WRNU:s filmklubb 2025 v34

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v34 2025 – #656 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Tombstone (1993)
Dramadokumentär (?) om Wyatt Earp och händelserna som ledde upp till eldstriden i OK Corral och dess efterspel.
Kurt Russel i huvudrollen som Wyatt Earp.

Min skiva var en sorglig histora, för den var avsedd för uppspelning på gammal tjock-TV, så det var sorgekanter på filmens alla sidor. Och ingen av mina nya spelare klarar av att zooma in där för att fylla skärmen. (Det klarade min gamla spelare, vila i frid.)

Tre stjärnor. Jag vet att den är en älskad klassiker, så vi kanske får skylla mitt underbetyg på tekniken.

Jag har sett den amerikanska komedin Bottoms från 2023. Det är en high-schoolfilm om två lesbiska loser-tjejer som startar en fightclub för att impa på, och även komma in i brallorna på, skolans populära cheerleaders. Det är en blodig, fullkomligt absurd och mycket rolig historia om vänskap, identitet, status och tonårsdrama. Tänk Fucking Åmål utan dokumentärkänslan men ett par stänk Ghostworld och Mallrats istället. På sätt och vis är den en bagatell men en mycket underhållande sådan.

Bottoms får 4/5.

Filmen lades upp på SVT Play i samband med Pride och finns kvar i ett par veckor till.

Jag har sett The Old Guard 2.

Filmen fortsätter i samma stil som den första. Det är högoktanig action med striderna.
Vi får en liten tillbakablick till slutet på första filmen när Quynh hittas.
Och vi introduceras till 2 nya immortals och det blir drama och massor med fights.

Gillar jag den? oh ja. men den hade gärna fått vara lite längre och ha mer bakgrund till vissa saker. Framförallt hur Tuah (en av de nya immortals) fått tag i den information han fått, och vem han är. Ser fram emot den givna del 3.

Jag har sett Skräckfilmen the howling ifrån 1981 som är baserad på novellen med samma namn av författaren Gary Brandner.

Jag har inte läst novellen så kan inte yttra mig om den eller hur filmen förhåller sig till novellen.

Nyhetsankaret Karen White blir stalkad av seriemördaren Eddie Quist och går med på att agera lockbete för att att sätta dit Eddie och möter upp honom på en porrbiograf där Eddie tvingar Karen att se på väldigt hemsk och extrem porr.

Polisen kommer in på biografen och skjuter Eddie innan han hinner skada Karen men trotts att Karen är i säkerhet så lider hon efter händelsen av minnesförlust.

Karens psykolog skickar Karen och hennes make till Kolonin en avlägsen resort långt ute i tjotahejti.

Kolonin är en plats full med en massa underliga individer och snart börjar skumma saker hända.

Betyg 3-3,5/5. Filmen skall enligt vad som sägs ha haft en betydande roll i att modernisera klassiska Skräckfilmsmonster och då specifikt varulvar genom sitt användande av väldigt grafiska specialeffekter och rättframa sexuella scener.

Fifty shades darker (2017)

Som ni kanske minns så var jag helt hänförd av första filmen i trilogin, så förväntningarna var höga inför Fifty shades darker.
Men det är en trilogi, så de måste spara lite krut till tredje filmen, och det gör de med besked. Det är nästan så att man skulle kunna säga att de sparade allt krutet. Hela filmen känns som en enda lång transportsträcka. Men till skillnad från Star Wars del V, som är den bästa filmen i trilogin, så är Fifty shades darker ihålig.

Jag ger den två stjärnor. Men jag håller tummarna att det blir bra i tredje och sista filmen, att vi faktiskt får payoff för alla förberedelserna.

Last edited:
Fifty shades freed (2018)

Så får trilogin sitt slut. Trådarna från andra filmen knyts ihop. Handlingen är lite kaotisk, jag har hört att böckerna inte är är så fantastiskt välskrivna utan har andra kvaliteter, så det är oklart för mig om det är en kompromiss från att ha tryckt in en bok i en film, eller om det är ett fantastiskt återberättande av boken.

Är jag nöjd? Nja, sista filmen och trilogin som helhet kan väl få tre stjärnor, men jag tycker det är synd att inte fortsättningen levde upp till löftet från första filmen.

Jag har sett Flow (2024), en animerad film om en katt och massor med vatten. Fått den rekommenderad av en f.d. kollega, och jag förstår hur man kan bli helt betagen av den. Jag tror jag får avrunda lite uppåt till en krankisk fyra.

Robin Hood - Prince of Thieves (1991)

Rent skräp från början till slut.

Två frågor:

1. Är Kevin Costner en dålig skådis?

2. Varför är alla icke-tecknade Robin Hood filmer så dåliga? Story är ju verkligen 5/5.

Jag har sett The Old Guard 2.

Filmen fortsätter i samma stil som den första. Det är högoktanig action med striderna.
Vi får en liten tillbakablick till slutet på första filmen när Quynh hittas.
Och vi introduceras till 2 nya immortals och det blir drama och massor med fights.

Gillar jag den? oh ja. men den hade gärna fått vara lite längre och ha mer bakgrund till vissa saker. Framförallt hur Tuah (en av de nya immortals) fått tag i den information han fått, och vem han är. Ser fram emot den givna del 3.
Oj, gillade starkt den första men denna film var usel imo.
Konstig film som bara har en början och mitten men inget slut.

Säger så klart inte att du har fel, kul att du gillade den :)

Lockout (2011)

Luc Besson fick en idé om en film som skulle vara typ som Fortress (1992) och Escape from New York (1981), och sen gjorde de ett manus, och sen en film. Den är typ som en blandning av Fortress (1992) och Escape from New York (1981). Guy Pearce är en hårding som åker till ett fängelse i rymden för att hämta hem Maggie Grace.

Inte lika bra som inspirationsfilmerna, men inte direkt dålig. Tre stjärnor.

Gran Torino (2008)

En i grunden ganska banal men ändå helt okej historia.

Men herregud vad det spelas över. Clintan grimaserar och väser som nån vandöd för att illustrera att han är en sur gubbe.

Hel obegripligt att denna film har hela 8.1 på imdb.

3/5

En lanthandel i Provence (2007)
Familjen Sforza har en lanthandel i den idylliska avfolkningsbygden Provence, komplett med en ambulerande försäljningsbil där traktens pensionärer kan köpa två persikor eller en burk ärtor. Familjen har bara ett problem, bortsett från mamma Sforza, är alla rövhål av den högsta graden. När pappa Sforza hamnar på sjukhus tar yngste sonen med sig sin granne och åker ut på vischan för att sköta försäljningsbilen. Han är ett rövhål mot sina tänkta kunder också.

Filmen var tydligen en stor hit när den kom. Inte för mig dock, två stjärnor.

Jag har sett spelfilmen Zom 100: Bucketlist of the Dead (2023), baserad på en manga som fortfarande håller att ges ut.

Efter ett år på sitt nya, själadödande jobb får vår huvudperson uppleva alla knegares dröm: han slipper gå till jobbet. Nackdelen är såklart att det beror på zombieapokalypsen, men man kan ju inte få allt. Som titeln antyder kommer han på idén att skriva en lista på saker han vill göra innan han blir en zombie.

Rätt kul och sympatisk, med en del smågalna inslag. En krankisk fyra säger jag..

Fifty shades freed (2018)

Så får trilogin sitt slut. Trådarna från andra filmen knyts ihop. Handlingen är lite kaotisk, jag har hört att böckerna inte är är så fantastiskt välskrivna utan har andra kvaliteter, så det är oklart för mig om det är en kompromiss från att ha tryckt in en bok i en film, eller om det är ett fantastiskt återberättande av boken.

Är jag nöjd? Nja, sista filmen och trilogin som helhet kan väl få tre stjärnor, men jag tycker det är synd att inte fortsättningen levde upp till löftet från första filmen.
jag kan rekomendera Folding idees analyser av filmerna

han jämför dem med böckerna, Sätter dem i sitt historiska perspektiv, pratar om allt filmatiseringen gör bättre en böckerna och pratar mycket om varför andra och tredje filmer är sämre än första. (kort sagt E. L. James, är en besvärlig kvinna att samarbeta med).

När jag såg War of the Worlds förra veckan blev jag påmind om War of the Worlds (2005), alltså den med Tom Cruise.

Jag minns att jag tyckte illa om den här filmen när jag såg den senast, men det lär nog ha varit när den gick på bio och 2005 var ju jag rätt dum i huvudet. Så jag såg om den…

Och jodå, den här är det väl inget fel på. Den är ingen Independence Day, men scenografierna är överlag jävla snygga och alla fysiska effekter har åldrats väldigt bra. Och typ 90% eller så av de digitala; en del av grejerna på nära håll funkar inget vidare.

Men det här är alltså mest en film om Ray Ferrier, kranförare och utomordentligt värdelös farsa. Det är verkligen plågsamt att se honom bete sig som en total röv och generellt oförmögen att kommunicera eller bete sig som en vuxen människa. Men okej, det är ju det filmen handlar om: medan utomjordingar invaderar flyr han med sina två barn för att försöka nå barnens mamma och hennes nya kille. Och på vägen får han inse att han varit just en kass farsa och börja ta myrsteg mot att bli bättre.

Det hade varit lätt att bara låta honom göra liksom heroiska saker och "step up" på det sättet – det känns ju som den klassiska arcen för en slarvig farsa. Men det är också en skit-arc; vem vill ha en farsa som bara funkar i absoluta krissituationer? Men den här filmen är bättre, för dels är det definitivt så att vi får se Ray hantera själva krisen skitdåligt, och dels får vi se honom göra liksom en lite mer emotionell resa. Alltså jag ska inte översälja det, det är fortfarande inte jättebra. Men det är bättre än jag minns, och det är bättre än jag trodde det skulle bli. Överlag att Ray får vara traumatiserad och oförmögen känns ändå rätt fräscht.

Med i filmen är också en väldigt ung Dakota Fanning som dottern, Tim Robbins som otroligt obehaglig survivalist och narrering av Morgan Freeman. Och, ser jag nu, Channing Tatum i en liten pytteroll som jag missade…

Det är ganska mycket man aldrig riktigt får veta om utomjordingarna, men det känns ändå rätt okej. Jag gillar det icke-episka anslaget; Ray är liksom inte med och besegrar moderhjärnan, han bara flyr med sina barn och försöker överleva, tills dess att utomjordingarna till slut besegras av det de brukar besegras av i War of the Worlds. Det här är inte en film där hjältarna flyger in i moderskeppet och laddar upp ett virus från sin Apple-laptop liksom.

BETYG: 4/5

Det är också anmärkningsvärt att tripoderna och alla datoreffekter ser så mycket snyggare ut i War of the Worlds (2005) än i War of the Worlds (2025). Även om, ja, det ju lär vara viss skillnad i budgeten…

När jag såg War of the Worlds förra veckan blev jag påmind om War of the Worlds (2005), alltså den med Tom Cruise.

Alltså jag ska inte översälja det, det är fortfarande inte jättebra. Men det är bättre än jag minns, och det är bättre än jag trodde det skulle bli. Överlag att Ray får vara traumatiserad och oförmögen känns ändå rätt fräscht.
Jag tycker det är en film med Jättebra första akt, okej andra akt och sedan faller den lite sönder i sista akten.
Det är synd för det som är bra är himla bra, och jag önskar att filmen hade lyckades med landningen.

Jag tycker det är en film med Jättebra första akt, okej andra akt och sedan faller den lite sönder i sista akten.
Det är synd för det som är bra är himla bra, och jag önskar att filmen hade lyckades med landningen.

Jag kan nog skriva under på den beskrivningen. Första delen ger mig ju ångest för att Ray är så värdelös och pinsam i hur dålig han är, men det är ju å andra sidan working as intended antar jag. För jag tänker att man inte är tänkt att sympatisera så mycket med honom där i början… Och han etableras ju överlag bra och sådär.

Jag har sett Skräckfilmen the howling ifrån 1981 som är baserad på novellen med samma namn av författaren Gary Brandner.

Jag har inte läst novellen så kan inte yttra mig om den eller hur filmen förhåller sig till novellen.

Nyhetsankaret Karen White blir stalkad av seriemördaren Eddie Quist och går med på att agera lockbete för att att sätta dit Eddie och möter upp honom på en porrbiograf där Eddie tvingar Karen att se på väldigt hemsk och extrem porr.

Polisen kommer in på biografen och skjuter Eddie innan han hinner skada Karen men trotts att Karen är i säkerhet så lider hon efter händelsen av minnesförlust.

Karens psykolog skickar Karen och hennes make till Kolonin en avlägsen resort långt ute i tjotahejti.

Kolonin är en plats full med en massa underliga individer och snart börjar skumma saker hända.

Betyg 3-3,5/5. Filmen skall enligt vad som sägs ha haft en betydande roll i att modernisera klassiska Skräckfilmsmonster och då specifikt varulvar genom sitt användande av väldigt grafiska specialeffekter och rättframa sexuella scener.

Se 2an nu! Låg budget uppföljaren ”Stirba, Werewolf Bitch!” där Christopher Lee är varulvsjägare, varulvsylande exploderar huvuden, små muppar knullar folk till döds och där de visar Sybil Danning topless 9000 gånger 😂😂

Back