WRNU:s filmklubb 2026 v38

krank

Radikal anti-AI-gubbe
Detta är WRNU's filmklubb för v38 2026 – #712 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

Code:
[spoiler]
Ditt innehåll
[/spoiler]

Jag har sett om Tank Girl i 4K. Senast var tydligen 2014, vilket ju är helt orimligt.

It's been swell, but the swelling's gone down…

Jag minns inte längre när jag såg den här filmen första gången, men det är ganska sannolikt att det var på VHS. Den har också bitit sig kvar rätt ordentligt. Och den funkar fortfarande! Överlag är det rätt kul att se serie-adaptioner från tiden innan både CGI och teal and orange; ville man göra en märklig stridsvagn eller ett ont vattenföretags bas eller… kängru-människo-hybrider så fick man göra det med modeller eller genom att göra det fullstort. Vad jag förstår ser den här filmen delvis ut som den gör för att det helt enkelt kostar väldigt mycket pengar att göra allt praktiskt i den här skalan, och pengarna tog helt enkelt slut.

Men filmen blev otroligt kul ändå! Extremt bra casting; Lori Petty gör en lysande Tank Girl och Malcolm McDowell tuggar scenografi på ett helt fantastiskt sätt. Filmen har också ett extremt bra soundtrack plus en låt av Ice-T, riktigt riktigt snygg scenografi och kostym, och en genomgående känsla av anarkistisk "heightened reality"; den tar inte sig själv på allvar. Det här var innan Marvelformeln; det här är mer som Snurre Sprätt fast i mörk dystopisk postapokalyps.

Jag vet inte heller riktigt vad jag pratade om senast. Kängru-makeuppen är ju asbra.

BETYG: 5/5

Even educated flees do it

Vad jag förstår ser den här filmen delvis ut som den gör för att det helt enkelt kostar väldigt mycket pengar att göra allt praktiskt i den här skalan, och pengarna tog helt enkelt slut.
Nu läser jag iofs att de var inom budget, men att studion insisterade på en massa klippningar.

Och att enligt några inblandade så behövde de animera vissa sekvenser för att de "glömde filma dem"? Oh well. Resultatet blev bra iaf.

Back