WRNU:s filmklubb 2025 v34

Public Enemies (2009)
Johnny Depp är gangster på 30-talet. Han har snygga kläder, kör bil fort, hamnar i eldstrider med polisen, ja sånt som gangsters gör.

Det är OK. Jag blev inte riktigt engagerad i handlingen men det var OK. Tre stjärnor, vill du se en gangsterfilm kan du se den här, eller en annan, det kvittar.

Le Bossu (1997)

Efter tips från @Anarchclown i filmtråden för v29 gick jag på skattjakt och lyckades hitta filmen Le Bossu hos en tysk handlare. Det är en fransk-tysk-italiensk samproducerad "musketörfilm", fast utan musketörer. Men allt annat är med: fäktning, äventyr, damer i nöd, kärlek och komplotter. Det visade sig att skivan jag köpt bara hade fransk text (och franskt tal). Jag har inte läst franska i skolan, bara lite DuoLingo för några år sedan. Så jag gick in i det hela med lite ostadiga ben, och det var tung hjärngympa att hänga med i handlingen, men det gick ganska bra ändå.

Jag fick slå upp "bossu", och det betyder "puckelrygg", och mycket riktigt spelar sådana en central roll i handlingen, så en rimlig titel.

Jag kan ha missat en del av handlingen pga språket, men jag tror att det är en fyra stjärnorsfilm för mig.

Robin Hood - Prince of Thieves (1991)

Rent skräp från början till slut.

Två frågor:

1. Är Kevin Costner en dålig skådis?

2. Varför är alla icke-tecknade Robin Hood filmer så dåliga? Story är ju verkligen 5/5.
1 - Ja

2 - Det finns två bra. TV-serien Robin of Sherwood och den som kom samtidigt som Costners men bara heter Robin Hood. Uma Thurman som Marian, och Jürgen Prochnow som fransos. Bara en sån sak.

Eller ja. Klassikern med Errol Flynn håller förvånansvärt bra än.

Extract (2009)
Jason Bateman (pappan från Ozark som vi nyss diskuterade i TV-serie-tråden) har en fabrik och problem i äktenskapet, sedan blir saker värre.
Det är en komedi, lite för högt på cringe-skalan för mig så jag hade fingret på snabbuppspelning rätt ofta, men om man inte räds det så är den väl rätt OK.

En kul detalj är att Gene Simmons från KISS har en biroll, sist jag såg honom på film var i Runaway, men jag kollade hans sida på IMDB och han verkar ha en rätt diger lista av roller även bortom att spela sig själv i filmer om KISS.

Filmen får två stjärnor eftersom jag skyndade på färden mot slutet, men på slutet när de många trådarna får sin upplösning så känns det ändå rätt bra, så vi säger väl två starka stjärnor.

1 - Ja

2 - Det finns två bra. TV-serien Robin of Sherwood och den som kom samtidigt som Costners men bara heter Robin Hood. Uma Thurman som Marian, och Jürgen Prochnow som fransos. Bara en sån sak.

Eller ja. Klassikern med Errol Flynn håller förvånansvärt bra än.

Den där tv-serien ser klart intressant ut. Tack för tipset!

Le Bossu (1997)

Efter tips från @Anarchclown i filmtråden för v29 gick jag på skattjakt och lyckades hitta filmen Le Bossu hos en tysk handlare. Det är en fransk-tysk-italiensk samproducerad "musketörfilm", fast utan musketörer. Men allt annat är med: fäktning, äventyr, damer i nöd, kärlek och komplotter. Det visade sig att skivan jag köpt bara hade fransk text (och franskt tal). Jag har inte läst franska i skolan, bara lite DuoLingo för några år sedan. Så jag gick in i det hela med lite ostadiga ben, och det var tung hjärngympa att hänga med i handlingen, men det gick ganska bra ändå.

Jag fick slå upp "bossu", och det betyder "puckelrygg", och mycket riktigt spelar sådana en central roll i handlingen, så en rimlig titel.

Jag kan ha missat en del av handlingen pga språket, men jag tror att det är en fyra stjärnorsfilm för mig.
Gillar! Den gick både på svensk bio och fanns på dvd med fler undertexter (sålde dock den när jag rensade ut alla dvd:er pga av att de inte går att se på stora skärmar… :( )

The Bodyguard (1992)
Antagligen världens bästa film. Vad som är helt säkert är dock att den har världens bästa cover i soundtracket, ett soundtrack som är ett av mina favoriter också.

Whitney Houston är världsberömd sångerska även i filmen och hon får Kevin Costner som livvakt. Och spänning och romantik blandas med fantastisk musik.

Whitney var bara 29 när filmen kom ut och här ser vi henne när hon är som bäst, innan drogerna tog henne ifrån oss i förtid.

Fem stjärnor, jag har nog sett filmen 15ggr vid det här laget. Den kommer fram vart annat år eller så.

Robin Hood - Prince of Thieves (1991)

Rent skräp från början till slut.

Två frågor:

1. Är Kevin Costner en dålig skådis?

2. Varför är alla icke-tecknade Robin Hood filmer så dåliga? Story är ju verkligen 5/5.

1. Nej, kolla Yellowstone. Kasst regi eller dylikt skyller jag på. Älskar dock den här filmen. Mitt yngre jag var hänförd.

2. Det är dem inte.

Jag har sett Cocaine Bear. Det är en amerikansk action-komedi från 2023 och handlar om en hur en från ett flygplan feldumpad last kokain äts upp av en björn som blir hög som Burj Kalifa och går fullkomligt bananer i den nationalpark den bor i. In i mixen slängs även ditresta gangsters som ska hitta drogerna, poliser som ska hitta de ditresta gangstrarna och fotvandrare som bara vill komma därifrån med livet i behåll. Det är en oerhört blodig, fullkomligt absurd men mycket underhållande och oförutsägbar historia.

Filmen finns på Netflix.

Cocaine Bear får 4 sönderslitna parkvakter av 5 möjliga (4/5).

Last edited:
Le Bossu (1997)

Kul att du såg den. Handlingen är nog rörig utan textning men action och miljön är toppen ändå. Fäktningen är bland det bästa jag sett.

Back