WRNU:s filmklubb 2025 v32

Super Mario Bros
2024

Jag har knappt spelat spelen - kanske kommit halvvägs i första spelet - men brukar kolla när folk spelar Super Mario Maker på Youtube, mest Ryukahr och thabeast, eftersom jag gillar att titta på när folk gör något dom är extremt duktiga på. Jag blev väldigt överraskad när dom lade bröderna i den (animerade motsvarighetent till) riktiga världen och grundade därmed bröderna i någonting riktigt. Jag tyckte första akten blev riktigt stark på grund av detta (samt Bowsers agenda), men sedan blev akt 2 mer en referensmaskin till kända Nintendo-spel och akt 3 följde med en plikttrogen avslutning. Det var väl kul att se referenserna, men filmen i sig får ett betyg lägre då referenserna kändes som det enda syftet med handlingen. Filmen funkar att softa till.

BETYG: 3/5

Last edited:
The Long Weekend (2005)
1754823668550.png
Komedi. Brendan Fehr är reklamman och måste göra en dunderreklam för att få behålla jobbet.

Det visar sig att filmen bygger på principen att Knut (
) hade rätt hela tiden.

Jag härdar ut 10-15 minuter och sedan stänger jag av. En stjärna.

Men vi fortsätter på samma tema och tar en rulle till:

Long Weekend (2008)
Jag tyckte det var skoj att hitta två filmer som heter samma sak, fast på IMDB heter den "Nature's Grave".
1754824118301.png
Jim Caviezel och Claudia Karavan befinner sig i ett äktenskap på gränsen till sammanbrott, för att låta dem hitta varandra igen så tar Jim med henne ut för att campa i den Australiska vildmarken. Australien hatar människor, så det blir skräck av det hela.

Inte alls min typ av film, den får två stjärnor av mig, men jag undrar om den skulle ha fått så värst mycket mer även av någon som diggar genren. Stundtals fina naturbilder dock.

Oj, jag kände att Incredibles var länge den bästa superhjältefilmen, just för att det kändes som en superhjältefilm från serietidningar. Det var nog inte förrän Avengers och Guardians of the Galaxy kom som Incredibles petades ned (men sedan kom Into the Spiderverse och sopade mattan med allihopa).
Uppdaterade till 4 i betyg. Den var underhållande och tog upp lite extra teman.

Personligen är jag normalt sett ingen fan av superhjältefilmer.

Men ja, guardians of the galaxy är riktigt bra

The Bourne Ultimatum (2007)
Det är tredje och sista filmen i den ursprungliga trilogin om Jason Bourne/Matt Damon. (Det kom fler filmer sen, men min trilogibox slutar här.)

Handlingen rullar vidare på samma sätt som tidigare. Blåtonad bild, massor av slagsmål och jätteskakig kamera med snabba klipp. Julia Stiles kommer tillbaka och får mer plats än hon fick i de båda tidigare filmerna, kul!

Det är bra, men jag var nog rätt nöjd med Bourne redan innan jag började se den här filmen. Jag sätter tre stjärnor, för även om jag var rätt pigg och uppmärksam så kom jag på mig själv med att sitta och tänka på annat mellan varven.

Death Proof (2007)
Tarantino gör en film om folk som kör bil på ett trafikfarligt sätt och snackar.
Jävlar vad de pratar.

Kurt Russel dyker upp som filmens antagonist, vilket är lite kul.

Två stjärnor, men de är starka.

Jag har sett Äkta Skräck som är en svensk skräckfilm om två tjejer med en Youtube kanal om det övernaturliga som ramlar över något lite för verkligt i Torsåker.

Den här filmen ÄGER!

-Torsåker framställs som den lilla byn i Dracula eller Silent Hill. Stället är FUCKED och fullt med dålig övernaturlig skit. Det är också en helt vanlig liten svensk småstad samtidigt.

-Den här filmen eskalerar så hårt. Den börjar som lite Paranormal Activity spooky och sedan blir saker stadigt värre, värre och VÄRRE.

-Det finns en riktigt bra twist som jag inte såg komma.

-Jag gillar den kassa pojkvännen den ena huvudpersonen tagit med sig. Den kille är allra värst! Det är så bra skådespelat!

4 av 5

Jag har sett Äkta Skräck som är en svensk skräckfilm om två tjejer med en Youtube kanal om det övernaturliga som ramlar över något lite för verkligt i Torsåker.

Den här filmen ÄGER!

-Torsåker framställs som den lilla byn i Dracula eller Silent Hill. Stället är FUCKED och fullt med dålig övernaturlig skit. Det är också en helt vanlig liten svensk småstad samtidigt.

-Den här filmen eskalerar så hårt. Den börjar som lite Paranormal Activity spooky och sedan blir saker stadigt värre, värre och VÄRRE.

-Det finns en riktigt bra twist som jag inte såg komma.

-Jag gillar den kassa pojkvännen den ena huvudpersonen tagit med sig. Den kille är allra värst! Det är så bra skådespelat!

4 av 5
Instämmer helhjärtat i recensionen och betyget! 🙂

Dreamgirls (2006)

Musikalfilm baserad på en faktisk musikal. Tre svarta tjejer har en dröm om att bli kända med sång och dans (som The Supremes?). Handlingen spänner över typ två årtionden av musikgruppens med- och motgångar.

Massor med musik. Snyggt filmat och skådespelat.

Inte riktigt min typ av musik, men nog har den kvalitet alltid. Fyra stjärnor, och diggar man musiken kan det kanske bli fem.

Dreamgirls (2006)

Musikalfilm baserad på en faktisk musikal. Tre svarta tjejer har en dröm om att bli kända med sång och dans (som The Supremes?). Handlingen spänner över typ två årtionden av musikgruppens med- och motgångar.

Massor med musik. Snyggt filmat och skådespelat.

Inte riktigt min typ av musik, men nog har den kvalitet alltid. Fyra stjärnor, och diggar man musiken kan det kanske bli fem.

Ja! Den är riktigt bra!

Dead man down (2013)
Colin Farrell och Noomi Rapace känner ett behov av att döda och tycke uppstår i denna gangster-thriller.

Bättre än det låter på beskrivningen ovan, och mycket bättre än vad omslaget till DVDn antyder.

Tre stjärnor, kanske fyra om man är på riktigt gott humör.

Back