WRNU:s filmklubb 2026 v11

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v11 2026 – #685 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Jag fortsätter mitt projekt att se ikapp Marvelfilmerna och nu kom turen till Eternals. Detta var en film som jag bävade rätt mycket inför att se då jag nästan helt uteslutande bara hört negativa saker om den. Döm om min förvåning när jag faktiskt tyckte filmen var sevärd och på många sätt var riktigt bra! Tyvärr väldigt bristfällig på vissa punkter, men ändå en av de bättre filmerna som kommit efter Endgame.

En sak förstår jag inte angående kritiken mot denna film. En av de vanligaste invändningarna mot dagens Marvel som jag hört är att det är så mycket skoj och flams. Jag tycker att filmerna alltid haft mycket skoj och flams (och har personligen aldrig sett det som en nackdel) men okej, jag respekterar kritiken. Men vad är den mest genomgående kritik jag hör om Eternals? Att den är för seriös! Att det inte är tillräckligt med humor i filmen! Snacka om moment 22.

Hursomhelst, även fast jag gillar humor, tyckte jag det var najs med en film som hade en lite mer seriös ton. Denna film har ju verkligen ett episkt upplägg och jag tycker tonen passar det. Sen finns här även skämt, men de är på rätt nivå.

Jag gillar även familjetemat. Vissa relationer och vissa karaktärers beslut är väntade men de presenteras på ett så organiskt sätt att man ändå är med på tåget.

Vidare gillar jag verkligen intrigen och de problem karaktärerna råkar ut för. Allt känns organiskt och de moraliska dilemman som sker tas på allvar. Det är aldrig så att karaktärerna hittar en genväg runt de svåra frågorna. Eller, en grej löses på ett lite forcerat sätt, men det är ingen av de bärande delarna.

Vidare vill jag verkligen ge en eloge till den fantastiska casten! Herregud vilken amazing grupp skådisar! Utom Kit Harington som är förvånansvärt usel. Men alla andra gör ett exceptionellt jobb!

Sen hade jag ju några invändningar också. För det första är vissa effekter rätt fula. Framförallt ser demonmonstren som våra hjältar slåss mot nästan ofärdiga ut.

Nästa invändning har nog med källmaterialet att göra men jag tycker att hjältarnas krafter är lite för mesiga. I en såhär episk film hade jag velat ha övermäktiga hjältar som typ krossar berg med en knytnäve och kastar hundratals meter höga havsvågor på varandra. Men det är nog en personlig preferens.

Vidare tycker jag att denna film, liksom många andra av de nya Marvelfilmerna skadas av sin längd. En såhär episk story borde vara minst två filmer. Nu skyndar de igenom alldeles för mycket story på alldeles för kort tid.

Och avslutningsvis gör det mig närmast förbannad att filmen slutar med en så spännande cliffhanger och att den förmodligen inte kommer följas upp!

Nåja, trots dessa ganska stora brister landar filmen ändå på plus för mig. Det är lite vemodigt för det märks tydligt att detta hade kunnat blivit mycket bättre. Men det jag fick var ändå bra!

Nu har jag bara två filmer kvar att se. Dels Ant-Man 3, men den kommer jag nog aldrig se då de skrivit ut skruken. Och sedan The Marvels. Den är jag sugen på, men jag känner att jag nog borde se serien Ms. Marvel först.

Jag fortsätter mitt projekt att se ikapp Marvelfilmerna och nu kom turen till Eternals. Detta var en film som jag bävade rätt mycket inför att se då jag nästan helt uteslutande bara hört negativa saker om den. Döm om min förvåning när jag faktiskt tyckte filmen var sevärd och på många sätt var riktigt bra!
Jag säger ju det!

Vidare tycker jag att denna film, liksom många andra av de nya Marvelfilmerna skadas av sin längd. En såhär episk story borde vara minst två filmer. Nu skyndar de igenom alldeles för mycket story på alldeles för kort tid.
Ja, min huvudsakliga kritik mot Eternals är också att den är för kort. Den borde ha varit minst en sex delars miniserie. Kanske t.om. tolv.

Det gjorde mig orimligt glad när en av de nyare Marvelfilmerna hade en direkt referens till Eternals på ett sätt som rentav var centralt för plotten iden filmen och dessutom på ett sätt som lade upp för att framtida X-menfilmer, genom att adamantium (som ju är vad Wolverines klor är gjorda av) kommer från den döda Celestialen. Det är alltså inte sista gången vi ser åtminstone den döda celestialen vilket också ger mig lite hopp om att få se mer av Eternals.

Jag menar kom igen, de återvände t.om. till och plockade upp Leader igen. Från den allra första MCU-filmen! Att något "glömts" är inte nödvändigtvis permanent.

Det är rätt ofta som jag ser en film som jag gillar, men som hela världen verkar hata. Men rätt ofta visar det sig att du också gillade den filmen, och då blir man glad att man inte är helt ensam i sin filmsmak 😊
Det gjorde mig orimligt glad när en av de nyare Marvelfilmerna hade en direkt referens till Eternals på ett sätt som rentav var centralt för plotten iden filmen och dessutom på ett sätt som lade upp för att framtida X-menfilmer, genom att adamantium (som ju är vad Wolverines klor är gjorda av) kommer från den döda Celestialen. Det är alltså inte sista gången vi ser åtminstone den döda celestialen vilket också ger mig lite hopp om att få se mer av Eternals.

Jag menar kom igen, de återvände t.om. till och plockade upp Leader igen. Från den allra första MCU-filmen! Att något "glömts" är inte nödvändigtvis permanent.
Jo, jag håller med, det är bra att filmen inte är helt glömd. Men jag kommer sura tills jag får en direkt uppföljare. Jag kan fatta att de inte följer upp alla små hintar i alla filmer (vill till exempel minnas att hinten i Dr. Strange’s eftertexter glömdes bort. Men signalerar de med stora bokstäver att det ska bli en uppföljare, då får de banne mig leverera en! 😄

Back