hon är en hamnskiftare och kan bli alltifrån stor som en drake till liten som en katt. Tillsammans börjar de skapa större problem för Goldenloin och samhället än förr.

Men mycket är inte som det verkar vara. Blackheart vill aldrig skada oskyldiga. Kanske är han mer av en frihetskämpe / upprorsledare än en skurk? Kanske är samhället Goldenloin försvarar och representerar inte så mycket att hänga i julgranen? Och vem är Nimona egentligen?

Tecknarstil
Det här är tidigt i Stevensons karriär, och det är tydligt att han blir bättre och bättre över bokens gång. Mer vågade bilder, kreativare bakgrunder, subtilare sidor, etc. Inte berätta i allmän glädje över att berätta, utan verkshöjden ökar sida för sida. Riktigt kul att se. Den expressiva och lätt överdrivna stilen i teckningarna passar karaktären Nimona fint, och det är få av de andra som får lika mycket svängrum att ta plats som en riktig seriefigur. De andra är mer strikta, korrekta i kroppsspråket, vilket gör att Nimonas plats utanför samhällets ramar och som allmän kaosfaktor syns fint även i bild. Jag gillar’t.

1699523675970.jpeg
Ovan postade exempel är från tidigt i romanen, innan serien hittat sin grafiska form ordentligt. Inte dåligt, men det blir klart bättre sen.

Det här är en bra serieroman. Väl värd att läsa. MEN…

Filmen
Problemet är filmen som kom i somras. Den tajtar till storyn, vrider om lite av ordvalen, rätar ut en del frågetecken och gör att allt bara känns 15-25% bättre än förlagan. Stevenson själv var med i manusarbetet och hade en hel del åsikter, även om han inte räknas som en officiell del av författarklungan (bara som “additional screenplay material by"). Enligt lite intervjuer och sånt verkar det ändå som om han hade någon sorts vetorätt och var mycket nöjd med allt som gjorts.

Jag tycker filmen är bättre. Nästan rakt av. Handlingen är snärtigare berättad, Goldenloin är en bättre karaktär, allting är tydligare, och musiken är pricken över i för att fånga Nimona själv.

Det gör att det här inte var en tråkig läsning, men det gick liksom inte att ständigt få känslan av att läsa ett första utkast. Särskilt i de första kapitlen innan allt tagit ordentlig fart.

Med det sagt är den absolut läsvärd. Men läs den före ni ser filmen.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
He-Man och Universums Giganter vill snacka med dig
Masters of Umdaar till FATE gör det här också - det är barbaraction, men barbaraction via lördagsmorgon-tv och Flash Gordon.

 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Masters of Umdaar till FATE gör det här också - det är barbaraction, men barbaraction via lördagsmorgon-tv och Flash Gordon.

Det är det som är det konstiga i Nimona. Jag får alls inte känslan av Blixt Gordon eller He-Man. Det är något helt annat. Swords and spaceships är en annan genre. Om det låter vettigt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Impending blindness of Billie Scott - Zoe Thorogood

1701882975676.jpeg

Det här är en bok om ensamhet och att vara ofrivilligt introvert. Det är en bok om att äntligen få en chans, men också att förlora allt. Det är en bok om att ta sig ur sin bubbla för att man måste, och att äntligen våga.

Handling och dylikt
Allt börjar med att Billie Scott, en nyutbildad konstnär i det där gränslandet mellan högskola och arbetsmarknad äntligen får en beställning. Ett galleri vill ha in henne, men så råkar hon ut för en olycka. Riktig jävlig olycka. Den resulterar i att hon har c:a två veckor på sig innan hennes ögon slutar funka för evigt.

Så vi följer Billie genom de två veckorna, när hon ger sig ut i samhällets bottenskikt i trashankarnas storstadsengland. Hon hittar nya kontakter, gör saker hon aldrig tänkt sig göra, och allmänt försöker söka sig ut ur sitt skal för första gången på hur länge som helst.

Konst, måleri, serie
Det här är konst om en konstnär. Så självklart har Billies målningar stor plats i serien. Thorogood är uttrycksfull i sin avskalade enkelhet. Fantastiskt välgjort. Det är ofta smutsigt och skitigt, ostädat och fult. Men mitt i allt det där hittas det vackra ändå - den mänskliga kontakten. Den melankoliska motsättningen är svår att få fram, men Thorogood lyckas utmärkt.



Exempelsida från tidigt i serien. Hela alltet är i svartvitt + röd/rosa och FANTASTISKA gråskalor.


I allmänhet
Det här är rysligt bra. Läs den om du har det minsta intresse av välskriven karaktärsstudie, bra serier eller allmänt en bra historia.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,880
Location
Marjura
Någon som känner till om det finns en serieversion av The Once and Future King/Svärdet i Stenen/Arthurmyten, som inte är Marvel, Disney eller liknande?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Min första tanke går ju till Camelot 3000, men jag antar att det inte är riktigt vad du är ute efter?
Tyvärr en serie som åldrats sådär på många plan dessutom. En hel del bra, en hel del ärliga försök till bra, allmänt ball estetik och Bolland är alltid bra tecknare. Men den inneboende misogynin, sexismen och en hel del annat lämnar mycket övrigt att önska.
 
Top