WRNU:s filmklubb 2026 v29

krank

Radikal anti-AI-gubbe
Detta är WRNU's filmklubb för v29 2026 – #703 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

Code:
[spoiler]
Ditt innehåll
[/spoiler]

Jag fick feeling för att spana in Spider-Man i MCU (Tom Holland). Mest för att jag såg att de så snyggt fått med de andra Spider-Man-varianterna i No Way Home. Jag har bara lyckats se Homecoming och Far From Home. Alla är bra, och det var inte de filmerna jag skulle skriva om. Men i samma veva passade jag på att se Doctor Strange in the Multiverse of Madness.

Doctor Strange har ju alltid varit en favorit hos mig och jag gillade verkligen första filmen. Den här uppföljaren dock... Vad hände här?

Filmen handlar om parallella universum. Ok. Men som vanligt behöver alla filmer förhålla sig till en intern logik, vilket den här filmen inte gör någonstans, anser jag. Det känns som en del slarviga plot-holes. Nu kanske jag ogillade filmen omedvetet och lade märke till alla konstiga hål som typ alla superhjältefilmer har, men men...

Scarlet Witch ska vara the baddest of the baddest, och ingen har en chans mot henne, säger alla. Ändå rustar man upp och har en strid som faktiskt går bra – tills man kommer på att hon ju har mentala påverkanskrafter också och att vi måste "shielda" våra sinnen. Men då är skadan redan skedd. Det känns som ett hål man skapade bara för att det skulle bli en lite ball fight och ett försvar av den heliga magikerstaden.

Om Scarlet Witch kan besitta sin kopia i ett annat universum, vad ska hon då med kraften att resa fysiskt mellan universum till? Hon kan ju uppenbarligen göra det mentalt redan?

Om alla vet att Scarlet Witch är jättefarlig, varför viftar "Illuminati" (Avengers) bort henne som ett "hanterbart" hot i det parallella universumet, för att sedan typ bli annihilerade på åtta stridsrundor? Varav 50 % under de första två :D

Varför haltar Scarlet Witch efter hjältarna i slutet som en fånig, galen mördare i en skräckfilm? Hon kan ju både skjuta rosa lasrar och flyga?

Om hennes barn nu blev så ledsna? Kunde hon inte bara byta universum igen nu när hon hade kraften? Eller, här ger jag utrymme för att jag kan ha misstolkat scenen.

Överlag skulle jag tyvärr säga att Doctor Strange in the Multiverse of Madness får 2 av 5, och jag hoppas på nummer tre – om det blir av.

Sam Raimi hände. På tok för överskattad regissör. Nu skrev han inte manuset, förvisso.
Sam Raimi är inte alltid bra - ibland rentav dålig - men han är aldrig tråkig. Jag såg nyligen Send Help och det var bland det dummaste jag sett, älskade den.

Har städat och tittat/lyssnat på miniserien Merlin, apropå Sam Neills frånfälle. Ganska lökig, men det var en av våra VHS:er när jag var 10 och var formgivande för hur jag uppfattar fantasy. Rip osv.

Attachments

• 8b03c984-30fe-41f7-b05b-1cdfe35b728f-1_all_26922.jpg
    8b03c984-30fe-41f7-b05b-1cdfe35b728f-1_all_26922.jpg
    444.1 KB · Views: 2
Jag och flickvännen har sett Sinners (2025) och trodde kanske vi skulle få se något hemskare. Men den var ju schysst och så.

Det kanske är lite snålt, men jag landar nog på en stark krankisk trea snarare än en fyra.

Jag och flickvännen har sett Sinners (2025) och trodde kanske vi skulle få se något hemskare. Men den var ju schysst och så.

Det kanske är lite snålt, men jag landar nog på en stark krankisk trea snarare än en fyra.

Håller med, förstår inte hypen kring den. En mild krankisk trea för min del. Känns som en snubblig film man sett tusen gånger, men med lite annan kostym.
Största behållningen var Buddy Guy i slutet, det var mäktigt!

Planet
2026

Youtube-kanalen Dust flödade upp och fångade mitt intresse. Har sett ett gäng högkvalitativa kortfilmer från den kanalen men temat verkligen fångade mig. Jag kände mig tom efter att jag såg den, som om jag stirrat ned i havets mörka djup alltför länge. Hur en man låter sitt liv styras av sitt jobb men hans tankar ständigt for till sin älskade som han trodde var hans drivkraft.

Väl värt en halvtimme. Långsamt berättande. Jäkligt schysst sci-fi-produktion, dessutom.

BETYG: 5/5

Ivanhoe
1952

Den klassiska sagan, men 30 år före klassikern. Jag visste att jag skulle älska filmen när den var i Technicolor. Nu när jag är mitt inne i The Great Pendragon Campaign så har handlingen många fler undertoner. Den judiska Rebecca är lika underskön i denna film, fast med Liz Taylor istället för Olivia Hussey. Dialogen är underbar, med mycket inflytande från film noir-eran som utspelade sig då, med många klyftiga och underfundiga kommentarer. Detta byts sakta och säkert ut mot att bli mer seriöst när handlingen fortskrider. Det enda jag kanske inte tycker är jättebra är stridsscenerna men filmen är ett barn för sin tid. Filmen är riktigt skön på ett gäng punkter.

BETYG: 4/5

Last edited:
Back