Jag var på bio igår och såg Now you see me, now you don't som alltså är franchisens tredje film.
Det var exakt vad jag trodde att det skulle vara. Det är ganska uppenbart att de som ligger bakom filmerna ser det här som en potentiell evighetsfranchise a' Fast & Furious. De förändringar som sker är ganska beskedliga, inget är superdefinitivt, och det finns självklart en öppning för en fjärde film.
Jag ska inte avslöja speciellt mycket av storyn, för en del av det som gjorde filmen så trevlig som den ändå var, var det lilla elementet av överraskning här och var. Inga större överraskningar; det är en genomgående väldigt inoffensive film.
Manuset är väl kanske 80% där; 20% är lite väl styltigt och teatralt och onaturligt, men det flyter good enough. Det blir också en del klichéer. Det är inte riktigt på nivån "manuset är skrivet av ChatGPT", men det är också gaska mellanmjölksgröt. Men you know. På ett helt OK sätt.
På samma sätt gillade jag typ 80-90% av magitricksen. Dvs, jag gillde de som man ändå kunde tänka sig att det fanns någon form av reell möjlighet att genomföra utan CGI. Men sen låtsas ju filmen (som de tidigare) tyvärr att hypnos är en riktig grej som funkar som på film, och så finns det ett par fysiska trick som… inte skulle funka, inte så som de gjordes.
Men ja, Helt OK film. Gillade man del 1 och 2 vet man vad man har att förvänta sig.
BETYG: 4−/5