WRNU:s filmklubb 2026 v38

krank

Radikal anti-AI-gubbe
Detta är WRNU's filmklubb för v38 2026 – #712 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

Code:
[spoiler]
Ditt innehåll
[/spoiler]

Jag har sett om Tank Girl i 4K. Senast var tydligen 2014, vilket ju är helt orimligt.

It's been swell, but the swelling's gone down…

Jag minns inte längre när jag såg den här filmen första gången, men det är ganska sannolikt att det var på VHS. Den har också bitit sig kvar rätt ordentligt. Och den funkar fortfarande! Överlag är det rätt kul att se serie-adaptioner från tiden innan både CGI och teal and orange; ville man göra en märklig stridsvagn eller ett ont vattenföretags bas eller… kängru-människo-hybrider så fick man göra det med modeller eller genom att göra det fullstort. Vad jag förstår ser den här filmen delvis ut som den gör för att det helt enkelt kostar väldigt mycket pengar att göra allt praktiskt i den här skalan, och pengarna tog helt enkelt slut.

Men filmen blev otroligt kul ändå! Extremt bra casting; Lori Petty gör en lysande Tank Girl och Malcolm McDowell tuggar scenografi på ett helt fantastiskt sätt. Filmen har också ett extremt bra soundtrack plus en låt av Ice-T, riktigt riktigt snygg scenografi och kostym, och en genomgående känsla av anarkistisk "heightened reality"; den tar inte sig själv på allvar. Det här var innan Marvelformeln; det här är mer som Snurre Sprätt fast i mörk dystopisk postapokalyps.

Jag vet inte heller riktigt vad jag pratade om senast. Kängru-makeuppen är ju asbra.

BETYG: 5/5

Even educated flees do it

Last edited:
Vad jag förstår ser den här filmen delvis ut som den gör för att det helt enkelt kostar väldigt mycket pengar att göra allt praktiskt i den här skalan, och pengarna tog helt enkelt slut.
Nu läser jag iofs att de var inom budget, men att studion insisterade på en massa klippningar.

Och att enligt några inblandade så behövde de animera vissa sekvenser för att de "glömde filma dem"? Oh well. Resultatet blev bra iaf.

Jag såg om Transformers: Dark of the Moon också, i 4K.

Jag har såklart sett den förr – på bio, sedan 2013, 2015 och 2023.

Jag vet inte om jag har så mycket att tillföra egentligen. Filmen är snygg, har ett bättre manus än föregående film, har överlag en massa bra idéer även om genomförandet är lite si och så (framför allt på manusnivån men det är också en del märklig klippning). Sam skulle fortfarande behöva ta ett chill pill. Sam och Carly har noll kemi; det är synd att Megan Fox gick och kallade Michael Bay för Hitler så att hon fick skrivas ut.

Jag går från filmen med en hel del idéer och inspiration till det där Transformersrollspelet jag aldrig kommer att skapa.

BETYG: 4+/5

Jag tänkte se något med Tim Curry, och så såg jag att han stod med i cast-listan för Stream (2024) och att hans sista roll tydligen var i den filmens uppföljare.

Stream är en slasher-skräckis där en normaldysfunktionell familj som helt och hållet består av stereotyper åker till ett hotell för att komma bort lite från vardagen – och framför allt få bort dottern från "dåligt sällskap". (Hon snattar bärs och smiter iväg för att hångla med söta pojkar, medan hennes lillebror mest sitter vid datorn och streamar. Visst skrev jag "stereotyper"?)

I alla fall, det visar sig att hotellet de tar in på har Jeffrey Coombs som chef, och när kvällningen kommer så låses alla dörrar och en grupp seriemördare släpps lös medan alltsammans filmas.

Bara för någon dag sedan undrade jag hur det kommer sig att det inte verkar göras så mycket lågbudget-splatter-skräck längre. Liksom, kolla Hellraiser, eller för den delen första Nightmare on Elm Street. Klassiska, splattiga, kreativa filmer med väldigt mycket visuellt gore och smarta, snygga fysiska effekter. Man tycker ju att det borde ha blivit billigare, inte dyrare, att göra sådana – numera kan man ju filma dugligt med sin mobil och klippa på vilken dator som helst. Och inte kan väl fejkblod och lite slaktavfall och typ lite latex kosta så mycket?

Men ja, det här är det närmaste jag sett. Vad jag kunde avgöra är det noll CGI – all gore är klassiska fysiska effekter. De klipper bort från dem lite för snabbt och så, och lösningarna är väl inte superkreativa… Så det är inte direkt något som tävlar i samma viktklass som de gamla klassikerna. Men det är i varje fall samma sport! Och det gör mig glad.

Tyvärr är det nog nästan det enda som gör mig glad. Det är inte så att det är jättedåligt, men filmen är två timmar lång. De hade kunnat klippa ganska mycket, framför allt i och med att även skådespeleriet och manuset är på klassisk 80-tals-skräckfilmsnivå. De hade kunnat tighta till det rätt rejält.

Jag vet inte om jag kommer att se tvåan. Kanske. Vi får se. Tyvärr är det ju lite klurigt att hitta ett (lagligt) sätt att se dem i sverige…

En sak: Tim Curry är inte med, så sitt inte och vänta på honom. Eller, han gör en voice-over i en post-credits-grej. Han är alltså inte med i själva filmen på något sätt alls.

BETYG: 3−/5

Jag såg Resident Evil på bio. Hade inga förväntningar åt vare sig det ena eller det andra hållet och det kanske påverkar vad min åsikt till slut ändå blev. Filmen är inte alls lik de äldre filmerna, så de som vill se action med tjejer i kläder som är tveksamma när det gäller praktikalitet etc, blir nog besvikna. Men vill man se en grymt stämningsfull film som fångar spelens känsla och "vibe", då är detta filmen för dig!

Filmen är inte mycket längre än en och en halv timme, vilket är ovanligt och normalt något jag skulle anse som för kort för en bra film. Dock lyckas filmen tack vare vad jag upplever som bra skådespelarinsatser, kameravinklar och mycket annat att faktiskt få Resident Evil att vara precis perfekt när det gäller filmlängd. Jag är extremt överraskad på ett positivt sätt och har nog inte varit lika nöjd efter att ha sett en film på bio på väldigt länge. Jag rekommenderar Resident Evil vare sig man gillar spelen som filmen baseras på eller inte, den är bra på egna meriter men kanske ännu bättre om man gillar spelen. 5 av 5!

Jag såg Resident Evil på bio. Hade inga förväntningar åt vare sig det ena eller det andra hållet och det kanske påverkar vad min åsikt till slut ändå blev. Filmen är inte alls lik de äldre filmerna, så de som vill se action med tjejer i kläder som är tveksamma när det gäller praktikalitet etc, blir nog besvikna. Men vill man se en grymt stämningsfull film som fångar spelens känsla och "vibe", då är detta filmen för dig!

Filmen är inte mycket längre än en och en halv timme, vilket är ovanligt och normalt något jag skulle anse som för kort för en bra film. Dock lyckas filmen tack vare vad jag upplever som bra skådespelarinsatser, kameravinklar och mycket annat att faktiskt få Resident Evil att vara precis perfekt när det gäller filmlängd. Jag är extremt överraskad på ett positivt sätt och har nog inte varit lika nöjd efter att ha sett en film på bio på väldigt länge. Jag rekommenderar Resident Evil vare sig man gillar spelen som filmen baseras på eller inte, den är bra på egna meriter men kanske ännu bättre om man gillar spelen. 5 av 5!
Tack för en bra recension.

Jag har stått lite i valet och kvalet om man skall gå och se denna eller ej då jag är fattig proletär och måste göra väl avvägda val när det kommer till hur jag spenderar mina pengar.

Har kännt att jag inte riktigt varit villig att lägga 250 kronor för biljett,dricka,popcorn på ännue en resident evil trashy zombie action ala Mila Jovovic men så som du beskriver filmen så känns det ändå som att detta kan vara värt att spendera pengar på.

Jag kom på youtube över en lista över dom 10 mest shockerande filmer du skall ha sett och utöver salo-sodoms 120 sista dagar, serbian movie,men behind the sun och nekromantik och massa annat som jag redan sett nämndes den ryska filmen the green elephant vilken jag inte hade sett.

The green elephant är en rysk explotation/arthousefilm regisserad av den ryska regissören Svetlana Baskova som jag inte har någon koll på.

Filmen utspelar sig någon gång på 80-talets slutskede och följer två ryska officerare som av disciplinära skäl blivit inspärrade i ett militärfängelse och som där får utstå fysisk och mental förnedring.

Betyg 2,5-3/5. Det råder delade meningar hos både filmkritiker och publik där vissa anser att filmen är en kompromisslös kritik mot krig,militärism och den brutala avhumanisering som existerar inom den ryska militärmakten medans andra anser att filmen inte är något annat än ett ett bisarrt konstprojekt som inte fyller något annat syfte än att äckla och shockera och att filmens politiska budskap drunknar under floder av avföring,skrik och extrem gore.

Jag skulle inte rekomendera denna film till någon som inte är ett fan av extreme underground cinema.

Jag har sett om Tank Girl i 4K. Senast var tydligen 2014, vilket ju är helt orimligt.
Liknande filmer i stämning: Max Mad: Fury Road, Everything Everywhere All at Once, Into the Spiderverse, Kung Fury och City of Lost Children

Stämningen här är givetvis "Vad sjutton tittar jag på och varför är jag så indragen i detta?"

Last edited:
Back