WRNU:s filmklubb 2025 v31

Det hade varit en kul ny grej om de gett Solo något kul eller intressant att göra över huvudtaget. Som det är nu gör han följande: Gnäller på Ewokerna, är plötsligt svartsjuk och agerar comic relief. Tycker folk är det är nöjsamt att titta på så är jag glad för deras skull men för mig känns det lite plågsamt. Ford själv tyckte såvitt jag förstår att Solo borde dött i Empire strikes back då det inte fanns något mer att göra med karaktären. Och jag kan nog hålla med om det. Men när de nu bestämde sig för att behålla honom hade de ju kunnat ge honom något att göra tycker jag.

Att döda Han Solo hade berövat oss Jaba the Hutt, triangeldramat med Leila och känts ganska o-star wars att ha ihjäl en av favorithjältarna. Men visst hade gjort Ford glad.

Men håller med om att han inte har mycket att göra. Hade varit en idé att korta ner tiden hos Jabba och föra in en annan plotline där Solo och te x Lando vart ute och gjort nåt väsentligt, te x på Coruscant.

Att döda Han Solo hade berövat oss Jaba the Hutt, triangeldramat med Leila och känts ganska o-star wars att ha ihjäl en av favorithjältarna. Men visst hade gjort Ford glad.
Solo hade kunnat hittas död i karboniten när Leia tinar upp honom. Eller så försvagad att han får vara i koma under större delen av filmen (så vi slipper trött-gnäll-comic relief-solo) och sedan i rymdstriden när allt ser kört ut flyger han in och säger något kaxigt, kanske typ: ”You started without me? Rude!” Och sedan sänker han dödsstjärnan.

Solo hade kunnat hittas död i karboniten när Leia tinar upp honom. Eller så försvagad att han får vara i koma under större delen av filmen (så vi slipper trött-gnäll-comic relief-solo) och sedan i rymdstriden när allt ser kört ut flyger han in och säger något kaxigt, kanske typ: ”You started without me? Rude!” Och sedan sänker han dödsstjärnan.

Haha! Jag gillar det.

The Hateful Eight (2015)
Två stjärnor, svaga.
Det går inte att se The Hateful Eight utan att ha en mörk skugga över hela upplevelsen. Det är en sedvanlig Tarantino-rulle, mycket prat, coola snubbar och folk som blir skjutna. Men i den här filmen bestämde han sig för att skruva upp det hela.

Tarantino lurade Kurt Russel att slå sönder en 145 år gammal gitarr från Martin. Allt för att fånga Jennifer Jason Leighs ansiktsuttryck i filmen när hon inser att det är en kulturskatt som går förlorad.

Fy tusan.

Jag har sett Fantastic Four - First Steps. Jag hade stora förhoppningar eftersom jag älskar FF men de blev inte uppfyllda.

Bra skådespeleri/kemi, effekter och ljud kan inte dölja det faktum att handlingen är högst ordinär. Galactus är som vanligt en trist antagonist, Gillar inte Inesons träiga morrande variant så mycket heller. Det är skönt att slippa set-up:en men tempot är väldigt snabbt och hastigt i början. Silversurfarn tillförde inte mycket heller. Svåra etiska dilemman tas upp som snabbt sopas snabbt under mattan.
Visst filmen är snygg, kul och stundtals engagerande men det räcker inte.

Galactus slut var ganska meh, antar att hans roll är att köra ett varv runt universum för att sen bli super-Worfad i nya Secret Wars.

3/5

Jag och flickvännen har sett Heretic (2024), där Hugh Grant spelar en artig och vältalig herre som får besök av de missonerande mormonerna syster Barnes och syster Paxton, spelade av Sophie Baxter och Chloe East. Fint skådespel. För amerikanskt slut anmärker flickvännen, men den får ändå en krankisk fyra i betyg av oss.

Back